Waarom? Waarom? Waarom? Waarom?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Juli2009, 1 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.675
    1.433
    113
    Hier in plaats van waarom, hoe dan mama? Pff ook erg handig, maar duurt dus nog wel even lees ik. En dan leg ik het netjes uit en krijg ik als reactie, dan weet ik dat ook weer en gaat verder met spelen :D

2. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik denk dat het pas stopt als ze naar school gaan en daar (hopelijk) een beetje vol van thuis komen haha :)
    Ik word er af en toe ook gestoord van....
    "maar WAAROM moet er dan geen diesel in jouw auto maar beeesine mama" Die was van vandaag haha, en ook echt zo geirriteerd van ja, maar waarom dan!
    Ik denk dat ze echt toe is aan school :)

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

En als ik vraag, waarom zeg je steeds waarom?
    Nou daarom!

Pfff moet ik is mee aankomen, met daarom............ ;)

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    En als 'waarom' afgelopen is, krijg je 'hoe'. Hier eentje van drie die in de waarom-fase zit en eentje van 5 die van alles wil weten 'hoe'. Hoe wordt het gemaakt, dat is de belangrijkste. Ik vind het wel leuk, door zijn vragen moet ik zelf vaak ook actief denken waarom of hoe iets is, zoals het is. En het heeft me al heel wat nieuwe kennis opgeleverd, bij het opzoeken van alle info die ze vragen. We gaan nu ook regelmatig naar museums, fabrieken en andere plaatsen waar je kunt zien 'hoe'........ Zo weten we nu sinds kort allemaal precies hoe vulkanen ontstaan en geisers, tot groot plezier van de oudste. Erg leuk!

5. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Sorry maar hier moest ik stiekem toch wel een beetje om lachen :) Godzijdank hier ook nog geen vragen over waar de baby's vandaag komen gehad, geen idee wat ik dan zou moeten zeggen.....;)

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ahja.. Zo vroeg dochterlief hier aan de moeder van een behoorlijk lich. Gehandicapt meisje waarom haar dochter zo geboren was.
    (ik had dag ervoor vertelt dat ze zo geboren was maar dat ik er ook het fijne niet van wist verder)

Dat was al een hele mooie discussie want waarom is dat zo.. Mja ze is een soort van ziek.. Alleen was dat al zo toen ze geboren werd.. En gaat het ook niet meer over.
    Ja maar.. Als ik dan ziek wordt... Moet ik ook in een rolstoel?

Maar ook positief.. Waarom kan M dan niet fietsen? Dat is toch ook zielig! Mag ik dan bij dr spelen want dan ga ik met dr tekenen.."
    (helaaspindakaas ook tekenen er niet vermoed ik.. En het meisje lijkt dan wel klein omdat ze nou eenmaal altijd in een hele grote elektrische rolstoel zit.. Maar ze is denk jaar of 17 :) )

Gelukkig vindt de mevrouw in kwestie alle waaroms helemaal niet erg (wel confronterend soms heb ik het idee) en als ze dr portie vragen beantwoord heeft zegt ze "nou, ik ga weer naar binnen hoor! Tot de volgende keer!".
    Ze mag ook helpen met de rolstoel uit de auto halen enzo... Heel lief allemaal. En meisje zelf vindt het ook erg leuk en zwaait altijd enthousiast. Gesprek voeren is wat lastiger maar als je goed luistert... Kun je dr prima verstaan :)

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ook hier een juli 2009 knulletje maar gelukkig vraagt hij dat nooit. hij begint net beetje pas te praten dus ben bang dat ik het nog ga krijgen :p

8. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Geprobeerd ! Helaas kreeg ik toen terug: ik vraag het toch aan jou mama!?;)

9. Saskia78

@ringeling: je kunt ook best eens antwoorden dat jij het niet weet en dan vragen van wat denk jij... :)
    Kun je altijd nog zeggen dat je dat dan ook denkt.

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als ik moeder zou zijn van een gehandicapt kind zou ik ook niet zo'n moeite hebben met waarom-vragen van een jong kind. Je weet dat ze vragen vanuit eerlijke interesse en niet verkeerde nieuwsgierigheid. Ik probeer daarom ook zo eerlijk mogelijk antwoord te geven. Als het voor hem afwijkt van normaal wil hij weten waarom. Daar zit nog geen waardeoordeel aan, en die probeer ik hem ook niet mee te geven.
    Seksuele voorlichting valt best mee, je moet gewoon je woordkeuze aanpassen aan zijn niveau. Verder vindt ik het niet anders dan uitleggen over dood, of hoe worden auto's gemaakt (heb ik ook minder kennis over, dat scheelt natuurlijk:) )

11. Saskia78

@femkes: ik denk ook niet dat ik het erg zou vinden maar kan er moeilijk over oordelen zo met mijn kerngezonde kleuter.

maar ik zie wel aan haar gezicht dat ze wel echt confronterende vragen stelt..
    want dan zie ik niet een extreem gelukkige blik :)
    maar ze geeft altidj antwoord...
    en toen ik tijdje terug zei dat als ze het vervelend vond of geen zin had dat ze dat gewoon moest zeggen was het antwoord dat ze het geen enkel probleem vond en dat ze liever dit had dan mensen die dr nakeken en achter dr rug dezelfde vragen stelden.

maarja.. dat maakt natuurlijk niet alle vragen meteen fijne vragen :)

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Haha, seksuele voorlichting:
    Mama, hoe moet die baby er straks uit?
    Nou, uitgelegd dat mama niet alleen een plasgaatje, maar ook een babygaatje heeft (nu denken ze alleen dat dat m'n navel is, dus ergens is er nog iets niet goed gegaan in die uitleg, vrees ik). Gelukkig hebben ze nog niet gevraagd hoe de baby erín gekomen is, haha. En oudste wil heel graag zien hoe dat gaat als die baby eruit komt. Heb hem al diverse keren gezegd dat dat echt niet gaat gebeuren, maar ik wil er ook niet al teveel bloederige uitleg bij geven, dus hij begrijpt nog steeds niet waarom dat dan niet mag.

13. Saskia78

@luppy: omdat het veel werk is en de dokter er bij komt kijken of alles wel goed gaat en hij dus beter niet in de weg kan lopen.
    En dat het ook midden in de nacht kan zijn dus dat hij dan beter even bij oma kan spelen/logeren zodat hij nergens last van heeft en dat opa/oma zo snel mogelijk hem weer terugbrengen als de baby er is? :)

Deel Deze Pagina