Waarom ook alweer?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    Ja, maar feit blijft toch dat jouw dochter een kans heeft minder gezond op te groeien dan een kindje dat bv krijgt en waarvan de ouders net zo goed op goede voeding letten. Ik zeg niet dat het zo is, want uiteraard is er veel meer dan alleen de voeding die dit bepaald, maar feitelijk gezien, kv/bv met dezelfde omstandigheden is bv gewoon beter.

2. fafa

fafa Niet meer actief

(even helemaal offtopic)

Mocht je nog verhuisplannen hebben... hoeft niet! :D Je hoeft alleen te zorgen dat je geen kinderen maakt met iemand van de technische universiteit. ;) Waarschijnlijk hebben béta's namelijk een iets grotere kans op nageslacht met autisme.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

En vooral niet gaan verhuizen naar Delft of Enschede.;)
    Waar gáát dit over fafa? Linkje doen?

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.838
    3.630
    113
    Nou, wie weet, geef het een paar miljoen jaar ;)

Ja meid, dat is NU idd wat er gaande is, maar als mensen zijn wij 'voorgeprogrammeerd' om vetreserves op te bouwen EN om van eten te houden, zodat je in tijden dat het even niet lukt om een mammoet neer te halen, daar toch even op kunt teren. Was vroeger dus erg handig, je kwam immers niet gelijk om van de honger, maar inmiddels dus een behoorlijke handicap. De reserves zijn niet meer nodig, en er wordt veeeel minder bewogen, met overgewicht tot gevolg.

Ja, maar zoogdieren zijn niet uit de lucht komen vallen he. Die zijn dus een gevolg van het gedurende miljoenen jaren ontwikkelen van leven, waarbij de eigenschappen die toevallig net even meer kans op overleving boden bleven bestaan en werden geperfectioneerd. Met zoogdieren, die zo'n lekker handig ingebouwd melksysteempje hebben, tot gevolg.

Tja, zijn we verder van de natuur komen staan door de jaren heen? Dat is wel zo ja, maar de vraag is of dat erg is. Als je gelovig bent en uitgaat van een groot masterplan waarbinnen alle leven bestaat misschien wel. Als je 'gewoon' uitgaat van evolutie, dan zie ik het probleem niet zo. Ook dat hoort erbij, wij zijn nu eenmaal slim genoeg om ons leven in te richten op een bepaalde manier. Dat betekent ook dat je dingen doet (of kan doen) die vroeger anders waren. Tja, we leven ook niet meer in grotten, en laten onze zieken ook niet meer dood gaan zonder te proberen hen te genezen. Things change :)

Maar goed, het ging hier over bv: hartstikke mooi toch. Vooral doen. Het HOEFT alleen niet.

5. fafa

fafa Niet meer actief

6. zogelukkig

7. fafa

fafa Niet meer actief

nee, sorry, ik zei het inderdaad niet goed. Het heeft waarschijnlijk ook met de mensen te maken die werkzaam zijn in de IT. En die zullen ook vast niet allemaal vlak bij hun werk wonen, maar er wonen in ieder geval wel relatief veel IT-ers in Eindhoven, lijkt me.

En hey, ik bedoel er verder niks mee hoor... ik heb nota bene zelf een kind gemaakt met een TU-er ;).

8. zogelukkig

Goh jij ook?:D

9. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Dank voor de reacties over het slapen.

Wat ik niet begrijp is dat sommige moeders die kv geven het gevoel hebben zich te moeten verdedigen. Want dat proef ik uit sommige reacties.

Als je hebt gekozen voor kv, om wat voor reden dan ook, profiteert je kind nu eenmaal niet van de voordelen van bv. Heel erg jammer, maar je zult er mee moeten leven.

Zelf geef ik kv en ik vind het heel erg jammer dat mijn meisjes niet kunnen profiteren van de voordelen van bv. Desalniettemin groeien zij gelukkig en gezond op. Ik zie hier nergens een reden voor verdediging, er is meer in het leven dan alleen voeding (gelukkig maar, toen we in holen woonden was dat wel anders ;) :p)

Wat Tulip zegt, verbaast mij soms ook. Ik zie vaak moeders om me heen die bv geven en vervolgens bij de bijvoeding nergens meer op letten. Het kind zal dan wel profiteren van de voordelen van bv, maar kan alsnog dik/ziek/etc worden puur door slechte eet/drinkgewoonten, m.i. erg zonde.

10. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Evolutie gaat uit van Survival of the fittest kunstvoeding kan nooit het fittest nabootsen. Dus als je 'gewoon' uitgaat van evolutie, zal borstvoeding nooit verdwijnen. Sterker nog: onderzoekers ontdekken steeds meer bijzondere eigenschappen van moedermelk, er zijn studies waar het ingezet wordt tegen kanker bijvoorbeeld. En ook in de campagne tegen kinderobesitas wordt borstvoeding genoemd als één van de zaken die het kan voorkomen.
    Ten eerste: je schrijft dat we slim genoeg zijn, maar ik vraag me weleens af in hoeverre we ons laten inpakken door de commercie. (Er wordt weleens gesproken over borstvoedingsmaffia, maar Nestlé en Nutricia pakken de zaken pas echt "professioneel" aan. :cool:)
    Ten tweede verbaas ik me soms ook over de medische hulpverleners die de meest absurde adviezen geven waardoor borstvoeding volledig om zeep geholpen wordt. (Ben ik nu erg paranoia als ik een causaal verband vermoed met het eerste? :D)

11. zogelukkig

Marlett: op even te reageren op je laatste zin. Daar geloof ik absoluut niet in. Artsen en wijkverpleegkundigen hebben gewoon te weinig verstand van borstvoeding, ik geloof wat dat aangaat niet in complottheorieën en omkoperij.

12. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Helemaal met je post eens! Wat betreft borstvoeding denk ik persoonlijk niet dat er duistere zaakjes gaande zijn, je kan alleen wel gewoon de pech hebben dat je bv een huisarts treft die absoluut niet pro bv is en het een zijn haar/reet zal roesten of jou kindje de beste voeding krijgt of niet. Loopt het niet van een leien dakje? Ga dan gewoon lekker aan het flesje! Is toch ook goed?
    Ik ben eens in gesprek gekomen met een jonge franse arts, die een zoontje van dezelfde leeftijd had als die van mij. Toen het onderwerp op bv kwam, zei hij: ons zoontje heeft de eerste week bv gehad om de afweerstoffen. Voor de rest is het al lang achterhaald dat bv zo gezond is. Okee.... Arme bv moeders die in zijn praktijk komen.

13. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Mijn laatste zin was deels een geintje, deels waar. Mijn vk heeft bijvoorbeeld receptenbriefjes met reclame van Nutricia. En of het volgende klopt, weet ik niet, maar ik heb weleens begrepen dat colleges over borstvoeding voor as. kinderartsen gesponsord worden door.... En ik geloof ook niet dat deze fabrikanten slechts af en toe een foldertje sturen naar kinderartsen, dat wordt heus wel grondiger aangepakt.
    Dat zal niet allemaal in een Sopranos-achtige setting gebeuren, ;) maar ik geloof nooit dat die werelden compleet gescheiden zijn.

14. zogelukkig

:$
    Echt; colleges over borstvoeding worden ECHT niet gesponsord door de kunstvoedingsindustrie! Krijgen de studenten dan een deel van hun collegegeld terug of krijgen ze een goodiebag van Nutri*piep*? Ik moet er om lachen, hoe kom je erop meid?

Tuurlijk lopen er vertegenwoordigers van Nutricia bij verloskundigen en consultatiebureau's en verstrekken ze gratis reclamemateriaal. Maar ik dacht dat het bij wet verboden was om reclame te maken voor nr. 1 voeding.

Een vk is geen arts en schrijft geen recepten uit, het zal een kladblokje geweest zijn.

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant

Heeft ook te maken met de leegtrek van het platteland naar omgeving ehvn, om bij philips te werken. Omgeving ehv heeft zo veel betamannetjes gekregen, waar statistisch gezien meer ass voorkomt.

Maar daar ging het niet om, ik vroeg WAAROM bv helpt tegen wiegendood? Is het puur statistisch of hebben dedameswetenschappers al ontdekt waar het door komt?
    Want als dat niet zo is, dan zou het net zo goed door iets anders kunnen komen? Secundair gelinkt aan bv bijv.?

16. zogelukkig

Ik heb al meermaals antwoord gegeven op het waarom.

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    Een vk kan overigens wel recepten uitschrijven, maar zal dit idd niet doen op een nutriciablaadje.

Bij wet is het idd verboden om reclame te maken voor nr 1 voeding, maar overal waar je kijkt hangen nutricia reclames, en dat wordt door de consument toch gelinkt aan "babyvoeding".

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    Ik denk niet dat er een verband is, maar ik heb wel al meerdere malen gehoord van kinderartsen die (deels) op de loonlijst van nutricia staan, dus wat dat betreft heb ik dan wel mijn twijfels.

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    Wrs heb je het nu over Dr Sauer, die banden zou hebben met numico. Hij geeft echter aan ze te hebben geadviseerd en NIET op de loonlijst e staan..
    ( blijft een kwestie van vertrouwen, want ik kan niet op de loonlijst kijke )

Zogelukkig, het spijt mij ten zeerste hoor, ik had niet alle pagina's teruggelezen, maar slechts vanaf mijn vraag. Zal nu braaf terug gaan lezen.

20. zogelukkig

Die Sauer is wel heel fout!
    Is adviseur/commissaris bij Numico. Kan me niet schelen of hij op de loonlijst staat, onpartijdig is hij niet en daarom kan je geen woord van die man serieus nemen natuurlijk.
    Maar om nu te denken dat alle kinderartsen fout zijn is natuurlijk kul.

Deel Deze Pagina