Waarom wel of geen rapley?

Discussie in 'Voeding' gestart door Vlinder1987, 26 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hier wilde ik ook wel Rapley starten, maar door (nogal) eetproblematiek is dat niet gelukt...

Bovendien kon en kan ze nog niet goed zelf zitten...

Nu krijgt ze stukken om te proeven en te ervaren (;komkommer, wortel, broccoli, brood)
    en zelfgemaakte prakjes/ puree (;wortel-aardappel, peer/ appel, mango, bloemkool-aardappel en papjes).

Ik zou dus ook zeggen; kijk wat je kindje wil en kan en maak het gewoon leuk en gezellig voor jullie allemaal!

Succes en veel plezier!

GRTZ.

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ja, ik weet dat er staafmixers bestaan. En uiteraard besef ik mij terdege dat als ik in de steenheid in een grot had gewoond, ik geen kindje had gekregen maar dat is weer een ander verhaal... maar waar ik heen wilde... Hadden ze in de steentijd ook al staafmixers dan??

@kindjes van zes maanden met tanden: hier heb ik zo'n baby!
    Alle mama's die hun kindjes langer dan een paar weekjes BV geven of hebben gegeven weten btw wat voor kracht er in de kaakjes, ook zonder tanden kan zitten.

Wist je dat je helemaal geen tanden nodig hebt om te kunnen kauwen. Ik ken genoeg bejaarden die geen gebit in willen en toch zelf hun macaroni/aardappelen/groentes/niet al te taai vlees/ appels/kiwi's etc etc eten.
    Dus dat argument, helaas wat mij betreft van tafel ;)

3. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Wij zijn vorige week begonnen met bijvoeding. Ik heb het eerst gepureerd maar het staat me tegen. Nu prak ik het meer. Vandaag heeft ze naast de geprakte mango met kleine stukjes ook zitten sabbelen en kauwen op een groot stuk wat ze zelf gepakt heeft. Volledig rapley is niet mijn ding, maar alleen voeden met een lepeltje ook niet. Ze mag zelf op haar tempo aangeven of ze stukken wil of niet. Ben iig niet bang dat het een zooitje wordt dat hoort erbij.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, toen hadden ze kiezen... het voorkouwen (vermalen) van voeding is al eeuwen oud... heel natuurlijk.. het dierenrijk doet het ook! :D Wij kopen er een apparaat voor.. dat vinden we handiger en hygiënischer.. een beetje zoals een wasmachine ;)

Ook als je geen bv geeft weten de meeste moeders wel dat de kracht van een baby's kaak heel groot is.. veel moeders troosten hun kinderen namelijk met hun pink!

Tanden je nodig om te happen, kiezen om te vermalen. Al die bejaarden waar je het over hebt zullen als eerste aan je laten weten dat ze hun kiezen ernstig missen ;)

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#25 zogelukkig, 26 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mrt 2012
    De mens is een zoogdier. Geen enkel zoogdier kauwt het voedsel voor voor zijn jongen.

Totaal niet nodig. Kaakbeen waar tanden en kiezen onder zitten, is bijna net zo sterk als de kleine tanden en kiezen zelf. Een baby van 6 maanden kan vast voedsel uitstekend afhappen, vermalen, naar achter bewegen en doorslikken.
    Je moet een bejaarde die helemaal geen tanden, kiezen én kaakbeen meer heeft ook geen draadjesvlees serveren. Een bejaarde zonder tanden en kiezen zou uitstekend overweg kunnen met de voeding die een baby die volgens Rapley te eten krijgt. Die geef je ook geen harde en taaie dingen.

6. adi

adi Niet meer actief

Tjee... Waar wil jij heen met al die onzinnige lappen tekst?

Heb je enig idee hoeveel vooroordelen (waarvan de meeste nergens op slaan) je gestrooid hebt in deze topic alleen?

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Even een misverstand wegruimen. Iemand heeft het hier over 'volledig Rapley' en bedoelt daarmee waarschijnlijk 'alleen maar stukken'.
    Daarmee doe je Gill Rapley geen eer aan. Zij beschrijft in haar artikel over baby led weaning hoe je een kind zelf de regie kunt geven bij het introduceren van vast voedsel. Eten in stukken aanbieden is een van de manieren, kinderen kunnen dan makkelijker hun eigen tempo bepalen. Maar geprakt eten, en zelf laten lepelen, past daar even goed in.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is toch echt een misverstand dat je hebt. Mijn kinderen hebben nooit ook maar van een stuk gekokhalsd.
    Ik ken zat kinderen die gewoon stukken krijgen en niet kokhalzen, dus nee, afkeer tegen eten vanwege kokhalzen hebben di nooit ontwikkeld.
    Oudste hebben we met zes maanden eerst nog wel potjes geprobeerd, maar juist van de puree ging hij overgeven.

9. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Eens met Adi!

10. Bri

Bri Niet meer actief

Oudste heb ik grotere stukken te eten gegeven die hij zelf kon pakken, en dat ging veel beter dan voeren met een lepeltje. Natuurlijk kokhalsde hij wel eens, dat is een heel normaal (en bij baby's erg sterk) reflex om te voorkomen dat je je verslikt.
    Bij jongste ook geprobeerd. Zij schrokte haar eten naar binnen en moest binnen een paar minuten overgeven. Dat was over zodra ik de regie nam over de snelheid van eten, en ik haar met een lepeltje fijngeprakt of gladgemalen eten ging voeren.

Ieder kind is anders, en iedere mama ook (als mama in paniek raakt van een keertje kokhalzen, of dan meteen haar vingers achter in het babymondje steekt om dat stukje eruit te halen moet je dit niet doen, want dan leert je baby dat eten iets heel engs is). Het moet bij beide passen. Kijk gewoon hoe het gaat. Er zijn in elk geval meer wegen die naar Rome leiden, en er is niet maar één manier om een kind te leren om van eten te genieten.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Helemaal mee eens Bri, het moet bij moederden kind passen. Maar het iswel slim om als het ene niet lekker loopt open te staan voor het ander.

12. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Moet wel zeggen dat ik dankzij de rapleyers hier niet zo snel schrik van kokhalzen of verslikken, vaak krijgt hij het zelf weer goed

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja, dit!

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Mijn kindjenwas 8,5 maand toen hij zijn eerste tand kreeg en at toen al prima met de rapleymethode (dat wil zeggen: gezellig aan tafel, alles enthousiast proberen, er ging neit heel veel naar binnen nog dat kwam met 9 maanden) fruit, groente, aardappel en pasta. Met 9 maanden (1,5 tand) kreeg hij vlees, vis en ei en dat ging ook prima. Je hebt geen tanden nodig, duidelijk haha. Hij heeft er nu 6 en eet gewoon met de pot mee en dat gaat goed.

Hier echt maar paar keer kokhalsen, inclusief de keren dat hij zelf zijn viorkje te ver in zijn keel steekt of een hap yoghurt neemt en er in verslikt.
    MOet zeggen dat mijn zoontje ook echt lepeltjes weigerde tot een paar weken terug. Hij wil zelf eten, dus als ik niet zelf al rapley wilde proberen dan was ik er vast op uitgekomen ;)

let wel op of je kindje recht kan zitten anders is het gevaarijk.

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Oorspronkelijk wilde ik trouwens rapley en prakken (niet pureren) combineren, maar de lepeltjes waren geen succes en eigenlijk vond ik het geven van stukken prettiger voor ons allemaal (gezelliger, meer ontspannen want minder focus op eten en 'echt' eten)

16. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Hij is geboren met 33 weken, maar een groei-achterstand ook nog eens van 28 weken (bij 28 weken is hij gestopt met groeien en ontwikkelen van organen etc).
    Problemen met drinken in het begin bedoel je? Ja! Hij had nog geen slik-zuig-reflex... Hij heeft dus echt moeten leren drinken. Op een gegeven moment toen hij dat doorhad (begonnen met een fles) ging hij over op de borst en langzaam opgebouwd en nu is hij volledig aan de borst.
    Ja, ik denk dat hij over een maand al wel goed kan zitten, hij is ontzettend sterk en zit nu soms ook al eventjes (vind ie leuk ;) ) Dus ik denk dat dat geen probleem is...

Misschien toch beginnen met gepureerd en gewoon steeds 'dikker' laten en dan na een aantal weken over op 'hele stukken' ?

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik zou over een maandje gewoon kijken wat het beste voelt en dat proberen. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, als je er maar zelf achter staat.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Okay, het heet regurgitatie maar dat leek me nu iets wat we misschien niet al teveel van mensen moeten verwachten....... :D (en feitelijk is het dan dus wel voorgekauwd.. zelf een koe doet dit maar dan wel zelf hihi)

Ik zeg ook niet dat een bejaarde het niet kan maar als hij / zij mag kiezen voor een set tanden en kiezen.. dan weet ik zeker dat hij / zij daarvoor zal kiezen.. reken maar dat het een heel stuk makkelijker eten is MET kiezen dan zonder!

19. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Daarom krijgen we ze uiteindelijk ook natuurlijk :D
    Echter, als ik zou moeten wachten met mijn kindje echt eten te geven tot hij kiezen heeft eet hij voorlopig nog prutjes ;) Dus wat is het verschil dan? :)

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#40 zogelukkig, 27 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2012
    Regurgitatie is gewoon een duur woord voor reflux en is iets heel anders dan voorkauwen, dat wat sommige eierleggers doen. Runderen, schapen en geiten zijn herkauwers omdat ze 4 magen hebben en alleen ondertanden.
    Ik vind dit eerlijk gezegd geen vergelijk met het menselijk verteringssysteem.;)

Eens hoor!

Deel Deze Pagina