waarom wel of niet prenataal onderzoek (28 jaar)

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BabeBabe, 1 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    nee ze scannen niet alleen op down bij de 12 weken. Ook op trisometrie 18 en nog enkele die dus niet met het leven verenigbaar zijn.

onze keuze was niet doen....omdat elk kindje welkom zou zijn. Maar het is een keuze die je wel goed moet overwegen, want een kindje met trisometrie 18 zou zelfs in je buik al kunnen overlijden....

2. New miracle

New miracle Actief lid

1 jan 2014
    358
    0
    0

Ja klopt en nog andere chromosomenafwijkingen en we hebben ook de geslachtschromosomen laten testen. Oa het Turner syndroom...

3. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Hier bewust gekozen om geen screening te doen. Wel de 20 weken echo.

Het geeft voor mij soort schijnveiligheid. Wij doen de 20 weken echo wel om als er iets gezien word te bevallen daar waar de beste zorg geleverd kan worden en de kansen voor ons kindje optimaal zijn.
    Helaas zie ik het in mijn werk te vaak dat ook bij de geboorte veel fout kan gaan en je daardoor ook een kindje met beperking kan krijgen. In onze ogen is in sommige gevallen een kindje met down het minst erg.

4. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    zo denk ik er ook een beetje over eigenlijk, ik ben verder niet gelovig ofzo, maar het komt zoals het komt, en als het bij bijv. 18 al in de buik kan overlijden, dan lost het zichzelf dus ook wel op...

maar ik twijfel wel een beetje, maar voel me er niet relaxed onder, ik denk dat ik het niet ga doen en idd alleen de GUO 20 weken echo!

5. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    bij de zwangerschaps van onze dochter niet laten doen.
    Wij hadden zoiets van : we kozen voor een kind, en die mag er dan ook komen, met of zonder beperkingen/handicap.
    Nu op dit moment zwanger van een tweeling, en wederom laten wij al die onderzoeken niet doen. Ook voor deze zwangerschap hebben wij bewust gekozen, en op het moment dat je bewust kiest voor een zwangerschap, kies je ook voor het feit dat het kan gebeuren dat je kindje een handicap of beperking heeft.
    Mocht 1 van de 2, of allebei, een beperking of handicap hebben, dan zijn ze alsnog meeeerrrrrrrrrrrrr dan welkom.

6. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Ik ben 35 en doe het weer niet. We hebben al eens de pech gehad met een afwijking van 1:10.000 (waar ze niet op testen bij combinatietest of NIPT, maar die bleek na een vlokkentest na een foute termijnecho) dus ik ga ervan uit dat we onze portie wel hebben gehad ;)

7. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    k was 28 toen ik zwanger was en bij combinatietest kregen wij 1:24. Ik ben wel een risicogroeper omdat ik chronisch ziek ben.
    Heb er enorm veel spijt van gehad, want ik durfde niet verder te testen (toen nog niet van nipt gehoord) omdat ik mijn zoontje ben verloren met 26 weken en als de dood dat het een miskraam zou opwekken... en we hebben tot haar geboorte in spanning gezeten, ondanks de vele echo's. Onze dochter was gewoon kerngezond. Mocht ik ooit nog zwanger raken, NEVER meer een testje voor mij!
    het is ook hoe je erin staat, hier was ze ook welkom geweest als ze een afwijking had gehad (gelukkig niet natuurlijk)

8. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    De vk vroeg mij toen ik zwanger was van zoonlief. (Ik wist het namelijk ook niet)

Ga je als er een verhoogde kans is een punctie laten doen? (Met de kans op een miskraam.)
    En mocht het een kindje zijn met een afwijking wat doe je dan?

Mocht er even rustig over na denken, en het antwoord op de eerste vraag was al nee. Toen was het makkelijker om een beslissing te maken en heb het dus ook niet gedaan.

Nu de NIPT test er is zou ik het denk ik wel doen, maar dan zou ik dus aan de hand van een foutieve uitslag van de nekplooi gewoon een veilige bloedtest doen. Heel andere situatie.

Ze vroeg me tijdens de termijn echo trouwens wel of ik het wou weten als ze echt een verdikte nekplooi zou zien. Dit wou ik dan wel weer weten.

20 weken echo hebben wij ook gewoon gedaan, en gelukkig was ons kereltje voor zover ze konden zien helemaal gezond. (een goede 20weken echo geeft geen garantie op een gezond kind).

Een ieder moet voor zichzelf bepalen of ze wel of niet een zwangerschap afbreken wat de reden daarvoor ook mag zijn. (is natuurlijk niet de bedoeling dat abortus als anticonceptie gebruikt word)

Ik zou liever geen kind met down of andere aangeboren afwijking hebben, want ondanks dat die mensen zelf over het algemeen als gelukkig worden gezien heb je met down ook andere complicaties.

Ik lees trouwens dat vanaf vandaag je in 8 nederlandse ziekenhuizen NIPT kunt laten uitvoeren.

9. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    #29 marjol, 1 apr 2014
    Laatst bewerkt: 1 apr 2014
    Als je nu de combinatietest laat doen en je blijkt een verhoogd risico te hebben lees 1:200 of minder dan krijg je daarna zo ie zo de NIPT test in Nederland vergoed ongeacht je leeftijd. Dus met een verhoogd risico daarna wel 100% zekerheid Het is dus zeker een overweging waard om de combinatietest te doen. De meeste mensen denken bij de combinatietest vaak alleen aan down, maar er kan dus ook trisomie 13 of 18 uitkomen en deze afwijkingen zijn niet met het leven verenigbaar. Stel dat er trisomie 21 uitkomt en je zou niet willen afbreken dan ben je ook voorbereid op de komst van een 'zorgenkindje'.

Wij hebben bij 21 weken een zwangerschap afgebroken doordat wij ons zoontje die veel afwijkingen bleek te hebben (door een genmutatie) geen leven wilden geven met veel operaties, pijn, onzekerheden, etc. Daarnaast hebben wij ook aan onze andere zoon gedacht, want wat als wij er niet meer zijn dan zou hij altijd die zorg hebben. Wij hebben wat betreft zwangerschappen al heel wat ellende moeten doorstaan en hebben een vurige wens voor een tweede en sommige opmerkingen in dit topic maken mij echt verdrietig en boos. Een afbreking doe je echt niet zomaar (ook bij sommige hartafwijkingen niet)...uitzonderingen daargelaten.

10. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Kan het me voorstellen. Heel heftig wat je hebt meegemaakt. En ik ben het helemaal met je eens. Dat doe je niet zomaar en ik vind dat iedereen voor zijn of haar keuze (welke dan ook) respect verdiend. Knuffel!

11. chantal

chantal Bekend lid

26 jun 2009
    516
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik respecteer ieders mening maar heb soms wel moeite ermee dat mensen zeggen dat het te belastend is .Als mama van een zorgintensief kind wat gezond geboren is weet ik als geen ander hoe het kan lopen.
    Onze zoon is zogenaamd gezond geboren maar was het toch echt niet.Wat doe je als je gezond kind ziek word?Dat is namelijk ook een hele belasting voor het hele gezin.
    Mijn punt is dat als je als ouders kiest voor een gezin er vanaf dag 1 zorgen en onzekerheden zullen zijn
    En de term als het maar gezond is zegt weinig want gezond zijn en gezond blijven is een wereld van verschil.

Ik vind daarbij dat er ook echt nog wel verschil is tussen chromosoom afwijkingen waar geen kwaliteit van leven is of het down syndroom.

12. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Ik ben 29 en wij hebben er deze keer voor gekozen het wel te doen (bij onze eerste niet overigens).
    Ik vind dat je nu bij een tweede er heel anders in staat.. Wij wel in ieder geval. Je kiest nu niet alleen voor jezelf maar ook voor de toekomst van je eerste kindje.
    Plus vonden wij down nog om na te denken... Trisomie 13 en 18 echter absoluut niet!

Wij zijn begin maart voor een NIPT in Antwerpen gegaan.

Succes met je keus :)

13. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben wel gekozen voor de combinatietest. Niet omdat een kindje met Down niet welkom is, maar omdat we ons toch enigszins willen kunnen voorbereiden áls er toch iets mis is. Zeker met trisomie 13 en 18, maar ook met Down. Het zou voor ons praktische consequenties hebben (bv per definitie bevallen in het ziekenhuis), maar ook emotioneel lijkt het me ontzettend zwaar als je je niet enigszins kan voorbereiden. Natuurlijk kan er altijd iets mis gaan, ook met een kindje dat op echo's het prima doet, ook met een dreumes, kleuter, peuter, tiener... Maar dat vind ik geen reden om deze test niet te doen. Ik spreek hierbij natuurlijk puur voor mezelf, iedereen ziet dit op zijn eigen manier, het is simpelweg een hele emotionele kwestie dus er is gewoonweg geen keuze die goed of fout is; beide keuzes zijn goed als jij er achter staat.

14. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0

15. Maantje93

Maantje93 Niet meer actief

Ik vind mij zelf niet naif. Wat doe je als je kind na alle onderzoeken geboren word en toch ziek blijk te zijn of zuurstofgebrek tijdens de ba valling waardoor ernstige hersen afwijkingen kan ontstaan?

Dan zal je het ook moeten acepteren ik vind dat sommige mensen er te makkelijk over demken

16. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    JIJ bent degene wat er "makkelijk" over praat!
    Complicaties bij de bevalling zijn er altijd.
    Het topic gaat over een prenataal onderzoek!

Maar praat jij maar lekker makkelijk,dat er dames zijn die moeite hebben met jou woorden zal jou een rot zorg zijn!!
    Gelukkig weten wij allemaal beter!;)

17. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb de nipt gedaan, puur omdat wij geen kindje met bepaalde afwijkingen willen en omdat wij reeds een dochter hebben
    en haar ook hiervan niet de dupe zouden willen laten worden.
    Ik begrijp de discussie wel, want idd kan er na of tijdens de bevalling ook vanalles misgaan maar zolang wij (dmv de nipt) eea kunnen uitsluiten, doen wij dat graag. In onze directe omgeving weet niet iedereen dat wij de nipt hebben gedaan. Enkele collega's van mij zijn zooooooo tegen prenatale tests, en die reageren net als een enkeling bij dit topic, ik ga daar geen energie aan besteden. Als ik en mijn gezin (en andere belangrijke mensen voor ons) maar weten hoe het zit, en zij respecteren onze keuze.

18. rums

rums Niet meer actief

Wij hebben bij onze zoon alleen een 20 weken echo gedaan en dat zal nu niet anders zijn. Omdat wij de zwangerschap hoe dan ook niet afbreken. Dus geen zin om het met 12 weken al te weten mocht er iets aan de hand zijn.

19. Maantje93

Maantje93 Niet meer actief

Babyangel.

Er zijn mensen die letterlijk zegen een gehandicapt kind pas niet in mijn leven daar heb ik begrip voor maar wat doen die mensen als het toch ziek blijk?

Dat bedoel ik er mee en als jij je eigen aangevallen voel dat kan. En dat laat je ook heel kinderachtig weten!

Ik snap dat sommige mensen extra on der zoeken laten doen en meer dan de helft van de mensen gaat het ook om aandoeningen waar mee een kindje niet kan leven daar heb ik ook begrip voor. Maar ken zelf veel mensen die er heel makelijk over denken en wie al bij de minst gerinkste hun kind laten weg halen.

Daar naast kan ik ook iemand die alle mogelijke onderzoeken liet doen het kindje was gezond maar tijdens de bevalling ging het goed mis zuurstof tekort waardoor het in zijn hoofd nooit ouder als 4 woord. Ik heb soms medelijden met die knul omdat zijn ouders duidelijk laten merken er niet blij mee te zij.

20. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    En dan nog, is dat hun keuze! Elkaars keuze respecteren betekent niet dat men elkaars keuze hoeft te begrijpen.

Deel Deze Pagina