Cloor met babyzwemmen.. Is het nu wel of niet slecht?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Elleke, Feb 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

Mar 1, 2011
    1,835
    170
    63
    Hoi hoi! Zoals de titel van mijn topic al zegt: is het cloor nu wel of niet slecht met babyzwemmen? Vanmorgen voor het eerst met m'n dochter heen babyzwemmen geweest; ik was er stellig van overtuigd dat ik NIET met haar onder water zou gaan. Maar de badjuf gaf mij uitleg over hoe dit allemaal in z'n werk gaat en dus uiteindelijk toch één seconde met haar hoofdje onder water; wel genoeg dat ons dochtertje wat water binnenkreeg. Is dit nu wel of niet slecht? Ik heb er een beetje een akelig gevoel over.. Als 't verkeerd zou zijn zouden ze het vast niet doen, maar goed.. je hoort zoveel verschillende meningen.. Jullie?

2. jessi

jessi Fanatiek lid

Mar 15, 2011
    2,304
    13
    38
    Female
    thuis mama
    Tiel
    hoi,

Ik ga ook babyzwemmen met L. en daar gaan ze ook kopje onder. Ik vond het ook een griezelig idee. Maar er is me op het hart gedrukt dat het geen kwaad kan.

3. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik heb een keer een artikel in de krant gelezen dat bij een wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat baby's die aan baby zwemmen deden twee keer zo veel kans hadden op allergieën, astma en vaker bronchitis hadden. Dit zou komen door de blootstelling aan chloordampen.
    Los van dit artikel zou ik er zelf niet aan moeten denken om met zo'n klein baby'tje chloorwater in te duiken, maar dat is mijn mening. Zoek het nog eens goed uit zou ik zeggen!

4. Birgitte

Birgitte Bekend lid

Jul 13, 2010
    792
    0
    16
    IK zie dat chloor ook niet zitten. Bovendien heeft mijn dochter zo'n droge huid op haar gezicht dat ik 3-maal daags haar gezicht in moet smeren. Anders wordt ze zo schilferig. Het lijkt me eerlijk gezegd wel heel erg leuk om te gaan zwemmen met haar....

5. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Oei Brigitte, als je dochtertje zo'n droog huidje heeft zou ik inderdaad niet met haar naar een chloor bad gaan. Toen ik wel eens ging zwemmen met mijn broertjes vroeger, smeerde mijn moeder ons eerst helemaal met olie in zodat de chloor niet zo in onze huid zou trekken.
    Bestaan er tegenwoordig niet ook zwembaden die zout gebruiken?

6. Vagans

Vagans Niet meer actief

Yara vind het super leuk om te zwemmen. Wel pas met 6 maanden begonnen en ik zou niet weten waarom je je kindje koppie onder zou moeten laten gaan...

7. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Mijn zoontje vindt het heerlijk om te zwemmen, maar ben pas gegaan toen hij zo'n 7 maanden was. Eerder vind ik het gewoon weinig zin hebben, dan heeft een baby er niet zo heel veel aan. Buiten dat vind ik het voor zo'n heel kleintje ook beetje vies, maar das persoonlijk!

Als jij je baby niet onder water wilt doen, doe je het niet hoor. Niks is verplicht!

8. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

Feb 2, 2010
    1,779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ben zelf begonnen met babyzwemmen toen ze 5 mnd was en ze gaat ook elke keer koppie onder, is volgens mij echt niks mis mee hoor. Ze leren zo om geen watervrees te hebben. En die chloor dampen, 1 keer per week, kan echt geen kwaad. Mijn meisje krijgt ook regelmatig een slok water binnen hoor...

9. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Die onderzoeken waar oleander op doelt waren gedaan in belgische zwembaden. In nederland zijn zeer strenge(re) eisen gesteld aan de hoeveelheid chloor in het water.

Verder is zwemmen iets heel natuurlijks. En hoe jonger je begint (als ze hun temp goed kunnen houden) hoe sneller dit ook weer natuurlijk wordt. Zeker als je met 3 maanden gaat beginnen, zul je merken dat ze nog bepaalde reflexen hebben, zoals het afsluitreflex waardoor ze geen water binnen krijgen, maar ook het zwemreflex, waardoor ze gaan trappelen als ze in het water gaan.

Juist door onder water te gaan, kun je dit reflex in stand houden en als je later begint kun je dit gewoon weer aanleren.

Verder is het zwemmen heel erg ontspannend en goed voor de spiertjes van je kinderen. En buiten dat kunnen ze zo al vroeg leren dat zwemmen leuk is :)

Een beetje chloorwater binnenkrijgen is niet erg.

Maar oke hier met beiden meiden gestart met babyzwemmen met 3 maanden. Voor de oudste bleek dat net te vroeg, die kon het niet goed volhouden, pas vanaf 4 maanden. De jongste vond het prima.
    De oudste drijft inmiddels 1 minuut op haar rug, zwemt een meter 8 een soort van beginnersborstcrawl en kan duiken als een kind wat voor het b diploma moet duiken. Echt super om te zien- maar voor haar is water dus gewoon. Ze is niet zo vrij dat ze overal maar het water in springt ;) van nature lijkt ze érg voorzichtig te zijn maar door wekelijks te zwemmen- gaat dit allemaal super goed.

Maar oke: feit is wel: Water droogt uit. Dus als je kind een gevoelige, droge huid heeft of met eczeem zit ofzo - dan moet je even kijken of het goed gaat. De jongste is sowieso wat minder vaak geweest dan de oudste (simpelweg door de 'organisatie' ) en ze kampt met een wat gevoeliger huidje- dus ze gaat nu om de week of om de 2 weken zwemmen hoe het uitkomt...

10. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Je hebt gelijk Athina, dat onderzoek is gehouden in België, ik heb het even opgezocht.

11. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Ik hoor alleen over chloordampen die krijgen ze dan toch wel binnen niet alleen door kopje onder te gaan.

Wij gaan regelmatig zwemmen met onze dochter en ze vindt het heerlijk, ook kopje onder vindt ze prima. Ik weet niet hoe slecht het is maar ik ben er van overtuigd dat het ook goed en leuk voor haar is om te zwemmen.

Je hoeft je kind natuurlijk helemaal niet onder water te doen als jij je daar niet goed bij voelt.

Share This Page