Tips zelf koken/macaroni met wat?

Discussie in 'Voeding' gestart door Minny, 6 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hoi, ik wil vanaf nu zelf eten maken voor mijn zoontje, want hij vindt de potjes niks.

Wat maken jullie zelf?

En nu ga ik voor ons zelf macaroni maken. Maar wat mag een baby van 9 maanden daar nu bij hebben?

2. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Gewoon lekker mee laten eten.

Macaroni (of andere pasta) met gehakt, tomaten en lekker kruiden.

Op keukenkikker vind je leuke en lekkere recepten voor elke leeftijd.

Gewoon een beetje snuffelen op het I-net en je komt een heel eind. Ze mogen al best veel hoor.

Het boek 'Opperdepop' is ook handig als leidraad.

3. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Macaroni met kort gekookte tomaat die je daarna even prakt. Zijn ze volmaakt tevreden mee op deze leeftijd :D
    Anders misschien courgette, champignonnetjes, paprika, pompoen?
    Je kunt ook gewoon de pasta en de groenten los geven.

4. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Met kruiden wel oppassen met teveel zout!
    Maar een lekker tomaatje met doperwtjes erdoor, jum!

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier eet ze meestal pasta met groente, dus zonder saus. Net zoals rijst. Geeft een hoop minder geknoei ;) Ze eet hier zelf.
    Zo kook ik ook geregeld penne met een mix van bloemkool/broccoli/wortels (diepvries) en soms koolvis. Is ze hier gek op en het is zo klaar. Ideaal als wij wat anders (of ongezonds) eten.

6. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    hier at ze macaroni meteen met pot mee, incl kruiden, sambal, knoflook.. was wel maandje ouder toen.

7. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Das ook toevallig... Daar is een paar dagen geleden (2) veel over gepost in het maart mama's topic (dus ik heb mijn tips hier even voor je geknipt en geplakt)

*Pasta rode saus*
    Een lapje rundvlees (ahum is hier biefstuk hihi) in stukjes in de pan even aanbraden in een scheutje olie. Daarbij een halve courgette in stukken, een halve peen in stukken(of zo'n 1/2 zakje van die wortel julienne), een paar tomaten in stukken en een stronk selderij in stukken. Klein blikje tomatenpuree en een beetje tijm erbij. Deksel op de pan en laten staan 20 minuutjes ongeveer en dan rrrrrrrr door de staafmixer en in een ijsblokjesbakje in de vriezer.
    En dan als je gaat eten stop je twee of drie van die blokjes in een mok met een klein scheutje zonnebloemolie 30sec in de magnetron klein beetje macaroni(als je voedt) of Penne als hij/zij zelf ook eet koken en je hebt een portie pasta Bolognese.

Die variant van hierboven kan je eigenlijk met van alles maken. Ook heerlijk:

* Lamsvlees met groene groenten*
    Lamsvlees braden met allerlei groene groenten (brocoli, bonen, erwten ed), klein beetje water en een heel klein stukje van een boulionblokje en een beetje peterselie in de pan deksel erop 20 minuutjes laten staan. Rrrrrr even kort pureren en geven met kleffe rijst!

*Kalfsvlees met vergeten groenten"
    Kalfsvlees braden met stukken pastinaak, zoete aardappel, venkelknol en koolraap klein beetje van een boulionblokje erbij oh en een beetje water en dan net zoals hierboven.

Tegenwoordig pureer ik het vlees met een beetje van de groenten tot een saus en prak ik de rust tot stukjes. Deze 'stugge' stukjes vlees zijn nog wat moeilijk om nu al in stukjes te geven.

*Kaisersmarren* Fruit nog niet op?!?
    Bak een pannenkoekje met rozijntjes of met appel of naturel. Het bord op het fruit eroverheen en in stukjes snijden/prakken mmmmmm!

*groentensoep*
    2 liter water in een pan met 3 boulionblokjes (dus een beetje waterig nog) gehaktballetjes erin en pasta/vermicelli. Tien minuutjes opzetten ondertussen wortel, bloemkool, prei, peterselie en selderij snijden. Een paar scheppen soep in een ander pannetje doen. In de babypan de groenten zonder de prei gooien en in de grote pan alles incl nog een bouillonblokje. Even 5 minuutjes laten koken. Het 'dik' uit de soep scheppen en een beetje prakken of pureren voor een soort 'gebonden' soep qua dikte zeg maar (eet wat makkelijker). Soepstengel erbij en hoppa een heerlijk maaltijd soepje voor de hele familie

*Zalm met spinazie*
    Zalm bakken in een beetje olie, wanneer hij bijna klaar is de verse spinazie erbij en een paar schepjes creme fraiche prakkerdeprak Hoppa lekker joh! Ook voor de papa's en de mama's

*Kippenpootjes uit de oven*
    Kip even aanbraden en dan in een ovenschaal. Gehalveerde cherrytomaatjes (van die kleintjes) erop. Beetje olie in een beker doen, verse basilicum en knoflook erbij roeren (even klein snijden allebei). Over de kip. 20/25 minuutjes in de oven. Uit de oven. Tomaatjes e.d. door een beetje pasta (ook leuk: lettervermicelli) prakkerde prak! De kip een beetje in kleine stukjes scheuren en lekker uit het knuistje geven. Lekker met tagliatelle voor de papa's en de mama's.

Oh en fruit. Daar schil ik van alles van (appels, peren) en dat gooi ik in een pan (ik heb een flexibele stoominzet gekocht, van dat sileconenspul. Helemaal top) en daar mix ik van alles door. Bij de appie kan je van die doosjes uit de vriezer kopen met mango, ananas, rood fruit enz. Of ik prak er een banaan doorheen of ik geef een keer alleen appel ed. Anyway als je het gewoon een tijdje laat koken (10 minuutjes ongeveer) dan hoef je het niet meer te pureren dan zijn het hele zachte stukjes. Ideaal voor stukjes oefenen. Maar goed er zijn hier al kindjes die fruit zo uit de hand eten daar heeft Seph geen zin in. Te koud (die jongen is verder helemaal niet verwend of zo hoor haha).

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Volkorenpasta koken (penne, fusili, macaroni).

Venkel (ik gebruik dat ipv ui), paprika, courgette, kastanjechampignons roerbakken in wat olie of boter. Paprikapoeder, snuf peper.

Bij 9 maanden kan je ook knoflook en prei gebruiken.

Blikje ongezouten tomatenblokjes en Italiaanse keukenkuiden erbij.

Klaar!

Zo simpel en zo lekker!:)

9. adi

adi Niet meer actief

Ik zou al die bouillonblokjes weglaten onder het jaar. Dat is gewoon zout.

10. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Ik ben ook benieuwd! lees even mee...
    Hier krijgt zoonlief eigenlijk alleen groente met aardappel...
    dat kook ik 1 keer per week en elke dag krijgt hij zo'n potje...

maar wel saai dus ;) al krijgt hij iedere dag wel een andere groente....

11. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

22 nov 2010
    114
    0
    0
    Oeh, macaroni tussen babyvingers, dat is net als erwtjes, tranentrekkend schattig.

Kijk anders ook even in dit schema wat er vanaf 9 maanden allemaal sowieso kan.

Je zit in de winter wel met de kolen en preien, waarme je beter nog even kunt wachten. Maar op zich zijn er ook nog genoeg andere dingen nu... pastinaak, schorseneer, bloemkolen, penen enz. :)

12. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Oh dat kan ook maar ik heb het echt over een klein beetje van een blokje en daarmee bedoel ik gewoon echt een paar kruimeltjes van het hoekje.:) zo kunnen ze vanaf een maand of negen heel langzaamaan een beetje richting 'de pot' toegroeien qua zout en kruiden inname.

Deel Deze Pagina