De 1e stap naar vaste voeding, altijd rijstebloem?

Discussie in 'Voeding' gestart door heppiedepeppie, 12 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Over een weekje of twee willen we langzaam aan gaan starten met bijvoeding bij ons zoontje. Vanwege zijn KMA en eczeem willen we zo lang mogelijk wachten (ook op advies van KA), maar hij is er echt aan toe.

Maar nu is mijn vraag: is de eerste stap naar vaste voeding, altijd met rijstebloem door de fles?

Omdat je bijna in elk schema leest dat kindjes wel papflessen of bordjes pap eten, vroeg ik me dat af....

Of zijn er ook mama's die meteen met vaste voeding beginnen?

2. PlainJane

PlainJane Fanatiek lid

1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Ik heb met 4 maanden rijstebloem geprobeerd, maar dat gaf verstopping dus daar ben ik toen mee gestopt. Met 5 maanden zijn we begonnen met fruithapje, en met 6 maanden groente en rijstebloem erbij. Inmiddels geef ik ontbijtgranen, omdat dit ook goed voor de darmpjes is.

Ik ben dus wel begonnen met rijstebloem, maar zou het niet aanraden. Het is uiteindelijk van rijst, wat wat moeilijker verteerbaar is. Fruit en groente kan ook wel verstopping geven, maar dat werkte hier juist heel goed op de darmpjes!
    Dus als ik het over zou doen, zou ik eerst beginnen met fruit en/of groente, en als dat aanslaat een papfles erbij.

3. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Ik heb nooit rijstebloem (of andere pap) gegeven. Bij mijn zoontje begonnen met groente, toen fruit en toen hij toe was aan granen gelijk begonnen met brood. Niet dat pap slecht is hoor, maar ik vind het zelf niet nodig en ook niet handig met bv, want dan moet je gaan kolven en deze mama is lui.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee hoor, heb nooit pap gegeven aan de oudste, vind het geknoei en gedoe en bovendien geef ik bv dus dan is het helemaal onhandig. Ben bij haar met 5,5 maand met groenten en daarna fruit begonnen. En ben van plan het bij de jongste hetzelfde aan te pakken. Ik heb dat hele pap-verhaal nooit zo begrepen. Maar ik vind het zelf ook vies, dat zal wel schelen ;)

5. adi

adi Niet meer actief

Nee joh, het komt vooral omdat rijstebloem geen gluten bevat en vrij neutraal van smaak is. Daarom 'mag' je het geven voor 6mnd. Het hoeft natuurlijk helemaal niet, want het voegt nauwelijks wat toe.
    En in de schemas van nutricia ed zul je het natuurlijk altijd tegenkomen, zij willen graag dat hun hele assortiment door alle ouders wordt gebruikt ;)

En tenslotte is het gewoon rijst, en kan vaak verstoppend werken.

Ik zou lekker beginnen met milde groente en na een paar weken fruit erbij. Dan is hij ook ruim 6mnd en kun je ook een broodkorst en evt een granenpap geven als ontbijt.

6. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Rijstebloem nooit gegeven. Met 5 maanden begonnen met groenten. Toen dat goed ging fruit gaan gegeven. Met 6 maanden ongeveer bordje pap 's morgens. En vanaf 7 maanden krijgt hij 's middags een boterham.

7. Vagans

Vagans Niet meer actief

Nooit pap of wat dan ook gegeven!

Na BV was het eerste hapje worteltjes (olvarit) en toen gewoon verder gegaan.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier gewoon met groente begonnen. Rijstebloem voegt niets toe en voor mijn kind zo oud was hadden een paar kinderen in de omgeving flink last gekregen van rijstebloem.

Wel gewoon na zes maanden begonnen.

Waarom denk je dat je kind er aan toe is?

9. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik wil met bijvoeding wachten tot 6 maanden op aanraden van de kinderarts. Niet alleen vanwege de KMA (want dan mag je gewoon voorzichtig met 4 maanden beginnen, de KA zei dat dat achterhaald was) maar ook omdat Lucas heel veel last heeft van eczeem.
    Ze zei toen dat als we dachten dat hij niet meer tevreden is met zijn gewone voeding, hij evt rijstebloem mocht.

Ik dacht dat dit altijd de eerste stap was om de darmpjes te laten wennen, maar als dat niet hoeft, ga ik het ook niet gebruiken denk ik. Dan kan ik beter nog even wachten. Lucas is nu nog aardig tevreden. Hij krijgt 5x180/6 met 2,5 schep nutriton. Ik ben ook bang dat als ik én RB én Nutriton ga gebruiken dat het een betonblok wordt in de fles...

Maar was dus benieuwd naar andere verhalen! Uiteindelijk ga je je kindje toch wel pap geven? Maar dan granen pap vanaf 6 maanden?

10. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Ik ben wel met rijstebloem begonnen maar dit leverde krampjes op dus snel weer gestopt. Met 5,5 maand had ze niet meer genoeg aan de melk (s nachts wakker worden vd honger terwijl ze aan de max van haar voeding zat). We zijn toen met groenten begonnen. 2 weken later met fruit en ik denk met 6,5 maand ook met granenpap. Dat ging toen wel goed.

11. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    O en rijstebloem gooi ik nu af en toe door haar groentehapje of als papje als ze weer eens geen melk wil drinken (pap wil ze dan wel)

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

@ TS: nee hoor, Yara heeft nog nooit 1 hap pap op! Niet in een fles (krijgt ze sowieso niet) en ook niet uit een bordje!

Met groenten begonnen, daar fruit aan toegevoegd en daar brood aan toegevoegd.

Pap is helemaal niet nodig! Ik leer dr liever meteen goed kauwen enzo ;)

Maar ieder zn mannier, maar het hoeft dus niet :)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    ligt er aan wat je onder 'uiteindelijk' verstaat. Als baby kregen ze hier geen pap, lustten ze niet. Ze aten eerst groente, daarna fruit en daarna brood. De een begon toen ze een jaar of vier was af en toe met havermout met me meeeten, de ander gruwt hof steeds van pap...

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Je hoeft ip helemaal nooit pap te geven als je dat niet wil....
    Hier wel ooit rijstebloem gegeven, maar niet standaard. Al hebben we wel een kind wat ontzettend kan smullen van de pap!
    Tegenwoordig vraagt ze er soms om ipv een boterham, prima hoor... (papa en mama aten vroeger ook heel graag pap en nog wel eens!)
    Ze krijgt nu wel de 8 granen pap van Bambix met gewone halfvolle melk.

Maar als je het nog kan rekken en dan gewoon met groenten en fruit kan beginnen is het natuurlijk ook prima.
    Rijstebloem voegt niks toe wat betreft voedingswaarden, alleen calorieën en ze zeggen dat ze door de dikkere structuur vast kunnen wennen voordat ze andere hapjes krijgen. Maar ja, dat kan natuurlijk ook gewoon met groenten/ fruit.

Wat betreft granenpap: hier heeft ze tot 1 jaar eigenlijk geen boterham gewild in de ochtend, dus daarom gaven wij haar 's morgens een papfles tussen 6 en 7 uur, waarna ze nog lekker 2 uur doortukte! Ook prima...

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Pap is nergens voor nodig.

Je kindje is toe aan vast voedsel als het zelf kan zitten, eten kan pakken, en naar zijn mondje kan doen. Zo zijn wij dus ook begonnen, met wat stukken gaar gekookte groente en ook af en toe een broodkorstje om aan te sabbelen en knagen. En natuurlijk zacht fruit, en later wat zuivel (naast de bv).

Tegen de tijd dat granen echt belangrijk worden, en je kindje eet echt nog niet van het brood (en/of andere volkoren granen zoals rijst etc), kun je alsnog granenpap overwegen.

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Rijstebloem??;)

Broccoli gaf ik als eerste bijvoeding en hij vond het zalig!:D

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    #17 frannie82, 13 mei 2012
    Laatst bewerkt: 13 mei 2012
    Pap is hier een noodoplossing omdat ze zo slecht dronk en daardoor niet aan de minimale flesvoeding kwam/komt dus een uitkomst. Ben inmiddels over op licht volkoren. Ze vindt pap heerlijk. Ik zie niet in waarom het onzin is het is wel voedzaam nl. Rijstebloem heb ik nog voor het geval dat. Hier wilde ik het in eerste instantie door de fles doen maar dat dronk ze niet en met een lepel als pap gaat het super.

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Rijstebloem is geen vaste voeding. Het is verdikte melk ;) er zit geen voedingswaarde aan en geeft voor een allergisch eigenlijk alleen maar nadelen; kans op verstopping bijvoorbeeld! Wij zijn gewoon met 6 maanden begonnen met groenten, daarna fruit, daarna brood. Ze kreeg afwisselend soms een prakje en meestal stukjes in de hand. De eerste 2 maanden hebben we gecombineerd, daarna wou ze bijna geen prakjes meer gevoerd krijgen.

Pap vind ik zelf pas van toegevoegde waarde als je kindje 6 maanden is, en granenpap/ontbijt pap mag krijgen.

19. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Inderdaad...
    Het is helemaal geen onzin om bijvoorbeeld een boterham een keer te vervangen door een bordje granenpap of zo! Veel volwassenen eten bijvoorbeeld ook een bord brinta als ontbijt, niks mis mee....
    Maar zou hier zeker geen rijstebloem voor gebruiken, voegt niks toe en vult ook minder goed dan granenpap!
    Als ik hier de keus geef tussen een boterham en pap dan kiest ze tot nu toe eigenlijk altijd pap. Maar als ik gewoon een boterham geef, dan eet ze hem ook altijd op!

20. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier de rijstebloem overgeslagen en begonnen met fruithapjes (en later groenten).
    De enige reden waarom ik nu soms granenpap of rijstebloem gebruik is om de fruithapjes wat in te dikken.
    Ik maak ze namelijk zelf en soms zit er net wat te veel vocht in...
    Verder krijgt ze nog gewoon welk (borst en fles), maar dus zonder pap.

Deel Deze Pagina