Onze jongens (bijna 9 en 7)weten sinds vorig jaar hoe het zit. De jongste zei vorig jaar al: dat zijn toch verklede mensen? Ik heb ze het toen allebei gewoon verteld. Toch gaat vooral de jongste nog helemaal op in het verhaal. Fantasie en werkelijkheid gaan nog makkelijk in elkaar over. Wij leggen de jongens uit dat het een spel is en dat ze daar gewoon in mee moeten spelen. Ze hebben van de week zelfs rommelPiet gespeeld in mijn klas.(jongste zoon zit bij mij in de klas).Op het moment dat de andere kinderen kwamen speelde hij het spel heerlijk mee. Op pakjes avond verstoppen wij de pakjes ook gewoon. Dat hoort er gewoon bij
De jongste twee geloven in de Sint. Ze zijn net 2 en net 6. Onze zoon van 6 zegt wel dat de Sint echt is, maar het Sinterklaas journaal is nep wat hij daar precies nep aan vind weet ik niet. Ik vind het met de kleintjes leuk, maar nu we ook grote kinderen hebben vind ik het eigenlijk nog veel leuker. Vanaf de brugklas doen ze mee met lootjestrekken. Geweldig de briefjes op de deuren: "niet binnenkomen!!" Het geheimzinnig gedoe met tassen en doosjes. " Mama hebt u lijm?" "Hebben we bruin papier" " hoe moet ik papier mache maken" enz.... Iedereen geniet ervan. Echt super!
Dit is inderdaad hoe wij er ook mee om willen gaan. Het is een leuk feest, een soort groot spel inderdaad, waarbij iedereen in principe sinterklaas of zwarte piet kan zijn. Als je een sinterklaaspak aan hebt ben je sinterklaas, trek je een pietenpak aan, dan ben je zwarte piet. Net zoals je ook een clown kunt zijn door een clownspak aan te trekken bijvoorbeeld. Zo willen we het gewoon luchtig houden en kunnen we ook gewoon overal eerlijk over blijven
We houden het zeker nog in stand. Zoontje was zo gelukkig vandaag, hij heeft 20/30keer 'dankjewel sinterklaas' geroepen. En het mooiste moment. Zoontje ligt 5 minuten in bed. Babyfoon springt aan en hij zegt ' ik ben zo blij, dankjewel sinterklaas, ik ben echt heel blij' en dan gaat hij een sinterklaasliedje zingen en ploft neer om te slapen. Ik kreeg de tranen in mijn ogen. Sinterklaas is het mooiste feest wat je kan meemaken en die herinneringen blijven altijd bij je.
Helemaal dit. En het gestuiter hoort er gewoon ook bij. Wel hadden we een sinterklaasjournaal-verbod voor jongste. Die vond dat echt te spannend en kreeg nachtmerries. Maar verder vind het het gewoon een heerlijke tijd. Al zit ik nu met slaapoogjes in de trein vanaf werk omdat we vannacht met z'n vieren in het grote bed hebben geslapen. En ik ben ook blij als het weer klaar is. (De kerstboom staat al te wachten voor de deur) Gisteren pakjesmiddag met familie. Zo gezellig. 2 ingewijde grote nichten die het perfect meespelen en onze jongens en nog 2 kleine nichtjes. En echt alles was mooi. Hier alleen kleine cadeautjes tot 10 euro, maar bij alles waren ze enthousiast en blij. Vanavond gourmetten en pakjesavond thuis. Heerlijk. Ik kan niet wachten tot ik het gezicht van oudste zie bij 'het grote cadeau'.