waarom schrikken mensen als ze dingen horen en vooroordelen

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 15 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.500
    36.455
    113
    Ik kreeg mijn derde op mijn 28e, mijn man was toen pas net een dag 28. IK heb havo en daarna een mbo-4 opleiding tot secretaresse, mij man heeft hbo gedaan. Het zegt helemaal niets en vind de vooroordelen, die ik uiteraard ook ken, vreselijk.

2. andreams

andreams Bekend lid

19 feb 2010
    895
    127
    43
    Zaandijk
    Dit had ik geschreven kunnen hebben. Ik ben ook een universitair geschoolde thuisblijfmoeder van twee kinderen (en ben 26 jaar). De reacties die jij beschrijft herken ik helemaal. En op een beetje begrip van medestudenten toen ik zwanger was (ben inmiddels afgestudeerd) hoefde ik ook niet te rekenen: waarom in godsnaam een universitaire opleiding doen en vervolgens zwanger worden? Daar gaat je toekomst!

3. Minnimouse

Minnimouse Actief lid

15 nov 2009
    311
    0
    0

Vind deze ook wel weer wat kort door de bocht wat betreft de toon, haha, maar wel eerlijk ;) Ik heb de universiteit gedaan, wat van de wereld gezien en ben toen met 25 gaan werken. Dan krijg je gewoon een ander soort baan dan wanneer je mbo doet, die autos en dat huis zijn daar een logisch gevolg van. Daarbij is de ene baan niet belangrijker dan de andere, sterker nog de meeste mbo banen zijn een stuk relevanter dan wat ik doe in het bedrijfsleven, denk bijvoorbeeld aan de zorg, maar betalen veel minder. Dat hoger opgeleiden later kinderen krijgen komt omdat het onderwerp 'kinderen' vaak later pas ter sprake komt, niet omdat eerst dat huis en die autos verdient moeten worden, dan doe je 'ons' tekort;). vaak is niemand in je omgeving er nog mee bezig en komt dat rond de 30. Het speelt gewoon later. Ik kreeg mijn eerste trouwens toen ik 28 was...dat is in mijn omgeving al heeeel vroeg. Vindt zelf dan ook dat leeftijd niet zegt over je kwaliteiten als mama:D. Ik vind dat je gewoon respect moet hebben voor elkaar en elkaars keuzes!

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

En ik meld me ook aan;) Ben op mijn 26e afgestudeerd, bij ontvangst van mijn diploma was ik 2 maanden zwanger van mijn man die ik in hetzelfde jaar had leren kennen. Tja, waarom wachten als je weet dat het goed zit?

Ik krijg vaak ook opmerkingen: 'oh, dus je wil niets met je studie doen?' Moet dat dan direct ofzo? Als mijn dochter straks naar school gaat heb ik weer meer tijd om buitenshuis te gaan werken.

5. Triskele

Triskele Niet meer actief

ja idd raar het is juist een perfecte tijd om zwanger te worden (lichamelijk gezien ben je zelfs al wat later als je dan pas je eerste zou krijgen want tussen 20-25 is echt perfect zeggen artsen)

Ik vind dat gewacht maar "dom" (dom als je bewust wacht om van alles nog te gaan doen) want je kansen om zwanger te worden nemen dan elk jaar al af en de kans op afwijkingen en complicaties neemt toe, maar toch kiezen steeds meer mensen hiervoor..

6. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik heb een hbo diploma, maar kan er geen werk in vinden, sterker nog, ik kan helemaal geen werk vinden. Alle gebieden waarin ik diplomas heb, heb nl ook 3 mbo diplomas behaald, worden wegbezuinigd.
    En dan denk ik idd waarom wachten tot ik wel werk kan vinden, ik word er niet jonger op...
    Maar goed, het wordt hier best vreemd gevonden, met 25 bevallen, 35 is hier in de omgeving wat gebruikelijker.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Complete nonsens, maarja, mensen kijken vaak niet verder dan hun neus lang is.
    Vriendin van mij heeft ook WO, ging direct na afstuderen trouwen, kreeg kinderen en deed wat werk op een callcenter en werd later gastouder. Geen flauw idee wat haar omgeving daarvan vond, heb haar er nooit over gehoord dat iemand daar commentaar op had, maar inmiddels is de jongste naar school en is ze aan de slag gegaan in haar studierichting. Nog niet betaald, maar werkervaringsplekken, maar dat betaalde komt dus snel genoeg vast wel. Zij is nu half 30, uit de kleine kinderen en kan zich zonder verdere onderbreking op haar carriere storten. Heeft ook zo z'n voordelen.

8. muis26

muis26 Fanatiek lid

niks van aan trekken joh. Dat is vaak gewoon jaloezie ...

Wel wat meer komma's en punten gebruiken in je verhaal, haha. Moest sommige zinnen 3 keer lezen voordat ik ze snapte ;)

Liefs muis

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat is ook nog zo'n mooie... niks met je studie doen.
    Je wilt niet weten hoeveel mensen qua werk ergens belanden waar ze nooit echt voor geleerd hebben. Die doen dus ook niks met hun studie. Moet dat dan ook maar verboden worden...? ;)
    Zolang mensen niet onnodig hun hand ophouden bij de sociale dienst, doen ze maar lekker wat ze zelf graag willen en waar ze gelukkig van worden :)

Ik had wel een klasgenootje, die studeerde af aan de PABO, maar halverwege dat traject was al duidelijk dat dat niets voor haar was. Was ze afgestudeerd, (toch maar doorgegaan met de studie ;)), kon ze uiteraard "geen werk vinden". Vroeg een uitkering aan en kreeg die ook nog. Bizar, want ik was ook afgestudeerd, kon in mijn richting zo gauw nog geen baan vinden, maar kon wel achter de kassa aan de slag en via het uitzendbureau was er ook zat te doen. Daar was zij dus te beroerd voor. Daar kan ik me wel vreselijk aan irriteren.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Uh... lichamelijk zullen artsen bevestigen dat het ideal is om kinderen te krijgen rond 25 jaar maar 'perfect' is een overstatement omdat het ALLEEN de fysieke kant betreft.

11. zon1980

zon1980 Bekend lid

16 dec 2007
    915
    174
    43
    Inderdaad allemaal onzin, laat iedereen dat lekker voor zichzelf besluiten... En dan nog heb je het door allerlei omstandigheden niet voor het zeggen. Hier ontzettend graag op m'n 25/26e moeder geworden en voor m'n 30e 3 kinderen gehad, maar de eerste kwam toen ik net een maandje 29 was en als de tweede komt zal ik net 33 zijn. Beide keren lang geduurd voor ik zwanger was (2,5 jaar). En of er een derde komt dat id nog maar de vraag. Ben nu al zo blij met deze 2 wondertjes.
    En hier wo geschoold, maar dus op 25e gestopt met pil. Was net een jaar afgestudeerd.

12. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik was 28 bij de eerste en nu 30 bij de 2de, en zelfs ik voel me af en toe jong , als ik naar andere kijk :p

Zelf vind ik onder de 21 erg jong, maar de ene is er wel al klaar voor om moeder te zijn en de ander niet. Net als de ene persoon zijn leven wel al jong op orde heeft en een ander niet.

Dus gewoon niets van andere mensen aantrekken.

13. Kruimel1

Kruimel1 Actief lid

3 dec 2011
    203
    0
    16
    Ben 38 en als de eerste er is ruim 38. Zo loopt het nou eenmaal, net zoals het bij een ander loopt dat die op haar 18e moeder wordt...

14. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Och ja die vooroordelen, ik ben er maar al te bekend mee helaas.
    Ik was 18 toen ik (ongepland) zwanger raakte, en deed zwanger mijn vwo examen. Iedereen vond het zo zonde, want studeren kon ik natuurlijk wel vergeten met een kind. Vervolgens werd ik ook nog eens een alleenstaande moeder, nou dat werd natuurlijk helemaal niks;).
    Nu ben ik 23, heb een heerlijke zoon van 3 en ben ik 3e jaars psychologie student aan de universiteit.

Vind het altijd zo leuk om die verbaasde gezichten te zien! Oh? Je hebt een kind? Hoe oud is hij dan? En hoe oud ben jij? Wauw, jij bent jong moeder geworden! Wat doe je voor werk dan? Oh je studeert? Het mbo? Huh?? Universiteit?? Mensen vallen nog net niet van hun stoel;).

Overigens doe ik gewoon wat ik denk dat goed is. En vind ik het helemaal niet geweldig van mezelf (heb ook een fikse studievertraging trouwens). Maar het is zo bijzonder om te zien hoe verbaasd mensen zijn als ze je niet in het stereotype hokje tienermoeder kunnen plaatsen.

15. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Ik was nog net 19 toen ik beviel van mijn oudste. Ook ik kreeg vaak te horen oh zeker een ongelukje.nou neej gepland dus.. Maar dat kon toch niet want ik wasnog zojong.. pff

Lekker laten kletsen :)

16. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Jong moeder oud moeder ieder zijn ding, soms heb je het niet voor het zeggen, kinderen krijg je, het is een geschenk, als het uit komt met jouw planning mooi meegenomen !! Ik was een maand 27 met onze dochter! De eerste in de directe vriendenomgeving, vrienden zijn nog met andere dingen int leven bezig, studeren carrière.

Mijn " droom" is altijd voor me 30e 2 kinderen. We zullen zien wat de toekomst ons brengt. Het spant erom iig !

17. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Bij de eerste was ik 23 en 4 kids later was ik 34.
    Wat voor opleiding je hebt gedaan is voor mij compleet niet relevant. '
    Ik zie er nog steeds erg jong uit en blijf dat meisjesfiguur houden dus mensen rollen ook hier vaak van hun stoel dat ik 'er 4 heb'...

18. Tese

Tese Niet meer actief

Ik denk dat het ook een beetje levenservaring is. Tien jaar geleden had ik hetzelfde gereageerd als die dames misschien. Hoewel 26 niet jong is voor een kind vind ik. Maar nu 10 jaar later kijk ik veel minder in hokjes en leer ik wat breder te kijken. Waardoor het komt? Ik denk toch een gedeelte opvoeding.

19. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Hier net 2 weekjes 27 toen de eerste werd geboren en 2 maanden voor mijn 28e werd de 2e geboren. We willen ook graag een 3e.
    Bij de 1ste vond de gyn me ook nog een 'jonkie' ;) maar waarom?..
    Ik heb meerdere opleidingen gedaan en afgemaakt. Heb zelfs een opleiding gedaan tussen de eerste en tweede. 5 weken na de bevalling van de 2e zat ik alweer in de schoolbanken en toch zit ik nu lekker thuis met de kindjes :) Ieder voor zich toch.. Het is je eigen leven en die moet je leven zoals jij dat wilt.

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn eerste kreeg ik op mijn 21. Leek 18. Opmerkingen genoeg maar liep vol trots met mijn dochter rond. Was jongste moeder op de crèche. Op mijn 23ste kwam nr 2.
    Mijn kinderen zijn ook nog is totaal verschillend kwa uiterlijk. Eerste blond, blauwe ogen en bleek. Nr 2 zwart haar, bijna zwarte ogen en tintje :). Nou dan krijg je helemaal vooroordelen als je zo met 2 kinderen de deur uit gaat.

Opmerking van vreemde; o wat leuk, zit Turks bloed in de jongste hè. Ja idd in de oudste ook. O echt waar?? Pff nee die is van de slager. Moet echt verdedigen dat ze dezelfde vader hebben. Kraamhulp bij mijn zoontje zei recht in me gezicht, die kan echt niet van hem zijn hoor want hij is Turk. Ik zeg ja half dus blanke moeder. O oké ja dan kan het wel. Die kon dus niks neer goed doen.

En verder jonge moeder dus bijstand, achterstandswijk, slecht opgevoede kinderen en alleenstaand.
    Hier verdienen we zelf ons geld, wonen in een koophuis in een leuke buurt, kinderen zijn netjes en beleefd en niet anders dan kinderen van een 30+ moeder, en ben al bijna 11 jaar samen met mijn partner aan gaan juni trouwen

Deel Deze Pagina