Het valt me op dat sommigen nogal heel erg hard doorduwen op het feit dat je rectaal zou "moeten" tempen, waarom is dat juist? Ik heb nu deze morgen, voor het opstaan, eens op 3 manieren getest : onder de oksel 36.9°C vaginaal : 36.9°C rectaal: 36.9°C 3x exact hetzelfde resultaat dus. Daarnaast vind ik dat mijn temperatuurkaartjes altijd erg duidelijk zijn ivm eisprong, ook al temp ik altijd onder de oksel.. Uiteindelijk is het toch niet de individuele waarde die telt, maar het algehele patroon? Ik zie dus écht het voordeel niet in waarom ik rectaal zou gaan tempen terwijl ik exact hetzelfde bekom met gewoon onder de oksel te tempen.
Omdat rectaal tempen nou eenmaal het beste is De lichaamstemperatuur opnemen | Mens en Gezondheid: Diversen Oraal kan nog wel eens wisselen door koude en warme dranken Vaginaal is volgens mij ook prima Oksel is vaak ook lager Oorthermometer ben ik al helemaal geen fan van, die geeft echt elke keer wat anders an
het antwoord "omdat het nu eenmaal het beste is" vind ik nu niet echt euh.. een gestaafde uitspraak Met zo een uitleg ben je nergens iets Het zou zogezegd betrouwbaarder zijn, maar ik heb letterlijk 3x exact dezelfde meting, onder de oksel duurt het wel langer maar ik bekom echt exact hetzelfde. Overigens sprak ik helemaal al niet over oraal meten, waarom haal je die aan? Overigens, na een ganse nacht slapen gaat een koud of warm drankje van de avond er voor toch helemaal geen invloed meer hebben? Maar die doe ik niet, vermits ik niet weet of ik met mijn mond open sliep. Maar het blijft dus nog altijd dezelfde vraag, waarom is dat zogezegd betrouwbaarder ? Hebben jullie al eens de verschillende temp methodes geprobeerd en naar het verschil daarin gekeken ? En ook weer, het is toch het patroon dat er toe doet en niet een individuele waarde ?
altijd met een kwikthermometer gemeten onder de oksel, was gewoon goed. alleen rectaal is het wat hoger. maar in principe is het wel altijd gelijk matig. voor koorts is de oksel dus ook prima, maar dan moet je er 0,5 bijtellen.
Dat doen verloskundigen ook altijd bij controles. Rectaal je temperatuur opnemen. Tenminste, bij mij moest dat altijd rectaal nadat ik beide keren was bevallen. Dat zal dus een gegronde reden hebben neem ik aan. Dat de temperatuur dan het meest correct wordt weergegeven, omdat in alle overige gevallen door omstandigheden (oraal, via je oor, oksel) je temperatuur toch kan schommelen! Vandaar denk ik dat ook met de temperatuurmethode rectaal temperaturen "het beste is". Maar bij mezelf als ik koorts moet meten, doe ik altijd oraal + 0,5.
is algemeen bekend, hier klopte het, verloskundige/kraamhulp deed ook altijd oksel, no way dat ze dat rectaal van me zouden mogen, maar ze deden uit zich zelf al via de oksel
Ik deed het altijd vaginaal. Maar rectaal vaginaal maakt weinig verschil. Oksels hangt er vanaf hoe je slaapt . Die kunnen wat kouder zijn
Daarom dus de link Ik haal het oraal tempen er gewoon even bij , omdat genoeg mensen dit wel doen. Als je in de link kijkt die ik er bij had gedaan , kan je zien waarom de voorkeur naar rectaal gaat.+ waarom je 0,5 bij de oksel temperatuur moet tellen Als je de thermometer niet op de juiste wijze onder de oksel doet, kom je ook ergens anders op uit En ja ik kom zelf duidelijk op een andere meting uit, oksel of rectaal. De ziekenhuizen gaan tegenwoordig meer op oor thermometers. Deze vind ik qua kwaliteit beter dan de thuis oorthermometers De temperatuur rectaal kan je niet beïnvloeden , de oksel, oraal wel. Daarom voor mij de keuze om rectaal te tempen.
Omdat rectaal en vaginaal redelijk 'afgesloten' lichaamsdelen zijn wat niet beinvloed kan worden door omgevingstemperatuur. Je kan voor het wakker worden met je arm omhoog hebben geslapen waardoor je oksel kouder is dan de ochtend ervoor. Je kan voor het wakker worden met je mond open hebben geslapen waardoor je mondholte kouder is dan de ochtend ervoor. En een oorthermometer is veelal onbetrouwbaar omdat de kwaliteit van degene die je bij de drogist kunt kopen veelal te wensen overlaat en omdat hij 9 van de 10 keer niet juist in het oor wordt ingebracht.