Waarom stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Lientje, 24 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dat is wel een beetje jammer. Ook bij mij pakten ze de borst de eerste dagen in het ziekenhuis niet goed.
    Maar zogauw ik thuis was hoefde de kraamverzorgster er maar 1 blik op te werpen om te zien dat ze veel te weinig slikbewegingen maakten en verkeerd aangelegd werden.
    Ik vind persoonlijk dat een goede kraamhulp dat eerder bij jou had moeten zien dan na een paar dagen.

2. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    ik geef ook bv maar onze kleine dame heeft er niet genoeg aan dus geef ik kv bij!
    ik heb de eerste 12 weken alles afgekolft!
    dus ik geef niet zomaar op!
    ik ga morgen weer werken (nachtdiensten) dus ben benieuwd hoe het gaat lopen.

3. ElleE

ElleE Actief lid

4 jun 2006
    223
    0
    0
    Dat kan de oorzaak zijn, maar het hoeft niet... Bij mij is Sven ook later aangelegd (hoewel dat toch al na anderhalf uur was of zo, niet zo heel lang dus) en hij pakte de tepel ook niet goed, en als hij al aanhapte dan dronk hij niet! Na twee dagen moesten we wel gaan bijvoeden met kunstvoeding omdat Sven lag te rillen van de honger, en ging ik kolven om toch de productie op gang te krijgen. Haha, ik was al blij met een theelepeltje gekolfde melk, het ging helemaal niet! Toen Sven aangesterkt was, snapte hij ineens ook wat hij met de tepel moest doen en was hij sterk genoeg om te gaan zuigen, en na een paar dagen ging het helemaal super en hoefde ik niet meer te kolven en hoefden we geen bijvoeding meer te geven! Uiteindelijk heeft het bij mij denk ik vier of vijf dagen geduurd voordat Sven echt goed dronk aan de borst, maar toen ging het dan ook wel echt goed!

4. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    Mijn BV loopt heel goed en toch wil ik stoppen. BV doet trouwens wel nog steeds een beetje pijn.

Ik blijf misselijk worden tijdens de BV, ik val veel te snel af (weeg al minder dan voor zwangerschap). ben vaak zo slap als een vaatdoek. En ik vind BV geven ook helemaal niet leuk!

Ik geef nu één fles poedermelk per dag en de rest nog BV, ga het denk ik langzaam afbouwen. ik ga het eerst met het CB overleggen...

Groetjes Lisette

5. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Joey is ook niet meteen na de bevalling aangelegd, er is een hoop misgegaan. Ik wilde BV geven en alleen BV, maar omdat Joey een zware baby was, het druk was in het ziekenhuis etc. etc. werd hij pas een uur of 4 later aangelegd toen ik al op zaal lag. Hij had in de tussentijd al flesvoeding gehad... Het aanleggen is vanaf het begin een drama geweest. Een baby heeft direct na de geboorte enorm zuigreflex, ik weet wel zeker dat het ermee te maken heeft gehad.

6. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    de ziekehuizen verpesten bij veel de bv.
    ik ben ook heel stellig geweest dat ik bv wilde geven, maar omdat de bv niet opgang kwam, ze is wel binnen een uur aangelegd maar waarschijnlijk narcose en klein wide dit niet, ze moest de volgende dag echt bij gevoed worden omdat ze onder de 5 pond kwam, maar ik had zeer duidelijk aangegeven hypo allergene voeding nou dat is ook 1x fout gegaan, en we hebben heel veel (te veel )geprobeerd, vinger voeden, sonde voeden, tepelhoedje, gewoon borst.
    na 7 dagen thuiskomst heb ik besloten te gaan kolven en te flessen, en af en toe proberen te gaan aanleggen,, en na 12 weken snapte ze het.
    Dus geef niet op!

7. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Het beste is om idd binnen een uur te proberen aan te leggen... bij mijn zoontje is wel een poging gedaan maar zijn zoek/hapreflex ontbrak nog maar gewoon huid-huid liggen is dan ookal heel goed... mocht het helemala niet lukken bijv. doordat een baby in de couveuse moet dan gewoon zsm, dan liefst binnen 3u kolven... om het op gang te brengen elke 2 tot 3u en dan ongeveer 5min. per kant (ookal komt er weinig uit, door het "zuigen" komt de boel op gang). Verder moeten zwangere vrouwen die bv geven en zorgen dat ze weten waar ze heen kunnen met problemen, je mag er helaas nogsteeds niet van uitgaan dat het ziekenhuis of de kraamhulp je altijd de juist hulp kan geven. Als ik niet zelf achter informatie was aangegaan en hulp dan was de bv hier helemaal mislukt.

Ik heb de eerste 2 weken elke 2u dag/nacht gekolfd en toen nog een week elke 3u... en dat gegeven met een cupje. Als je kind aan de borst wil hebben moet je proberen te voorkomen dat hij een fles krijgt, afgekolfde melk of kunstvoeding moet je dan geven met een cupje of evt. een spuitje. Na ruim 3 weken kreeg mn zoontje het hap/reflex onder de knie en sindsdien drinkt hij aan de borst, anders was ik blijven kolven en was ik met 6 weken begonnen moedermelk in de fles te geven.

Meestal hebben moeders te romantische verwachtingen bij bv, zeker de eerste 6 weken zijn doorgaans gewoon enorm zwaar en niet leuk en dat valt velen tegen. Verder is het ook maar net hoe pro-bv je bent. Ik zou bereid zijn alles te kolven maar sommige vinden dat een te grote belasting. Bv geven is gewoon de eerste maanden intensief, ik voed nu nogsteeds dag en nacht minimaal om de 3, overdag soms iets vaker maar het zal vast wel beter worden. Voor mij helpt de gedachte dat het maar een relatief korte periode is. Maar bv geven echt leuk... nee ik vind van niet, maar voor mij wel erg belangrijk.

8. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    de vraag snap ik wel.. maar in het stukje van lientje staat wel 2 keer.. waarom moeders zomaar stoppen met het geven van borstvoeding.

ik denk niet dat er moeders zijn die zomaar stoppen, ieder heeft zijn eigen redenen..
    en snap ik ook wel dat sommige meiden hier niet willen reageren of de kriebels van krijgen.

vast niet zo bedoelt, maar woordkeuze kan al snel een hoop reacties van meiden schelen!

9. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    en nu is lientje niet meer te vinden?
    hihi waarom reageer je niet meer?

10. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Op jouw verhaal wil ik toch even reageren, omdat ik me bij zoiets toch heel goed kan voorstellen dat je ermee stopt hoor. Je moet jezelf er niet voor gaan martelen natuurlijk.

11. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Sorry had het een beetje druk. Ik zal nu even reageren. Ik vind het toch wel leuk dat er mensen hebben verteld hoe het bij hen gegaan is. Ik kan nu toch wel wat beter begrijpen waarom mensen ermee stoppen.

Maar de reden dat ik het woord 'zomaar' gebruikte, was eigenlijk dat ik wou weten waarom mensen het niet zien zitten als het allemaal wél goed gaat, dus als je baby goed drinkt, de voeding goed loopt enzovoorts. Ik heb alleen nog maar mensen gelezen die om een reden gestopt zijn waarom ik zelf net zo goed zou stoppen.

Ik heb zelf trouwens ook nieuw werk en kan me voorstellen dat je geen twee uur wil kolven dan. Ik begin iets vroeger dan de rest, en kolf dus in eigen tijd, gewoon omdat ik me daar prettiger bij voel. Maar ja ik heb maar een kwartier nodig om 3 voedingen te kolven, dus ik heb het misschien ook makkelijker dan sommige anderen.

Ik heb in het begin van mijn topic al gezegd dat ik niemand wil aanvallen of op de tenen trappen, ik wou alleen beweegredenen weten. Dus als je je toch beledigd voelt Kalush, lees dan eerst eens de eerste zin die ik heb geschreven.

12. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik snap niet zo goed waarom sommige mensen dit té vinden. het gaat als ik het goed begrijp helemaal niet om wel of geen bv geven, het gaat erom waarom iemand stopt terwijl het allemaal heel goed gaat. Das iets heel anders.

Ik vraag het me ook af. Mij doet het eigenlijk wel verdriet om te horen dat iemand stopt terwijl het heel goed gaat. Mijn zoontje kan/wil niet drinken aan de borst (hij zuigt niet) en ik kolf alles af en geef het in de fles. eerst wel geprobeerd met een cupje en blijven aanleggen maar ik was dan in totaal 1,5-2 uur bezig en dan een half uurtje rust. Ik trok dat niet meer, dus dan maar met de fles. Ik ben blij dat ik hem op deze manier toch het beste kan geven. Maar leuk? NEE! Leuk is het zeker niet. Ik had veel liever mijn lieve knul aan de borst gehad dan die plastic dingen. En ja dan is het moeilijk te horen dat anderen stoppen terwijl het gewoon goed gaat.

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat mensen stoppen met fulltime kolven. Het kost veel tijd (3x zoveel: kolven, fles geven en kolfsullen schoonhouden), zeker om de productie op gang te krijgen. Daarbij moet je kolven leren. In het begin komt er nauwelijks wat uit. Nu is mijn productie zo goed dat ik inmiddels bijna 5 liter ingevroren heb. Maar in het begin verwacht je dat echt niet. Dan geef je een flesje afgekolfde bv en 7 kv... Niet echt motiverend. Gelukkig kreeg ik veel steun van mijn man (nog steeds) en de kraamhulp. En het huis was 1 grote puinhoop wat we maar voor lief namen. En ook dat is NIET leuk...

13. Salomina

Salomina Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.225
    0
    0
    Met pijn in mijn hart en tepels, ga ik na 4,25 maand stoppen met bv. Ik ga langzaam afbouwen, zodat Moira nog wat mee kan krijgen. Moira krijgt n.l. tandjes en begint nu al heel hard met haar tandvlees (en tanden) aan mijn tepels te bijten en heen en weer rukken. Dat kan ik niet meer aan.
    Was vandaag bij de CB geweest, en heb besloten om langzaam te gaan afbouwen. Einde April stop ik er echt mee, dan heeft ze iig 5,5 maand BV gehad.
    Had ze nog geen tanden gekregen was ik gewoon doorgegaan met BV. Afkolven de hele tijd zie ik niet zitten meer omdat Moira overdag veel te druk is, en aandacht nodig heeft, dat ik geen tijd heb om rustig te kunnen kolven. Moira is overdag best wel lang wakker, en vraagt constant om aandacht. Snachts slaapt ze pas om een uur of 11 tot 6. Net als haar vader, lekker kort .. en die tijd heb ik nodig om zelf uit te rusten.
    Dus mijn verhaaltje ...

14. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Maar dat is toch best lang Salomina, 5,5 maand? Volgens mij is het vrij normaal dat je dan gaat afbouwen toch? Lijkt me ook niet echt lekker, als je steeds gebeten wordt.

15. keizerin

keizerin Niet meer actief

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
    Ik ga er de volgende keer gewoon weer voor en hopelijk komt mijn bv dan wel goed opgang en pakt de baby wel gewoon goed de borst.
    Als ik Wessel aan wou leggen werd hij echt driftig en boos hij wilden echt niet :(

@Salomina ik vind 5.5 maand ook erg goed hoor :thumup:

16. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    Ben ik het ook mee eens...ieder maakt een eigen keuze voor zijn kindje (niet altijd gewilt indien je geen bv kunt geven) en ik vind dat je daar respect voor moet hebben....je zult nu met jouw verhaal ook echt niet ieens moeders overhalen om toch de borst te blijven geven.

17. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    MissX: Heb jij alle pagina's gelezen?

18. charissa1979

charissa1979 Fanatiek lid

19 dec 2005
    1.827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Ik ben ook aan het twijfelen om te stoppen gewoon omdat het me teveel wordt, hij eet me gewoon op.
    Ik voel me soms net een vaatdoek en kan er niet tegenop eten.
    Maar steeds vind ik weer de kracht om door te gaan, doet me gewoon pijn als ik zou stoppen, het loopt nog zo goed, kleine groeit goed!
    Maar zit nu wel dat ik morgen geopereerd word en pijnmedicatie krijg, wil even kijken of jayden daar niets van mee krijgt :rolleyes:
    Anders moet ik deze week met FV en afkolven en volgende week weer beginnen...
    Even kijken of er een oplossing voor is, zodat ik nog kan voeden en pijnmedicatie kan innemen

19. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Charissa, als je medicijnen moet nemen is daar niks aan te doen. Heb je geen voorraadje in de vriezer voor die week?

20. charissa1979

charissa1979 Fanatiek lid

19 dec 2005
    1.827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Ik heb afgelopen donderdagmiddag pas gehoord dat ik geopereerd zou worden, ben druk aan het afkolven maar er komt gewoon haast niets :oops:
    Ik baal er ook zo van :evil:
    Denk dat ik maar afkolf om de productie te houden en deze week met fv aanvul... weet het ook niet!

Deel Deze Pagina