Baby krijgt om 1930, komt nu zelf om 2330 en om 0430... Willen nu zelf een voeding geven voordat we naar bed gaan rond 22u en daarna pas weer om 0630/0700 en haar laten huilen ( met troosten elke tien min) tussendoor want wij kunnen niet meer en ze krijgt denken wij meer dan voldoende binnen overdag. Ze is 9,5 maand. Soms komt ze echter pas om 02u en dan weer om 06u.. Geen peil op te trekken maar we vinden haar nu groot genoeg om niet alles op verzoek te doen maar ook aan onze eigen gezondheid te gaan denken.. Met pijn in mijn hart hoor... Wat vinden jullie? Fles om 22u op ons verzoek? Dan moet ze het toch kunnen redden? Of zijn we te hard? Onze andere twee sliepen rond deze leeftijd allang het klokje rond..
Je kindje heeft het blijkbaar nodig he? Dan kunnen jullie als ouders wel vinden dat het niet zo is, zij geeft toch echt wat anders aan. Jullie kunnen toch om en om doen? Dan hoeven jullie er zelf ook niet onder te 'lijden'. Wij als volwassen kunnen wel bepalen of onze kinderen het 'moeten kunnen redden', maar we kunnen niet in hun hoofd of maag kijken. Blijkbaar kunnen ze het toch niet. Ik stel me altijd voor dat ik s nachts wakker word en dorst heb, of een andere behoefte ( nachtmerrie, koud, misselijk maakt niet uit wat). En ik kan niet bij mijn waterfles komen, ik kan mijn dekens niet vinden, ik word niet gerust gesteld etc. Ik zou me dan echt rot voelen.
Mijn zoontje van bijna 9mnd komt ook rond 00, 04 en 07. Heel soms slaat hij de 00 over, maar die van 04 zit er gewoon nog ramvast in. Ik kan hem niet laten huilen, dat gaat teveel tegen mijn gevoel in. Wat wij daarom doen is het verdelen. ML doet de 00 voeding, zodat ik vroeg naar bed kan en dan doe ik de nacht. Nu zitten we overigens middenin tandjesellende en zou ik mn handjes dichtknijpen met de 'rust' van maar 2x eruit hoeven..
Ik ben het hier niet helemaal mee eens, een kindje kan ook gewend raken aan voedingen om een bepaalde tijd. Dan zit je in een patroon, je zou het kunnen proberen te doorbreken. Zou dan proberen om eerst alleen late avondvoeding te geven waar ze zelf voor komt en de nacht eraf te laten. Evt wat water, maar geen voeding meer. Je zou het een paar dagen kunnen proberen door te zetten. Wat krijgt ze allemaal op een dag?
Een artikel omte lezen voordat je besluit je kindje te laten huilen: http://www.childcarequarterly.com/pdf/fall10_babies.pdf Volg je kindje, doe om en om met je man, geef water of weet ik het, maar ik zou echt niet laten huilen. Dat is zo slecht voor een kindje en de hechting.
Een kindje van 9,5 maand is als het goed is toch echt wel goed gehecht. Er is laten huilen en laten huilen. Je kan een kind nog niet verwennen maar wel kan hij gewend raken aan al die voedingen 's nachts. Op die leeftijd hebben ze dat echt niet meer nodig. Ik denk alleen dat we hier nu een discussie krijgen over het welles/nietes van het laten huilen en nachtvoedingen met anders schrijfsters op het forum. Daar gaan we niet uitkomen. Dus ik ga aan die discussie ook niet deelnemen. Ik schrijf over mijn ervaring. Bij 2 van de 3 kinderen werd het wakker worden 's nachts steeds vaker naarmate ze ouder werden. Tot we op een punt zaten dat wij gesloopt waren en onze baby's lekker wilden spelen of drinken. Wij hebben toen besloten om ze te laten huilen maar wel er regelmatig heen te gaan. Aai over de bol en weer vertrekken. Beide hebben het kwartier volgehouden gedurende 1 nacht. Toen we daar doorheen waren sliepen ze vanaf die tijd door afgezien van een fles om 23 uur. Maar bij beide pas na 6 maanden. Voor die tijd vind ik een baby echt nog te jong om te laten huilen. Neurologisch zijn gezonde baby's vanaf 6 maanden al stukken verder ontwikkeld. Ik heb hele normale, goed gehechte kinderen die vol vertrouwen in het leven staan. Mijn middelste dochter had dit traject niet nodig en sliep vanaf 6 weken door. Eerlijk gezegd vind ik vanaf die leeftijd doorslapen vrij abnormaal. Fysiologisch gezien is vanaf een maand of 6 logischer.
Wat krijgt je kindje allemaal overdag + de tijdstippen. Ons zoontje van 9,5 maand kreeg tot 6 maanden: 19:30 en dan om 00:00/01:00 en dan om 05:00 fles Hij werd ook niet stil tot dat hij een fles kreeg. Zodra we hem meer vast voedsel gaven werd zijn fles afgebouwd. Die van 05:00 deed ik bv 100cc water in met maar 2 schepjes melk. & naarmate hij meer vast voedsel krijgt, hoe minder hij wakker wordt voor een fles. Meestal nu is het 19:30 fles, dan nog 1 fles wanneer hij wakker wordt, en dan pas om 08:00. Soms slaapt hij zelfs al dagen door van bv 20:00 tot 06:00 dan geef ik hem om 06:00 een halve fles en om 08:00 de andere helft met pap er in.
Ik ben rond die tijd ook gaan afbouwen met voedingen snachts. Idd op mijn verzoek een fles rond 22.00/22.30. Daarna sliep ze gelijk weer. De eerste week werd ze wakker rond 03.30. Er naar toe gegaan, aai over de bol, kusje en weer de kamer uit. Eerste nacht was 45 minuten krijsen. Tweede nacht nog maar een kwartier en daarna sliep ze weer na de kus en aai over de bol. Na een week werd ze niet meer wakker en heeft dat ook nooit meer gedaan. Met 11 maanden ook de late fles eraf gehaald. In mijn ogen is er trouwens niets mis met laten huilen. Vind je plan dan ook prima klinken! Hier is m'n dochter er ook echt niet slechter van geworden en heeft er ook geen trauma aan over gehouden
Na 6 maanden kan je echt wel even laten huilen. MAAR wel op de voorwaarde dat er niks aan de hand is en je alles gecheckt hebt. Als een kind honger/dorst heeft dan vind ik het cru om te laten huilen. Een kind heeft nog geen andere communicatiemiddelen om te vertellen wat hij of zij bedoelt. Kun je s nachts niet alleen wat water geven misschien?