Waarom ook alweer?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja! Precies dat bedoelde ik!
    Dat dus voor heel veel vrouwen BV niet alleen melk uit de tiet geven is...

Waar natuurlijk overigens niks mis mee is..
    Vind het alleen maar fijn dat het voor de bortvoede de vrouw zo goed voelt!:)

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee joh, dat heb ik jou niet horen zeggen! Maar 't wordt wel vaak gezegd. Wat mij betreft is kv gewoon eten. Speciaal gemaakt voor babies.

3. adi

adi Niet meer actief

Vind je?

Ik vind de vergelijking eerlijk gezegd wel op zijn plaats. De natuur heeft het niet bedoeld dat de babys uit de buik van vrouwen worden 'gesneden'.
    En de vaginale bevalling heeft verder nog meer gezondheidsvoordelen voor de baby, in de geboortekanaal worden de longen 'leeg gezogen', kind krijgt allerlei gezonde stoffen mee, komt niet in 1x naar buiten maar wordt er op voorbereid enz enz enz..

Allerlei dingen waarmee de natuur bedoeld heeft dat het kind door de vagina heen moet om geboren te worden. Net zoals de natuur bedoeld heeft dat het kind vervolgens uit de borst wordt gevoed. En dat voor extra gezondheidsstimulans zorgt in de onwikkeling van het kind.

Het ene duurt alleen wat korter dan het andere. Maar het verschil tussen natuurlijk en niet natuurlijk vind ik hetzelfde.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Oke, dacht al dat je mij persoonlijk bedoelde omdat je zei, kom dan niet met vergoeilijke onzin...

Want ook ik weet dat t beste is voor he kindje..
    Maar weet dus ook dt KV niet slecht is :)

5. adi

adi Niet meer actief

Gelukkig wel, en daar komt die 'norm' van Dirksmama om de hoek kijken :D. Dat komt omdat de natuurlijke bevalling 'de norm' is in Nederland.

Maar wie weet hoe het over 50 jaar eruit ziet? Als ooit besloten wordt dat vrouwen het recht hebben om zelf te beslissen hoe ze bevallen? Als de keuze helemaal vrij wordt gemaakt?

50 jaar geleden was de kunstvoeding volgens mij ook alleen bedoeld in medische situaties als het niet anders kon.

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Juist, het verschil tussen natuurlijk en niet natuurlijk is hetzelfde...

Maar dat wil niet zeggen dat het 'abnormaal' is..
    Vind ik dan :p

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, dat is namelijk zo: iedere vrouw die een kind heeft is bevallen, niet iedere vrouw gaat borstvoeding geven.

Allemaal leuk en aardig dat de natuur het zo bedoeld heeft, maar ik ben blij dat we onze kinderen inmiddels ook op andere manieren geboren kunnen laten worden en dat ze niet meer hoeven te sterven in de buik (met moeder incluis).

De natuur heeft het vast ook niet zo bedoeld dat onze honden voor de kachel liggen, aan de lijn lopen en brokken vreten.

Norm - natuurlijk - abnormaal, het is niet allemaal zo zwart/wit.

8. adi

adi Niet meer actief

Oh, daar ben ik ook enorm dankbaar voor hoor, anders waren hier ook 4 levens verloren gegaan.

En er zijn zoveel dingen waarmee de mens wat verder van de natuur is komen te staan (en inderdaad waarmee wij de dieren wat verder van de natuur halen), maar ja. Anders hadden we die brains en eigen wil ook nooit gekregen, als het nooit de bedoeling is geweest.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ieder kind krijgt wel voeding en wordt daar groot op.
    Dus ik kan me wel vinden in de vergelijking.

@Sam, ik begrijp wat je bedoeld hoor! Ik denk dat als het idee je tegen staat, je het niet moet doen.
    Al zou je eigenlijk 2 maand borstvoeding moeten geven om het zelf te ervaren ;)
    Ik vind borstvoeding idd een heel intiems iets en vindt het geweldig! Vindt het nog steeds erg jammer dat dochter hier gestopt is en kijk erg uit straks weer een kleintje te mogen voeden.
    Maar als dat mn drijfveer was geweest, was ik gestopt, aangezien ik rond de 6 weken bijna non stop aan het voeden was en het me op sommige momenten even de keel uit kwam. Gelukkig heb je dan een moederinstinct die verteld dat er iets aan de hand is en voelde het een paar weken later heel anders.

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    @ red88

Alleen maar goed toch dat je er zo van geniet!:)
    En je dochter natuurlijk!

Vind het alleen maar mooi voor je/jullie als je het zo ervaart :)

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.836
    3.630
    113
    Mwah, het gaat hier natuurlijk niet over 'een dingetje', maar over het feit of je de kans op wiegendood vergroot door kv te geven. Dat is nogal een bewering.

M.b.t. het samen slapen: ik neem mijn zoontje wel eens bij ons in bed als hij 's nachts wakker wordt. Ik slaap dan altijd heel licht (als hij diep zucht, of met een handje tegen me aan komt, ben ik wakker) en word een paar uur later steevast wakker naar het randje van het bed verdreven, terwijl meneer languit midden op mijn matras ligt. Blijkbaar ga ik in mijn slaap voor hem uit de weg. Het lijkt er iig op dat ik een soort instinct heb om niet op hem te gaan liggen.

12. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.836
    3.630
    113
    #172 EdN, 6 feb 2012
    Laatst bewerkt: 6 feb 2012
    Ehm, wie is dat volgens jou precies, 'de natuur'? Is dat iemand die met een kladblokje in de hand heeft zitten bedenken wat nou eens een handig, functioneel ontwerp zou zijn, en er daarom 2 borsten aan heeft gehangen? Of is het een kwestie van allerlei willekeurige eigenschappen en lichamelijke kenmerken die min of meer bij toeval door de eeuwen heen succesvol zijn gebleken en zich op die manier verder hebben ontwikkeld? Natuurlijk, evolutie heeft een handig systeempje ingebouwd om te waarborgen dat baby's voldoende voedsel hebben, waardoor wij nu nog bestaan en hier zo gezellig kunnen ruzien op internet ;) . Maar een noodzaak is het niet meer, we kunnen inmiddels prima zelf gezonde voeding fabriceren. Natuurlijke eigenschappen zijn niet zaligmakend: denk aan ds neiging van het menselijk lichaam om zoveel mogelijk vetreserves aan te leggen, zodat je een lekkere koude poolwinter kunt weerstaan. Was ooit een handige eigenschap, maar inmiddels doet ie (hier) meer kwaad dan goed.

Niet dat ik iets tegen heb op bv trouwens, prima voeding, makkelijk en vooral intiem met je kindje samenzijn. Maar nodig is het niet meer.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mannen voelen zich aangetrokken tot een prompte voorgevel omdat deze hun potentiele kinderen gaan voeden.

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    Mijn man viel op mijn billen, een teken dat ik hele avonden lang op de bank kon zitten chips eten:)

Ik meng me verder niet in de discussie, want heb ik hier in dit hoekje eigenlijk niks te zoeken..
    Maar is er eigenlijk ook al bekend wáárom bv de kans op wiegendood verkleint?
    Ik houd namelijk niet zo van uitkomsten van onderzoeken die puur statistisch zijn.
    Zo is bvb aangetoond dat in omgeving eindhoven het percentage autisten hoger ligt dan elders in het land. Moet ik dan maar gaan verhuizen? Ik bedoel, ik wil graag het waarom weten. Want zou het niet een enorme doorbraak zijn als we iets aan wiegendood zouden kunnen doen?

15. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Lol same here:D... Als hij naar mijn boobies kijkt met een maniervdat ik daar mijn kind mee moet voede, dan had hij allang foetsie geweest. Is niks op mee te voeden. Ja tepels, maar die heeft hij zelf ook hahaha.

16. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Wauw, mooi gezegd!!!

17. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Mooi gezegd? Ik vind het helemaal niet mooi gezegd als ik eerlijk ben.
    Als de natuur op zo'n manier zou evalueren dat het voor een baby qua gezondheid niet uitmaakt of het bv of kv krijgt, dan zouden onze melkklieren wel langzaam indrogen denk je niet?
    En wat betreft vetreserves aanleggen voor een koude pool winter, die reserves worden momenteel aangelegd dmv chips, snoep, frisdranken, te vet en ongezond eten. Heeft weinig te maken met vet reserves aanleggen op een natuurlijke manier, meer met "jezelf bewust vetmesten" (de keuze voor gezond(er) eten heb je nmnlk altijd).
    En de mogelijkheid van de vrouw om een haar kind borstvoeding te geven ik qoute: "Of is het een kwestie van allerlei willekeurige eigenschappen en lichamelijke kenmerken die min of meer bij toeval door de eeuwen heen succesvol zijn gebleken en zich op die manier verder hebben ontwikkeld" op deze manier te beschrijven vind ik erg raar.
    Daar heeft zich niks verder ontwikkeld, zoogdieren hebben altijd hun kinderen gezoogd, daar heeft zich niks verder ontwikkeld. Daar bleek niks "bij toeval succesvol" lijkt me. Je borsten waren er om je kinderen te voeden, punt.
    Door de evolutie zijn we met veel dingen ver van de natuur komen te staan. Het feit dat je voor KV kán kiezen, doet veel vrouwen sneller met bv stoppen als het even niet mee zit of ze geen zin meer hadden, iets wat vroeger niet in vragen kwam, want je kind ging dan de pijp uit. Het is fantastisch dat kv er is hoor, maar vind het jammer dat zo veel vrouwen er zo makkelijk naar grijpen, gewon omdat het beschikbaar is.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Daar sluit ik me bij aan. Borsten om te zogen zijn geen toeval, daar is over nagedacht. Je ziet een koe of varken al zelf een fles kv klaarmaken zeker?
    Toevallig vind ik het wel nodig dat mijn kindje bv krijgt. Mocht dat niet lukken, zou donormelk een eerdere keuze zijn dan kv.
    Kv zal hier gebruikt worden als ik geen andere keuze heb om mijn kindje van melkvoeding te voorzien.
    Als volwassene heb je zelf de keuze om te kiezen welke voeding je gebruikt en wat je nodig acht qua gezondheid.
    Voor mijn kindjes zal ik die keuze moeten maken en dat is dan een keuze die het dichtst bij de natuur komt.

19. tulip

tulip Niet meer actief

haha nou mijn man was 17 toen hij op mij viel, en op iets anders dan mn borsten trouwens, maar die viel daar niet op omdat ze zijn evt. kinderen konden voeden hoor. Voor zijn zus bv ging geven, wist hij niet eens wat het was. Dat vind ik echt onzin.

Ik vind het wel toeval. Het is fijn dat je borsten melk kunnen geven als je dat zou willen. Maar er is ook genoeg andere keuze gelukkig.

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mijn man viel ook niet op mijn borsten. Gelukkig niet. Dat zou betekenen dat hij de deur uit gaat als ik ze ooit moet missen.
    Maar dat zegt toch niks over het feit dat borsten melk maken?
    Het gros van de vrouwen wat bevalt gaat melk produceren, ongeacht of ze voor borst- of kunstvoeding kiezen.
    Dat geeft toch wel aan waar ze voor bedoeld zijn? Wat je ermee doet is aan jou.

Deel Deze Pagina