Waarom thuis bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Carino, 24 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zally

Zally Bekend lid

3 okt 2012
    602
    1
    0
    Hier ook beide meegemaakt.

Van mijn oudste echt een horror bevalling en werd dus medisch tijdens mijn bevalling. Ging met weeën om de 2 min naar het zkh. Achteraf maar goed ook anders had ik dus met pers weeën naar het zkh gegaan.

Bij de 2 de wilde ik weer thuis en na het strippen ging het gelijk goed los. De vk is bij 4 cm ontsluiting niet meer weggegaan wat erg fijn was. Tijdens het persen was het nog even spannend omdat mijn kleintje haar hartje te erg dipte en niet snel genoeg herstelde. Ook heb ik 40 min geperst thuis maar met voldoende vordering. Protocol van de vk is namelijk bij een 2de kindje max 30 min persen anders zkh. Ben blij dat ze me thuis hebben gelaten.

Mocht ik ooit nog een 3de willen dan wil ik weer thuis. Zoveel relaxten geen mensen die in en uit lopen, geen gedoe met een pasgeboren baby over straat, in mijn eigen omgeving en eigen bed en douche. Kortom ik vond het ten opzichte van het ziekenhuis een heel stuk beter. Moet er wel bijleggen dat mijn oudste 11 is en ik heb begrepen dat er in de ziekenhuizen ook veel is veranderd

2. Linlala

Linlala Actief lid

27 feb 2012
    341
    0
    0
    Eindhoven
    Ik ben bevallen in het ZH, in een kraamsuite. Dit was net zo comfortabel als het thuis zou zijn, maar wel met alle medische hulp op afroep. En eerlijk gezegd, als ik me bedenk wat voor rommel ik van die kamer heb gemaakt tijdens de bevalling .. Ik ben blij dat ik thuis geen lichaamssappen van mijn muur heb af hoeven te poetsen :D

Moet er wel bij zeggen dat ik uiteindelijk met een medische indicatie ben bevallen en dus wat langer in het ZH ben gebleven dan bij een poliklinische bevalling het geval zou zijn; kan me voorstellen dat het vervelend is om twee uur na de bevalling uit je bed 'geschopt' te worden.

3. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Thuis!

Heerlijk!
    Eigen bed,
    Eigen droger ( lekker overheen gehangen ;))
    Lekker rustig, alles relaxt, de hulp voor jou alleen, ze hoeven dus niet nog even snel bij die en die op de kamer naast je langs...

(ik denk trouwens dat ik nooit ontsluiting krijg in een ziekenhuis...;))

Baby heerlijk lekker lang bij mij gelegen,
    Lekker onder m'n eigen douche terwijl zoonlief al heerlijk lag te slapen
    In z'n eigen wiegje naast mijn bed....

Eigen boterhammetjes, eten spullen voor vriendlief.....

En geen/niet : ( wat ik heb meegemaakt bij bekende)

Bloedende tangen in de wasbak terwijl er visite kwam,
    Moeten wachten op een douche terwijl je al uren bevallen bent.
    Moeten wachten op een ontbijt, en is het er krijgt vriendlief niets,
    Je baby in zo'n plastic bak met geel dekentje
    Naar huis met wurmel helemaal ingepakt, en met je hechtingen in de stoel.
    Even de tang erbij want het duurt nu wel erg lang, (terwijl ze thuis nog lekker geduldig wachten...)

Tja, Euh voor mij de volgende dus weer thuis :D

MITS het medische verantwoord is natuurlijk!!!

4. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier is thuis mij ook prima bevallen! Heerlijk eigen omgeving en niet teveel mensen erbij (kraamzorg was te laat dus alleen vriend en verloskundige). Na de bevalling lekker onder mijn eigen douche, mijn eigen schone bed weer in en van de kraamzorg (ze was er toen net) een ontbijtje gehad en vriend ook.

Bij de volgende 'moet' ik eigenlijk ook thuis bevallen, omdat de eerste er binnen 3,5 uur was, en verwacht wordt dat de tweede nog sneller is. Prima toch!

5. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Voor mij was de keuze meteen duidelijk. Ziekenhuis bevallen.
    Ik vind aan een thuisbevalling te veel risico's zitten en zag mezelf niet halsoverkop nog naar het ziekenhuis gaan.
    Ben nu twee keer in het ziekenhuis bevallen en nr. 3 zal ook ziekenhuis worden geboren (heb in die zin ook geen keus, daar de eerste met een spoedks is geboren)

6. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    In een kraam hotel heb je dus alles wat jij hierboven beschrijft niet hoor!

Ik had geen medische zooi op mijn kamer
    Kon meteen douchen (eigen badkamer,kon met weeën lekker in bad etc)
    Man had eigen bed,mocht ook blijven slapen.
    Man kreeg ook drinken en eten net als ik (alleen bij langer verblijf betaal je extra)
    Geen plastic bak maar een mooi wit wiegje.

Het is dus een heel groot verschil of jou Zh een kraam/geboorte hotel heeft of nog alleen verloskamers.

7. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Heerlijk in het ziekenhuis (kraamsuite) bevallen. Vond het beide keren een hele positieve ervaring. Thuis lijkt me ook heerlijk. Meestal gaat het thuis gewoon goed. Maar voor mij is 'meestal' niet genoeg voor zo iets waardevols. Mijn zoon had een thuisbevalling waarschijnlijk niet overleefd. Nu kon er direct inbegrepen worden en waren er kinderartsen direct paraat. Die heb ik thuis niet in mijn keuken zitten om direct paraat te staan helaas.
    Maar gelukkig gaat het vaak gewoon goed en voor wie 'vaak' acceptabel genoeg vindt, is thuis bevallen ook heel fijn, denk ik.

8. Babystuf

Babystuf Actief lid

18 apr 2013
    200
    0
    0
    NULL
    NULL
    aanvullende vraag over thuisbevallen: momenteel gaat mijn voorkeur hier ook naar uit. Wat hebben jullie gedaan ivm pijnbestrijding?

9. amy24

amy24 Actief lid

9 nov 2011
    138
    6
    18
    Mijn verloskundige kon geen pijnbestrijding geven, behalve prikjes in je rug tegen rug-weeën. Ik had geen rug-weeën, dus dat heb ik niet genomen. Ik heb het dus zonder pijnbestrijding gedaan. Als je echt pijnbestrijding wilt, dan kan je volgens mij beter naar het ziekenhuis gaan.
    Als tijdens de bevalling blijkt dat het erg lang duurt of toch meer pijn doet dan je verwacht had kan je natuurlijk altijd nog naar het ziekenhuis. Mijn ervaring is dat toen ik toe was aan pijnbestrijding het al te laat was om naar het ziekenhuis te gaan en de baby bijna geboren werd.

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Waarom thuis? In eerste instantie omdat ik de eerste bevalling die in het zh plaatsvond gewoon echt niet ok vond gaan. Bevalling zelf wel, maar gang van zaken in het ziekenhuis, gedeelde badkamer, in en uitlopend personeel, schreeuwende vrouwen, onpersoonlijke omgang, kille ziekenhuiskamer, het naar het zh moeten met weeën, het door het ziekenhuis lopen met je pasgeborene (vond ik niet fijn, zijn zelf niet ziek genoeg anderen wel), in de auto met die uk etc etc.

Thuis van wee 1 lekker rondhobbelen in mijn kloffie/blootje/of net wat ik wilde, onder mijn eigen douche, nog wat dingetjes klaarmaken in de babykamer (vond ik een hele fijne afleiding dat rommelen in het kamertje wetende dat het nog een paar uur zou duren voordat ze er zou zijn), eigen eten/drinken, eigen alles.. Heerlijk! Na de bevalling een paar stappen zetten naar mijn eigen douche, afdrogen en een paar stappen weer terug zo mijn heerlijke eigen bedje in (wat ik toch echt altijd het fijnste vind zo'n eigen bed :)), samen met man en baby lekker op bed hangen en niet helemaal aan hoeven kleden om naar huis te moeten etc.

Pijnbestrijding heb ik alledrie de keren niet gehad dus daar kan ik verder niet over meepraten. Wilde het de eerste keer wel, maar had toen al 7cm ontsluiting en kon niets meer krijgen.

11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik heb dit juist andersom ervaren. Bij de oudste ben ik thuis bevallen en was de vk met vanalles bezig (en dan niet bij ons thuis) en kwam ze alleen een paar keer (op mijn verzoek) kijken. Ze kwam (en bleef) pas toen de persweeën al begonnen waren. Maar ja, toen was onze dochter er binnen 20 minuten..;)
    Bij de jongste in het ziekenhuis bevallen, en (mijn eigen) vk is er vrijwel de hele tijd bij geweest. En op de momenten dat ze niet op mijn kamer was, zat ze op de gang.

Ach.. en zo'n plastic bak is toch ook best schattig..:p

Leuke naam heb je trouwens..:D

12. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier eerste keer in het ziekenhuis bevallen vanwege vroeggeboorte, dus geen keus maar had ook niet anders gewild. Deze keer is ook medisch omdat ik met AB moet bevallen. Dus zal nooit een thuisbevalling meemaken (of het moet heeeel snel gaan). Vind het ziekenhuis gewoon een veilige gedachte, en lijkt me niks om halsoverkop nog naar het ziekenhuis te moeten gaan als er iets niet goed dreigt te gaan.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #33 tupp, 27 jun 2013
    Laatst bewerkt: 27 jun 2013
    Even in aanvulling op dot verhaal: ik neem aan dat dit een 'medische' bevalling was? (En dan heb je sowieso niet meer te kiezen, ook als je thuis zou beginnen en je bevalling wordt medisch). Anders hoef je 's nachts niet te blijven.
    In ons ziekenhuis is het zo dat je na een poliklinische bevalling zo snel mogelijk weer naar huis gaat, desnoods midden in de nacht. Even bijkomen, douchen en wegwezen. :)

Wa betreft andere verhalen over een ziekenhuisbevalling; een poliklinische bevalling (waarbij je dus de keuze had tussen thuis of ziekenhuis) is gewoon met je eigen verloskundige. Dus dezelfde die je bevalling ook had gedaan als je thuis was gebleven. Dat betekent dat ze in de laatste fase gewoon bij je blijft, net zoals thuis. Bij de ontsluitingsweeën is ze er misschien niet de hele tijd, maar dat is thuis ook niet zo hoor. Dan heeft ze misschien ook meerdere vrouwen waar ze langs moet. Bovendien is het tijdens de ontsluitingsweeën ook echt niet nodig dat de verloskundige naar je zit te koekeloeren.
    Ook wat betreft sneller knippen, maximaal een uur ersen e.d. Misschien dat dit in sommige ziekenhuizen opgaat voor een medische bevalling. Maar bij een poliklinische bevalling doet de verloskundige gewoon dezelfde dingen die ze thuis ook zou doen. Daar zou ik dus niet te snel bang voor zijn.

In onze regio is het zelfs zo dat de kraamverzorgster naar het ziekenhuis komt om te assisteren bij de bevalling, net als thuis. En zelfs als je 's nachts naar huis gaat, rijdt ze achter je aan om je thuis even met baby te installeren.

Ik heb geen ervaring met thuisbevallen. De eerste is dus in het ziekenhuis geboren en voor de tweede twijfel ik nog. Vandaar dat ik hier even mee wil lezen.

14. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Ik heb bij mijn eerste thuis een waterbevalling gehad, een speciaal bad gehuurd ervoor. Dit is me letterlijk en figuurlijk goed bevallen en ik wil dit bij mijn tweede weer doen, mits het tijdens de bevalling allemaal goed gaat natuurlijk. Moest achteraf wel nog naar het ziekenhuis voor hechtingen, was flink uitgescheurd. Ik kon toen kiezen om het door de verloskundige thuis zonder verdoving te laten doen, anders met verdoving maar dan in het ziekenhuis..heb gekozen voor de verdoving. Ik wilde even geen pijn meer hahaha.

Of alles wel goed gaat, maak ik me niet zo een zorgen over. Het is inmiddels wel duidelijk dat thuisbevallen minstens net zo veilig is. (Mits je niet in de risicogroep valt)
    Ook in het ziekenhuis kan de nodige complicaties opleveren, omdat het er daar veel rommeliger en sneller aan toe gaat. Dit is overigens wat ik van anderen heb vernomen. Je kan dat zelf natuurlijk heel anders hebben ervaren:)

15. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Fijn, zoveel reacties!

Laten jullie je keuze afhangen van het gevoel wat je bij de verloskundige hebt? Ik ga van tevoren wel duidelijk vragen hoe de verloskundige hierin staat, hoeveel thuisbevallingen ze heeft gedaan en wat haar visie hierin is.

Bij mijn eerste bevalling heeft de Vk echt grote inschattingsfouten gemaakt en totaal niet geluisterd naar mijn gevoel.
    Mijn ontsluiting verliep langzaam/normaal maar toen ze toucheerde bij 4 cm gaf ik aan echt hele heftige weeën te hebben. Ook kwamen ze heel snel achter elkaar en heb ik aangegeven dat het snel ging. Zij nam me niet serieus en zei wel doodleuk over 4 uur terug te komen :(
    Het was mijn eerste en ik wilde graag een goeie prestatie leveren wat heeft geresulteerd in een uur persweeen wegpuffen in de douche met de gedachte dat ik op 5/6 cm zat. De pijn was echt ondraaglijk.
    Ze stuurde daarna nog doodleuk een invaller want zij zat bij een vrouw met 3 cm.. Binnen 5 min was mijn dochter geboren.

Ik zou in het ziekenhuis bevallen maar zie achteraf ook niet wanneer ze me dan door had willen sturen. Ik heb nu natuurlijk een andere praktijk gekozen en leer nu de verloskundigen kennen.

16. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Als hier een kraamhotel zou zijn, zou ik daar wellicht wel voor kiezen. Ik mag toch al niet boven bevallen, dus in geval van thuis wordt het toch helaas de woonkamer. Dat is al minder prettig dan in je vertrouwde slaapkamer. Helaas zit er geen kraamhotel hier in de buurt, en de keuze voor een ziekenhuis ga ik niet maken. Als het medische noodzaak is dan spreekt het voor zich, maar anders zie je me daar echt niet!

17. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    Ik was pro ziekenhuis en had daar allerlei redenen voor omtrent veiligheid en rommel. Ik ben onverwacht thuis bevallen en dit beviel me zo goed dat ik dit bij de 2e ook heb gedaan en nu hoop ik ook weer op een thuisbevalling.Inmiddels weet ik ook wat een verloskundige allemaal kan wat betreft veiligheid voor de baby maar ook voor de kraamvrouw, ik had een fikse nabloeding (weet het woord even niet meer). Is thuis gestelpd en injectie(s) tegen gehad.Ook woon ik nog binnen de 10 autominuten van deur tot deur van het ziekenhuis, mocht het toch nodig zijn. En van rommel, niets van gemerkt! Ineens lag ik in mijn schone, heerlijke, eigen bed met een klein frummeltje naast me... Alle rust om ons heen, niet de deur uithoeven, geen vreemde ogen maar gewoon lekker thuis heel intiem met ons gezinnetje.Daarom dus!

18. Minnimouse

Minnimouse Actief lid

15 nov 2009
    311
    0
    0
    Ik denk eerlijk gezegd dat geen van de thuisbevallers 'vaak' acceptabel genoeg vindt. Feit blijft dat in het zh - en zeker snachts - meestal ook geen kinderarts/gynaecoloog paraat staat als je niet medisch bent en dus met de eigen verlos in het zh bevalt. Die moet binnen 15 of 20 minuten paraat staan, maar snachts liggen ze toch vaak in hun eigen bed of zijn druk met (spoed)patienten. Ze zitten dus daar ook niet aan de keukentafel te wachten :p
    Als jij binnen 15/20 minuten in het zk kan zijn is thuis ook heel veilig hoor! :D
    Veel wijsheid bij de beslissing! Ik ga lekker weer voor thuis, heerlijk.

19. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    Daarbij wordt de 30 weken echo weer vergoed dus qua geboortegewicht en ligging kunnen ze een goede inschatting maken. Dat helpt weer een beetje meer voor veiligheid zegmaar.

20. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Van mijn dochter ben ik poliklinisch bevallen, uiteindelijk ben ik overgenomen door de gyn omdat de uitdrijving niet vorderde. Ik kijk met een goed gevoel terug op die bevalling, maar er zijn toch wel een aantal dingen die ik graag anders had gezien. Ik heb met name moeite met een aantal medische handelingen die in het zkh zo'n beetje standaard worden gedaan, omdat dat nou eenmaal zo in het protocol staat, zonder dat er echt noodzaak voor is. Zoals bijv na de bevalling preventief een spuit met oxytocine zetten om de placenta eerder te laten komen. Ook stoort het me nog steeds dat ik heb gesmeekt het infuus met weeënopwekkers stop te zetten (na 2 uur persen gaf dat infuus alleen maar extra pijnlijke weeën zonder resultaat), maar ik compleet genegeerd werd. Niet eens uitleg waarom ze het infuus wel nodig vonden. Ik voelde me aangetast in mijn zelfbeschikkingsrecht. Het is mijn lijf, ik beslis wat daarmee gebeurd en als ik een behandeling weiger, heeft een arts zich daaraan te houden.

Deze keer wil ik voor een thuisbevalling gaan. Thuis is het meer ontspannen, je bent in je eigen omgeving en zo hoop ik onnodig medisch ingrijpen te voorkomen. Verder zijn er in dit topic al heel veel voordelen genoemd van thuisbevallen.

Ik wilde dit wetenschappelijk onderzoek nog even toevoegen aan de argumenten: 'Minder complicaties bij thuisbevalling' | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
    Het onderzoek is 2 weken geleden gepubliceerd in een gerenommeerd wetenschappelijk blad. Het is een onderzoek van het VUmc dat laat zien dat in het geval van een bevalling waarbij geen problemen verwacht worden (dus zonder medische indicatie) er minder ernstige complicaties optreden bij thuisbevallingen in vergelijking met bij poliklinische bevallingen. Zeker als je al eerder bevallen bent.
    Nog een extra reden om thuis te bevallen dus ;).

Maar verder blijft het je eigen keuze en je moet die keuze maken die het beste bij je past en waar je je prettig bij voelt :)

Deel Deze Pagina