Waarom wel potjes fruit en geen vers fruit?

Discussie in 'Voeding' gestart door melloncollie, 10 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ik vraag me dus af waarom mijn kleine potjes fruit wel leeg kan eten en vers fruit niet te pruimen vindt.

Ik was tijdelijk op potjes over gegaan om wat te ontstressen rond de eetsituatie. Yelena at namelijk nauwelijks iets maar ik stond wel elke keer alles klaar te maken. Toen kwam ik er dus achter dat ze potjes wel leeg eet. Mooi dacht ik, nu ze dus fruit heeft leren kennen, kan ik het vers maken.

Nou mooi dat mevrouw het niet eet. Net een hapje met kiwi, banaan en een liga'tje gemaakt. En na 5 happen begint ze ineens vreselijk te huilen en slaan met haar handjes, is dan ook boos dus.

Ik heb het niet helemaal glad gepureerd, ze is immers al 8 maanden en ze kan al een klein beetje kauwen. Waarom zou je dat potje nu wel willen, vanwege de structuur? Of misschien lust ze geen kiwi? Gister gaf mijn moeder het haar en toen at ze ook maar de helft op.

2. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    ik heb hetzelfde probleem, hij eet groente en fruit alleen uit potjes, wortel uit potjes is heerlijk, wortel die mama maakt is niet te eten, hij gaat er van kokhalzen.

3. melloncollie

Bizar he? Groente is hier overigens nog een groter probleem. Al bied ik dat wel braaf iedere dag aan. Kokhalzen doet ze soms ook of ze werkt alles weer naar buiten.

Ik zing tegenwoordig altijd ' smakelijk eten' als ik haar pak om te gaan eten zodat ze voorbereid is. Ik beloon haar heel overdreven als ze een hapje neemt. Ze is dan ook heel relaxed, dus het moet blijkbaar aan de voeding zelf liggen. Ik wil toch echt wel op vers eten overgaan omdat ik potjes echt te duur vind.

4. Krul

Krul Lid

4 dec 2008
    69
    0
    0
    Juf
    Zeeland
    Ik heb hier met het zelfde probleem gezeten. Ik ben toen gaan mengen: Half vers, half potje. En dat ging eigenlijk meteen goed. Nu zijn we al zover dat het fruit in ieder geval al volledig vers kan.
    Groente nog niet altijd, maar ik ben allang blij met de vooruitgang die we hebben geboekt.

5. melloncollie

Hmm das wel optie!
    Heb je dan van die kleine 4 maanden potjes gekocht of gewoon een half potje 6 of 8 maanden fruit gebruikt?

6. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    jamie lust geen zure soorten fruit, dus appelsien, of kiwi gaat er helemaal niet in.

probeer is gewoon een x alleen banaan. of banaan met aardbeien ofzo.

7. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ps. wat je ook kan proberen is gewoon kleine stukjes banaan op een bordje, kijken of ze het zo wel eet.

8. Kity

Kity Actief lid

9 mrt 2007
    325
    0
    0
    Is het fruit uit potje niet wat zoeter???
    Die van mij at geen groente uit potje en kant en klare maaltijden wilt ze al helemaal niet, dan eet ze gewoon met de pot mee...
    maar fruit uit potje vind ze zalig... hoewel ze het gewone fruit ook wel eet, heeft ze toch liever een fruithapje uit pot...

9. melloncollie

Banaan alleen heb ik al eens geprobeerd. Geen succes.
    Uit potje eet ze peer, banaan, banaan met perzik en rood fruit....alles eigenlijk.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.093
    3.875
    113
    Ik deed hetzelfde als Krul, half om half geven als ze opeens alleen nog maar potjes eten wou (bij haar vooral groenten). Bij de supermarkt of drogist kun je ook van die kleine plastic bakjes met babyfruithap halen die aan elkaar zitten (frutapura en nog zo'n merk). Daar zit niet zoveel in en hoef je dus ook geen half potje weg te gooien. Niet alle kinderen reageren even goed op kiwi, dus wie weet gewoon wat peren ofzo pureren of aarbeien.

11. melloncollie

Je kan die potjes nog 24 uur in de koelkast bewaren na het openen dus ik gooi eigenlijk nooit iets weg. Plus Frutapura is volgens mij nog duurder.

Ik word echt niet goed van haar....avondeten moet ze niet, zelfs niet als het zoete couscous met kaneel is en courgette, dat moet ze weer wel. Na 5 minuten heb ik har in de box gedropt ik word er GEK van. Dan doet ze het maar lekker op flessen tot dr 18e ofzo !! Ik heb mijn best gedaan! *frustratie-mode AAN* Het is toch niet normaal dat een kind van 8 maanden tot nu toe MAAR 1 half potje groenten en 2 potjes fruit helemaal heeft leeggegeten ?! Pffff en met een half potje ben ik ook 3 kwartier bezig!

Kap er deze week mee.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.093
    3.875
    113
    Oh, ik dacht dat Frutapura van die bakjes waren, maar dat zijn van die knijpfruitjes (idd nogal prijzig), ik bedoel frisfruitje ofzo en dan is er nog iets van zo'n merk, die zijn wel goedkoper dan potjes.
    En als ze zelf de fruitjes eet, bijv. frambozen ofzo? Die zijn lekker zacht, wie weet vindt ze dat wel interessant.
    Af en toe at ze hier ook niet zo goed hoor, maar dan is het pech, dan maar gewoon weinig, vaak trok ze na een tijdje wel weer bij.
    Hoop dat het een fase is en anders inderdaad gewoon tot haar achttiende flessen :D!

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Potjes zijn makkelijk eten zowel qua textuur als qua smaak. Proef zelf maar eens de potjes smaken veelal ongeveer hetzelfde. Wat je proeft is zetmeel... Veel kindjes vinden dit veel makkelijker dan vers fruit wat een uitgesproken smaak heeft. Vooral dingen als kiwi

Het is dus eigenlijk niet zo dat een kindje opeens wel fruit lust als ze potjes eten maar ze lusten het omdat het bedekt is met een dikke laag saus van zetmeel waardoor eigenlijk alles ongeveer hetzelfde smaak. Dit is ook de reden waarom eigenlijk vaak geadviseerd wordt geen potjes te geven vanaf het begin maar altijd vers

14. melloncollie

Ben ook met vers begonnen. Maar omdat mevrouw niks at, had ik ook geen zin de moeite te nemen om het te pureren.

Nouja ik geef maar die banaan en flikker er appel doorheen ofzo.

En ja geduld hebben vind ik zeer, maar dan ook zeer moeilijk.
    :(

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoe gaat het met eten van groenten? Mocht dat nou ook niet zo geweldig lopen dan zou ik persoonlijk even een weekje helemaal stoppen met alle bijvoeding en daarna opnieuw beginnen. Kleine hapjes, alleen groenten en langzaam opbouwen. Eerst verse groenten en pas als dat een tijdje goed loopt, vers fruit.

16. melloncollie

Gaat ook knudde. Ben al eens opnieuw begonnen. Groenten gemixt; dus een maaltijd van ons (groenten en aardappel) werkt nog het best.

Ik ben uiteindelijk met fruit verder gegaan omdat de groenten nog helemaal niet gingen. Heb er ook al eens een topic over gestart. Dit is echt weer zo'n break down momentje. :(

17. Krul

Krul Lid

4 dec 2008
    69
    0
    0
    Juf
    Zeeland
    Ik pak een potje van 6 of 8 maanden en doe dan de helft. De andere helft gebruik ik de volgende dag.
    Bij fruit gebruik ik potjes voor 8 maanden, maar bij groenten meestal nog 6 maanden. Die zijn toch wat grover van structuur en daar is hij nog niet helemaal aan toe.
    En ik neem ook gerust wel eens het huismerk van etos, c1000 of Jumbo, want Olvarit is wel duur hoor!

18. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Hier ook eentje die geen verse hapjes wil ( behalve op het KDV, daar wel vers fruit, avondeten is daar gewoon uit potje). Ik weet ook dat het niet goedkoop is, maar iedere keer alles maken en weggooien is ook zonde. Eens in de zoveel tijd probeer ik weer eens vers en deze week at hij ineens een verse fruithap. Laatst ook een keer een verse groentehap.

Geen idee waarom vers soms niet wil. Wat ik wel probeer is een beetje de verhouding van een potje aan te houden of dezelfde soort groenten en fruit klaar te maken waardoor je een vers potje krijgt.

Overigens fruitpotjes met kiwi zijn hier ook geen succes. Met name de mango/sinaasappel en banaan is hier favoriet.

19. melloncollie

Yep, Olvarit is zeker duur. Maar ik moet wel goed opletten dat het lactose-vrij is. Ik wil zuivel tot het 1e jaar nog zoveel mogelijk beperken ivm mogelijke allergieontwikkeling. En vaak zit er in goedkopere potjes toch lactose verwerkt.

20. Krul

Krul Lid

4 dec 2008
    69
    0
    0
    Juf
    Zeeland
    Zit er lactose-allergie bij jullie in de familie dan?
    Het is natuurlijk wel zo, dat als je iedere dag maar een half potje gebruikt, dat je dan ook maar de helft van het aantal potjes per week nodig hebt...;)

Deel Deze Pagina