Hallo allemaal, onze situatie is als volgt: Twee meiden, een van vierenhalf en een van tweeenhalf, en ik fiets vaak naar school. Het is nog niet mogelijk om de oudste op korte termijn zelf mee te laten fietsen ivm afstand en steile hellingen. De jongste word te zwaar voor het voorzitje. Bakfiets hebben we maar kan ik niet mee overweg. Een fietskar achter de fiets zou mijn oudste snel uit zijn, want die is lang. Ik zoek nu dus ervaringen en tips mbt een aanhangfiets voor de oudste, zodat de jongste achterop kan. Ik heb nu een Gazelle bloom. Wie heeft er een aanhangfiets, en bevalt dit? Is het veilig? Neem aan dat je kind er een helm op draagt? Oh, ik kom nu ook de Follow me tandem tegen, is dat nog wat?
Ik heb er 1. Bevalt me super. Ik vind het niet minder veilig dan een kind vervoeren in een zitje. Mijn dochter draagt nooit een helm. Het lijkt me wel zwaar trappen in jouw geval. Ik fiets elektrisch. Oeps sorry ik dacht dat je een fietskar bedoelde. Een aanhanger ken ik niet. Ik zou ze dan zeker een helm op doen. Zo'n tandemidee lijkt mij dan fijner en veiliger.
Even voor de duidelijkheid, ik bedoel dus dit met aanhangfiets: https://www.google.nl/search?q=aanhangfiets&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=DgIeU6TLI6mV7QaZ04HoDA&ved=0CC4QsAQ&biw=1366&bih=667 En de follow me tandem: FollowMe-Tandem - FollowMe-Tandem
Hier een aanhangfiets voor de oudste. Hij is nu 5, maar vorig jaar zomer zat hij er al op en fietste gewoon lekker mee (20-30 km) Het trapt wel ietsje zwaarder, maar als je meid mee trapt valt het best mee. Onze zoon vind het helemaal leuk
Ik zag er gisteren eentje rijden tijdens het wandelen en zowel papa als dochter leken het prima naar hun zin te hebben Alleen het naast elkaar fietsen gaat niet. Dat lijkt mij persoonlijk een tikkie ongezellig, maar ach, je kunt ook naar voren/achteren roepen. Dat is met die kinderzitjes ook.
Als je er op let zie je hier best veel aanhangfietsen en ik hoor er alleen maar positieve geluiden over op het schoolplein van de ouders. Dus ik zou zeggen doen . Die tandem vind ik er maar eng uit zien
Hier ook een aanhang fiets. Colin vind het helemaal geweldig , hij zit al zeker ruim een jaar op de fiets achter me. Met heuvels e.d. kan het wel verdomd zwaar zijn, maar het helpt zeker als je dochter dan mee trapt met kracht. wij hebben hier 1 stukje waar het altijd hard waait Colin weet dat en dan gaat hij met kracht mee trappen en dan gaan we zo 2 a 3 km sneller per uur. Hij heeft nooit een helm op, omvallen is zo goed als onmogelijk omdat hij vast zit aan jouw fiets. Hij moet wel altijd even wennen aan het gevoelk van door de bocht door gaan op de aanhangfiets dat voelt anders omdat ze het stuur niet draaien. Dus voors: vraagt minder energie van je dochter, jij kan op je eigen fiets gewoon fietsen, kinderen vinden het vaak echt leuk en stoer. Je kan meer kilometers maken als dat ze los mee fietsen. tegens: zwaarder , even wennen aan het gevoel voor beiden met de bocht doorgaan, je bent lang dus met parkeren kan het lastig zijn.
mimi, bedankt voor je overzichtelijke lijstje. Het trekt me erg aan moet ik zeggen. De reden dat ik de tandem zo interessant vind, is omdat ze zo'n leuk fietsje heeft van Lief! en ik het zonde vind als hij niet gebruikt word...
ik zou het niet zo vertrouwen. Een gewoon fietsje is niet gemaakt voor de belasting op 1 wiel en de bevestiging zoals met de tandem. De aanhang fiets zit met ijzeren buis en ijzeren pin vast aan jouw fiets, de hele bouw van die fiets is gemaakt op het eenwielige gebruik. Gewone stukjes met wandelen enzo gebruikt ze haar eigen fietsje dan toch gewoon.