Mijn moeder rookt veel (kan me niet anders herinneren) en als we dan samen op terras zitten heb ik er soms moeite mee dat ze een sigaret opsteekt terwijl mensen naast ons zitten te eten. Ik vind het zelf zo vies nl, maar mijn moeder heeft dat niet eens in de gaten, vroeger was roken normaal, ze ziet dat nu niet anders. Als ik bij mijn moeder geweest ben gaan meteen de kleren in de was en was ik mijn haar . Enig voordeel: geen van mijn zussen rookt, we vinden het allemaal vies haha.
Ik denk niet dat de verslaving minder erg is dan bijvoorbeeld een drugs of alcohol verslaving. Mijn moeder was ook heel erg verslaafd aan roken. Heeft ook al haar zwangerschappen gewoon doorgerookt en is helaas ook overleden aan long kanker. Ik vind het vreselijk om op een terras in de rook te moeten zitten met twee kleine kinderen en ikzelf die misschien wel gevoelig is voor longkanker net als mijn moeder en oma die beide aan longkanker zijn overleden. Maar ik snap dus wel dat mensen er niet mee kunnen stoppen. Maar dat ze vinden dat ze het recht hebben om mensen om hun heen ook met die ziekmakende rook te belasten kan ik echt niet begrijpen.
Heel erg mee eens. De dood van mijn moeder heeft zoveel ellende veroorzaakt in heel onze familie. En echt ze was zooooo’n liefdevolle en zorgzame moeder, en toch hoe triest ook neem ik het haar toch nog deels kwalijk dat ze voor het roken koos. En dat ze ons daar ook zolang aan heeft blootgesteld, in de buik, in de auto en gewoon dagelijks in huis (voor mij) 16 jaar lang.