Waarom stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Lientje, 24 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
  2. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Ik heb een borstoperatie gehad, dus de kans dat het bij mij (volledig) zou lukken om bv te geven was al vrij klein. Ik wou het toch proberen.

Het lukte nauwelijks. De verpleegkundige in kwestie drong er erg bij me op aan om te gaan kolven en te gaan vingervoeden, maar ik lag behoorlijk in puin van mijn bevalling (veel bloedverlies). Ik voelde me toch min of meer haast verplicht om het te doen, maar mijn heeft ingegrepen en gezegd dat we dat dus NIET gingen doen. Volgens hem zou mijn zoontje meer hebben aan een mama die haar rust nam nadat ze een fysieke topprestatie had geleverd, dan aan een mama die allerlei halsbrekende toeren uit moest gaan halen om haar zoon aan de borst te krijgen. Ik ben nog steeds blij dat hij die knoop voor mij heeft doorgehakt, want zelf durfde ik niet, bang dat ze me op de tweede dag al een slechte moeder zouden vinden.

Desondanks wil ik bij een tweede ook wel weer een poging wagen, misschien lukt het dan wel.

3. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    toch had je die zin anders kunnen formuleren als je niemand wilt aanvallen.
    ik lees dat alsof ik niet het beste voor mijn kindje wil omdat ik fv geef. :cry:

en wat betreft kolven op het werk, dat is iets waar je recht op hebt, maar niet alles waar je recht op hebt wordt je gegund door je baas. wat overigens heel spijtig is als dat een reden is om te stoppen. maar iedere dag een lang gezicht van je baas zorgt er ook niet voor dat je lekker ontspannen zit te kolven en dat is dan weer niet goed voor de productie :idea:

4. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Ik denk dat als veel moeders weer gaan werken, het leven van alledag bv in de weg staat. Zoals ik al eerder aangaf, geef ik fv, maar als ik weer zou gaan werken, zou ik gestopt zijn.

Ik werk drie dagen en die dagen beginnen al om 6 uur 's ochtends. Ik ben om kwart over 8, half 9 op mijn werk en werk standaard iets langer dan contractueel vastgelegd, mocht ik eventueel wegmoeten omdat Yuri ziek was. En op een halfuurtje na, besteed ik die tijd ook aan mijn werk, want ik heb die tijd hard nodig om mijn werk af te krijgen en ik heb geen directe collega's aan wie ik taken kan delegeren. Dan kan je wel recht hebben op een kwart van je tijd verlof om te kolven, maar aan het einde van de dag moet het werk gewoon worden gedaan. En 's avonds kolven? Als ik om kwart over 6 thuiskom, speel ik een halfuurtje met Yuri, ik lees hem voor, geef hem te eten en breng hem naar bed. Als mijn man 's avonds thuis is, verdelen we die taken, maar hij draait ploegendiensten en vaak moet ik dus ''s avonds die dingen alleen doen. Tegen de tijd dat ik dus zelf heb gegeten en met een kop koffie op de bank zit, is het half 9. En om 11 uur is het over en sluiten, dan val ik bijna om van de slaap.

Nogmaals, ik geef fv, dus misschien klopt er niks van van wat ik zeg, maar ik denk dat dat toch wel de reden is dat moeders stoppen met bv als ze gaan werken. Kan me er iets bij voorstellen, de regeling dat een kwart van de werktijd aan kolven wordt besteed is op papier mooi, maar denk dat deze in de praktijd gewoon vaak niet zo werkt.

Wil men echt persé dat vrouwen de 6 maanden bv vol houden, dan zal men vrouwen ook 6 maanden verlof moeten geven na de bevalling.
    Wat voor mij persoonlijk overigens niet hoeft, ik vond het na 4 maanden eigenlijk ook best wel leuk om weer een paar dagen aan het werk te gaan.

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik moet zeggen dat ik ook altijd t beste voor de kleine wil máár t moet ook niet ten koste van jezelf gaan vind ik. Ik merk nu al dat ik het erg vermoeiend vind om elke 3 uur bv te geven. Soms ligt Justin er 3 kwartier aan en heb ik t idee niet genoeg te kunnen geven aan hem en soms maar een kwartiertje ofzo en lijkt ie verzadigd. Ik vind het afkolven ook rottig, dit moet dan meteen ná de voeding gebeuren óf zo'n anderhalf uur daarna. Bij mij scheelt het enorm, de ene keer is het 30 cc en de andere keer 60. Ik vind het erg prettig als ik wéét wat Justin binnen krijgt. Nu word je onzeker en dat is niet prettig. Als ik na mn zwangerschapsverlof weer aan het werk moet, heb ik besloten dus te stoppen met bv. Ook om voor mezelf méér rust te vinden. Ik vind dit geen egoistisch besluit want wat heeft Justin aan straks een stressige moeder? Daar word de bv dan echt niet beter van hoor!

6. charissa1979

charissa1979 Fanatiek lid

19 dec 2005
    1.827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Ik ben nu ook aan het afbouwen, ik vind het zo ook goed geweest.
    Ik heb het idee dat jayden niet genoeg meer krijgt.
    Hij raakt meer verzadigt van FV dan van de borst.
    Ik wil wel s'morgens en s'avonds proberen door te blijven doen.

7. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    Hallo Lientje, ik heb al een keertje eerder gereageert maar wil toch graag nogmaals reageren. Nu ik mijn borstvoeding bijna heb afgebouwd (nog 1 keer per dag afgekolft via fles gegeven) voel ik me echt stukken beter hoor. Ik denk persoonlijk dat een blije mama zonder borstvoeding beter voor Sofie is dan een minder blije mama met borstvoeding.

Maar eigenlijk wilde ik terugkomen op die vrijheid. Ik had melk in de vriezer maar na 3 uur zeiden mijn borsten dat ik weer naar huis moest om te voeden (of te kolven). Dus die flesjes in de vriezer hadden niet echt veel zin, dat noem ik geen vrijheid.

Ik geniet van het geven van de flesjes poedermelk! ben er zelf ook groot en gezond op geworden!

Groetjes van de trotse moeder van de mooiste en slimste baby van de wereld :D
    Lisette

8. charissa1979

charissa1979 Fanatiek lid

19 dec 2005
    1.827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Lisette, zo had ik het ook hoor.
    Het werd te vermoeiend, steeds maar opletten of je nog wel genoeg hebt.
    Ik moet ook zeggen dat ik stuk relaxter ben en voor jayden ook veel beter.

9. Suske

Suske Actief lid

6 sep 2006
    386
    0
    0
    Het is altijd een moeilijk onderwerp schijnt. Maar mijn mening is dat je gewoon moet doen waar je zelf gelukkig van wordt, of dat nu borstvoeding is of flesvoeding. Je kindje is gelukkiger als jij dat ook bent.

Zelf heb ik onze zoon bijna 8 maanden bv gegeven. Ik vond het prettig en handig. Heb zelf aanleg om dik te zijn en wilde dat graag voor hem proberen te verminderen op deze manier en het liep allemaal goed. Waarom dan toch gestopt? Mannetje wilde niet meer! Mamma was niet lekker genoeg meer (grapje). Hij kreeg ander eten erbij en toen was ik niet meer zo in trek en toen werd de voeding ook rap minder. Heb bijna niet hoeven afbouwen. Vond het wel jammer, maar ben blij met wat ik hem wel heb gegeven. Ik hoop dan ook dat het bij de tweede net zo goed gaat. Ik moet wel toegeven, dat ik kolven dus helemaal niet leuk vond, maar ja straaltjes tellen is een leuke bezigheid.

Mijn vriendin wilde geen bv geven, omdat zij erg veel last heeft van allerlei allergieën en reuma en dan nog geen medicijnen kon nemen. Daarnaast was ze dus echt 9 maanden ziek geweest van de zwangerschap. Dus ik kom mij haar keuze wel heel goed voorstellen. Is ook wel leuk om dan de dochter van je vriendin een fles te geven!

Succes allemaal met welke voeding dan ook!

Deel Deze Pagina