tja, ik snap het wel dat mensen dat doen. Het is irritant, dat absoluut maar wat ik dan het ergste vind, is dat als ik NEE zeg, sommige mensen een discussie met me aan (proberen) te gaan. Dat het voor 1 keertje is (laatst op een verjaardag). Maar ze vergeten dan dat ik gemiddeld een stuk of 15 verjaardagen in een jaar heb, plus pasen, kerst en weet ik veel wat voor extra 'feestjes' nog meer. Dus het is niet 1 keer. Daar kan ik dus echt boos om worden En verder zijn wij niet heel moeilijk, maar genoeg is genoeg. Niet omdat tante nr. 1 haar een hapje van haar taart geeft, dat tante nr. 2 en tante nr. 3 het ook mogen. Vaak gebeurt het toch op verjaardagen, en dan vind ik een paar hapjes niet erg, maar ik bepaal wel waar de grens ligt.
Ooh wat vervelend he. Bij mij hebben ze ook weleens gevraagd of mijn dochter slagroom mocht toen ze 6 maanden oud was. Heb heel hard gelachen en vol ongeloof gekeken. De boodschap was duidelijk. Mijn schoonmoeder vraagt echt netjes of mijn dochter wat mag hebben en houd zich erg netjes aan onze regels (ze vind het al zo spannend als ze mag oppassen oid, ze zou niet durven iets anders te doen hihi). Mijn oma daarentegen wil mijn dochter alles geven. Van de week had ze al een soort muffin op (erg groot ding vind ik voor zo'n kleintje). Vraagt ze 5 min later of ze een kniepertie mag, of misschien een toatsje. Pfff oma, ziet mijn kind er ondervoed uit ofzo? Nee, ze heeft zat op. Moeders wil is wet hihi. Mijn vader is een schatje, hij verwent haar graag. Hij weet ook dat ze mandarijnen mag én heerlijk vind. Bij mandarijn nummer 3 heb ik maar op de rem getrapt
Ik ken het . Toen ze nog baby waren volgde mijn schoonmoeder netjes onze regels en was er niets aan de hand maar na mate K ouder werd Eerste kerstdag vierden we bij hun, daar kwamen we zo rond 14.30 uur aan en kregen we taart, ze snijdt dan ook een hele punt af voor Mr K terwijl ze Ms K een bisquitje geeft (in mijn ogen al irritant gewoon allebei hetzelfde), dus hebben wij gezegd dat hij niet zo'n groot stuk taart hoefde, er een puntje afgesneden en de rest terug gebracht naar de keuken. Tegen 15 uur mikt ze de hapjes op tafel, Mr K is dol op kaas en worst maar na 3 stukjes vind ik het genoeg en zeggen we dat hij nu pauze heeft (dan pakt hij ook niets meer, komt wel regelmatig vragen of de pauze al om is). Mijn schoonmoeder is het hier niet mee eens (laat toch lekker eten) en geeft hem dan een schaaltje met chips. Om 17 uur wil ze dan warm eten en wat krijgt Mr K bij het eten, een blikje fristi (wat hij natuurlijk binnen no-time op heeft) waardoor hij dus voor het eten al vol zit en niet wil eten (wat dan ook nog raar gevonden wordt) Erg frustreren ook omdat ze tegen mijn schoonzus zit te klagen dat ze het niet normaal vind dat Mr K steeds pauze krijgt enz enz enz. Waarop mijn schoonzusje heeft gezegd dat ze het best niet eens mag zijn met ons maar dat ze onze manier van opvoeden maar te respecteren heeft. Ze komt ook elke week met wat voor de kinderenl, op zich niet erg een zakje met een blikje chocomelk en wat snoep voor Mr K en een koekje voor Ms K. Maar wat eerst een snoepje was is inmiddels al een zak snoep geworden en dat vind ik dus niet nodig Groetjes Anita
bij mn moeder is het niet zo, maar mn schoonmoeder is ook heel erg. Het lijkt wel of de hele dag moet bestaan uit vreten. Met sinterklaas kwamen we om 10.00 uur, eerst een schaal op tafel met stukken speculaas, taai taai, pepernoten, chocoladepepernoten en marsepein. Niet dat iedereen iets moest kiezen, nee de hele schaal blijft op tafel staan. Die bleef staan tot het middageten, daarna meteen weer snoep en koek (toen lag meisje gelukkig op bed) en om half 5 werd dat vervangen door toastjes met allerlei erop. Echt niet normaal. Afgelopen zaterdag gingen we daar s avonds eten, toen heb ik ook tegen vriendlief gezegd dat ik niet de hele middag wilde gaan, omdat ze anders weer van alles voor dr neus heeft staan en ik het zielig vind om steeds nee te zeggen. Dus we waren er rond kwart over 4/half 5. (we hadden eerder al afgesproken om half 6 te eten omdat schoonvader nog weg moest s avonds. ) we zijn nog geen 5 minuten binnen en ze begint weer over toastjes. Toen heb ik ook gezegd: we eten over een uur en ik vind het niet nodig dat ze continue volgepropt wordt.
Hier hebben we ook de regel dat er een uur voor het eten gewoon niets meer gegeten wordt. Snoep en koekjes en chipjes zijn hier wel aanwezig en 1 x per dag mag daar uit gekozen worden en dat krijgen ze dan ook gewoon. En weet je wat meest favoriet is, de evergreen .
Nou, dat is dus precies wat ik ook, vooral mijn vader, probeer duidelijk te maken. Hij is vrij om het onzin te vinden, of om er anders over te denken, maar hij kan op zijn minst respecteren hoe wij het willen. Maar goed, schijnbaar is dat nogal moeilijk. Ik heb er overigens alle vertrouwen in dat mijn stiefmoeder Ayla niet allemaal dingen voert die wij niet willen hebben, maar toch breng ik Ayla dus liever bij mijn moeder om op te passen dan bij mijn vader en stiefmoeder, omdat mijn vader haar toch elke keer "verboden" dingen wil voeren.
Valt me wel op dat het met name onze schoonmoeders zijn die de kinderen van alles willen toestoppen en niet onze moeder...
Hier ook bekend hoor, bij mij zowel mijn ouders als schoonouders. Constant taart, koekjes, snoepgoed etc. Mierzoete roosvicee en ga zo maar door. En als ze dan haar bruine boterham niet op eet, willen ze gelijk een witte maken of wat anders. Of niet begrijpen waarom ze na een middag gevreet en gesnoep hun avondeten niet lusten...goh, hoe zou dat nou kunnen? Ik ben echt niet zo moeilijk hoor, ze mogen best een koekje of wat dan ook, maar niet een koekje én een stuk chocola én een stuk taart én een reep....
Als ik het zo lees denk ik; goh wat gastvrij, ze willen goed voor hun gasten zorgen. Meestal blijft het bij 1 biscuitje bij je koffie en thats it. Ik snap best dat je niet wilt dat je kind de hele dag snoept maar ik neem aan dat ze het juist lief bedoelen en niet willen dat het je aan iets ontbreekt.
ons mannetje is nog niet zo lang groente en fruit aan het proeven,dus verder kent hij nog niks.. Wat ik laatst wel meemaakte,en daar was ik echt boos om,mijn vader was de speen van Sietse in de roosvicee aan het dompelen,en dan mocht Sietse het eraf sabbelen,en dit niet 1x,maar meerdere keren achter mekaar,het mannetje was toen 4 maanden oud!!! Ik geef hem al geen sapjes maar thee,en dan gaan ze hem ierzoete roosvicee voeren,totaal niet nodig!
Wat een 'feest' der herkenning hier. Hier is het mijn moeder die wortelen in haar oren lijkt te hebben . Aangezien ze onze manier van opvoeden weigert te respecteren en als overdreven bestempeld, heb ik aangegeven dat ze dan ook niet moet verwachten dat we haar als oppas vragen. Ze vindt het bijv. nodig om mijn dochter met 6 maanden stiekem slagroom te voeren. Dit terwijl ik nog geen half uur daarvoor had aangegeven dat we haar geen suiker geven en dat ze een paar dagen uberhaupt geen bijvoeding mocht ivm een maag- en darmvirus. Ik was woest en nu is zij woest omdat ik woest was. Zucht....
jeetje,wat een onbegrip van je moeder zeg. Een kind van 6 maanden heeft toch totaal niks aan slagroom,waarom zou je hem/haar dat dan geven?? En dan zeker niet als je kind net goed ziek is geweest. Bij ons krijgt hij ook nog geen suiker,alleen wat in fruithap zit,mar dat zijn vruchtsuikers,maak de hapjes zelf. Jammer dat jullie u woest op mekaar zijn,zou een goed gesprek niet helpen denk je??
Zat je er niet bij toen dat gebeurde? Als je er wel bij zat, dan begrijp ik eigenlijk niet dat je niet ingreep na de 1e keer.
Nee,ik zat er niet bij,anders had ik natuurlijk meteen ingegrepen. Hij zat in de keuken,en ik kwam net van mijn werk binnenlopen om Sietse op te halen. Ik had eerst niet meteen door wat hij aan het doen was,ik dacht meer dat Sietse zijn speen had uitgedaan,en toen pas zag ik dat schaaltje roosvicee staan en dat hij speentje er in dompelde.