6 maanden.... en dan.... ?

Discussie in 'Voeding' gestart door LadyKikker, 30 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.241
    1.892
    113
    Vrouw
    Hallo!

Onze zoon is inmiddels 6 maanden oud en "mag" dus beginnen met vast voedsel. We zijn al begonnen met groenten (bloemkool, wortel, sperzieboon, broccoli) maar dit mag niet echt een naam hebben.

Nu hij 6 maanden is, gaan we het wat meer vorm geven. Veel aan het lezen en informeren maar het voelt een beetje als een wirwar aan informatie...

Natuurlijk wordt er in bestaande topics al gesproken over "wat geef je je kindje te eten", maar dacht: Ik start er ook gewoon 1 ;)
    Wat gaven/geven jullie te eten bij 6 maanden?
    Soorten fruit, groenten, aardappel?, rijst? brood, pap, enz enz... en hoeveel? Wanneer leek het echt op een maaltijd of zijn de eetmomenten langere tijd "oefenhapjes" geweest?
    en boter? olijfolie? wordt dit ook al gegeven?

Oja en ik lees veel over pap in de ochtend? Wij geven al een tijdje een flesje met rijstebloem savonds.. Hij doet het hier goed op, dan hoef ik dit toch niet naar de ochtend te verplaatsen? Of is dat als doel om te wennen aan het ontbijt?

Kortom, lekker onzeker wel ;) Benieuwd naar jullie ervaringen!

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    #2 Jessi79, 1 jul 2013
    Laatst bewerkt: 1 jul 2013
    Het wordt een stuk ingewikkelder ineens he? Ik heb ook flink lopen puzzelen rond die tijd om alle nieuwe eetmomenten in te plannen, tussen de slaapjes door. Wij zijn met 4 maand begonnen met groente en fruit, en met 6 maand naar een vast eetschema gegaan dat we nu met één jaar nog hebben:
    Ontbijt en lunch met granen (pap en brood), avondeten, en twee tussendoortjes (fruit en fles, later koekje en sap).

Als je nog geen fruit geeft kun je daar nu mee beginnen. Ik gaf dat altijd na haar ochtendslaapje, rond 10.30 uur. Anderen geven het voor het slapen, rond 09.30 uur.

Lunch: je kunt beginnen met een broodkorst. Gewoon een stukje van ca 5 cm in de vuist geven. Gebruik geen vers brood, dat vorm snel een deegbal, maar laat het brood even een half uur uitdrogen op een bordje. Als je nog maar net begonnen bent met groente kun je ook nog een maandje wachten met brood hoor.

Avondeten: langzaam uitbreiden naar 'maaltijden' met groente+aardappelen, rijst of pasta. Qua hoeveelheden heb ik altijd de grootte van de Olvaritpotjes van de leeftijd aangehouden als richtlijn. Begin gewoon met 50 gram ofzo, langzaam naar 100 gram.
    Je hoeft het eten niet meer fijn te pureren met een staafmixer. Ik heb al snel alles fijn geprakt met een vork. Je kunt kookvocht, water, olijfolie of roomboter gebruiken om het wat smeuiiger te maken.

In het kookboek Opperdepop van AH staan per maand handige recepten voor groente en fruit. Er staan ook tips bij welke groente en fruitsoorten je bij welke leeftijd kunt geven. Op borstvoeding.com staat ook een handige voedingsintroductielijst. Sommige koolsoorten, zoals boerenkool kun je beter nog even mee wachten omdat die darmkrampen kunnen geven. Sommige fruitsoorten reageren veel kindjes allergisch op, zgn allergenen, die worden ook afgeraden tot 10 of 12 maanden: kiwi en aardbei bijvoorbeeld. Ananas wordt ook afgeraden, is slecht verteerbaar voor de darmen. En citrusvruchten (sinaasappel) ook mee wachten, is erg zuur voor de maag en darmen.

Aanraders voor groente zijn wortel, broccolli, bloemkool, courgette, tomaat, avocado. Maak gewoon simpele combinaties: (zoete) aardappel-bloemkool, pasta-courgette, pasta-avocado, rijst-broccolli, couscous-wortel.
    Qua fruit: peer, banaan, abrikoos, perzik, appel.

Met 6 maanden was ons schema:
    Ontbijt met papfles, Bambix 6 mnd
    Fruit
    Lunch: broodkorst met fles melk
    Ca 16.00uur Fles melk (met 8 maand werd dit koekje+sap)
    Avondeten (met 7 mnd yoghurt als toetje)
    19.30 u Fles melk voor het slapen gaan

Met 6 maandzijn we de papfles 'sochtends aan geven in plaats van 's avonds. Voor mijn gevoel gaf een papfles 's avonds teveel energie, terwijl ze juist moest gaan slapen. Die energie gaf ik liever bij het ontbijt, voor een goede start van de dag. Maar je kunt hier gerust nog een maand (of 2) mee wachten als je dat liever doet.

Je moet niks, als jij even wil wachten met pap of brood kan dat gewoon!

Sorry voor mn lange bericht :)

3. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het zijn richtlijnen waar jullie zelf dingen uit kunnen halen waar jullie je prettig bij voelen.

Hier met 4 maanden rustig begonnen met proeven. Met 6 maanden meer het schema er ingebracht, maar ook hier wijken we echt wel af en toe vanaf. Zo eet hij nu een koekje ipv fruit en gaat het fruit naar de middag, dat komt vandaag gewoon wat beter uit. Je zult merken dat het avondeten steeds meer word. Met 6 maanden ben ik begonnen met wat aardappels bij de groente te geven, beetje oefenen met ander structuur. Pas hebben we macaroni geprobeerd maar dat is gewoon veel lastiger om te eten. Hij vond het wel lekker.. maar na een paar hapjes heb ik hem gewoon een prakkie gegeven. Volgende keer gewoon weer proberen! Fruit geven wij ook nog gepureerd, hij vindt het erg lekker en gewoon los uit het handje eten gaat bijna niet (hier in elk geval...) Ik geef hem voor de variatie ook soms wat komkommer tussen door of een stukje tomaat. Gewoon lekker proberen:)!!

Vooral niet forceren en samen met je kindje ontdekken wat goed gaat/lekker is. Er wordt geadviseerd met 7 maanden te beginnen met brood maar hier ook begonnen met 6 maanden, hij vind het gewoon echt heel erg lekker!! Hier tussen de middag nu al een hele boterham. De ene dag heeft hij het binnen 10 min. op, de andere dag doet hij er ruim een half uur over........ Nu met bijna 8 maanden zijn het dus wel hele maaltijden aan het worden, maar met 6 maanden was dit echt nog niet het geval hoor, het sluipt er vanzelf wel in!

succes!

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook begonnen met 6 maanden...
    Eerst allerlei soorten groenten gegeven (bloemkool, broccoli, pompoen, gewone aardappel, zoete aardappel, boontjes, worteltjes, courgette, aubergine etc)
    Toen dat enigszins goed ging ook fruit aan gaan bieden, maar hier niet zo'n fruitliefhebster (banaan, peer, meloen...)

Bij 7 maanden gestart met brood en dat ging meteen goed.
    Als ontbijt later ook granenpap gaan geven, dat is natuurlijk iets heel anders als rijstebloem (voegt niks toe qua voedingsstoffen)...
    Als er op een gegeven moment een fles vervalt kun je op dat tijdstip bijv ook volle kwark/griekse yoghurt oid geven.

Maar doe alles stap voor stap en voer niet alles in een keer in!
    Ik hield voor mezelf altijd aan: 3 hoofdmaaltijden, 2 'tussendoortjes' en 1 fles voor het slapen
    Bijv zo:

7u Fles 180/6 met bambix granenpap
    Slapen
    10u Fruit
    12u Boterham met (room)boter + fles 180/6
    Slapen
    15.30u Fles 180/6 (tot 7.5-8mnd, hierna rijstwafel/soepstengel oid)
    17.30u Groenten + aardappel (vlees vanaf 10mnd, 1 a 2x pw)
    19.30u Fles 180/6
    Slapen

5. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Wij zijn begonnen met 4 mnd en toen hij 6 maanden was waren het al hele maaltijden met vlees of vis, gewoon geprakt. Het wennen ging hier dus heel snel.

We zijn begonnen met alleen groente. Iedere dag een heel klein beetje en steeds iets meer. In het begin gaf ik drie dagen achter elkaar dezelfde groente om te kijken of daar geen reactie op kwam. Alles ging goed dus na een week of drie ook fruit gaan geven op dezelfde manier met wennen. Tegen de 6 maanden wat wennen met een broodkorst en met 6 mnd echt een boterham. Gegeven. Dag twee ging die helemaal op. Ook dat ging dus snel....

Ons schema met 6 mnd:

7 uur Pap 200 cc
    10 uur Fruit
    12 uur Boterham en fles 200 cc
    15 uur Tussendoortje als soepstengel, rijstewafel en weer fruit
    17 uur aardappelen groente vlees (of natuurlijk iets met pasta of rijst)
    19 uur fles 200 cc

Je kan als ontbijt gewoon pap gaan geven. T liefst gewoon opvolgmelk waar je dan granen aan toe voegt. Maar een boterhammetje met een fles kan ook. Wat jij en je kleintje fijn vinden.

De avond fles met rijstebloem kan je zo laten als je dat prettig vind maar t heeft niet echt toegevoegde waarde dus je kan ook gewoon opvolgmelk alleen geven.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Op borstvoeding.com staat een heel handig schema van Stefan Kleintjes, over wat ze kunnen eten bij welke leeftijd.

Pap en brood hoeft nog nog niet per se. Brood wordt ivm gluten ook aangeraden vanaf 7 maanden.

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ons cb adviseerd 6 maanden. Ik zou als ik jou was gewoon doen waaar je je prettig bij voelt. Voor de een is dat eerder alsmvoor de ander....

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Glutenallergie kan getriggerd worden als te snel met gluten wordt gestart, vandaar dat het advies hier 7 maanden is. Ook is volkoren brood e.d. best zwaar om te verteren voor jonge darmen.

Als je kind verder nergens op reageert snap ik dat je ook kan beginnen met 6 maanden.

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #9 Sandana, 2 jul 2013
    Laatst bewerkt: 2 jul 2013
    Pffff ja, hier is de dame 6,5 maand en ik vind de overgang nu moeilijk worden! Dat komt doordat we van HA naar standaard voeding mochten gaan en we naar nr 2 over wilden gaan. Vandaag worden er enkele pakken nr 1 gehaald, omdat mw nog echt niet over kan op maar 4 flessen hebben wij het idee. De nachten zijn veel onrustiger, kan natuurlijk ook een sprong zijn maar dat testen we nu dus uit.

Hier zijn we met 4,5 maand begonnen met wat hapjes, eerst groente en toen pas fruit (omdat ik fruit zo sterk van smaak vind heb ik eerst groente gedaan).

Mw wil geen pap uit de fles.... dan wordt ze echt boos dat het geen gewone melk is. Pap met een lepel is ook niet lekker. Ik had eerst rijstebloem, vond ze niet lekker. Nu heb ik gierst, omdat ik nog even wil wachten met gluten.

Dit is mijn schema waar ik nog erg mee aan het stoeien ben
    6:30 180 +6
    10:00 fruit met 150+4 melk en die gierstevlokken = pap
    Ze eet dit of helemaal op of ze wil op de helft weer gewoon melk hebben. Ze gaat dan duimen om dat aan te geven. Eet dan nog maar enkele hapjes pap en dat was het dan. (Eerst gaven we fruit en afhankelijk daarvan nog melk afh van wat ze at. Maar omdat we met pap zijn begonnen en ze dat niet lekker vind doe ik nu fruit in de pap, krijgt ze wel minder fruit binnen...)
    13:30 180 + 6
    16:30-17 uur warme maaltijd aardappels en groente met een klein lepeltje koudgeperste raapzaadolie. Ze wil hier nog melk na hebben, wisselt afhankelijk van wat ze eet van 90+3 tot 150+5
    19:30 laatste fles 180+6

Je ziet dat ze met 4 flessen echt niet uit komt. Verder wordt fruit door de meesten als tussendoortje gegeven, maar hier slaapt ze veel dus ik krijg dat niet voor elkaar om het na 2 uur na een fles te doen.
    Het lijkt hier nu alsof ze ook al krijgt ze meer vaste dingen binnen, ze juist meer honger heeft.... ze is onrustiger in elk geval.

Hoeveel fruit en hoeveel groente mag een kleine van 6-7 maanden eigenlijk krijgen? En met 8 maanden?

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Dit is echt een superhandig schema! Kan het ook aanraden :))

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Qua hoeveelheid:
    heb haar altijd laten eten van groenten en fruit tot ze aangaf genoeg te hebben! De ene keer was het na 2 happen (of zelfs geen) en de andere keer 2x opscheppen.
    Zo doen we het nu eigenlijk nog...

Toen we begonnen alleen pure groenten, later gecombineerd met aardappel en vanaf 9-10 maanden af en toe wat vlees/vis/ei.
    Nooit afgewogen of zo, doen we met ons eigen eten ook niet!

12. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.241
    1.892
    113
    Vrouw
    Dank voor de tip op borstvoeding.com!

Wat eten sommige kindjes al veel zeg! Julan eet s avonds alleen nog maar een paar happen groenten..
    Fruithapje bied ik aan, maar vaak heeft hij daar helemaal geen trek in.

Met 7 maanden gaan we hem ontbijtgranen geven denk ik...

Tot 8 maanden zijn de flesjes/moedermelk het belangrijkst toch? Daar halen ze dan alle belangrijke voedingstoffen uit toch?

Alles moet trouwens helemaal gladgemalen zijn. Rijst is wat lastiger glad te krijgen bijvoorbeeld, maar als hij dat eet moet hij alleen maar kokhalzen ;)

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Tot 1 jaar is melkvoeding het belangrijkste, daar groeien ze nog het meest op.

Je kan de overgang van glad gepureerd naar stukken geleidelijk doen door het steeds iets minder fijn te maken. Kokhalzen hoort er in het begin bij. Laat hem gewoon doen en hij zal steeds handiger worden.

14. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik vind dat zo tegenstrijdig.... Na 1 jaar hebben ze geen opvolgmelk meer nodig is een feit. En ik hoor zo vaak dat tot 1 jaar de melk t belangrijkste is. Dat klopt dan toch niet? Van de ene op de andere dag van belangrijkste voedingsstof naar helemaal niks meer. Lijkt me dus raar....

Mijn logische redenatie is dat tot een half jaar t belangrijkste is en dan pas gaan er langzaam steeds meer flessen af (ennwordt de bijvoeding dus steeds belangrijker langzaam aan) om met een jaar geen fv meer te hoeven geven.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Tot 1 jaar is bijvoeding maar bijvoeding. Het is niet zo dat ze alleen maar groeien op fruit, warme maaltijd en brood. De voornaamste groei- en bouwstoffen zitten in de melk.

Op een gegeven moment gaan er steeds meer voedingen af, maar de zuivelbehoefte is vanaf 1 jaar 300 ml per dag (en 500 ml daarvoor, als ik het goed heb). Hoe je dat invult, is uiteraard aan jezelf. Maar tot 1 jaar drinken de meeste kinderen geen (niet bewerkte) koemelk.

16. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Bedoelde dus dat van 500 ml naar niks ineens wel veel is maar als je van 500 naar 300 rekend (en dan dus gewone melk)is dat wel een normale afbouw.

Hoe dan ook hebben ze andere voeding ook nodig na 6 maanden dus het is niet zo zwart wit dat alleen melk goed zou zijn. De bijvoeding moet rondnhet jaar toch wel dusdanig zijn zodat ze vanaf 1 jaar zonder opvolg melk zouden moeten kunnen.

17. tuc

tuc Niet meer actief

het is niet zo dat ze het met 6 maanden van de een op de andere dag ineens allemaal nodig hebben. Maar de periode van 6 maanden tot een jaar is goed om ze met allerlei smaken kennis te laten maken zodat je met een jaar idd naar 3 maaltijden toe kunt.

ts, ik zou mij niet te veel zorgen maken, gewoon aanbieden wat past in jullie schema en dat hoeven niet meteen borden vol te zijn;) mag wel:D Ik zou het eten ook niet afwegen, als ze genoeg hebben stoppen ze wel.

18. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0

juist en dat bedoel ik! Dus het is niet zo zwart wit als: vanaf 6 maanden moeten ze het meer gaan doen op vaste voeding of: tot een jaar is melk het belangrijkste. Het gaat geleidelijk en niet van de een op de andere dag. Vaste voeding is vanaf 6 maanden dus OOK belangrijk, net als dat opvolgmelk dat nog is tot een jaar

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat was ook precies wat ik bedoelde te zeggen;)

Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je kind opeens aan 2 flessen genoeg heeft, net als er geen reden is tot zorg als je kind van 8 maanden bijvoeding nog niet zo interessant is dat er flessen afvallen. Bijvoeding is om te leren eten tot het jaar, kunnen ze dat al eerder, prima, maar melkvoeding blijft erg belangrijk voor kinderen die niet zo snel zijn en nog niet veel op kunnen.

20. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.241
    1.892
    113
    Vrouw
    Dat idee had ik ook altijd inderdaad, dat je vanaf de 6 maanden rustig aan kan gaan beginnen en dat ze nog veel voedingstoffen uit de melk halen.
    Ik wilde me er ook nooit druk om maken, doe ik nog steeds niet ;), maar als je eenmaal begint te lezen over voeding vanaf 6 maanden.... Gewoon veel informatie!
    Morgen beginnen met papfles in de ochtend.. Ben benieuwd!

Even een minder smakelijk onderwerp.. Hoe was de ontlasting van jullie kleintjes vanaf het aanbieden van vast voedsel?
    Julan poept altijd al onregelmatig, maar nu wel minder dan voorheen. en t is net fimoklei, zo stevig :)
    Ik geef m nu iets meer water door de dag of maak zn flessen aan met iets meer water.. Nog meer tips?
    Druppel olijfolie door groente?

Deel Deze Pagina