waarom schrikken mensen als ze dingen horen en vooroordelen

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 15 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik heb het niet over een specifieke situatie maar meer vooroordeel in het algemeen :). Net zoals mensen dat hebben over (hele) jonge moeders zo heb ik ze dus ook. Er zijn altijd uitzonderingen zoals niet of bijna niet vruchtbaar en andere zaken maar dit is meer het algemeen beeld. Net zoals dat mensen roepen van : Ik wil eerst nog even 'leven' voordat we aan kinderen gaan beginnen :).. Kinderen moeten tegenwoordig bijna in een agenda passen anders wil men er niet aan beginnen.

2. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Ik ben 23 nu.. mn meisje was niet gepland maar wel gewenst!
    Helaas sta ik er nu alleen voor maar dat maakt mij geen slechte mama, dochterlief is de hele dag vrolijk, ontwikkelt en groeit goed.
    Dus dat een jonge moeder niet voor een kind kan zorgen klopt niet (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

Weet nog wel dat ik voor een echo moest toen ik 9 weken zwanger was, kreeg gelijk te horen: zo, jij doet ook mee aan de rage zo vroeg mogelijk kinderen krijgen?
    Nou ik wist echt niet wat ik hoorde!:(

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

helemaal mee eens!

4. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Dit dus!

Ik vind het raar als mensen stomme opmerkingen maken tegen/over jonge moeders. Laat iedereen gewoon lekker in z'n waarde. Het is soms ook maar net waar je opgroeit. In een dorp vlakbij ons, trouwen stellen rond hun 21e en dan komt meestal rond hun 23e het eerste kindje. Ik ken veel meiden daar, dus dat was eerst een hoos aan bruiloften en daarna allemaal kraambezoekjes achter elkaar :)

Zelf ben ik juist een beetje aan de late kant met kinderen (vind ik zelf) maar ik was er gewoon nog niet aan toe. Ben straks bijna 37 als de 2e komt

Iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Als je een kindje een goed thuis kunt bieden is er toch niks aan de hand??

5. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Vroeger waren ze toch allemaal jong? Dat we nu zo nodig eerst carriere willen maken? Ieder zijn eigen keuze toch. Ik zou dat de volgende keer lekker zeggen hoor. Dan heb je maar last van je hormoontjes als ze je kribbig vinden hihi

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Z had ik gister op ene verjaardag een mooie discussie..
    De aanwezige oma zei "ja ik was vroeger gewoon thuis en m'n kinderen zeggen nog steeds van wat fijn dat mijn moeder er vroeger altijd was"
    De vrouw des huizes, goede vriendin van mij, werkt 4 dagen in de week in een zeer goed betaalde functie dus het kwam op mijn een beetje over als lullige opmerking.
    (Zeker omdat ze vaker zulke dingen zegt maar bijv ook structureel haar naam verkeerd uitspreekt.. En dan denk ik van tja.. Het is de vrouw van je zoon, moeder van je kleinkinderen... Gedraag je gewoon!)

Heb dan ook wel iets gemopperd over MODERNE tijden waarin van vrouwen veel meer verwacht wordt dan VROEGER.

Niet perse omdat ik vind dat het toen of nu beter was/is maar omdat ik het oordelende ondertoontje mateloos irritant vond.
    (Nou vond ik ze toch al niet aardig... Maar gelukkig zijn het niet in schoonouders.. Ik zie ze maar 2x per jaar en normaal hou ik me in)

7. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is het gewoon een "drang" voor veel mensen om ergens een mening over te hebben.
    Beetje jammer dat ze ook de "drang" hebben om die mening te delen;).

Maar als je de topics op het forum zo eens leest, dan is er altijd wel iets:
    Te jonge moeder
    Te oude moeder
    Te veel kinderen
    Te weinig kinderen
    Te grote buik
    Te kleine buik
    En ga zo maar door.

Ik vind overigens 26 helemaal geen gekke leeftijd, maar dat komt misschien omdat er bij mij in de omgeving heel veel stellen relatief jong een gezin beginnen (en dan bedoel ik zo rond de eind tienerjaren, begin twintig).

Vind het niet zo gek dat je je er toch druk om maakt, ik maak me net zo druk om het vooroordeel dat wij "oude ouders" worden en dat we uit egoïsme "zo lang" gewacht hebben met een kindje en dat ons kindje "straks zo zielig" alleen zal blijven...;)
    En toch probeer ik het naast me neer te leggen, de werkelijkheid is anders en als je dat niet weet, dan ken je me ook niet goed genoeg om er een oordeel over te vellen.

8. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Zaterdag was ik bij de kapper en ze zagen duidelijk dat ik zwanger ben.
    De oudste was logeren en had de jongste mee.
    Dus ze zeiden zo: Goh wat leuk,een 2e zeker op komst!
    Uhm nee,dit is mijn 3e (ik vertel niet zo maar tegen iedereen dat ik een overleden kindje heb,vind ik prive)
    Ze vroeg hoe oud is was dus ik vertel dat ik 28 ben.
    Reactie van de kapster: Wow dan was je wel erg vroeg moeder dan,hoe oud is de oudste?
    Ik: Die is 6 jaar,in oktober word ze 7.
    Dat gezicht van die kapster haha,die was echt verbaasd!
    En meteen kreeg ik de vraag of ik het niet jammer vond dat ik al zo vroeg moeder was geworden,want uitgaan word dan minder etc etc...
    Dus ik vertelde vol trots dat ik liever voor mijn kindjes zorg dan dat ik mijn geld uit geef in een kroeg en ik het uitgaan wel gehad heb.
    Dat ik echt uitgaan niet meer doe en dat we een avondje samen al heerlijk vinden met een filmpe op de bank of als we weg gaan samen uit eten gaan en een filmpje pakken in de bios.
    Ze kon het zich amper voorstellen dat ik op mijn leeftijd geen echte behoefte meer had om uit te gaan.
    EN ook zei ze: Nou,dan heb je straks met de baby erbij helemaal geen tijd meer voor jezelf.
    Vond ik een stomme opmerking want ik neem in de avonden gewoon lekker de tijd voor mijzelf als de meisjes slapen en straks als de baby geboren is dan ontspan ik ook als de meisjes slapen en de baby slaapt tussen het knuffelen en voeden door.
    Ze kon het zich echt niet voorstellen.
    Vooroordelen zijn er gewoon snel en mensen zijn eenmaal anders.
    De een vin 1 kindje al meer dan genoeg en de ander heeft er 5 of meer.
    En tja,jong moeder vind ik voordelen hebben.
    Ik heb er echt lak aan wat anderen daar van vinden.
    Kijk,als je als jonge moeder meer dan 1 kind hebt en je kan er slecht voor zorgen vind ik het een ander verhaal en dan vind ik het ergens nog logisch dat mensen oordelen.
    Maar hier komen de kids niks te kort,hebben alles wat ze maar kunnen wensen en een heerlijk leven.
    Maar er word vaak gedacht,valt mij op,dat mensen denken dat jonge moeders minder goed voor hun kinderen kunnen zorgen.
    Grootste onzin vind ik het,op uitzonderingen daargelaten.
    Maar goed,ook voor jonge ouders waar het niet zo goed gaat is ook hulp in de opvoeding dus tja,mensen oordelen snel.
    Kijk als je daar op je 17e zat met een 3e kindje in je buik snap ik de vooroordelen maar op deze leeftijd en die van jou?
    Niks mis mee hoor met meerdere kindjes in het gezin!
    Lekker laten denken,ze weten niks van je dus ze kunnen maar een boel oordelen maar jij weet dat je niet aan een 3e kindje begint als je het niet zou aankunnen.
    Lekker laten denken en gewoon genieten jij!

9. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik ben getrouwd toen ik net een week 20 was. De meest domme opmerkingen kreeg ik naar m'n hoofd. (Nog erger als toen ik opmezelf ging met 17)
    Nu ben ik bijna 22 en krijg ik contstant te horen wanneer ik nou eens zwanger ben? Het is nooit goed hoor... Stelletje betweters

10. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Nou, ik hou m'n hart al vast..

Ik heb twee keer mijn eindexamen vwo niet gehaald, mocht het bij uitzondering nog een derde keer doen op dezelfde school, maar vanwege gezondheidsproblemen lukte het gewoon niet, dus ik ben gestopt. Ik hoop ooit nog iets op te kunnen pakken, omdat ik nu eigenlijk met niets zit, maargoed, dat terzijde.

In December gaan we beginnen met het proberen onze kinderwens te mogen vervullen. Ik ben dan 19, en als we zo gezegend mogen zijn dat alles goed is en gaat en het snel raak is, heb ik op mijn twintigste een kindje. We gaan ook trouwen als ik twintig ben (vriendlief is dan 25).

Dus ben benieuwd wat ik voor m'n kiezen ga krijgen.. :)

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja klopt. Het is nou eenmaal volgens de statistieken zo dat hoogopgeleiden later aan kinderen beginnen. ;) Dat geeft de mensen natuurlijk nog niet het recht om zo neer te kijken op jong(ere) moeders, ook zonder universitaire of hbo opleiding kan je een prima moeder zijn! Maar als ik het voor het zeggen zou hebben zou ik het ook wel fijn vinden als mijn kinderen eerst zouden studeren en wat van de wereld zouden zien, werkervaring opdoen etc. voordat ze aan kinderen zouden beginnen. Dat biedt hen en hun eventuele kinderen toch een betere stabielere basis gemiddeld genomen. :)

12. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

o die oordelen zal je altijd blijven houden
    ik had het al toen ik voor het eerst zwanger was 22 en zwanger van mn zoon maar heb me er nooit van aan getrokken
    ben nu 30 en heb 3 kinderen jonste is 2,5 en geniet ervan
    blikken doen blozen maar ik geef mijn blik toch terug
    niks van aan trekken meid je doet het goed op jou manier oordelen en veroordelen zal je ten alle tijden blijven houden of het nu om een zwangerschap gaat of om iets anders
    mensen moeten altijd het laatste oordeel hebben getrokken en kletsen graag over een ander

13. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Ik zou het schijt eraan hebben hoor. Ik was nog net 28 jaar toen onze oudste geboren werd en ik wou dat ik een heel stuk jonger was. Het is veel leuker om een jonge moeder te hebben dan een oudje. Maar niet iedereen heeft de keuze. Ik oordeel ook niet de mensen die wat ouder zijn en dan pas beginnen.
    Mijn motto; leven en laten leven.

14. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik krijg ook regelmatig dit soort opmerkingen naar m'n hoofd geslingerd.

Je bent toch veels te jong voor een kindje? en heb je je school wel afgemaakt als je nu al werkt (heb een hbo functie en ben 24 en zwanger van m'n eerste kindje)

Ik krijg zelf wel eens de opmerking of ik niet te jong ben voor m'n man (we schelen 4 jaar maar goed).

Ik maak soms wel een scherpe opmerking terug, zoals een zwangere dame die wat ouder is die vraagt of ik niet te jong ben, vraag ik ben jij niet te oud voor een baby (maakt me geen moer uit hoor maar als je de bal kaatst kan je hem terug verwachten;)).

Maar je moet je er lekker niks van aantrekken hoor, iedereen heeft wel een mening over een ander!

15. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Ja daar wordt ik ook niet goed van. Ik ben 25 als de 2e komt. En bij mijn eerste vond ook iedereen mij jong was 22 toen de eerste geboren is. Ook bij de zwangerschapsgym was dit goed te merken. Maar het is echt niet zo dat ik laagopgeleid ben ofzo. Ik heb gewoon niet de behoefte om carriere te maken...

16. LiveLoveLaugh

LiveLoveLaugh Actief lid

16 mei 2012
    452
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zit ik dan met mijn 19 :) bewust zwanger en dan ook nog eens van een tweeling :D:D!!
    Zo vaak de vraag oei een ongelukje? Was dat gepland? En zelfs iemand die al 3 jaar bij mijn in de klas zit die vroeg gewoon van wie :$ ach lekker laten praten ik weet wel beter :)!

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    hier ook ervaring mee hoor. ik ben bam mama en owee als ze horen dat ik alleen voor een kindje heb gekozen...
    meteen komen de vooroordelen. ach zielig, ben zeker achter gelaten door mn vent, dan ziet ze haar vader nooit meer, krijg zeker overal hulp bij,zwaar alleen (incl medelijdende blikken) enz.
    als ze vragen hoe het gaat dan is het bij mij altijd goed. want als ik zeg dat het niet goed gaat dan krijg je meteen weer een hoop commentaar. ja zwaar he, zo'n kindje alleen. maar eigen keus he;)
    ik MAG en durf niet eens te zeggen als er iets niet goed gaat want dat kan gewoon niet....
    maar hallo, ook al ben ik alleen en heb ik er voor gekozen, ook dan mag er wel eens wat mis gaan.. maar nee, als een man en vrouw voor een kind kiezen wat een huilbaby blijkt te zijn dan is het lullig voor ze en zwaar.... als het mij gebeurd dan was het mn eigen keus...
    mensen snappen niet dat die vooroordelen alles juist zo moeilijk maken voor mij...
    als ze nu eens gewoon vragen hoe het zit ipv zelf dingen in te gaan vullen...

18. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Oja haha hier ook last van, ben 3 kindjes rijk en nog geen 25.
    Nou nou wat ik allemaal heb moeten horen.

Vind mezelf niet minder dan een moeder die 5 of 10 jaar ouder is dan ik.

19. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Wat raar dat ze dat doen.

We zijn dezelfde leeftijd met allebei 3 kindjes haha maar ik krijg juist altijd positieve reacties zoals oh dan ben je snel klaar met kinderen, je bent nu nog lekker jong en hebt veel energie en je zal nog lekker jong zijn als de oudste volwassen is ;) dat zijn wel leuke reacties! dus gewoon negeren die mensen, niet iedereen denkt zo ;) als ik in jou plaats was had ik waarschijnlijke een nare opmerking terug gemaakt! :)

20. Islah

Islah Niet meer actief

Eerlijk gezegd heb ik nooit last gehad van zulke opmerkingen, ik ben pas 26 geworden en dit wordt mijn derde kindje. Alleen bij de eerste (toen ik 21 was) een opmerking van de echoscopiste "wat word jij jong moeder zeg!" maar volgens mij bedoelde ze dat wel leuk juist.
    Waar ik eerder niet tegen kan is opmerkingen als "ik wil wel graag een tweeling/ik wil alle kinderen achter elkaar want dan ben je er eerder vanaf". Als je het toch als zo'n last ziet ("vanaf zijn"), waarom begin je dan aan kinderen...

Deel Deze Pagina