Waarom Sinterklaas farce in stand houden?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door pety01, 20 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pety01

pety01 Actief lid

3 mrt 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Oef, dat is wel een ander uiterste.
    Ik vind fantaseren het allerbelangrijkste dat een kind kan doen. Dat verrijkt absoluut je leven.
    Ik kan me ook niet voorstellen dat Youtan dat zo bedoelt.

Fantaseren is toch heel iets anders dan stug volhouden dat iets wel bestaat terwijl dat niet zo is?
    Ik denk dat de meeste kinderen wel snappen dat eenhoorns niet echt zijn, maar het is toch geweldig om te fantaseren dat je op de rug van één zit.
    Dan gaan we toch ook niet vertellen dat in een ver ver land echt wel eenhoorns bestaan? Dat is inderdaad liegen.

amdaa vindt dit leuk.
  2. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    journaal is idd óók geen waarheid de televisie heet niet voor niks in het Engels television uitgesproken als TELL LIE VISION ( vertaald vertel leugen visie)

bijna alles wat op tv komt is niet echt, nep of gelogen. Zelfs geschiedenis boeken schrijven niet altijd de (hele) waarheid.

ik zelf ga dat later wel vertellen aan mijn kleine meid nu natuurlijk nog niet maar later zeker wel!
    ze moet later wel weten dat niet alles waar is wat je leest of hoort.
    maar nu mag ze lekker fantasie hebben en in sinterklaas en de kerstman geloven hahaha

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Nou als ik het zo lees laat jij dus je kinderen totaal niet fantaseren, als jouw kinderen niet eens mogen fantaseren over het feit dat ze een princes of prins zijn of niet mogen geloven dat er kaboutertjes zijn of dat er Eenhoorns bestaan dan vind ik dat best triest. En zeg niet dat dit niet te vergelijken is want dat is het wel. Het is in beide gevallen je kinderen laten fantaseren. Oke jij vind dit dan voorliegen maar zo zie ik het niet. Ik noem dit fantaseren en genieten van de magie die een verhaal met zich mee brengt.

Waarom wij het niet vertellen? Omdat de magie alleen maar leuker is ( in ons geval ) als ze er in geloven, de jongste vind het GE WEL DIG dat zwarte piet zijn schoentje voelt, ik weet 100% zeker dat hij het minder leuk zal vinden als hij weet dat mama en papa dat doen. Het feest op zich zal er zeker niet minder op worden dat klopt maar de magie word wel minder.

Nikki88 en Be Happy vinden dit leuk.
  4. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

5. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

Wij hebben onze kinderen ook niet willen voorliegen en daarom de oudste 2 al vrij gauw de waarheid rondom Sint en Piet verteld. Mijn oudste (inmiddels 9), vindt dat nog steeds jammer en zegt dat we het onze andere nog niet niet moeten vertellen. Hij is door ons uit " zijn droomwereld" gehaald.
    Wij maken er ook echt een hele gezellige tijd van, maar toch vindt hij het jammer.
    Begrijp ook heel goed dat andere ouders ervoor kiezen om hun kinderen heerlijk te laten in de waan dat het allemaal echt is. Daarbij hoef je als ouder niet te liegen, ben ik inmiddels achter; Sinterklaas wordt wel in stand gehouden door anderen en de media.
    Ik mis in jouw reactie begrip voor de andere kant. Komt beetje over alsof het alleen maar goed kan zijn op jouw manier.... iedereen viert het op zijn of haar eigen manier.
    Jouw manier is goed en die van een ander ook.

6. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik heb het juist altijd heel gek gevonden dat mijn ouders mij jaren lang iets hebben laten geloven wat niet echt was. Ik begreep niet dat ze niet meteen hadden kunnen zeggen dat het nep was.

Zo zie je, ieder kind is anders. Het is lastig als ouder om te bepalen waar je kind goed aan doet vind ik.

Roanna en Bailey07 vinden dit leuk.
  7. littleladybug

En ff on-topic
    Ts, is het een idee dat je je kindje lekker op schoot neemt, een arm om hem/ haar heenslaat en zegt: "wat is het toch spannend allemaal he lieverd? Die pieten en Sinterklaas...." En alle dingen benoemt die je kindje zo spannend vindt. En dan zegt dat hij/ zij altijd bij jou kan komen als het even te spannend is.

Verder idd vooral gezellig en ontspannen maken

Elsss, Roanna, Chocolat en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. littleladybug

Precies! Daarom denk ik ook dat je niet een ander moet " opleggen" wat de juiste manier is, want die is voor elk kind anders.

9. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Hier gaan we ook niet vertellen dat Sinterklaas echt is. Nu is het voor ons redelijk makkelijk omdat we in het buitenland wonen en dus weinig van Sinterklaas meekrijgen. Maar mochten we in Nederland wonen dan zou ik ook vertellen dat het een verhaal is.

RoxannaG vindt dit leuk.
  10. pety01

pety01 Actief lid

3 mrt 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Allen bedankt voor jullie input. Ik ben nog steeds in tweestrijd en we zullen het de komende tijd wel zien.
    Hopelijk gaat het verder goed en valt het uiteindelijk allemaal mee.

11. veense

veense Niet meer actief

Klopt helemaal. Hier werd een klasgenoot van mijn oudste Fifa 18 beloofd als hij een 9 zou halen voor zijn allereerste toets Frans in de brugklas

12. smarlicia

smarlicia Niet meer actief

Elke ouder moet het zelf weten en doet wat zij goed vinden voor hun kinderen
    Maar nee ik ben er niet mee eens dus ik vind het ook niet goed

13. smarlicia

smarlicia Niet meer actief

Magie is iets heel erg verkeerd
    Daar moet je je niet mee bezig houden

Dus nee ook geen eenhoorns en kabouters enzovoort

14. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Mag ik even lachen :roflmao:

Roos12, crienatje, floppie888 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik weet niet hoor maar je komt hierin over alsof ‘alle ouders’ hun kind zouden voorliegen als ze hen (nog) niet het gehele verhaal van sinterklaas hebben verteld. Je kunt ook zonder te liegen dat verhaal pas later vertellen. Wij hebben zoontje vorig jaar het hele verhaal verteld naar aanleiding van zijn eigen opmerkingen/kritische vragen juist omdat wij niet willen liegen en daarover van kleins af aan afspraken over gemaakt hadden.
    Ik deel dus je mening niet dat je je kind zou voorliegen als je niet het hele verhaal verteld.

frummeltje31 vindt dit leuk.
  16. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Ik ben zelf vrij luchtig met het onderwerp, mijn zoon weet dat de pieten geschminkt zijn etc.

Ik kan zeggen wat ik wil trouwens, maar hij gelooft er toch wel in.

Beaujuulais en Bailey07 vinden dit leuk.
  17. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik verbaasde me laatst al over uitspraken van een klasgenootje van mijn zoontje ‘zodra ik de ene technisch LEGO of k’nex in elkaar heb krijg ik een nieuwe’ en dan niet bepaald de kleinere doosjes zeg maar. Mijn zoontje was vol trots aan het vertellen dat hij met zijn spaarcentjes en verjaardagsgeld een grote technisch LEGO auto had gekocht.
    Maar goed geloof dat ook alle jongens in de klas een of andere spelcomputer hebben op mijn zoontje na. Niet omdat we het niet kunnen kopen maar omdat ik er geen voorstander van ben, heb ergens in de verhuisdozen nog een Wii staan geloof ik.

18. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    :roflmao::roflmao::roflmao: dat is echt heel grappig

crienatje vindt dit leuk.
  19. Manque

Manque Niet meer actief

Mijn zus en ik hebben in overleg afgesproken dat we onze kinderen niet gaan vertellen dat sinterklaas bestaat. Ze krijgen de cadeaus van ons en van niemand anders. We vieren het dus wel, maar zonder dat we ze iets vertellen dat niet klopt. Ik merk dat dit in mijn omgeving steeds meer gebeurt. Ik vraag me dan ook af hoe lang andere ouders het nog lukt om hun kinderen wel te laten 'geloven' als er zoveel kinderen zijn die dat niet doen.

Bailey07 vindt dit leuk.
  20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Oke, jouw keus.

Ik vind het erg sneu voor jouw kinderen dat jij ze niet laat fantaseren en laat genieten van het kind zijn en liever direct in de grote boze mensen wereld los wilt laten. Maar goed, ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Nikki88 en Be Happy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina