Waarom mensen zich aan borstvoeding ergeren...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door dirksmama, 8 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  2. Djennaa

Djennaa Actief lid

22 mei 2012
    448
    0
    0
    stay at home mom
    Ben aan het voeden dus alle tijd om te lezen :D

Interessant artikel en leuk geschreven! Sommige reacties op de foto zijn echt absurd, een vergelijk trekken tussen langvoeden en pedofilie :( Echt...

3. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Mooie rake uitspraak: "People are enraged at a woman daring to use her body in a non-sexual way".
    Eigenlijk te triest voor woorden.

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    De Opzij had ook een 'mooi' commentaar op de cover van Times. Men viel vooral over het 'are you mum enough' ... en direct voelden alle vrouwen die niet lang voeden zich aangevallen: blijkbaar zijn wij niet moeder genoeg.

Misschien wordt het tijd dat vrouwen niet een (soort collectief) schuldgevoel hebben over alles wat ze niet doen of anders doen. En daarbij ook niet hun eigen keuzes proberen te rechtvaardigen dmv het neerhalen van andermans keuzes (zoals: moeder die niet werken geven het verkeerde voorbeeld aan hun dochters vs moeder die fulltime werken zijn slechte moeders).

Ik vind de cover van Times prachtig (al vind ik zelf anderhalf jaar voeden en niet geheel op het verzoek van mijn kind genoeg) en het artikel heb ik vluchtig doorgelezen. Het is idd heel triest dat het vrouwenlichaam enkel seksuele doeleinden lijkt te hebben. Ik hoor dat ook vrouwen vaak genoeg zeggen: mijn borsten zijn voor de seks / mijn man ed, niet voor mijn kind. Die uitspraak is niet perse verkeerd of slecht, maar zegt wel iets over de culturele ideeën die heersen over het vrouwelijke lichaam (overigens ook over mannenlichaam, maar das weer een heel andere discussie).

5. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Inderdaad treffend.

Ik vind het "are you mom enough" ook niet handig gekozen. Ik begrijp de gedachte -in plaats van in de verdediging te schieten zet het een tegenaanval in- en het past mooi bij de foto MAAR als je een lans wil breken voor het langvoeden, en het bespreekbaar en normaal wil maken gooi je zo dus wel je eigen glazen in.
    Door dat bijschrift zullen de meeste vrouwen zich aangevallen voelen en hun mening al gevormd/bevestigd hebben, zonder nog eens een keer na te denken over het onderwerp.
    Maar goed, dat gaat over de Times-cover zelf, dus een beetje offtopic.
    Goed artikel iig.

6. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik vond het echt een mooie foto! En ja, wij zijn zoogdieren en "horen" onze kinderen de borst te geven. Ik heb borstvoeding altijd heel mooi gevonden, maar nu ik het zelf geef kan ik die vrouw beter begrijpen. Ik weet niet of ik zo lang door wil gaan, maar haar keuze en die van haar peuter snap ik nu wel!

Het is zo jammer dat mensen tegen een vrouwenlichaam aankijken als alleen sexobject...

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Foto stond op de cover van Time van mei? Had niemand die nog gezien?

Er zijn ook tegengeluiden te horen en niet alleen van moeders die geen borstvoeding kunnen geven hoor! Ik vind het zelf ook niet handig dat je een 4 jarige zo portretteert. Een foto die heel de wereld over gaat.

Vraag me af wat ze of de mensen erachter hiermee wilden bereiken. Miz breek je hiermee geen lans voor langvoeden.

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ja, maar niet elke vrouw ;)
    Alleen mooie en jonge vrouwen ;)

It seems that people are offended by the cover photo partly because Grumet is young, fashionably dressed and attractive. If nothing else, she has once and for all dispelled the myth that it's breastfeeding which causes sagging. She doesn't fit the stereotype of a sexless, shapeless earth mother in 1970s overalls, and this makes people angry.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom ik me kan ergeren aan borstvoeden? Om precies dezelfde reden waarom ik me erger aan de canal pride.. Geen enkel probleem met homo's maar waarom er op die manier geparadeerd moet worden? Geen idee... volgens mij doe je er precies het tegenovergestelde mee. Borstvoeding is natuurlijk, behandel het dan ook zo en maak er geen show van.
    Ik zal me dus nooit ergeren aan een vrouw die borstvoeding geeft in het openbaar mits dat op een normale manier gebeurd maar covers, grote opruiende artikelen, die eindeloze competitie, het superieure.. daar erger ik me inderdaad aan.
    Het is net zo gewoon als naar de wc gaan.. daar maak ik ook geen foto van om op internet of op de times te zetten!

10. babyproject

Even inhoudelijk: ik vind het wel goed dat mensen aan het denken worden gezet, alleen ben ik bang dat het in de aard van de mens zit om dit niet te doen.

Boos en verontwaardigd worden is namelijk veel makkelijker. In alle eerlijkheid en openheid afvragen waarom je dan boos of verontwaardigd wordt, zullen niet veel mensen doen, maar juist die mensen zouden eens de ogen geopend moeten worden.

Ik vind het niet eens zo'n slecht idee, die foto. Hij is extreem gemaakt om te shockeren, want de softere methodes werken immers niet om mensen in te zien dat er iets mankeert aan hun denkwijzen. Ik denk dat achtergrondartikels als deze (het blogstukje van Rebecca Clough) belangrijk zijn om mensen die inzichten te geven.

11. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    De foto en de tekst waren natuurlijk ook niet bedoeld om te pleasen, ze wilden een reactie uitlokken, en dat is gelukt. Goed artikel, omdat het de zaken in een ander licht zet. Ik was ook nooit zo voor het langvoeden, tot ik zelf een kind kreeg. Ze heeft een jaar borstvoeding gekregen dmv kolven, daarna had zij er genoeg van, jammer genoeg. Als ze live aan de borst had gedronken, was ik vast nog een tijd doorgegaan.

Het fijne aan het moederschap vind ik dat je teruggaat naar de basis: je doet wat goed is voor jouw kind en wat de rest vd wereld daarvan vindt: pech.

Ik snap dus ook echt niet dat moeders aanstoot nemen aan langvoeders en borstvoeding-enthousiastelingen. Het lijkt vaak wel of ze zich terechtgewezen voelen omdat andere moeders het anders doen dan zij. Waarom zo onzeker? Doe wat goed is voor je kind, én voor jou. Als dat langvoeden is: prima. En als je je goed hebt laten informeren maar het idee van borstvoeding lijkt je niets of het lukt niet: ook geen man overboord. Maar dat gehak op elkaar om borstvoeding/kunstvoeding, ik word er doodziek van en ik vind het niet solidair.

12. zogelukkig

Ja, vind je?

Vind jij het oké als op deze manier mensen pas na gaan denken over iets? Kan dat niet inhoudelijk met woorden? Of door een integere foto te plaatsen van een moeder die haar 4-jarige intiem voedt (zonder dat het kind herkenbaar in beeld is) ipv op deze controversiële wijze?

Ik heb een hekel aan de shock-doc mentaliteit. Dat is niet eens nodig om mensen wakker te schudden of ergens bewust van te maken. vaak bereik je er alleen maar het tegengestelde mee. Ja; er was aandacht; maar vraag je maar eens af of het negatieve of positieve aandacht was en wat dat betekent heeft voor de zaak.

Ik ben langvoedster, maar geneer me dood voor dit soort awareness!

13. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ik schrijf niet dat ik het oké vind, ik constateer dat het gelukt is om een reactie uit te lokken en ik schrijf dat ik het een goed artikel vind. Dus kom maar gauw weer van die kast ;).

14. zogelukkig

Welke kast? Ik geef gewoon mijn mening en die wijkt af van de jouwe.

15. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Nee hoor, die wijkt helemaal niet af. Je leest alleen niet goed.

16. zogelukkig

Oh, delen we een mening? Dat haalde ik niet uit je repliek.

Discussieer lekker verder; de zon schijnt: I'm off!

17. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Jazeker, ik denk ook niet dat je met zo'n foto je doel bereikt als dat doel is om meer begrip te kweken. Maar dat was het doel niet. Ik vond het een interessant artikel, dat schreef ik. Nuances en zo, je weet wel.

18. babyproject

Misschien hebben jullie het wel over 2 verschillende artikels?

Het artikel in TIME wat hoort bij de coverfoto.
    En het artikel van het blog van Rebecca Clough (waarnaar gelinkt is)?

19. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voordat ik me verdiepte in borstvoeding vond ik het voeden van peuters en ouder ook belachelijk en ik voel me soms nog altijd niet comfortabel als ik het zie, zoals op die coverfoto (omdat ik dat onbewust toch met seks associeer ja, al weet ik nu beter en heb ik dat bij mijn eigen kind totaal niet en kan ik me indenken dat andere moeders dat dus ook totaal niet zo voelen). Maar voor ik zwanger werd had ik ook geen idee hoe lang baby's melk nodig hadden; ik dacht zelf ik ga een half jaar borstvoeding geven en dan is dat wel genoeg. Wist niet eens dat ze tot een jaar melk nodig hadden, en een collega die zo lang doorging met kolven vond ik ook maar irritant. Schaam ik me achteraf wel voor... Geef nu zelf al 9 mnd borstvoeding, ga ook wel langer dan een jaar door denk ik, snap nu ook hoe het biologisch in elkaar zit en dat scheelt een hoop :) Maar goed het is denk dat je zuigen aan borsten in de dagelijkse praktijk alleen ziet of bij jonge baby's of bij seks, dat je het automatisch in 1 van die categorieën gaat indelen.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.212
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    :D

Ik vind de foto trouwens ook wel 'raar' om op zo'n cover te plaatsen. Zeker in deze tijd, waarbij je weet dat hij dus ook op internet komt te staan en iedereen hem over tientallen jaren nog kan terugvinden. Het is een prachtige foto hoor: voor in je eigen privé-album. Maar dit soort platen hoeft van mij niet gedeeld te worden met de hele wereld.

Deel Deze Pagina