basisschool en hoogsensetief kind

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cynt1985, 29 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

8 jul 2008
    719
    0
    0
    Hallo dames

We zijn er achter gekomen dat ons mannetje van ockt 4 hooggevoelig is.
    Want hij gaat helemaal niet graag naar school omdat hey hem daar veel te druk is 30 kindjes in de klas.
    Iedere dag en strijd om naar school te gaan ik hoor hem buiten bij mijn auto nog huilen echt heel erg om te zien breekt je moeder hart.
    En nu weten we even niet wat weer er aan kunnen doen.
    We wonen in en en hier is maar een school. Ik heb nog 2 kids van 2 jaar en en van 8 maanden.
    Nu ben ik zover om hem daar van school te halen en hem in de stad naar school te doen dat is en school waar rust en regelmaat in het vaan staan.
    Maar is dat dan echt de goede keuze in verband vriendjes omdat weer hier in en dorp wonen en hij dan in de stad 5 min verder naar school gaat ben bang dat hij dan hier in het dorp een buitenstaander word.

Heeft iemand hier misschien ervaring in hoe wij hier me om moeten gaan

Alvast bedankt

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hij is hoogsensitief OMDAT hij het niet leuk vind op school?
    Dat is nogal kort door de bocht. :)

Overigens.. Onze dochter zit 1km van huis op school terwijl meeste kinderen hier in de straat op school zit.
    Dus wij zijn ong een kwartier onderweg naar school (lopend)
    En de kinderen spelen nog steeds gewoon met elkaar na school of in het weekend/vakantie. Alleen heb ik soms na school niet zo'n zin in ophalen van speeldates. (Vooral met slecht weer trouwens)

En als hij nu continu ongelukkig is.. Is dat ook niks.
    Plus dat je ook geen vriendjes maakt als je continu overweldigt bent door alle drukte om je heen.

Wat zegt de juf er zelf van?

3. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

8 jul 2008
    719
    0
    0
    Hallo sorry dat is niet het enige alleen hey niet naar school willen er zijn heel wat gesprekken aan testen aan vooraf gegaan hij heeft en hele lijst aan kenmerken voor dat we hier en uitslag over kregen hadden er zelf nog nooit over gehoord.
    Juf merkt dat hij door de drukte heel snel is afgeleid en dan zich niet kan concentreren. Hij zit nu als hij echte werkjes moet doen in en leeg leslokaal met 2 andere kids dit doen ze voor hem dat hij dan wat met rust voor hem is..en ze zegt dan valt er en hele last van zijn schouders .
    Hier in de straat winnen helaas bijna geen kinderen waar hij mee kan spelen daarom is de keuze ook zo moeilijk.
    En ik werk niet omdat hey hem te druk in de klas is dat hij dadelijk niet me kan terwijl hij het wel kan

4. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Mijn zoon kan ook niet in een te drukke klas, hier hebben ze soms op basisscholen extra begeleiding voor 'het rugzakje' noemen ze dat volgens mij. Mijn zoon zit nu op speciaal basisonderwijs

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Mijn dochter is ook hoogsensitief en wilde niet graag naar de PSZ. Pas toen we van te voren dingen met haar bespraken en dat de juf van de PSZ haar eerst langer bij haar hield ging het goed.

In groep 1 was het altijd uitgebreid zwaaien maar dat ging halverwege het jaar helemaal goed.

Nu is het zo dat ze zich heel goed kan bewegen op school alleen met verschillende dingen heeft ze gewoon meer moeite dan de rest. Is sneller bang, is voorzichtig, kan niet alle werkjes maken ( klei is vies vindt ze...zandbak komt ze ook niet graag) is soms wel wat boos als iets niet lukt op haar manier ( perfectionist)

TS, ik zou met de juf bespreken dat hij als je hem wegbrengt eerst nog bij haar mag zitten ( schoot of naast) en dat de juf hem dan als hulpje wat kleine opdrachten geeft. Vaak vinden kinderen die hooggevoelig zijn dat erg fijn.

Mijn dochter heeft trouwens erg veel plezier op school en heel veel vrienden en vriendinnetjes. Dus het hoeft helemaal niet negatief uit te pakken. Met 4 jaar zijn ze ook best nog klein.

6. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Kijk eens op de site van envie, gevoelig opvoeden.
    Zij heeft net een blog geschreven over kinderen en concentratie op school.
    Misschien heb je daar wat aan en kan je dit evt mee naar school nemen.
    Zij geeft ook fijne workshops om er wat meer in wijs te worden
    Verder mag je me een pb sturen mocht je wat willen weten.
    Groetjes

7. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon is hooggevoelig en ik moet zeggen dat het op school erg goed gaat. In het begin van het school jaar ging het wat minder, veel huilen en achter mij aan rennen bij het afscheid. Ik heb doorgepakt en na een paar weken ging het echt beter! en nu? heel veel vriendjes en gaat met veel plezier naar school. De leraar is ook geweldig, hij weet precies wat een hoogsensitief kind is en houdt hier rekening mee. De concentratie van mijn zoon is nog niet goed, maar al stukken verbeterd.Dus echt het kan heel goed gaan op de basisschool en met een HSP kind :)

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    PS leuke site Siepie! heb het even opgezocht, erg leerzaam en herkenbaar, ben het al driftig aan het lezen allemaal. Bedankt voor deze tip! :)

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een rugzakje krijg je niet op basis van 'alleen maar' hoogsensitief zijn. Dan moet er echt op meerdere gebieden problemen zijn.

Deel Deze Pagina