oh zie dat het gesprek inmiddels over roken gaat. Tja, ik geloof dat ik daar maar beter niets over kan zeggen. Of toch wel? Nou weet je, ik vertel wel een verhaaltje. Een verhaaltje over een vrouw die een gezonde zoon kreeg van 8 pond. Prachtig ventje. Maar deze mevrouw wilde bij haar volgende zwangerschap liever een iets kleiner kindje. Dus stak ze een sigaret op. En nog een. En nog een. Haar wens kwam uit. Ze kreeg een dochter van 5 pond. Maar gezond was ze niet. Toen ze 3 weken oud was, vond ze haar blauw en slap in haar bedje en heeft haar meisje ternauwernood de wiegendood overleeft. Toch zag de vrouw geen kwaad in de sigaretjes. Ze wilde nog een kind, liefst weer zo'n schattig kleintje. Haar tweede zoon werd geboren. Amper 5 pond. Kind heeft vanaf de geboorte maanden in het ziekenhuis gelegen, viel steeds weg, moest aan de beademing (hij is na 41 weken geboren, dus geen prematuurtje) en al heeft hij al deze narigheid overwonnen - hij is nu 17 jaar - lijdt hij vandaag de dag zo erg aan astma dat hij niet zonder puffertje weg durft en regelmatig met de ambulance afgevoerd wordt. Net als zijn zus trouwens. De oudste zoon is gezond, heeft nooit gezondheidsproblemen gehad. Of hun moeder gestopt is met roken? Of ze zich realiseert wat ze haar kinderen aan heeft gedaan? Natuurlijk niet. Vorige week stak ze nog een sigaret op waar ik, haar zwangere schoondochter, en mijn zoontje van 3 naast zaten. En haar zoon en dochter met beide hevige astma. Ik ben zonder 1 woord te zeggen bij haar weg gelopen. Een egoïst is ze, een walgelijke, stinkende egoïst. Ik kan er niks anders van maken.
Mijn echtgenoot is weer gaan roken toen onze net geboren dochter plotseling in het ziekenhuis werd opgenomen, levensgevaarlijk ziek. Stress... maar nu 21 maanden later is zij al tijden super gezond maar hij ... hij rookt nog steeds. En hij stinkt! Dat zeg ik maar de kinderen ook.. "Papa je ruikt niet lekker" zegt mijn keurig opgevoede zoontje.. "Papa BAH" zegt mijn dochtertje wat minder diplomatiek. Los van de stank.. wat ik hem kwalijk neem is dat hij niet alles op alles zet om zo lang mogelijk voor zijn kinderen te kunnen zorgen (juist omdat we niet zo piep meer waren toen we de kinderen kregen). Dat neem ik zelfs mezelf kwalijk.. met mijn BMI van 28,5!
Als er nog mensen op zoek zijn naar wetenschappelijk onderbouwde artikelen over o.a. dit topic, kijk dan eens op: Generation R Grtz.
Stel je koopt een laptop; na een aantal maanden/jaren gebruik gaat ie slijtage vertonen: er zitten wat krasjes op, broodkruimels tussen de toetsen, stof in het binnenwerk etc. Nou kun je heel zuinig op je laptop zijn: altijd vervoeren in een goede laptoptas, je lunch niet boven je toetsenbord nuttigen, de katten er niet bij in de buurt laten... noem maar op. Je kan je laptop daardoor heel lang beschermen, maar hij zal nooit beter, mooier, gaver en schoner worden dan op de dag dat je hem kocht. Voor mijn kamerplantjes geldt hetzelfde: hoe regelmatig ik ze ook water geef, scheutje pokon af en toe, niet in de brandende zon zetten... z'n blaadjes zullen nooit ofte nimmer mooier, frisser groen worden dan toen ze net ontloken. Zo ook mijn dochter: hoeveel liefde, aandacht en goede voeding (waaronder bv) ik haar ook geef, daar valt ook niks aan te verbeteren ten opzichte van het moment dat ze geboren was. Zeggen dat bv voordelen heeft, impliceert voor mij dat je kind met een paar defectjes geboren is die je gelukkig met bv kan repareren. Dát vind ik nou - zoals je het zo poëtisch omschreef - gelul.
Alleen wordt een baby niet perfect geboren, enkel in de ogen van de ouders is dit zo. Overigens kan, als ik me niet vergis, borstvoeding wel helpen "defecten herstellen". Voor je dochter kan je stelling dus kloppen, maar lang niet voor elk kindje. Dus hoewel ik je gedachten gang begrijp, ben ik het er niet mee eens.
Maartje, ik heb hier even over na moeten denken maar ga het toch posten. Ik heb moeite met deze redenering van je, en heb hem al vaker op ZP gezien. Het impliceert dat jij, doordat je moeilijk zwanger bent geworden, een soort van morele autoriteit bent op het gebied van hoe je met je kindje om moet gaan. Dat ben je niet. De moeite die mensen moeten doen om zwanger te worden, te blijven en een levend kindje te krijgen, staat los van hoe ze met hun kinderen om zouden moeten gaan. Je impliceert hiermee een soort van moreel rechtstelsel, hoe moeilijker je zwanger bent hoe meer recht je hebt om iets te zeggen van hoe je met je kind om zou moeten gaan. Heb ik op basis van die redenatie volgens jou meer recht dan jij om iets te vinden van hoe mensen met hun kinderen omgaan? Tenslotte, ik heb 2 miskramen gehad, HELLP gehad (ben daar bijna aann doodgegaan en heb 7 weken in het ziekenhuis gelegen), heb daarna PE gehad bij mijn zoontje en heb een dochtertje met een aangeboren afwijking. Weegt dat op tegen jouw 7 ICSI's? Of Denise, wiens zoontje overleden is en die daar ook lichamelijk doodziek van is geweest (en een groots applaus meid dat je dit niet hier neerzet als de reden waarom je stress had in de zwangerschap van Dean, roken is nooit goed maar na wat jij hebt doorgemaakt is stoppen met roken voor jou een eitje, geloof me)? Heeft die op basis van die informatie ook het recht om te oordelen over anderen, ondanks dat ze zelf rookt (haalt dat er weer ranglijstpunten af? Ik weet niet hoe die rangschikking werkt). Ik vind het geweldig voor je dat je na zoveel problemen en angsten toch een mooie gezonde dochter hebt gekregen. Jij weet wat voor wonder dat is. Je bent niet de enige die dat weet. Sommige mensen weten het niet, en voor hen ben ik ongelooflijk blij dat ze niet hoeven door te maken wat sommige anderen door moeten maken. Iets minder hard oordelen zou heel gracieus zijn en zou je sieren .
Ik ken dat topic niet. Ik heb gehoord dat technisch gesproken bv en coke samen zouden kunnen, omdat de moleculen te groot zijn om in de melk te komen. Maar persoonlijk vind ik dat iemand die coke of aanverwante artikelen gebruikt simpelweg niet in de buurt van een kind hoort, ook al is het een eigen kind.
Ehh ik impliceer dat niet, zo interpreteer jij het Ik ben geen morele autoriteit als ik zeg dat roken niet het beste voor je kindje is. Ik neem aan dat iedereen dat met mij eens zal zijn, eerste ronde zwanger of nooit zwanger kunnen raken. In ieder geval staat de gehele wetenschap achter deze stelling, dus het verbaasd me dat je zo'n moeite met mijn stukje hebt. Ik begrijp persoonlijk trouwens niet dat mensen zonder het een serieuze kans te gaan geven niet gaan BV'en, maar dat is een ander verhaal. Dat is een keuze van mensen die niet schadelijk voor een kindje is, maar wat m.i. niet de meest gunstige keuze is voor het kindje. Voor mijzelf persoonlijk was de keuze voor BV niet alleen snel gemaakt omdat ik het allerbeste voor mijn kindje wilde, maar ook een voor mij persoonlijke belangrijke reden omdat ik mij jarenlang minder vrouwelijk heb gevoeld (in de overgang op mijn leeftijd is nou niet echt bepaald sexy... ) maar het gevoel van falen.... Ik kan en kon er niets aan doen dat ik niet zwanger kon raken, maat ik kon er wel heel veel aan laten doen om de BV goed te laten slagen. Én trots dat ik nu op mijn lichaam ben. Dát ik ondanks al het gedoe in mn lichaam dát wel kan vind ik stiekem dan wel weer een beetje sexy Wat ik enkel en alleen met mijn stukje bedoelde is dat het voor mij lastig te begrijpen is dat mensen schadelijke dingen ondernemen (let wel: ik heb het hier over schadelijk dus roken/drugs gebruiken en niet over wel/geen BV geven!!) terwijl ze een wonder in hun buik hebben/wonder net uit de buik is. Vooral omdat ik van vele meiden weet dat zij alles er aan zouden doen om een kindje gezond te laten geboren worden/op te laten groeien. Toen ik mijn wonder nog niet had werkte ik vaak samen met zwamgere collega's die steeds gingen roken. Heel moeilijk vond ik dat. En voor mij hoeft dat geen wedstrijdje 'wie het zieligst is' te worden.
Mee eens. Ik kan en wil niet begrijpen waarom iemand haar verslaving belangrijker vindt dan haar kind. Sigaretten geven je geen rust en ze geven je geen troost. Ze houden je weg van je kind. Iets anders beweren is gewoon verslaafdenpraat.
We zijn het in ieder geval met elkaar eens dat drugs, roken en drank en zo not done is Maar ik blijf moeite hebben met dat je dat, ook nu weer, direct koppelt aan het feit dat er vrouwen zijn die moeilijk zwanger worden en er alles voor over zouden hebben. Dat heeft niets met elkaar te maken. Jij stelt hierboven letterlijk dat jij ervan uit gaat dat vrouwen die moeilijk zwanger worden er wel alles aan doen om hun kindje veilig en gezond geboren laten worden en op laten groeien. Dat hoeft ook niet. Er zijn ongetwijfeld ook wel vrouwen die dat niet doen (heel verelend, sorry, maar neem Denise, die wel gerookt heeft tijdens de zwangerschap van Dean) Het staat echt los van elkaar en heeft ook een groot waardeoordeel in zich, omdat jij nu al bepaalt wat echt not done is (roken) en minder not done (geen BV geven). Dat bedoelde ik met mijn vorige post.
Uhh roken tijdens een zwangerschap en bij jonge kinderen IS ook not done, dat is geen waardeoordeel dat is wetenschap
Dat klopt helemaal, vandaar dat ik ook zei dat ik het daar volledig eens mee was. Maar zie in dit topic, roken tijdens de BV geeft al een hele discussie met voors en tegens die ook voor een deel wetenschappelijk onderbouwd zijn (zowel de voors als de tegens). Dus wanneer is iets wetenschap en wanneer een waarde oordeel? Dat is een glijdende schaal, met roken en zwangerschap natuurlijk in de grote 'no-no' hoek.
Ja ik kies nu liever voor kv van bewerkte koemelk ondanks dat mijn kind een hele grote kans heeft op kma en meer allergien. Ik heb ook een dieet gevolgd, met begeleiding maar het lukte mij niet. Als ik 1 kindje zou hebben of meer tijd zou ik er wel aan beginnen, maar nu heb ik er eerlijk gezegd de tijd en energie niet meer voor want sta dr tot s´avonds alleen voor. Mijn dochter heb ik 6 maanden bv kunnen geven, mijn zoontje 3 maanden en toen was het klaar. Heb gewoon niet zoveel voeding ondanks dat ik ze enorm veel aanleg en kolf en als ik dan nog apart moet eten, koken, winkels af moet lopen omdat er hier niet zoveel te krijgen is.. weet ik op voorhand al dat het een onbegonnen zaak is.. jammer genoeg.
Ik zie geen waarde-oordeel. Als je het met me eens bent dat roken bij (jonge) kinderen een 'no-no' is dan snap ik niet hoe het in combinatie met bv opeens okay zou zijn. (er vanuit gaande dat je een klein kindje aan de borst hebt ) Ik heb overigens geen last van mensen die roken zolang niemand daar last van heeft trouwens. Wat mij betreft mag iedereen zo gezond of ongezond leven als hij/zij wil. Ik zou ook erg boos zijn als iemand een rookwalm rond mijn baby of kind zou meenemen. Of die van een ander, voor mijn part.
Natuurlijk wordt geen enkel kind perfect geboren, ook die van mij niet . Net zoals de perfecte laptop ook niet bestaat. Maar aan die imperfecties doe je met bv niks. Want over wat voor "defecten" hebben we het dan? Aan genetische afwijkingen verander je zelfs met de beste melk ter wereld niks. Je zou hooguit met bv schade kunnen herstellen die tijdens de zwangerschap is ontstaan. Misschien moet ik dan ook stellen dat je een kind nooit beter kan maken dan het moment dat ze geboren wordt, maar nooit beter kan maken dan het moment dat de bevruchting plaatsvindt.