Waarom ook alweer?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Weetje ik heb er tot op de dag van vandaag spijt van gehad dat ik zo makkelijk gestopt ben met bv. Ik was me niet bewust van de opties en de manieren om het een beetje normaal op gang te kunnen brengen, waardoor mijn ukkie constant te weinig had. Toen ik ging combineren dronk hij standaard een fles leeg ongeacht of hij ervoor nog BV had gehad. Ik ben wat dat betreft onvoldoende geïnformeerd over de BV, waardoor ik dus heel makkelijk ben overgestapt en gaan afbouwen, maar als ik nu lees dat je beter kv kan geven dan bv en roken, ben ik aan de ene kant blij dat ik gestopt ben (heb ook nooit ergens gehoord dat dat kwaad kan trouwens). BV is het beste voor je baby en ik wou vanzelfsprekend al voor de bevalling BV geven, daar was ik echt heel stellig in. Maar jammer genoeg ging het bij mij allemaal niet zo makkelijk (PND, paniekaanvallen e.d.) waardoor ik op een begeef moment eerder bezig was met mezelf beter te voelen. Ik ben nogsteeds van mening dat een baby ook niks heeft dan een moeder die emotioneel een wrak is maargoed. Ik kan dan ook zoiezo echt pissig worden dat sommige mensen eerder pushen in het geven van BV dan er geestelijk of lichamelijk al moeder zijnde erbovenop te komen. Plus dat mijn melk meer water was dan melk :p. Nee in mijn geval is KV toch beter geweest. Voor mezelf en voor mn' ventje. Ookal ga ik het zeker de 2de (3de eigenlijk) weer proberen en ben blij dat ik via dit forum toch wat meer informatie heb opgedaan over de VOORDELEN van bv (ik heb geen boodschap aan de nadelen van kv) en tips heb opgedaan over hoe het allemaal nog meer kan. :D

2. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Hmmm...

Anyway. Als het om info over bv gaat, kijk ik zelf meestal op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding. Ik acht die informatie betrouwbaar. Daar staat het volgende over roken en bv:

3. Partyrocker

Misschien een beetje stomme vraag? Gaat het dan om roken bij je kindje of roken in het algemeen? Want ik rook dan wel, maar niet bij mijn zoontje ofzo. Snap niet zo in hoe hij er last van krijgt als ik rook en kv geef als ik bij hem uit de buurt blijf.

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.838
    3.630
    113
    Ja, en door dit soort belachelijke beweringen is die vreselijke term borstvoedingsmafia dus ontstaan. Wat een vreselijke en schadelijke onzin.

5. Partyrocker

Lol zelfs mijn kraamhulp had het over Borstvoedingsmaffia, tis dus echt een bekende term ook.

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.838
    3.630
    113
    Dat is ook onzin. Als je rookt moet je vooral kv geven, zodat je kindje hier niets van binnen krijgt.

7. Partyrocker

Ja daarom dat ik de link van Marlett niet begreep. Lijkt mij inderdaad dan het geval dat je beter kv kan geven dan. Of je moet je kindje niet eens vast mogen pakken als je rookt.. maargoed. De weken dat ik nog bv gaf rookte ik gelukkig echt minimaal. Dus daar heeft hij gelukkig dan zo min mogelijk van meegekregen. Ik was me hier ook echt totaal niet van bewust, heb er ook nog nooit wat van gehoord, terwijl het cb enzo er toch vanaf wisten.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Weet je wat dom en onzinnig is? Überhaupt roken als je moeder bent! Of vader! Zodra je een positieve test in handen hebt, moet je de sigaretten niet meer aanraken. En het vooral niet vergoelijken door te denken: "Hé; goeie reden om kunstvoeding te gaan geven, kan ik lekker blijven paffen!".

Roken en borstvoeding ben ik óók op tegen!

9. Partyrocker

Laat iedereen dat even voor zichzelf beslissen hee. En roken is voor mij nooit de reden geweest om kv te geven was me er niet eens van bewust dat dat dan schadelijk is.

10. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Heb je dan een bron die de bewering van borstvoeding.com tegenspreekt? En waarom zou de 'borstvoedingsmaffia' dit dan adviseren?

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.838
    3.630
    113
    Ja, oke, maar dat is weer een heeeele andere discussie natuurlijk. Als je er voor kiest on wel te blijven roken, dan iig niet in de buurt van je kindje en natuurlijk geen bv geven. Bv is geweldige goede voeding, maar het is geen magische voeding. Als jij spullen gebruikt die schadelijk zijn voor je kindje, dan geen bv.

12. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.838
    3.630
    113
    Ja, gezond verstand.

En voor de duidelijkheid: ik vind de term bv-mafia vreselijk, maar die krijg je door achterlijke beweringen als bv is altijd in alle gevallen voor iedereen de beste optie. Als jij rokend, drinkend of met een heroinespuit in je arm ligt, dan is bv GEEN goed idee. En dat ontkennen is gevaarlijk.

13. fafa

fafa Niet meer actief

Borstvoeding heeft mijns insziens inderdaad geen voordelen.

Net zoals het ook geen voordelen heeft om te sporten, maar alleen nadelen om de hele dag met je krent op de bank te zitten.

En het geen voordelen heeft om veel groente te eten, maar schadelijk voor de gezondheid is om geen groente te eten.

Omdat regelmatig bewegen, groente eten en borstvoeding geven gewoon onderdeel (zouden moeten) zijn van het leven van de homo-sapiens.

14. zogelukkig

Ik snap hier echt geen bal van.

Nul

15. Partyrocker

Met andere woorden? Het heeft geen voordelen om Bv te geven, maar alleen maar nadelen als je het niet doet.

16. zogelukkig

Wat een gelul hè?

Dat is zoiets als: 'blauw is mijn lievelingskleur alleen als er geen groen aanwezig is'.

Tuurlijk heeft borstvoeding voordelen. Zonder voorwaarden, vergelijkingen en voorbehouden.

Ik ga uit van mijn eigen kracht en niet van de nadelen van iets waar ik niet aan doe.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #257 dirksmama, 9 feb 2012
    Laatst bewerkt: 9 feb 2012
    1. Ik ben veel strikter. Ik vind dat roken niet samengaat met heb hebben van kinderen. Maar in de praktijk zie je dat er nou eenmaal toch mensen zijn die roken als ze kinderen hebben. Enook al doen ze dat in de tuin, dat is schadelijk voor hun kjnderen. Moedermelk (ook van een matig rokende, niet meer dan 4 peuken per dag, moeder) bevat stoffen die die schade een klein beetje kan repareren. Rookt een moeder meer, dan moet ze m.i. Helemaal bij haar kind uit de buurt blijven en ook geen bv meer geven.

3. Heb ik niet over hoeven nadenken, dat is iets wat je op elke training voor borstvoedingshulpverleners of -vrijwilligers zult horen. Het is heel simpel, kunstvoeding is niet slecht, kunstvoeding geven heeft geen nadelen, kunstvoeding voorziet in een gelagrijk deel van de voedingsbehoefte van een zuigeling. Het niet krijgen van moedermelk heeft nadelen.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het gaat om roken in het algemeen.
    Ook als jij niet bij je kind bent als je rookt en ook als je niet eens in je huis rookt, je kind krijgt toch rook mee. Als je rookt blijft een deel van die stoffen om je heen hangen. Ook een half uur na een sigaret adem jij nog stoffen uit die schadelijk zijn voor je kind, het hangt in je kleren, aan je handen (ook als je ze gewassen hebt, want je zweet het uit).
    Roken is een risico voor je kind, hoe voorzichtig je ook bent.

19. Partyrocker

Heb even wat research gedaan en kan de informatie die jij nu geeft nergens vinden

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bel eens met stivoro.

Deel Deze Pagina