Wat is er raar aan Jess? Dat is een Engelse naam (uitgesproken als dzjess), een afkorting van Jessica of Jesse, gebruikt voor zowel meisjes als jongens, die niet logisch is met maar één s vanwege het Engels. Net als bijvoorbeeld Lynn wat je ook niet als Lyn schrijft. Jes staat juist gek. Lott en Semm worden volgens mij zo gegeven omdat mensen dat bijvoorbeeld mooier vinden staan. Dat kan, dat zo'n extra letter een verschil maakt. Het heeft dus - net als naamkeuzes in het algemeen - te maken met smaak.
Waarom tegenwoordig allemaal van die aparte en moeilijke namen? Ik vraag het me ook af. Maar van de andere kant, laat smaken maar lekker verschillen. Ik neem aan dat de ouders goed nadenken over de moeilijke en aparte namen van hun kroost, en zo niet, dan toch.
Ik vraag me af waarom er altijd zoveel gezeur om namenkeuzes van anderen is. 😑 Mijn kinderen heten Kenji en Caylen. Waarom? Omdat wij dat mooi vinden en nee ik ben geen Tokkie. Schijnbaar ben je hier meteen een Tokkie als je van het gewone durft af te wijken. Zo wilde een vriendin van me haar zoontje een naam niet geven omdat ze die te apart vond. Het was een doorsnee Nederlandse naam. Maar zij trekt zich sowieso snel wat van anderen aan, ik niet. Denk dat het dat ook grotendeels is.
Ik denk dat het inderdaad ook komt omdat nederland steeds multicultureler word. Namen die je 2p jaar geleden bijna niet hoorde hoor je nu dagelijks op tv, radio, tijdschriften en ga zo maar door. De werels is veel meer verbonden waardoor wij veel meer namen horen en veel meer keus krijgen.. Als het een meisje had geworden had ze zowiezo 1 engelse naam gekregen.. en waar die andere 2 vandaan komen geen idee en nee ik ben geen tokkie maar ik vond ze gewoon prachtig ( Cheyenne Genevieve Elena) Omze zoon krijgt ook 2 buitenlandse namen. ( spaans en engels). Zelf echt hele namen in elkaar knutselen vind ik niks.. zeker niet als ze eruit zien alsof je een 2 jarige op je toetsenbord hebt laten rammen.. of namen die gewoon niet kloppen met dubbele lettens of dj.. Doet mij altijd denken aan mensen die bijv. Jayden horen en niet weten hoe ze het moeten schrijven dus er maar Djayden van maken.. Maar juist de apartere namen vind ik wel wat hebben en hoevaak moeten nederlandse kinderen of moslimse kinderen hun naam tegewoordig wel niet verbeteren voor leraren omdat ze gewoon te grote klassen hebben om namen te onthouden :')
Ik vertel hier best veel over mijn leven, maar details als mijn echte naam, namen van mijn kinderen, woonplaats of waar ik werk deel ik hier niet. Dochterlief heeft een wat verwesterde versie van een klassiek Arabische naam (past bij haar roots) en het grappige is dat je die soms in verschillende versies tegenkomt; maar hij blijft vrij zeldzaam. Zoonlief heeft een internationale top-100 naam.
Om enigszins anoniem te zijn wellicht? Jij hebt ook geen naam in je onderschrift staan, tenminste ik ga er vanuit dat je kind niet werkelijk mama's koekje heet?
Nu wonen er heel veel Pieten Kezen Anna's en Jo's in de verzorgingshuizen. Over een lange tijd zijn het de -lano's - vano's en Desteny's. Dan zijn we er vast aan gewend en vinden het net zo 'normaal' als de namen van de ouderen van deze tijd. Al krijgen we dat zelf misschien niet mee. Zelf ben ik niet van de populaire Amerikaanse namen maar 'oudbollig' Nederlands hoeft dan ook niet. Wij hebben nu 2 namen gekozen die we vinden passen bij ons en die niet té vaak voorkomen. Ieder zijn eigen keuze, toch?
Ik hou wel van apparte moeilijke namen... Maar vooral buitenlandse namen. Mijn oudste heeft een Amerikaanse naam en jongste een hebreeuwse.... voor de derde hebben we ook een hebreeuwse naam.
Vind het vooral belangrijk dat het een heel weinig gebruikte naam is..... en de betekenis. Denk dat mensen vooral proberen een unieke naam te verzinnen... en dat vind ik logisch.