Waarom testen sommige zo vroeg positief?

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Catmommy, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd naar de theorie hier achter, ik zie dat veel vrouwen al met 10-12 DPO positief testen!
    en dan niet enkele dames, maar echt een heleboel dames.
    Maar is hun innesteling dan zo vroeg geweest?

Ik heb namelijk op 8 DPO bloed gehad bij afvegen, waarbij ik dus dacht aan een innesteling.
    Als ik even ga rekenen met diverse HCG waarden dan krijg ik dit:

HCG (verdubbeling elke 2 dagen)

woensdag dag 1: standaardwaarde 2
    vrijdag dag 3: 4
    zondag dag 5: 8
    dinsdag dag 7: 16
    donderdag dag 9: 32

woensdag dag 1: standaardwaarde 4
    vrijdag dag 3: 8
    zondag dag 5: 16
    dinsdag dag 7: 32

woensdag dag 1: standaardwaarde 6
    vrijdag dag 3: 12
    zondag dag 5: 24
    dinsdag dag 7: 42

woensdag dag 1: standaardwaarde 8
    vrijdag dag 3: 16
    zondag dag 5: 32
    dinsdag dag 7: 64

De standaardwaarde voor een niet zwangere vrouw is 0-10 HCG vind ik overal op internet, vaker lees ik nog 0-5 HCG.
    Om op dag 7 na innesteling positief te kunnen testen met een action test (25 hcg), moet je HCG op zijn minst 4 zijn als beginwaarde.

Maar hoe kan iemand dan op 10 DPO al positief testen?

2. Marie86

Marie86 Actief lid

2 jan 2014
    231
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit zijn inprinciepe allemaal 'richtlijnen' geen 1 vrouw of zwangerschap loopt het zelfde.. Waar de 1 haar eisprong eerder heeft gehad, maakt de ander minder snel hcg aan. Er is geen pijl op te trekken hoe het van binnen werkt, je hebt zwangerschappen die volgens het boekje verlopen maar ook zwangerschappen die er volledig van af wijken. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met het consultatie bureau, die hebben ook groeicurven ed, sommige kinderen functioneren naar de lijnen van het boekje, andere kinderen liggen er net weer onder of stijgen er boven uit, niks is slecht als alles goed gaat. Daarom is het ook zo mooi dat we hier onze ervaringen kunnen delen, zo zie je dat veel het zelfde lijkt maar toch anders gaat of uitpakt.

3. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedoel jij met die dagen de dagen na de innesteling? Dat is mij een beetje onduidelijk. Dag van innesteling is bij iedereen natuurlijk anders, net als de snelheid van de hcg aanmaak. En dan heb je ook nog zwangerschapstesten die al bij 10 hcg een licht streepje geven.

4. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

13 okt 2013
    3.319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Maar als testen bij de 25 tot 50 positief zijn, dan is behalve bij het eerste rekensommetje bij allemaal na dag 9 toch hoog genoeg om postief te zijn..? Of zie ik t verkeerd? Want na dag 7 verdubbeld het dan toch nog naar dag negen en krijg je 64, 84 en 128. Toch :(
    Maar ik ben het met Marie en Jummymummy eens dat het geen vaststaande hoeveelheden zijn en het dus nog kan verschillen per vrouw en per zwangerschap.

5. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Bij mij was bij hcg waarde 8 al eens een heeeeeel licht lijntje te zien. Ik denk dat sommige testen gevoeliger zijn dan zoals vermeld. Dit was overigens kruidvat en sensitest.

tanteS vindt dit leuk.
  6. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Maar dat is dag 9 na innesteling en dat is dus 14 dpo als je een vroege innesteling op dag 5 had en veel vrouwen testen met dag 10 al een licht streepje en vele dan op 12 dpo duidelijk positief.

Dus dan vraag ik me af of hun al een hogere beginwaarde van hcg hebben of dat standaard is.

Ik heb nu op 14 dpo een spierwitte test. En als ik kijk naar het hcg lijstje die ik hier plaats is het niet zo gek dat ik wit test omdat ik vermoeddelijke innesteling had op 8 dpo maar toch word ik er onzeker van.

7. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Ik heb 5 en 4 dgn voor de nod al flink positieve testen.
    Erg duidelijk van streep.
    Ik had 9 dec mijn spiraal laten verwijderen.
    2 dgn later was ik al ongi.
    Toen is ook mijn cyclus ingegaan.
    Ik hield 28 dgn cyclus aan.
    Met kerst mijn ei en waarschijnlijk dan eerdere innesteling?
    Ik zou het niet weten eigenlijk.

8. Flubje

Flubje Niet meer actief

pffoeoe ik zou ook denken, iedereen is anders en iedere zwangerschap is anders. Bij de eerste een enorme knaltest 1 dag na nod, bij nummer 2 knalde de test na 3 dagen na nod nog niet, maar toch echt wel zwanger hoor ;)

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Joh dat zijn toch allemaal maar richtlijnen.
    Ten eerste heb ik nooit geweten wat mijn hcg waarden zijn.
    Ten tweede gaat een lichaam zich echt niet aan opgestelde wetten houden, maar aan de wetten van de natuur.

Is eigenlijk niet iets waar je je hoofd op zou moeten willen breken :)

10. mamavanyasmin

mamavanyasmin Actief lid

11 dec 2011
    403
    1
    16
    Zuid Holland
    Hoi catmommy, mag ik vragen waarom je vermoedelijk een innesteling hebt gehad? Wat waren je symptomen dan?
    Ik heb namelijk rond de tijd van eventuele innesteling een behoorlijke werkende baarmoeder gehad en mijn neus werkt als een speurhond. Ik ben al 5 keer zwanger geweest (1 levend kind gekregen) maar toch elke keer anders die innestelingspijn, maar die neus.... Een paar dagen na die baarmoederpijn kreeg ik steekjes in mijn liezen. Maar die heb ik nu niet meer. Voor de rest geen tekenen meer, behalve dat ik erg goed ruik!
    Hoop voor je dat het raak is:D
    Ow en met welke test heb je getest? Ik heb 9 dpo een zwanger en kids extra gevoelige test gedaan, die vanaf 10 hcg kan meten. Bleef ook spier spier wit pff.

11. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb de dag voor kerst mijn eisprong gehad en na 8 dagen innesteling. Althans ik hoop dat dat innesteling was.

Jij hebt waarschijnlijk na 4 of 5 dagen innesteling gehad. Om vervolgens 5 dagen later positief te testen heeft jou standaardwaarde volgens theorie 2 keer kunnen verdubbelen en zou jouw waarde rond de 7 moeten zijn geweest.
    Tenzij je met gevoelige testen gaat testen, die hebben minder hcg nodig.

Althans dat is wat ik begrijp van hcg.

Maar gefeliciteerd!

Ik test met action en mijn hcg heeft zich als het raak is al 3 keer kunnen verdubbelen maar helaas nog negatief.
    Maar ook geen bloed nog, dus donderdag afwachten..

12. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Ik heb ook al eens licht positief getest met c1000 huismerk zw.test en bloedwaarde die dag was 13 hcg. Dit was trouwens 16 dpo en uiteindelijk begon de dag erna mijn menstruatie.

13. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar Catmommy, dat "verdubbelen" van het HCG is ook bij iedereen verschillend. De ene bouwt sneller een hoog HCG op dan de ander. Dan heeft niks te maken met hoeveel HCG iemand op het moment van innesteling heeft, want iedereen begint met 0. Hoe hard het dan stijgt verschilt gewoon per zwangerschap. Het is niet dat als het vandaag 5 is dat het dan een feit is dan t overmorgen 10 is... De een verdubbelt de waarde pas na 3 dagen. De ander schiet dagelijks omhoog.

Dit is ook de reden waarom vroeg testen onbetrouwbaar is, want niet iedere zwangere vrouw heeft al genoeg HCG in dr lijf als je op zn vroegst test.
    Daar komt nog bij dat de luteale fase per vrouw verschilt. Dat kan 10 dagen zijn, maar ook 18 dagen. Dus als je je NOD berekend aan de hand van voorgaande cyclussen dan kan de een al na 11 dpo "overtijd" zijn, terwijl de ander pas na 19 dpo "overtijd" zijn. Als je dan gaat 4 dagen voor de NOD gaat testen kan het dus best dat de ene persoon eigenlijk pas op 6dpo zit en de ander al op 14dpo. Geen wonder dat degene met de lange luteale fase dan meer kans heeft op een positieve test toch? Het vruchtje is dan tenslotte al veel langer ingenesteld.

De meeste hier gaan uit van een luteale fase van 14 dagen na de ovulatie. Zwangerschapstesten gaan daar kwa statistieken volgens mij ook van uit.

Als je dus je cyclus bijgehouden hebt en zeker weet wanneer je ovulatie is geweest kan je denk ik uit gaan van een NOD van 14 dagen (als t om t testen gaat). Maar mocht je luteale fase uit nature langer zijn dan dat kan het dus best zijn dat je op 14dpo en nog een aantal dagen later geen zwanger streepje ziet, maar toch gewoon ongesteld word omdat je fase nu eenmaal zo lang is.

14. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oja, wou ik ook nog benoemen dat het moment van innesteling een aantal dagen kan verschillen. Dus aan de hand daarvan is je HCG ook hoger of lager.

Conclusie is dat er veel factoren zijn die invloed hebben op je HCG niveau. Je kan niet uitgaan van die standaard grafiekjes.

15. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Bedankt, het is lastig dat het per vrouw verschillend is want ik wil graag zekerheid.

Het is vandaag 6 dagen geleden (dus dag 7) na de innesteling. Althans ik heb toen bloedverlies gehad, dus ik hoop dat dit een innesteling is geweest.

Maar als ik lees dat er veel dames zijn die op 5 dagen na innesteling positief testen, dan is het erg frustrerend dat ik op dag 7 een omo witte test heb.
    En niet alleen frustrerend, maar je verliest je hoop, ook al weet je dat er vrouwen zijn die langzaam hcg opbouwen..

Afwachten maar, is het enige wat kan..

16. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Bij deze zwangerschap had ik op 9DPO een tempdaling + spotting. Zeer waarschijnlijk mijn innesteling. De dag erna op 10DPO savonds positief getest met een ultra gevoelige test (10 miu). De volgende morgen, 11 DPO opnieuw die gevoelige gedaan met een gewone test ernaast, beide testen gaven dezelfde streep. Er zal wel iets met de testen geweest zijn. Maar ik teste in ieder geval wel vroeg positief en 1 dag na de innesteling. Als je jouw theorie erbij neemt ivm de stijging per 2 dagen klopt mijn verhaal dus helemaal niet... ;)

17. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Haha nee inderdaad... nou ja, het is niet mijn theorie, maar de theorie die je overal op internet vindt:p

FF zegt overigens dat mijn NOD aanstaande vrijdag is omdat mijn lf vorige maand 17 dagen was, dus ik denk dat ik nog maar even geduld moet hebben;)

18. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Veel vrouwen ZEGGEN dat ze met 10 of 12 dpo positief testen maar in werkelijkheid is er niks op die testen te zien. Ze willen het zien en zien het daarom ook (ik zie ook altijd waar de streep zou moeten komen; betekent niet dat hij er is). Als ze later toch zwanger blijken, zeggen ze dat ze het al zagen bij 10 dpo maar in werkelijkheid was het niet te zien.

Bij mij was er op m'n nod een heel licht streepje te zien en die was volgens de ivf-poli negatief; te licht. Kun je nagaan hoe de meeste testen hier worden ervaren..

19. Biancamv2

Dit zijn mijn zwangerschapstesten 5 en 4 dgn voor nod.

Ik zie toch echt een duidelijk 2de lijntje staan en verzin dit niet omdat ik hem wil zien staan.
    Zie jij die 2de streep niet staan dan?

Dus ik zeg niet maar ziet toch echt ;)

Dit zijn toch naar mijn idee mooie positieve testen of zie ik het verkeerd?
    En da t voor 5 en 4 dgn voor nod.

Ik weet niet hoe je uitrekend welke dpo je dan zit want dat weet ik niet.

SoHappy83 vindt dit leuk.
  20. Biancamv2

Oeps lukte niet met foto.
    Nu hopelijk wel.
    Mijn testen met 5 en 4 dgn voor nod :)

Deel Deze Pagina