Hallo dames! Ik zou graag wat advies willen. Voorgeschiedenis: kon het altijd super met mijn sm (schoenmoeder) vinden. Tot ik zwanger werd. Ze liep toen kwaad weg en beschuldigde mij van stoken, dat zij voor mijn kind moest zorgen omdat ik dat niet zou kunnen, laks zou zijn en kan zo wel even doorgaan. Ze heeft tegen iedereen die het maar wilde horen gezegd (familie maar ook mijn collegas). 3 maanden geen contact gehad omdat ik een excuus wilde horen. Toen heeft ze toch maar ingegeven sorry gezegd. Nu is ze een lieve oma voor mijn dochter maar toch bekruipt mij nog steeds een vervelend gevoel als ze met mijn dochter is. Maar goed we hebben een nieuw huis gekocht! Mijn ouders hebben 3 dagen in de hitte behang af staan stomen, mijn moeder is 2 x na de kraamweek nog gekomen omdat ik niet in staat was het huishouden te doen (ze woont in andere provincie). Mijn moeder gaat ook het laminaat voor ons leggen. Mijn schoonmoeder heeft in totaal 3 uurtjes geholpen door gaten te vullen in de muur en thats it. Maakt niet uit alle hulp is welkom vind ik! Maar wat hoor ik tot mijn verbazing???! Dat mijn sm heeft gezegd tegen mijn man dat mijn moeder niks meer doet voor ons en alleen met zichzelf bezig is! Ik ben hier echt laaiend over en heb dat ook tegen mijn man gezegd en gevraagd wat hij heeft terug gezegd. "dat ik me er niet mee bemoei" ik heb gezegd dat ik dat heel teleurstellend vind dat hij het niet voor mijn moeder heeft opgenomen... Mijn sm maakte ook een opmerking over de relatie van mijn moeder waarop ik antwoorde tegen man "alsof jouw moeder het voor elkaar heeft, ze is zo verbitterd dat niemand goed genoeg is voor haar en mannen op afstand blijven!" ik heb spijt van die opmerking, ik was echter zo kwaad dat het me niks kon schelen. En nu.. Ga ik daar vanaaf eten en weet niet hoe ik dit moet aanpakken want sm weet beter dan die opmerkingen tegen mij te maken. Dit doet ze tegen mijn man wel. Hij heeft mij overigens wel gelijk gegeven en zegt in het vervolg duidelijk te zijn tegen sm dat hij het er niet mee eens is. Ik zou haar het liefst even willen uitleggen dat haar waarheid niet de waarheid is in mijn optiek en dat ze haar opmerkingen over mijn moeder voor zich moet houden. Maar man wilt liever niet dat ik dit doe ivm escalatie. Man zegt dat zijn moeder denkt dat ik niet gezellig met haar wil praten etc en ze vind dat ik afstandelijk doe. Heb gezegd dat sm een emotionele deur heeft dicht gegooid in mij door haar reactie op mijn zwangerschap en die niet meer open gaat. Doe wel vriendelijk tegen haar maar mij openstellen kan ik niet meer.
Pffff moeilijk... Toch zou ik samen met je man en je sm een keer rustig om de tafel gaan zitten. Vraag haar waarom ze zulke dingen zegt, zeg haar rustig dat je dat niet waardeert. Overigens vind ik het wel vreemd dat ze het niet recht in je gezicht zegt allemaal... Maar dit gaat alleen werken als je rustig blijft, samen met je man 1 front vormt en duidelijk bent. Wie weet wat er gebeurd en wordt het toch weer leuk allemaal. S6!
Bedankt voor je reactie! Ik vind dat een heel goed idee maar man stemt hier niet mee in. Hij is het type "laat lullen, wij weten hoe het zit". En zal niet dit bespreekbaar bij haar. Ja ze zegt dit niet in mijn gezicht dat vind ik ook zo erg. Dan kan ik voor mezelf opkomen. Mijn man is tijdens doe 3 maanden van geen contact wel bij zijn moeder geweest. Hij heeft toen gezegd dat hij haar gedrag als een mes in zijn rug ervaarde.. Haar reactie "dat zijn bagheera haar woorden! Zij zegt dit tegen jou! Ik hoor bagheera al praten!" toen heb ik ook een traan gelaten toen ik dit hoorde.. Schoonzus nam het ook voor mij op gelukkig. Zo gemeen, man heeft alleen haar en zijn zus als familie en dat ze dacht dat ik daar tussen wilde komen en hem van zijn familie wilde vervreemden vond ik nog het ergst! Ik bedoel wat voor persoon denkt ze dan dat ik ben? Dit heb ik overigens wel naar haar uitgesproken.
Ik zou vanavond gewoon met haar praten, kom op zeg dit is toch niet normaal hoe ze doet, ik had al niet eens meer bij dr gaan eten als ik jou was, als zij kinderachtig kan doen kan ik het nog veeeeel beter. Maar goed, ik zou het dus echt bespreekbaar maken, of je man dat nou leuk vind of niet.
Ooh jee, bij mij had ze het helemaal verbruikt. Ik zou haar helemaal niet meer hoeven zien. En dat je man escalatie wil voorkomen snap ik, maar lost niets op. Je sm moet maar eens horen dat jullie her niet van gediend zijn. Ik zou je man dringend verzoeken te praten met elkaar en anders zou ik erbij vermelden dat ik het zelf zou doen. Ze kon mij de boom in! En mijn man ook als hij mij hierin niet wil steunen. Als een wildvreemde zich zo tegen je gedraagt, dan zeg je er toch ook wat van? je zu bij familie juist niet op je tenen moeten lopen. Al ken ik het gevoel zeker. Hier ook heel lastige schoonouders, maar daar ga ik zeker tegenin! Sterkte!
ook ik zou het vanavond bespreekbaar maken, of manlief het nou leuk vind of niet. Het zit jou erg dwars en dat lijkt me ook niet de bedoeling dat jij je de hele avond opgelaten voelt toch? Ik zou gewoon zeggen; Goh sm, ik hoorde dat jij vind dat mijn moeder alleen met zichzelf bezig is en wil graag weten wat zij doet om jou dat gevoel te geven? Dan beschuldig je nog niet meteen, schiet je ook niet meteen in de verdediging en geef je haar genoeg ruimte om te verklaren waarom ze dat gezegd heeft. Daarna zou ik heel duidelijk zeggen dat je dat niet waardeerd en zeker niet dat ze het niet persoonlijk tegen jou zegt. Succes!
Ik zou met je me schoonmoeder goed praten en vertellen dat ze niet zo over je moeder moet praten! Jeetje zeg, Mijn schoonmoeder had ook wat te zeggen over mijn moeder terwijl mijn moeder echt superwoman is en alles voor ons heeft geregeld! Nou, niemand kan wat over een vrouw zeggen die 9maanden lang mij heeft gedraagd en 20 jaar lang heeft opgevoed ! No way no how! Alleen als je met haar gaat praten moet je het streng en duidelijk vertellen! Kort en krachtig! Maak er niet veel probleem van , just make the message clear en doe weer vriendelijk
Ik zou echt helemaal klaar zijn met haar... of je man het ermee eens is of niet.. Ik zou haar echt de waarheid vertellen.. zij houdt zich toch ook niet in? Waarom jij wel?.. Dit noem ik iets van" dingen toe laten" en dan houdt het nooit op. Zij komt ermee weg.. ik zou precies hetzelfde doen.. en net zo lelijk doen.. (zullen hier een boel mensen het niet mee eens zijn). maar hallo.. 1 ding om zo lelijk te doen over mijn zwangerschap.. Maar dan ook nkg over mn moeder lullen? Nee ... dat zou voor mij de druppel zijn... of mn man het ermee eens is of niet.. als hij boks wordt.. dan zou ik het verhaal omdraaien.. en vragen of hij rustig zou blijven zitten..en niets zou doen. Naja succes meid...