Waarom slecht eten mee naar school?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mirro, 12 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48

Dat ben ik op zich wel met je eens, MAAR toch ben ik er nieuwsgierig naar. Juist omdat ik er vanuit ga dat iedere ouder het beste voor zijn/haar kind wil.
    En ik zie de kinderen meerdere keer per week, dus het gaat niet om een keer een cakeje in hun bakje. Maar een paar Keer per week en sommige dagelijks.
    Mijn vraag is echt oprecht waarom iemand daarvoor kiest.
    Ik kan wel redenen bedenken om sultana, liga ed mee te geven(afwisseling extra energie), maar echt zoete koeken en snoep?

Juist omdat ik er vanuit ga dat iedereen het beste voor zijn kind wil (met of zonder roze koek in het bakje) hoeft niemand zich aangevallen te voelen.

2. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik ben er ook wel benieuwd naar, dus je ben niet de enige! Zo te lezen is het voor scholen ook wel een idee om weer naar hun beleid te kijken omdat zij ook niet altijd de beste beslissing hebben genomen. Dat er regels zijn vind ik niet verkeerd, gezien het aantal kinderen met overgewicht en de tijd die ze op school doorbrengen.

3. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze school heeft de afgelopen 2 jaar mee gedaan met het Schoolgruiten-project waarbij er voor 3 dagen groente en fruit werd geleverd. Zelfs de grootste 'lus geen fruit/groente'-schreeuwers aten de meeste dingen gewoon ;). Dit jaar zijn we niet ingeloot in het project maar voor de dinsdag en donderdag is er toch dringend verzoek om fruit/groente mee te nemen. Meeste kinderen doen dat ook. Zie bij de oudste in groep 3 weinig verpakte zoete koek in de bak liggen
    De oudste hier denkt niet eens aan koek, die wil snoeptomaatjes, appels en dergelijke mee.

4. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ja dat gruiten is hier ook, ideaal.

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik begrijp het ook niet, als ik van onze oudste uit groep 3 hoor wat er allemaal wordt meegenomen.....?!
    Hier altijd en alleen maar groente en/of fruit. Elke ochtend. En een beker roosvicee.
    Maar ik vind het best sneu, want natuurlijk wil hij ook wel eens lekkere koekjes mee als hij ziet dat andere ze ook op eet.
    Gelukkig zeurt hij er nooit om, en is inmiddels zover dat hij het maar raar vindt dat andere geen fruit eten 'want dat is toch vet lekker'.

Hier wordt elk jaar duidelijk vermeld dat er geen zoete koek of snoep meegenomen mag worden. Maar toch doen sommige ouders het, zo raar.

6. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier op school mag alleen fruit mee voor in de ochtend pauze. Andere dingen mogen niet. Voor overblijven maakt het niet uit.

7. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hier hebbe nze een woensdag een Gruit dag of te wel, je mag alleen groente of fruit mee geven.
    De overige dagen liever ook maar vaak kiest hij voor een Liga.
    Hier zie ik ook geregeld kindjes aankomen met pepernoten ( met sint tijd) en andere dingen.
    ook is alleen melk producten toegestaan met de korte pauze in de ochtend.
    Ons zoontje heeft daarom schoolmelk, omdat ik anders weet da thij het toch niet opdrinkt.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.874
    113
    J. krijgt meestal fruit mee (een appel in stukjes, een banaan, twee al afgeschilde mandarijnen, kiwi in stukjes, druiven, ...) en af en toe komkommer. Af en toe krijgt ze van die soepstengeltjes met smeerkaas mee en heel heel af en toe een koekje. Qua drinken krijgt ze sap (verschilt per keer wat, appelsap, wicky (ook alleen maar suiker zo wat...), 50/50, ...) en melk (en één keer in de week/één keer in de twee weken een pakje fristi of chocomelk ofzo).

Echt snoepgoed mag hier niet (kruidnoten ed dus ook niet) en dinsdag en donderdag zijn fruitdag (wordt niet verplicht gesteld, maar er wordt wel gevraagd om dan fruit mee te geven). Mijn dochters eten gelukkig graag fruit, dat scheelt een hoop. :) Op de BSO eet de oudste wel ook nog fruit...dus dat is dan wel eens twee keer op een dag.

9. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Mijn dochter krijgt vaak ontbijtkoek, Evergreen, Liga Milkbreak (waar ze alleen dat binnenste opeet :S) en soepstengels. Overigens van de Liga krijgt ze maar 1 koek mee, meer eet ze niet op.

Ik zie verder idd heel ongezonde dingen, zoals gesuikerde wafels enzo.

10. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Hier hebben ze op de ma/woe en vrijdag fruitdag dan mag er ook geen koek mee genomen worden.
    De andere twee dagen een koek maar zonder chocolade.
    Ik geef dan een safari koek of letterkoekjes ofzo marsen en dat soort snoep is verboden op school.
    Zelfs met een verjaardag mag dat niet op school uitgedeeld worden.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ach ja, mijn dochter krijgt bijna altijd fruit of groente mee naar school voor de pauze om 10u. Maar 's middags na school krijgt ze wel meestal een koekje, heel soms wat snoep.
    Sommige mensen geven na school liever fruit, zodat t niet bruin wordt oid en dan een (wat gezondere) koek mee naar school. Tja, kan ook toch.

Alleen melkproducten op school, vind ik persoonlijk echt een rare regel! Zo gezond is melk niet, zit veel suiker in bovendien.
    Mijn dochter heeft meestal water mee voor de ochtendpauze en heel soms slappe limonade. Lunchpauze krijgt ze wel schoolmelk.

12. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Hier is het fruit voor pauze 1, boterhammen voor pauze twee, een beker water en een pakje sap. Ik voel me soms echt abnormaal als ik de inhoud van anderen zie.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#53 Cygnet2, 14 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2013
    Ik zei het al... onwetendheid...

een liga is geen haar "beter" dan een gesuikerde wafel of een andere koek... mensen weten duidelijk niet beter.

Liga is KOEK!!!

en een notenreep? Daar zitten meestal meer calorien in dan een gemiddeld kind tijdens de LUNCH nodig heeft :D

14. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier 's morgens pakje wicky en koek (zoals liga, evergreen enz.) en voor de lunch 2 boterhammen en een pakje fristi of chocomel (hier lusten ze geen melk). Verder uit school een beker aanmaaklimo met snoepje. En verder wordt er thuis genoeg fruit gegeten. Vind dat dit niet echt ongezond is. Ze eten hier liever fruit thuis, zo van de fruitschaal. Verder is chips op school niet toegestaan. En ik vind trouwens snoep in de broodtrommel ook niet goed, je eet thuis toch ook geen snoep direct na het eten. Hoor wel dat dit wel bij heel veel kinder voorkomt, snoep in de broodtrommel.

15. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Oh, over chocopasta. Dat eten ze hier alleen in het weekend, net als hagelslag of vlokken. Zelf eet ik ook niet elke dag chocola dus vind dat zo vreemd.
    Wicky vind ik troep en komt hier nooit in huis. Chocomel en Fristi vallen voor mij ook onder snoeperij. Ik koop dat gewoon nooit eigenlijk. Hun melk krijgen ze binnen met de pap en anders los ik het op met yoghurt of een keertje een plak kaas.

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    #56 Abri, 14 dec 2013
    Laatst bewerkt: 14 dec 2013
    Wel veel calorieën, maar ook heel veel gezonde vetten. Daarnaast ken jij mijn kind niet, want zij kan die extra calorieën heel goed gebruiken met haar actieve levensstijl. Extra fruit of extra groente zou voor haar helemaal niet de juiste toevoeging zijn ;)

Maargoed zoals wij kijken naar wat voor onze kinderen belangrijk is, hoop ik dat het merendeel van de ouders dat ook doet. Dat vele dit niet doen komt meer door gebrekkige, eenzijdige en niet betrouwbare informatie (Liga zelf adverteert bijv met 'verantwoord tussendoortje') en dat moet je maar net gaan uitzoeken/bekijken op verpakking etc etc. Hier krijgen ze ook bewust geen melk, omdat hun maag en darmen daar niet meer ok op reageren. Ze krijgen wel andere zuivelproducten, maar gewoon melk.. Nee.

De noten- en mueslirepen maak ik nu trouwens grotendeels zelf: veel leuker, lekkerder, naar smaak en grootte aan te passen en mijn inziens veel fijner omdat je echt zelf ziet wat je erin stopt.

17. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @abri, lekker, zou je het recept willen pb'en?

Onze dochter krijgt elke dag fruit mee. Op woensdag mogen ze een liga meenemen, maar het hoeft niet. Bij de tso krijgt ze een boterham en een plakje ontbijtkoek en een pakje appelsap.
    Het beleid is ook dat er geen snoep mee naar school mag, ook niet bij het overblijven.

18. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Ik heb op een tso als vrijwillger mee geholpen, was echt verbaasd wat er in de brood trommeltjes zat!
    zoveel snoep!

Wij eten toch ook geen snoep tijdens de lunch? waarom geven we het ons kind dan wel mee?

19. tuc

tuc Niet meer actief

hier ook een streng beleid op school en ben er erg blij mee. Hier om 10 uur alleen fruit/rauwkost. Een boterham mag ook trouwens. Hier was het op een gegeven moment zo dat kinderen als 10 uurtje een zakje chips bij hadden, toen hebben ze het beleid aangepast. Vorig jaar hoorde ik van dochter dat sommige kinderen (altijd dezelfden overigens) toch een koek bij hadden. Dit schooljaar een andere meneer en bij het ophalen staan we allemaal voor de schuifdeur te wachten en riep hij bv: o mama van pietje, hij had een koek bij maar fruit is het beleid he..dat deed hij bij alle ouders die koek meegaven en binnen 2 weken hadden alle kinderen fruit bij;)

het is onzin dat kinderen van fruit geen energie krijgen en van sultana's wel.

ow met overblijven hoorde ik (maar onze dochter blijft nooit over) mag je voor na het brood ook ontbijtkoek en eierkoek meegeven.

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik begrijp niet dat ouders liga of een evergreen meegeven. Die dingen zijn echt zo zoet.
    Maar goed, ik ben opgevoed met het idee dat ik elke ochtend fruit 'moet' eten. En dat doe ik met plezier, en 's middags vaak ook. De jongens trouwens ook.
    Wat vooral favoriet hier is in de pauze, zijn plakjes komkommer en kleine worteltjes.
    En heel af en toe een babybel naast het fruit.

Deel Deze Pagina