Waarom Rapley?

Discussie in 'Voeding' gestart door sunnybaby, 13 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    #41 Jo79, 20 dec 2009
    Laatst bewerkt: 20 dec 2009
    Zit ik een heel verhaal te typen, gaat er iets mis en alles weg :x.

Nou ja, wat ik wou zeggen, het komt toch op hetzelfde neer als wat ik al aangaf. Alleen ik maak een andere keus, met 5 maanden ben ik gaan bijvoeden en ik doe dat de eerste tijd gepureerd. Als mijn kind vol zit of niet wil, dan houd hij zijn mond gewoon dicht.
    Ik geef grotendeel bv en sinds een aantal weken tevens kunstvoeding, dus ik hang sowieso al tussen alles in ;).
    Zoals ik al aangaf, ik zie weinig voordelen in Rapley-en boven prakken. Het is gewoon een andere manier van beginnen met eten, volgens mij zit er weinig verschil in het resultaat. Of anders gezegd, ik ben niet overtuigd van de voordelen die ik voorbij hoor komen.

Van dieren, ik heb allemaal van die kotsende vogels als beeld van natuurlijkfilms. Geen zoogdieren inderdaad nu ik er nu over nadenk, daar moet ik je gelijk in geven :)! Al werkt bijv. een cavia ook weer anders, die kan direct na de geboorte al vast voedsel eten.

Ik gaf al eerder aan, ik denk dat er weinig verschil zit tussen Rapley of gepureerd/geprakt eten in het uiteindelijke resultaat, het heeft allebei zijn voor- en nadelen, er is geen goede of foute manier, het is gewoon een keuze. Voor mijn eerste heb ik ook gewoon voor geprakt eten gekozen en dat is een makkelijk etertje. Nogmaals, het is een keuze in het beginnen van bijvoeden, rond een maand of 10 eten ze allemaal hetzelfde.

2. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    In antwoord op zogelukkig; ik kan dus wel degelijk redenen aanvoeren om toch eerder met bijvoeding te starten. Zo heeft mijn zoon altijd last gehad van een zeer moeizame ontlasting, ook met gebruik van speciale voeding. Sinds we met bijvoeding zijn gestart is dit probleem echt over, en kost het hem geen pijn en moeite meer. Ook heeft hij een stuk minder last van reflux sinds wij gestart zijn. Overigens is dit in overleg met een kinderarts gebeurt. Ik weet dat sommige onder ons van mening zijn dat een kinderarts compleet incompetent is om hier in te sturen maar het moge duidelijk zijn dat ik die mening niet deel.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ieder moet voor zichzelf weten hoe en wanneer met bijvoeding te beginnen. Ik ga ook niemand proberen over te halen of te "bekeren" tot de Rapley-manier; ieder zijn meug. Ik vertel alleen waarom ik met 6 maanden begin en de Rapley-manier natuurlijk vind en ja; ik ben enthousiast!:)

Mijn zoontje heeft de eerste 3,5 maand van zijn leven heel erge darmproblemen gekend; van 12 keer op een dag een spuitluier en heel veel pijnlijke krampen. Met 4,5 maand kreeg hij verborgen reflux (we denken achteraf dat hij dat al langer had) en is hij met spoed ter observatie opgenomen.
    Ik was daardoor eerlijk gezegd wel een beetje huiverig om met Rapley te beginnen, want zou hij al die stukken wel goed verteren en zou hij daardoor geen last krijgen van darmkrmapen en zuuraanvallen? Maar toevallig of niet hielden de reflux-klachten precies op met 6 maanden. Hij heeft nooit meer het zuur gehad en zijn darmen werken fantastisch; om de paar dagen mooie poep, helemaal verteerd zonder stukjes. Hij eet zelfs zure mandarijntjes waar ik het velletje van af heb gehaald.
    In overleg met onze huisarts/cb-arts EN de kinderarts zijn we hier juist vanwege zijn klachten doorgegaan met 6 maanden uitsluitend borstvoeding om de darmen goed te rijpen.
    Meid; doe lekker waar je je goed bij voelt; er is geen beste keus hoor!;)

maar dat van dat dierenrijk en voorkauwen vond ik eerlijk gezegd wel een beetje dommig;)

4. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    zogelukkig: Hier ook voorstander van Rapley (maar pas net begonnen).
    Moet je met mandarijntjes en andere citrusvruchten niet wachten tot een jaar ivm allergeniteit?

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Soms zijn er gewoon medische redenen om eerder te beginnen, als je alles al geprobeerd hebt kun je soms niet anders. Maar da's natuurlijk iets anders als bij kinderen waar verder niets mee aan de hand is.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Leuk topic! Ik ben ook wel een voorstander van Rapley. Mijn dochter is nog maar 4 mnd, maar ze zuigt aan alles wat los en vast zit en ik zie dan ook geen enkel probleem in het straks gaan eten/besabbelen van grotere stukken.
    Nu vraag ik me wel af, aten jullie kids vanaf het begin ook al echt iets op van wat je ze aanbood? Ik kan me voorstellen dat het bij heel veel dingen blijft bij sabbelen, of heb ik dat mis? Want ik heb ook gelezen dat ze vanaf 6 mnd wel echt iets meer nodig hebben dan alleen bv, en dan moet ze dus wel echt wat binnen krijgen!

Ik vind het trouwens best wel lastig om te wachten tot ze 6 mnd is! Het lijkt me zo leuk om te prutsen met groente en fruit, en haar daar mee bezig te zien! Maar goed, ik wacht gewoon zolang ik me nog kan inhouden ;)

Hebben jullie trouwens een lijstje ofzo van dingen waar je gemakkelijk mee kunt beginnen a la Rapley? Ik denk aan:

- banaan
    - appel
    - wortel
    - peer?
    - bloemkool?
    - komkommer?
    - brood
    - vlees???

Nou goed, ik kan dus niet zo heel veel bedenken, maar mss hebben jullie nog goede ideeën.

En geven jullie alles in echt grote stukken, of gewoon in stukjes gesneden? Zeg maar, 4 cm of 1 cm ?? Want dat lijkt me wel "enger", als het stukjes zijn die in d'r keel kunnen schieten...

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    #47 Jo79, 20 dec 2009
    Laatst bewerkt: 20 dec 2009
    Gelukkig maak jij nooit domme opmerkingen, oh ja, de wolf is bijvoorbeeld een zoogdier dat voedsel opbraakt voor zijn jongen.

Bij mijn dochtertje (reflux + verstopping) zijn we ook op advies van de arts eerder met bijvoeden begonnen, dat ging ook beter. Elke arts heeft weer andere beweegredenen en adviezen, elk kind is anders, elke situatie ook.

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Maar dat heeft niet altijd te maken met niet kennen ;)! Hier willen de oudste twee absoluut geen brood smorgens. Smiddags eten ze wel gewoon stukjes brood netjes met een vork en het fuit en de groenten krijgen ze al vanaf het begin grof gesneden van een vorkje of uit hun eigen hand. Die stukjes zijn ze dus echt wel gewend, en toch krijgen ze dus smorgens een fles met bambix erdoor.

Ach en kan het wel begrijpen hoor, ik ga zelf ook over mn nek als ik smorgens broodlucht ruik ;)! Geef die twee groot gelijk dat ze het niet willen smorgend :D!

Maar zomaar even dus dat het niet altijd zo zwart/wit hoeft te zijn zegmaar, snappie :D!

9. zogelukkig

Volgens mij bevat citrusfruit geen allergenen. Kinderdietist Stefan Kleintjes (van bv.com en auteur van "Van borst tot boterham") zet citrusfruit in het voedselintroductieschema bij 9 maanden. Verder staat er niets bij over het hoe en waarom pas met 9 maanden. Bij allergene stoffen als koemelk, soja, gluten, ei, noten, pinda e.d. staat er wel een speciale vermelding bij. Denk dus dat het iets te maken heeft met de velletjes of de zuurgraad van citrusfruit. Ik eet groente en fruit van het seizoen, wat er nu bij de biowinkel ligt en wou laatst eens wat anders geven dan appel, peer of banaan. Ging er met smaak in die mandarijn en hij kreeg er geen last van. Maar we zijn ook al even bezig en mijn zoontje is al bijna 8 maanden.;)

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Maar de meeste prakkers geven er naast de prak of pap toch ook gewoon vanaf een maand of 7 stukken brood bij? Dat prakken/blenderen doen de meeste mensen toch echt alleen in het begin, tot een maand of 9 a 10.
    Ik ken ook iemand die haar zoontje van 4 zelfs nog papflessen geeft voor het slapen gaan, want dat vindt hij zo lekker. Ik zat ook even raar te kijken toen ik dat zag. En sommige moeders willen (onbewust) hun kind nog 'baby' houden, met prakjes, fopspenen, flesjes en wandelwagentjes tot St. Juttemis. De meeste kinderen die pap krijgen, eten met een jaar ook prima hun boterhammetjes.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Maar als het brood gewoon in stukjes gegeven kan worden dan kunnen de groenten en het fruit toch ook gewoon in stukjes gegeven worden? Zie daar weinig verschil in, stukjes of stukjes, maar de ene stukjes kunnen dus wel en de andere stukjes kunnen dus niet? Zal aan mij liggen, maar ik zie dat verschil dus niet ;)!

12. zogelukkig

In het begin valt er idd nog veel op de grond, maar dat moet je niet erg vinden! Gewoon lekker laten proeven en kennis laten maken met al die smaken en texturen! Hier was en is de nieuwsgierigheid nog steeds heel groot; alles word opgepakt en met grote ogen naar binnen gewerkt (en in het begin ook weer naar buiten geduwd, maar ze hebben het snel door hoor!).

Nee hoor; dat is niet waar! De eerste maanden halen ze echt nog alle voedingsstoffen uit de borstvoeding, het heet niet voor niets BIJvoeding!

Voorlopig geen vlees. Hoeft niet, maar mag vanaf 10/12 maanden.
    Wel brood; eerst een korst, na 3 weken was het een hele boterham. Qua fruit ook mango en (stoof)peren errug lekker!
    En aardappel is ook majmmie-mjammie en heel makkelijk te eten; gewoon in vlaamse frietformaat snijden. Verder: broccoli, pastinaak, courgette, bleekselderij, witlof, ontvelde en ontpitte even geblancheerde tomaat.
    Volkorenpasta (gewoon spaghetti of van die handig vast te pakken fusili of penne). Eigenlijk alles eet hij met smaak!
    Voor een voedselintroductieschema kijk eens op borstvoeding.com.

Vuistgroot formaat. Een appel snijd ik in bijv. 8-en. Een stoofpeer gaat door de helft. Banaan gewoon half met daarvan weer de helft schil; is een mooi handvat. Wortel gewoon zo, hapt hij vanzelf af.

Succes ermee!

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ja, nu maak ik er nog flubber van, maar tegen die tijd zit er bij mij aardig wat structuur in of bijv. macaronietjes, kleine stukjes zacht fruit etc. Alleen nu nog niet ;). En zo'n stuk brood daar slobberde ze in het begin vooral aan (tenminste hier), waardoor het ook een aardig drassig prutje van wordt voor ze het doorslikte.
    Daarom heb ik het ook steeds over een methode om te beginnen met eten, een maand of 3 a 4 later (meegenomen dat prakkers vaak eerder met bijvoeden beginnen) is het gewoon gelijk in wat ze eten, Rapley of prakken. En uitzonderingen heb je altijd.

14. zogelukkig

Ik zeg ook niet dat het te maken heeft met kennen, maar met gewend zijn!;)

Kinderen kopieren het gedrag van hun ouders en als mama over d'r nek gaat van brood 's ochtends, dan denk ik dat een kind -en zeker een wat ouder kind- dat aanvoelt en dus ook niet wil eten wat mama niet wil eten en wel wil eten wat mama eet, zo werkt dat nu eenmaal.
    Dus als jullie samen 's ochtends wat anders eten dan brood, ook prima!:)

Ik ben een broodfan, maar ook niet 's ochtends. Eet dan altijd zelfgemaakte cruesli-mix. Dus ik ga mijn kind ook niet dwingen om 's ochtends brood te eten, het mogen ook ontbijtgranen zijn, als het maar gezond is!

Hier komt niet op tafel wat we niet lekker vinden, want waarom jezelf pijnigen, er is zoveel lekkers en gezonds! Ik snap die ouders nooit, die zeggen: gatverdegatver (bij wijze van) en dan wel verwachten dat het kind zijn bord leeg eet, omdat dat gezond is. Daar snapt een kind natuurlijk geen jota van, dat getuigt miz niet van het goede voorbeeld geven.

Gewoon samen lekker eten!

15. zogelukkig

Dus je bedoelt dat ze met 9 a 10 maanden macaronietjes of kleine stukjes zacht fruit eet? En pakt ze dat dan zelf of breng jij dat dan nog naar haar mondje? Ben gewoon nieuwsgierig hoor; no offense!;)
    Mijn zoontje eet al een maand gewoon volkorenpasta en grote stukken hard fruit; gewoon een harde appel; hop, gaat zo op en dat met die 1,5 tand van hem, haha!
    Brood wordt niet op gesabbeld, wordt gewoon opgegeten.
    Ik denk niet dat kindjes die geprakt of kleine zachte stukjes te eten krijgen net zo makkelijk eten als kinderen van dezelfde leeftijd die gevoed zijn op de manier met stukken en selluf doen!

Zo eet mijn zoontje ook: heerlijk zelf en relaxed genietend van alles wat hem wordt voorgezet:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kijk hoe Olivier leert eten

Mooi he?:)

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Wat een schatje, ziet er leuk uit zo!

Meestal voerde ik haar het avondeten (dus de macaronietjes met een groente-kaassausje ofzo erover) met een lepel of vork en fruit at ze gewoon zelf uit haar handje. Dat was tot een maand of 9 ofzo, sindsdien maakte ik er meestal niet echt meer een prutje van en ging ze aardig met de pot mee eten. De ene keer zelf en de andere keer voerde ik haar, beetje afhankelijk van het eten.
    Brood heeft ze altijd met de handen gegeten, dat doe ik zelf ook, dus van mij hoeft ze dat niet bijv. met een vork te eten.

Op deze foto is mijn dochtertje 9,5 maand en heeft net haar eerste tandje. Ik heb nog een leuke foto waarop ze 10 maanden is en lekker van rood fruit heeft gegeten. Al is die wel een beetje eng ;).

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Hier eet ze rood fruit.

18. zogelukkig

Haha; scary inderdaad!:D

Meid; doe lekker waar je je goed bij voelt, maakt niet uit hoe ze eten, als ze maar lekker smullen van de gezonde hapjes, toch?;)

19. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hahaha schitterend!

Heb Finn vandaag zn lepel in de hand gegeven...zo slim...na 1 week bijvoeding zat hij al met die lepel in het bordje te roeren en stopt hem in zn mond!
    Morgen weer een nieuwe groente introduceren, wat is iets dat je naast pureren ook makkelijk in de hand kan geven? Ik moet namelijk 4 dagen hetzelfde geven en maak het in 1 keer.
    Ik dacht zelf aan boontjes ofzo?

@Zogelukkig, wij zijn vandeweek bij een diëtiste van het Zh geweest die via het voedingscentrum werkt en die zei ook dat wwe citrusvruchten echt pas na 1 jaar mogen geven ivm de allergenen.

20. Emme

Emme Niet meer actief

Ik lees hier vaak dat de WHO wordt aangehaald om aan te geven dat je het beste tot 6 maanden kunt wachten met bijvoeding, terwijl wel voor Rapley wordt gekozen. Waarom is dat eigenlijk? Deze manier van bijvoeding gaat toch ook tegen de adviezen van de WHO in?

WHO | Up to what age can a baby stay well nourished by just being breastfed?

Deel Deze Pagina