Ons mannetje (bijna 14 mnd) heeft de laatste tijd bijna alleen maar dunne poepluiers. De laatste dagen weer meerdere per dag (4 á 5). 'S ochtends moeten we hem echt tussen de poep uitvissen.... Nu heb ik een beetje terug zitten denken en een hele tijd geleden heeft hij ook bijna 3 wkn ontzettende diarree gehad. Volgens mij is dit begonnen toen we koemelk zijn introduceren. Nou merk ik verder niks aan hem, geen buikpijn, krampjes oid. In ieder geval niet dat ik weet. Wat zijn nog meer kenmerken van lactose intolerantie? Dinsdag moeten we naar het CB dus daar ook maar is navragen maar misschien kunnen jullie me al wat meer vertellen?
Hier precies dezelfde verhaal!!! Toen mijn zoon een keer flinke diarree had, zijn we 2 dagen gestopt met melk, en toen was het over! We zijn toen overgestapt op geitenmelk en na 2 dagen zag ik al verschil. Hij poept nu grwoon 1x per dag, en heeft normale poep. Verder groeit ie ook beter. Ik zou het gewoon proberen (cb had ik niet veel aan, ik heb het gewoon zelf geprobeerd)
Geitenmelk, zit daar geen lactose in? Wilde vandaag idd al kijken naar sojamelk of zo, weet helemaal niet of daar lactose in zit hoor maar wou het even bekijken.
Lactoseintolerantie komt ten eerste heel weinig bij jonge kinderen voor. En als een jong kind het wel heeft, zou je de klachten ook bij de borstvoeding zien. Vaak gaan dit soort problemen gepaard met buikpijn, darmkrampen en opgeblazen gevoel. Bovendien blijft een kindje dan achter in groei. Periodes van diarree/brei kan op een parasiet duiden, die slapen soms en dan is er een rustiger periode. Mijn zoontje is er ook op onderzocht en had het niet, het is gewoon heel moeilijk; kinderdarmen en -poep!
In alle dierlijke melk zit lactose. Melk van soja wordt melk genoemd, maar zou ook sojadrank kunnen heten.
Ja, de ha kan een gewone 3 daagse poeptest laten doen, maar de parasiet die het meest voor dit soort klachten zorgt, de 'dentamoebe fragilis' kan je alleen opsporen dmv een duurdere tft-test die ha-en om die reden niet vaak voorschrijven of waarvan ze niet op de hoogte zijn. Blijft hij achter in groei? Linnie had van de week een zelfde soort topic trouwens.
Ow, dat heb ik niet gezien. Nee hij blijft niet echt achter in groei voor zover ik dat zo kan bepalen. Hij is al enige tijd niet meer gemeten, gewogen. Maar denk het niet. 3 daagse poeptest? Moet je dan 3 dgn poep brengen? Ik zal anders dat topic van Linnie even opzoeken.
Ja, da's echt een vies werkje; krijg je zo'n leuk smal buisje waar je luierinhoud in moet frutten. Je kan dat ook in de schuur bewaren, mits het daar niet te koud is.
Hier heeft dl er nog steeds last van. Vannacht was het ook weer drama. Ik heb vanmiddag weer een afspraak bij de HA, ik ga het niet nog over het weekend heen tillen. En ik ga even kijken of we ervoor bij het cb terecht kunnen om te wegen, kijken of ze nog wel gewoon goed groeit.
@Linnie, kan je bij de huisarts niet wegen. Zal dan niet helemaal precies zijn maar toch. Hier zat het vanmorgen echt ook overal, beide beentjes helemaal onder, heel zijn rug, hele klodders in slaapzak. Mijn moeder had hem eergister en daar zat hij ook tot aan zijn nek onder. @Zogelukkig. Uhm, je kan dan toch die gaasjes in de luier leggen? Even terug komen op wat je zei over de bv. Ik drink zelf eigenlijk bijna geen melk. Hooguit 1 kleine beker per dag en niet eens iedere dag. Tijdens de bv had hij ook altijd dunne poep al dan niet met stukjes eten. Dus ik denk dat dat niet echt te vergelijken is. Zal de HA is bellen, hoop dat dat nu nog kan. Ga daarna lekker sleeën met kleine man! Pff, vind het zo'n onzin dat je een huisarts niet 's middags kunt bellen als het geen spoedgeval is. Maandag dus maar!
Ik bedoel dat moedermelk natuurlijk ook melksuiker bevat. Volgens onze ma komt het zelden bij kleine kinderen voor, maar je zou het kunnen testen natuurlijk! Sinds dat mijn zoontje kon staan, tekende ik een streepje op de muur en liet ik hem zelf op de weegschaal staan! Dan heb je een indicatie. Vul die waardes in op de groeicurven online en je kan zien of ze hun lijntje nog volgen.
Als het is begonnen na de introductie van koemelk, dan lijkt een (lichte?) vorm van KEA (koemelkeiwitallergie) me de waarschijnlijkste oorzaak. Alle melk, ook moedermelk, ook de meeste kunstvoeding, bevat lactose, onder de drie jaar is lactose-intolerantie heel erg zeldzaam. Kijk eens wat er gebeurt als je een week geen koemelk geeft, maar wat je kind daarvoor dronk als zuivel.
Overigens heeft mijn zoon geen lactosetolerantie, hij verdraagt pure koemelk gewoon minder goed. Bewerkte melk gaat een stuk beter (kwark), en op geitenmelk reageert ie helemaal niet. Ik hoef geen naam voor het beestje te hebben, we zijn gewoon op zoek gegaan naar een oplossing toen de ha vertelde dat we maar moeten accepteren dat hij zoveel poept en dat daar geen oplossing voor is. Wel dus, en een vrij simpele!