Mijn twee oudste kinderen geloven allang niet meer maar ze doen wel hard mee met hun kleine zusje van vijf jaar. Vanavond mogen ze hun schoen zetten en die van 12 en 14 jaar zetten hun grote schuiten er gewoon naast en zingen samen met hun zusje smelt smelt..
Mijn kinderen beleven het nog niet bewust mee. Maar ik ga ze zeker laten geloven en hoop ook zeker dat een ander kind die niet geloofd het niet zegt tegen mijn kinderen. Ik heb het vroeger ook altijd hwwl gezellig gehad. Sinterklaas en de pieten die in huis langs kwamen. Ik vind het zelf ook een heel leuk feest al die gezelligheid. Lekker knutselen tekening op het raam maken met de kinderen straks. Ik heb meer medelijden met de leerkrachten rond deze tijd van het jaar dan met mezelf als me zoon er druk van wordt.
Toen ze 2,5 was was de oudste heel erg bang (echt in paniek en niet durven slapen) dat er zomaar Pieten in huis zouden komen 's nachts, dus toen hebben we haar uitgelegd dat dat echt niet gebeurt omdat Sinterklaas een verkleedpartij is en wij de cadeautjes kopen. Dat stelde haar gerust. Ze vindt het evengoed leuk spannend nu, terwijl ze weet hoe het zit. Prima dus. En met die hele Pietendiscussie zouden man en ik het liever helemaal niet meer vieren.
Wat een negativiteit over zo’n prachtig traditioneel Nederlands kinderfeest. Ik moet de eerste onderzoeken nog tegenkomen waaruit blijkt dat ‘liegen’ over het bestaan van deze goed heilig man ook maar enige negatieve impact heeft gehad op de gezonde ontwikkeling van een kind. Sterker nog, ik zou het mijn ouders zeer kwalijk genomen hebben als ze NIET hadden gelogen over zijn bestaan, sommige van mijn beste jeugd herinneringen bestaan uit de spanning en gezelligheid rondom Sinterklaas. Verschrikkelijk sneu als ik dat nooit had kunnen ervaren eigenlijk, ik gun het ieder kind. Voor kinderen met een stoornis ligt het wat anders, dat kan ik begrijpen. Maar moeilijk of dramatisch doen over zijn bestaan voor het gemiddelde kind, nee sorry daar kan ik mij niks bij voorstellen.
Ik snap niet wat je daar als volwassene nu voor last van hebt. Die discussie staat bij ons echt los van het feest. Onze zoon die gelooft ziet geen kleur. Pieten zijn pieten en sinterklaas is sinterklaas. Dus die discussie krijgt hij helemaal niks van mee.
Dochters krijgen daar natuurlijk niks van mee. Persoonlijk word ik niet goed van de domme en soms ronduit racistische dingen die mensen roepen én het feit dat ze elkaar bevechten om en zelfs tijdens een kinderfeest. Het valt me tegen dat sommige mensen in mijn leven ook dat soort dingen roepen terwijl ik ze toch intelligenter in had geschat. Anyway, daarom dus, ik kan het feest niet los zien van de discussie. Back on topic maar weer
Maar wat is precies de moeite om je kind daarbij uit te leggen dat er ook kinderen zijn die er wel in geloven en het niet aan jouw kind is om daar iets aan te veranderen? Oftewel dat je kind leert om respect te hebben voor de ander en voor waar de ander in gelooft? Dat stukje respect naar anderen in algemene zin en in geloof van anderen aanleren is namelijk volledig jouw verantwoordelijkheid als ouder. Dus ja wanneer je je kind daarin niet leert om respect te hebben naar een ander, omdat jij het niet viert en het niet jouw feest is, vind ik dat opvoedkundig nalatig, respectloos en verwijtbaar niet zozeer naar een kind maar wel naar de ouder(s) die hun kind dat stukje respect blijkbaar niet willen aanleren.
Intelligentie en een bepaald standpunt innemen heeft mi niks met elkaar te maken. IEDEREEN zegt namelijk wel eens domme, niet zo slimme dingen uit frustratie of boosheid.
Ik begrijp niet helemaal waarom je alleen deze passage quote? Ik heb toch allang gereageerd op Debaky die bijna hetzelfde heeft geschreven als jij? De grote verschillen tussen haar en jouw reactie zijn de behoorlijk zware aantijgingen die ik hierboven dikgedrukt heb. Die vind ik echt buitenproportioneel.
Maar wat is precies de moeite om je kind daarbij uit te leggen dat er ook kinderen zijn die er wel in geloven en het niet aan jouw kind is om daar iets aan te veranderen? Oftewel dat je kind leert om respect te hebben voor de ander en voor waar de ander in gelooft? Dat stukje respect naar anderen in algemene zin en in geloof van anderen aanleren is namelijk volledig jouw verantwoordelijkheid als ouder. Dus ja wanneer je je kind daarin niet leert om respect te hebben naar een ander, omdat jij het niet viert en het niet jouw feest is, vind ik dat opvoedkundig nalatig, respectloos en verwijtbaar niet zozeer naar een kind maar wel naar de ouder(s) die hun kind dat stukje respect blijkbaar niet willen aanleren. Dat mag je vinden, dit is mijn mening daarover misschien moet je de rest van de zin ook eens lezen en niet enkel hetgeen je dikgedrukt hebt aangegeven in je reactie. Dat gebrek aan respect naar andere is helaas wel in veel gevallen de reden waardoor er in de wereld zoveel haat, nijd, ruzies en oorlogen zijn en zorgt voor intolerantie naar anderen.
Ik reageer alleen op de topictitel. Ik vind het geen farce, ik vind het een prachtige traditie die wij hebben. Waarom zou je een eeuwenoude traditie willen verbreken?
Helemaal eens! In dezelfde categorie: toen onze kinderen kleiner waren hebben we in het bos wel eens met zijn allen naar kabouters lopen zoeken. Ze hebben er niets aan over gehouden hoor..... integendeel: wanneer we in het bos zijn hebben ze het nog steeds over de grote kabouterboom
Tja, wat ik al schreef: op de strekking van de rest van je reactie heb ik allang eerder in dit topic toelichting gegeven. Ik heb geen behoefte om dezelfde discussie overnieuw te voeren. Zeker niet als ik van zulke nalatig ouderschap word beticht, dat vind ik geen manier van discussiëren.
Beter ook eerst even het eerste bericht lezen. Van mij mag de discussie ophouden hoor. Ik snap dat iedereen er heel anders in steekt en dat moeten we ook absoluut van elkaar kunnen waarderen. Ik ben erg blij met jullie input en we hebben het er thuis over gehad. We vertellen nu nog niks, het lijkt nu weer een beetje mee te vallen. Thuis schenken we er niet al te veel aandacht aan en we hebben ook heel duidelijk gemaakt dat Sinterklaas alle kindjes lief vind (bedankt voor de tip). Dit heeft geholpen. Op school was namelijk verteld(door een ander kindje) dat als je stout bent dan komt Sinterklaas langs en neemt hij je mee naar Spanje. Dit heeft blijkbaar erg veel indruk gemaakt. Voor nu wens ik iedereen die het viert een fijne Sinterklaas en voor degene die het niet vieren een fijne 5 december.
Nee klopt die van mij hebben er nooit stress van gehad ze vinden het alleen spannend en vooral heel leuk! Ze morgen elke dag hun schoen zetten maar er zit niet elke dag wat in want Sinterklaas moet natuurlijk ook naar andere kindjes en kan in 1 nacht niet iedereen tegelijk doen!
Tegenwoordig denken mensen blijkbaar dat kinderen overal iets van oplopen in negatieve zin. Wat een onzin om te denken dat de stress rondom Sinterklaas slecht zou zijn voor je kind. Ik vind het pure gemakzucht van tegenwoordig, neem ze de fantasie en spanning af en je hebt er geen last meer van. Mijn kinderen zijn ook drukker rondom de Sinterklaas en mijn kinderen waren ook in paniek omdat er zomaar mensen in huis konden komen want als piet het kan kan iedereen het. Daar weer een fantasierijke oplossing voor bedacht en ze waren gerustgesteld. Leren omgaan met de verschillen in de wereld is ook niet erg lijkt mij. Een verdrietig kind omdat er bij de ander een cadeau van €100 in de schoen zat....tja jammer dan! Als je dat gaat vergelijken maak je het jezelf en de kinderen wel erg moeilijk. Ze groeien ervan lijkt mij als je niet alle problemen, spanning, geheimpjes en gevaren afneemt. Ze mogen ook best falen in het leven toch en mogen toch ook best verdriet hebben?
Onze oudste is net 10, en een half jaar geleden hebben wij het hem toch maar verteld. Niet kapot te krijgen, dat Sinterklaas geloof hahaha. Omdat hij 1 van de jongste in zijn klas is, een paar van zijn vriendjes in de klas zijn blijven zitten, werd hem een aantal jaar geleden al verteld door een vriendje dat 'Sinterklaas gewoon verzonnen in' Die van mij reageerde er niet eens op, want je ziet Sinterklaas toch, dus dan is 'ie toch echt?! Onze beide jongens hebben een gigantische fantasie, en ik vind het heerlijk. Ze kunnen nog zo lang volwassen zijn. Verder vind ik het weer een bizar zeik gedoe wbt Sinterklaas. Dat negatieve gezeur overal en nergens om. Liegen, falen met opvoeden, voor de gek houden, respectloos.... PFFFFFFF het is een kinderfeest. Superleuk als je het wil vieren, en anders lekker niet. Het 'hoort' nu eenmaal binnen onze Nederlandse cultuur, en zolang je dus hier woont zal je er mee te maken krijgen. Je kan er van alles aan willen doen om ze te laten geloven, maar soms geloven ze gewoon niet meer. Prima toch? Net als dat sommige keihard hun best doen om maar te vertellen dat Sinterklaas nep is, zodat ze niet tegen hun kind hoeven te 'liegen' ( serious?? ) en dat die kinderen keihard in Sinterklaas en Zwarte Piet geloven.
Ik heb mn kinderen nooit in Sinterklaas laten geloven, maar zeg ook niet expliciet dat het niet waar is. Als ze me op de man af vraagt of Sinterklaas echt bestaat, zeg ik dat het feest echt is en hij binnen het feest en in de verhalen echt bestaat. Soms vraagt ze nog een beetje door, maar uiteindelijk vindt ze het idee dat iets in een verhaal bestaat prima acceptabel (zo bestaan de Disneyprinsessen immers ook ) . De oudste (6) hangt een beetje tussen geloven en niet geloven in. Volgens mij weet ze cognitief best dat Sinterklaas een verklede vent is, maar vindt ze het emotioneel leuk om mee te spelen. Prima dus! Verder vieren we het nooit super uitbundig. Schoencadeautjes houden we klein en op 5 dec 3 of 4 wat grotere cadeautjes, maar niks uitzinnigs. Ik denk dat er mede hierdoor nooit zo'n stress en spanning is. We gaan wel altijd gewoon naar de optocht kijken enzo. Ts, in jouw situatie zou ik gewoon low key doorgaan met de viering. Misschien kun je wat op je woorden letten, zodat je zelf niet zegt dat impliceert dat Sinterklaas echt bestaat. Je kunt denk ik ook nog wel een stapje verder gaan en als ze heel bang is zeggen dat het allemaal toch maar een leuk spel met lekkernijen en cadeuatjes is. Maar in jouw situatie zou ik zeker niet " all out" gaan en Sinterklaasjournaals volgen e.d.