Hoi Hoi, Ik heb het forum een beetje door zitten lezen en kwam toevallig op het topic met onderwerp: Fruithapje.. wanneer beginnen, maar door alle discussies kon ik helaas niet echt mijn antwoord vinden . Damian is nu 3 maanden & 3 weken en ben me goed aan het voorbereiden om te beginnen met z'n eerste fruit- of groentehapje. Denk dat ik begin met groente, omdat ik me wel kan vinden in de uitspraak dat ze fruit lekkerder vinden en dan de groenten niet meer hoeven. Damian krijgt nu nog 5 flessen van 200cc, al moet ik hem voor zijn laatste fles van 23:00 uur echt wakker maken en dan is hij boos :x, dus dat zal niet lang meer duren. Hoe zijn jullie begonnen met het geven van de eerste hapjes? Damian zijn schema ziet er nu zo uit: 08:00 200cc 12:00 200cc 15:30 200cc 19:00 200cc 23:00 200cc Ik moet hem trouwens voor alle voedingen echt wakker maken, anders laat hij gerust 6 uur tussen zijn voedingen zitten. De 200cc heeft hij wel echt nodig, want na het geven van 180cc was het echt nog oorlog na zijn fles. Het antwoord wat ik graag wil weten is of jullie de hapjes gaven voor zijn fles of na zijn fles, 1x per dag aan laten wennen of bij meerdere flessen? Als Damian ons ziet eten, dan zie je hem al helemaal de lepel volgen en zijn mondje gaat ook open, dus denk dat hij er wel aan toe is. We laten hem ook (onder streng toezicht natuurlijk) af en toe spelen met een baby-lepeltje, dus hij weet al een beetje wat happen is. Hoor graag jullie ervaringen! Groetjes, Laura
grappig, dat doet die van ons ook, zelfs als ik een koekje eet, volgt hij het koekje helemaal! dan voel je je bijna schuldig ik zit trouwens op precies hetzelfde schema als jij ook de tijden. ik denk dat ik straks rond 10.00 een fruithapje ga doen, en tegen 17.00 uur een groentehapje, zo deed ik het met mijn dochter altijd. de flessen blijven dan gewoon staan. en misschien in de ochtend of avondfles wat rijstebloem, ligt er een beetje aan hoe hij daar op doorslaapt, denk dat ik daar savonds mee ga beginnen.
Ik ben begonnen met 5 maanden (advies cb buro) met een paar hapjes groente 's avonds (+/- 17.30 uur), gewoon om te wennen. Na een aantal dagen werd dit uitgebreid en deed ik er 's morgens (+/- 10.30uur) fruit bij. Eerst ook weer een hapje of twee om te wennen, en de dagen erna steeds ietsjes meer. Voor je het weet eten ze een heel (lees; half, de eerste maanden potjes zijn tenslotte kleiner) potje leeg! Ik heb het nu over potjes, maar ik maak in principe alles zelf. Daarom weet ik ook niet precies hoeveel ik geef. Ik heb het weleens uitgemeten in een potje Olvarit, maar dat komt niet echt overeen. Wat je zelf maakt is puur en in de potjes zit toch e.a. toegevoegd, lees maar op het etiket. Wel handig om mee te nemen zo'n potje!
vind in het begin de potjes wel wat fijner dan zelf gemaakt, heb de ervaring dat het dan toch allemaal wat plakkeriger en slijmeriger is, als je bijvoorbeeld banaan met de staafmixer fijn maakt. ik begin persoonlijk liever met potjes, omdat dat helemaal is afgestemd op de leeftijd. later maakte ik het altijd wel zelf, als ze wat gewend zijn, dan gewoon een prakkie mee savonds. als ik gekruid ging eten had ik altijd potjes achter de hand, of als je visite krijgt en het loopt uit ofzo. ze raden aan om eerst een paar dagen met één smaak te beginnen en kijken hoe je kindje er op reageert.
Mijn dochtertje is nu 4mnd en ze krijgt het volgende: 08:00 bord pap van 200 cc melk en 6 lepels Nutrix 10:00 fruithapje, heel potje met een halve liga erdoor 12:30 fles melk 200 cc tussendoor water/diksap 16:30 fles melk 200cc 18:30 groente, heel potje, soms ook met halve liga erdoor 20:00 fles 200 cc Ze krijgt al vanaf dat ze 10 wkn is bijvoeding, fruit en groente. Ik ben er eerder mee begonnen omdat ze aan 5 flessen van 200 cc niet genoeg had.
Fabian is nu 4 manden en ik ben ook net begonnen met wat fruit. Hij krijgt: 9:00 fles 210 13:00 fles 210 15:50 half potje fruit (eerste hapje) 18:00 uur fles 210 21:00 uur fles 210 Dit gaat echt perfect. Van zijn laatste fles laat hij meestal nog ong 60cc staan.
De eerste week gaf ik ook uit een potje, puur omdat dat toch wel makkelijk is, het gaat tenslotte maar om een paar hapjes. Al snel kochten wij een babycook van beaba, nu maak ik alles zelf en dit apparaat pureert het zo glad als je zelf wilt. Erg handig vind ik zelf!
Hoi Hoi, Bedankt voor de reactie's allemaal. Persoonlijk vind ik het wel een beetje eng hoor om het voedingschema een beetje aan te passen. Hij doet het nu eindelijk zo goed (eerste 3 maanden veel huilen). Damian zit nu nog op 5 flessen, maar begrijp ik het goed dat als hij op een heel potje zit dat je dan 1 fles kan laten vervallen? Als hij straks een heel potje dus heeft, wil ik gaan kijken of de ik de laatste fles rond 20:00 uur kan geven en of hij dan doorslaapt! Ik hoop het wel! Hij komt nu lekker rond 08:00/08:30 uur en dat vind ik wel luxe tijden die ik niet graag opgeef Groetjes, Laura
dat lijkt me ook wel handig, wordt het daar niet zo plakkerig van als een staafmixer? dat is toch zo'n klein mixertje met creme en groen?
Waarom begin je al met potjes als hij het nu zo goed doet? Ik zou eerst de laatste fles eens laten vervallen, dikke kans dat hij doorslaapt!
ik ben ook al begonnen hoor met fruit in het begin heb ik een beetje gepuzzeld van hoe of wat en nu na een week ziet mijn schema er zo uit 7:00 fles 200cc 11:00 fles 200cc 14:30 fruit nu: 5 grote theelepels(iedere keer een beetje meer) 15:45 fles 200cc 20:30 fles 200cc+1 eetl nutrix(sinds maandag op advies van buro) en dan slaapt ze lekker tot 7 uur
@Sim; Is inderdaad erg handig die babycook. Jammer dat ze zo duur zijn, maar hij is het geld wel waard, ik heb er heel veel plezier van!
ik zit er serieus over te denken om ook zo'n ding aan te schaffen, inderdaad eerst wel duur, maar elke dag 2 potjes...tel uit je winst