Ik vind dat er soms een beetje overdreven wordt..Niet ieder kind is ook hetzelfde in zijn of haar behoeftes. Ik heb de kleine van mijn zwager een tijdje in huis gehad vanwege omstandigheden, die begon net in groep 1 destijds. Dat kind kwam dus serieus scheel van de honger thuis tussen de middag omdat er alleen fruit genuttigd mocht worden. Kind gaf zelf ook aan honger te hebben en moeite te hebben met opletten/braaf zijn in het laatste uurtje, moe en hoofdpijn.
Ik denk omdat ze normaal ook zo eten thuis! Gewoon mee eten met de ouders, en blijkbaar is dat overdag daar ook normaal. Ik merk zelf dat ik me aanpas aan de kinderen, anders gebeurd hetzelfde natuurlijk. Ik neem wel eens wat extra's achter hun rug om, maar bij ranja hoort een biscuitje of fruit, geen grote koeken! Op school bij ons mag het trouwens niet, grote dingen of chocolade spul ofzo. Joghi/chocolademelk lusten mijn kinderen niet, weer een voordeel Ik heb mezelf aangewend om haar altijd diksap en fruit mee te geven, en dan af en toe eens een keer wat anders. Ik vind het ideaal, dan weet ik zelf goed dat ze elke dag fruit heeft gehad!
Waarom dan niet meer fruit? Mijn dochter eet een hele appel, of een banaan. Een mandarijntje is heel wat anders natuurlijk. Maar als je een banaan én een appel mee geeft, moet het toch genoeg zijn. Koek helpt dan echt niet hoor! Of een banaan en een boterham?
Heb in die tijd inderdaad in overleg met de juf een banaan en een boterhammetje meegegeven. Er werd ook niet meer meegedaan met ruilen (vaak zat gaf ik bewust een megabanaan mee en kwam ze thuis en had ze alleen een kleine kiwi op). Kindje zat destijds ook echt niet vol van 2 stuks fruit. Nu ze 6 is eet ze na school 2 stuks fruit en daarna volle borden avondeten en er zit nog steeds geen gram vet op, ze heeft het gewoon nodig.
Hier word fruit thuis gegeten zodat ik kan zien wat en of ze eet. Ze is nl geen groot fruit fan. Naar school krijgt ze een kaakje, plakje ontbijtkoek, stukje eierkoek, soepstengel, rijstewafel mee. 1x per week mag ze een koek kiezen (evergreen, yogobiscuit of time out) Wel krijg ze er daar maar 1 van mee. de tweede van het pak blijft thuis
Mijn dochter ontbijt met 1 boterham en een flinke fruitsalade. Dat is haar wens en kan ik natuurlijk alleen maar bevorderen! Na school krijgt ze ook weer 2 stukken fruit en bij het avondeten eet ze een grote hoeveelheid groente. Ik ga dus geen fruit oid meegeven naar school. Dan wordt ze nog eens een mandarijn! Ze krijgt een liga mee of soms een banaan als ze 's ochtends dat nog niet op heeft. Voor de rest van de dag snoept ze niets dus ik zie het probleem niet zo.
Hier elke dag fruit (appel, peer, banaan, druiven, kiwi etc.). Een keer per week doe ik iets ongezonds erbij. Bijv. pakje Smoeltjes met appel, zoals vandaag. Vind het dan wel verstandig van hem om de appel te verkiezen boven de koekjes. De appels waren namelijk allemaal op maar voor de koekjes had hij geen tijd meer aaaaawh
Ik heb kinderen met dingen als sisi no bubbles gezien bij mijn dochter in de klas(kleuters) daarnaast altijd verpakte koeken. Mijn dochter vraagt er wel eens om maar bij mij is dat een no go. Zo ook voor pakjes drinken(tenzij dit sojamelk is). Mijn zoon neemt elke dag 3 rijstwafels mee. Hij vindt dat heerlijk.(is geen fruiteter). Mijn dochter fruit of rijstwafels. Alle liga's en koeken enzo mogen mijn kinderen niet omdat ze gluten en of lactosevrij eten/drinken. Als drinken krijgen ze een beker met roosvicee of ranja mee.
Sorry hoor ik wil niemandbij aanvallen maar ik vind het wel sneu voor je kind dat ze geen lekkers mee mag, dan zit zij in een hoekje te kijken naar anderen, want blijkbaar krijgen die wel lekkers mee. ik vind dat zo sneu he, gun het kind ook wat lekkers Maar zijn jou kindjes allergisch daarvoor? Dan is het een ander verhaal natuurlijk
Tja, mijn kind is niet allergisch, en toch weiger ik eraan mee te doen. Alleen omdat andere (te dikke!) kinderen elke dag een koek meekrijgen? Bovendien zie ik dat de ongezonde snacks bij mijn zoontje in de klas gelukkig in de minderheid zijn. Blij toe.
Maar dit is die eeuwige invulling door de volwassenen. Waarom is dat zielig? Of ga je maar vanuit dat elk kind koeken en snoep lust en dat ook ziet als iets 'lekkers'? Weet je wat ook zielig is? Mijn zoon en dochter eten vrijwel alle traktaties met tegenzin op (en ook alleen omdat ik heb uitgelegd dat het netjes is om de ontvangen traktatie tenminste te proeven). Ze lusten allebei absoluut geen snoepgoed, ijs en de meeste koeken. Het kan ze gestolen worden. En als het aan hen ligt komen ze de ontvangen snoep gewoon bij mij afgeven. Mensen zouden ze dolblij maken met een mandarijn, een soepstengel of een cracker. Op kinderfeestjes is het eindelijk doorgedrongen en staan inmiddels ook dingen op tafel die zij wel graag eten (zoals plakjes stokbrood, of snoeptomaatjes). Dus zomaar roepen dat iemands kind zielig is omdat ie gezond eten mee krijgt naar school vind ik nogal kortzichtig. Wat zou je dan moeten vinden van een kleuter met een fles sisi en een voorverepakte koek op school?
Om deze reden geef ik hem af en toe ook wat ongezonds mee, juist omdat de rest van de klas het ook zo vaak krijgt en dan vraagt hij er ook om. Misschien is het daarom beter om al dat ongezonde tussendoortjes streng te verbieden.
Fijn dat jouw kinderen niet dol zijn op ongezond eten, maar het is wel een feit dat de meeste kinderen staan te watertanden wanneer ze een ander met wat lekkers zien. Het is niet zielig wanneer een kind alleen fruit meekrijgt maar ook niet leuk toch dat hij elke dag andere kinderen moet zien genieten van chocola, koek of cake. De meeste kinderen hebben echt liever al die ongezonde troep dan een appel, helaas. Ik zou echt blij zijn wanneer ze al dat ongezond eten in de trommel zouden verbieden.
Daarom ben ik zo blij met het snoep beleid op school. Hier MAG niemand zulke dingen mee nemen en met traktaties moeten de ongezonde dingen mee naar huis worden genomen dat mag niet op gegeten worden op school
ja als het vanuit school zo bepaald is dat NIEMAND snoep/lekkers mee mag nemen, is dat prima . Dan hoeft het kindje niet te kijken naar anderen die wel meenemen
Eens, zou ik ook liever willen. Tot die tijd krijgt mijn zoon alleen eens in de week een evergreen mee, en voor de rest fruit. Ik ga echt niet toegeven omdat andere ouders toegeven. Beetje vreemd.
Daarom ik vind het ideaal. Ze eten allemaal fruit of groente in de klas en allemaal een beker water thee ranja of diksap verder geen uitzonderingen
En toch vind ik het heel typisch dat het direct als 'sneu' voor een specifiek kind wordt gevonden die geen snoep eet op school. Degene had niet eens aangegeven of het betreffende kind dat überhaupt erg vindt. Ik vind dat in dezelfde straatje pas als opmerkingen dat een baby van 7 mnd die geen ligakoekjes krijgt zielig is.
Hahaha. Je moet het scenario even voorstellen: Op de psz van zoon dus een fruitbeleid. Toen hij er net zat had een ander kindje een koekje meegekregen naar school. En die zat naast hem. Nouja. Het verhaal dus... Dat kindje heeft niet lang van zijn koekje kunnen genieten en mijn zoon heeft zijn banaan niet aangeraakt.