Waarom slecht eten mee naar school?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mirro, 12 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

En van te veel fruit word je ook dik hoor :)

Maar ik denk eerlijk gezegd dat er (zeker in stedelijke gebieden) vooral teveel tv gekeken en gegamed word.
    En te weinig beweging.

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Dat denk ik ook wel. Beweging is denk nog belangrijker als voeding

3. Saskia78

Mja op een enkele keer na.. Als ik dochterlief ophaal bij een vriendje of vriendinnetje... Hangt ze voor de tv.
    Dus misschien heb ik een vertekend beeld... Maar misschien ook niet :)

4. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ja ik snap het ook niet zo goed. Mijn dochter blijft 4x per week over en krijgt voor de ochtend fruit (meestal appel of banaan) en een beker melk mee. Tussen de middag 2 bruine boterhammen en een pakje drinken (dit wisselt van fristi tot wickey of houdbare melk). Ze vraagt soms weleens waarom zij nooit koek mee krijgt naar school, want andere kindjes krijgen dat wel. Maar een probleem maakt ze er nooit van. Kwestie van wennen denk ik ook

5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    In te veel fruit zit te veel fruitsuiker ;)

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.698
    2.511
    113
    Te weinig beweging zal zeker ook een oorzaak zijn, ik denk zelfs dat dit dé reden is.

7. Saskia78

Mja en in te veel boterhammen zitten te veel koolhydraten.

Ik denk dat we heel veilig kunnen stellen dat te veel nooit goed is :)
    ZELFS te veel beweging is niet goed.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hebt gelijk...NIET aflezen...
    Volgens mij zegt een pauzedoosje niet automatisch iets over hoe er thuis gegeten wordt.

9. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mijn oudste krijgt evergreen, soepstengel, kroepoek of honeyhitters, ontbijtkoek mee. S middags krijgen ze thuis al fruit.

10. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    School start om 8h45 en duurt tot 15h30 voor de kleuters (2,5-5j). Voor de lagere school (6-12) is het 8h30 tot 15h30 of 9 tot 16; woensdag is het maar een halve dag (tot 12u dus).
    Onze Meneer _ en die van de meeste Belgische ouders tenzij de grootouders al op pensioen zijn _ gaat v.a. +/- 7h30 nog naar de voorschoolse en tot ong. 18h15 naar de naschoolse opvang, anders kunnen wij niet gaan werken.
    In de opvang zijn ze flexibeler m.b.t. wat er in de brooddozen zit, en daar geldt de regel dat ze eerst moeten eten wat ze zelf bijhebben en dan pas een koek of zo krijgen uit de opvang (overigens hebben ze daar ook hun fruitdag en hun zuiveldag waarop geen koek wordt uitgedeeld aan de kinderen maar dus fruit of yoghurt/pudding/... ). Ik geef naar de opvang dus ook regelmatig een yoghurtje of kleine tomaatjes mee (die dan ook in de koelkast ginder mogen).

11. Saskia78

@silinde: op de dag dat mijn dochter naar de BSo gaat...
    Krijgt ze na school fruit en/of een boterham op de BSo.
    Dat hoef je dus niet zelf mee te geven.
    Ik haal haar dan om 6 op en half 7 zijn we thuis.
    Dat redt ze prima.

Ben ik 's middags thuis eten we meestal rond 18.15/18.30 dus niet echt heel veel eerder.
    Maar dan krijgt ze uit school thee met een koekje of snoepje.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Mijn dochter krijgt in haar fruitbak:

Banaan
    Appel
    Walnoten
    Tomaten
    Framboos
    Peer
    Aardbeien
    Druiven

Lunchbak:

1 boterham
    een paar blokjes kaas
    Chocolademelk of sap

In plaats van blokjes kaas heeft ze ook wel zwarte chocolade of cheese dippers. Maar chees dippers erg weinig.

13. LadyLaila

LadyLaila Bekend lid

31 mrt 2009
    534
    0
    0
    overijssel
    Zo door dit topic ga ik maar even vragen op schoolbwat het beleid is aangezien die van mij 9 januati begint. Nooit over nagedacht dacht gewoon pakje drinken met boterham. Opnpsz kreeg hij 1 keer brood en 1 keer fruit. Maar even kijken wat ze zeggen. Hoop niet dat het verplicht is een beker med te geven.

14. Saskia78

Ladylaila: als een beker verplicht is... De mepal beker met klikdop is handig. Die hoeft namelijk niet open.
    En hij heeft een clipje waarmee je hem vast kunt klikken aan de binnenkant van de tas zodat hij niet omvalt onderweg :)

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

omdat er teveel calorieën worden ingenomen en het maakt niet zo veel uit hoe je die te grote hoeveelheid binnenkrijgt
    Het is al meermalen aangetoond dat het gemiddelde kind niet minder beweegt dan 'vroeger' maar dat er veel meer calorieën worden ingenomen. Dit zit 'm voor een deel in snoep maar ook in de maaltijd 's avonds, chips, teveel boterhammen, sportdrankjes, chocomelk, te veel zuivel etc etc.

De mens is in de afgelopen 50 jaar ongelofelijk veel MEER gaan eten en een deel daarvan is gewoon niet goed voor je. Maar als je meer calorieen inneemt dan je verbruikt zal je dikker worden.. ook als dit alleen maar heel gezonde dingen zijn :D

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Herken ik wel ja. Toen ik op de lagere school zat had niemand iets te eten bij zich voor het speelkwartier. Er was schoolmelk, dat was alles, en daar deed niet eens iedereen aan mee. Toen ik begin jaren 80 stage liep op school was het een nieuw fenomeen dat op sommige kleuterscholen kleuters wat fruit mee namen voor halverwege de ochtend. Oude juffen destijds zeiden schamper dat dat kwam door 'al dat gesnaai tussendoor dat ze op de peuterspeelzaal leren'.
    Uit school, kopje thee, soms een koekje, maar meer niet 'anders bederf je je eetlust'. Limonade was iets voor op zondag.

17. CremeBurlesque

12 dec 2013
    16
    0
    0
    Bij het bos.
    Behalve veel caloriëen eten we ook teveel bewerkt voedsel. Als je alleen al kijkt hoeveel dingen er aan sommige voedsel zijn toegevoegd om het uiteindelijk 'eetbaar' te maken. Daar gaan je nekharen van overeind staan.

Koolhydraten zijn vooral de boosdoener, niet eens vetten. En inderdaad we zijn de afgelopen 50 jaar belachelijk veel meer gaan eten. Zowel stedelijk als landelijk bewegen we gemiddeld veel minder. En als je meer eet, moet je ook meer bewegen, als je dat niet doet. Dan krijg je dat.

Denk dat iedereen zichzelf gewoon moet bezighouden met wat hij/zij het beste vindt. Als de een besluit een sultana mee te geven en de ander een tomaat, dan is dat toch prima. ;)

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kinderen bewegen gemiddeld niet minder. Zij consumeren wel meer calorieën. Wat je eet is voor dikzijn niet zo relevant. ..wel hoeveel calorieën. Als ik alleen maar koolhydraten eet maar onder de 2000 calorieën blijf, zal ik niet dik worden. Of het gezond is, is wat anders.

19. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

13 mei 2008
    2.035
    0
    0
    Tja, waarom geven ouders hun kinderen op jonge leeftijd al kauwgom en lolly's...

Iedere ouder voedt zijn/haar kinderen anders op en geeft ze ook andere dingen te eten. Mocht de school (lerares in dit geval) er problemen mee hebben, dan moeten ze de regels aanpassen.
    Bij mijn zoon op school zijn er hele strenge regels voor wat betreft tussendoortje en lunch, maar bij de traktaties zie je het al weer helemaal mis gaan.
    Hij komt soms thuis met een tasje vol snoep waar zijn tanden van uit vallen!

Heb je problemen met de zoetigheden van de kinderen in je klas, bespreek dit dan met de ouder en probeer je niet beter te voelen dan de ander omdat je eigen opvoeding gezonder is.

20. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Ik vind het echt van de zotte dat ik me praktisch moet verdedigen als ik op verjaardagen/visite/feestdagen aangeef dat mijn dochter geen snoep/koek/chips krijgt. De soorten die ze krijgt zijn geschikt voor kinderen en zijn zonder toevoeging van suiker/zout en andere zooi. Mensen vinden het maar vreemd en zielig. Ik vind het echter vreemd en zielig dat je je kind vanaf het moment dat ze vast voedsel krijgen als volstopt met zaken die niet goed voor ze zijn. Af en toe een uitzondering snap ik helemaal, maar laat het daar dan ook bij. Ze kunnen later zelf nog genoeg zooi naar binnenwerken, maar zolang ik het nog voor haar kan bepalen, hoop ik haar een gezonde basis mee te geven. Ben ook heel benieuwd hoe dat straks zal gaan als ze naar school gaat.

Deel Deze Pagina