Waarom wil je wel/niet afvallen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Loeki2, 1 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ik was in 2006 60 kg.
    In 2007 65 omdat ik toen ben gestopt met roken.
    Nu weeg ik 67,2 en ben nu weer opweg naar de 65.
    Ik woog op mijn zwaarst 68,8/69 kg..help..
    Dat wil ik echt niet! Ik kom wat aan rond mijn buik/middel
    en dat vindt ik niet leuk.. ik probeer 2x per week te sporten
    maar helaas lukt dat door mijn onregelmatige werk niet altijd.
    Mijn benen/armen en billen zijn nog wel mooi, heb gelukkig
    niet veel cellulitis. Probeer minder te snacken en te snaaien,
    vooral door de weeks niet meer.

2. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik zou niet weten waarom ik af zou willen vallen, dus ik doe het ook lekker niet :)

3. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Eum als je bmi maar 19 is, dan mag je zeker zijn dat buikspieroefeningen wel voldoende zijn :)

Ik ben 1m80 en weeg rond de 60 (ene keer ga ik naar 58, kan ook wel eens naar 61 gaan). Een bmi van rond de 18.5 dus. Ik wil niet afvallen maar wel weer wat strakker in mijn vel zitten, dat kan door te sporten maar helaas ben ik daar voorlopig een beetje te lui voor haha.

4. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ja ik zat me ook al af te vragen hoe je dat doet, want een bloesje maat 34-36 moet ik met mijn c-cup al niet proberen... krijg niet eens de knoopjes toe aan mijn borsten en als ik dan maat 38 neem dan gaat het wel toe maar is de rest te wijd :S

5. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Oh, wil nog even zeggen dat ik er niet naar streef om maar een bmi te hebben van 18.5 of zo, ben al blij dat het nu zo is, heb lang maar een bmi gehad van 17 of nog iets minder... het is gewoon moeder natuur die me zo gemaakt heeft... ik eet echt veel en kom niet bij, kan erg vervelend zijn, vooral als ik bvb met mijn zus op stap ben, zij komt (bij wijze van spreken) al aan van een glas water...

6. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Misschien heeft een laag BMI niet zo zeer iets te maken met een te kort aan vetweefsel, maar een te kort aan spierweefsel. Spierweefsel is zwaarder dan vet. Ik roep ook gewoon dat ik gespierd ben en dat ik zware botten heb. Hoe kan ik anders met een BMI van 26 in een maat 38-40.

7. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ja, daar heb je wel gelijk in hoor Loeki! Is een heel groot verschil hoor tussen vet- en spierweefsel en kan me inbeelden dat als jij veel spierweefsel hebt en weinig vetweefsel dat je eigenlijk totaal niet 'past' bij een bmi van 26. Moet overigens wel zeggen dat de berekeningen van bmi die je op internet vindt, heel algemeen zijn, bij ons in de fitness berekenen ze bvb. je bmi helemaal anders, ook op basis van je taille en dergelijke, volgens mij kloppen die echt veel meer!

8. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Ja, daar heb je een punt. Ik weet eigenlijk ook niet goed hoe t precies zit. Ik heb altijd maat 40-42 gehad met een BMI van 20. Maat 38 is van de tijd voordat ik kinderen kreeg.

9. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik wil afvallen en waarom?

Na 3 kinderen wil ik een gezonde mama zijn die niet een portie overgewicht meezeult. Tijdens de 1e en 2e zwangerschap heb ik diabetes gehad. Hierdoor werd ik gewaarschuwd dat ik een verhoogde kans heb om later diabetes type 2 te ontwikkelen en als ik te veel zou wegen, dan neemt die kans aanzienelijk toe. Of ik het krijg heb ik niet in de hand en ik kan ook niet in de toekomst kijken, wat ik wel onder controle kan houden is mijn gewicht zodat ik er statistisch gezien het minste risico op heb om het te krijgen.
    In mijn geval betekent het dat ik naar een BMI van maximaal 25 toe moet, en dat betekent bij mijn lengte (1,75m) ongeveer 75 kg. Ik zit nu op 80 dus nog maar 5 te gaan.
    Inmiddels krijg ik van veel mensen om me heen al te horen dat ik dun word, en dat klopt ook wel een beetje want ik kan al weer een paar broeken maat 40 aan. Bij 75 kg zal het 38 zijn en dat is een hele prima maat voor iemand die 3 kids heeft en midden 30 is.
    Ik lijk lichter omdat ik een relatief klein/smal hoofd heb en ik ben gezegend met slanke cellulitus-vrije benen, daarbij ben ik behoorlijk gespierd. Nadeel is dan dat het gewicht (en dus ook intern vet) zich in en om mijn buik zit geconcentreerd en dat is weer gevaarlijker voor de kans op hart en vaatziekten.

Oftewel, ik moet naar een BMI van 20-25 en uit ervaring weet ik dat 75 prima is. Tegenstanders van de BMI metingen roepen vaak snel dat die getallen onzin zijn, ik zie dat anders: 20-25 is gezond, wat betekent dat ik met mijn lengte tussen de 61,2 en 76,5 kg mag wegen. Volgens mij heb je dan de verschillen in lichaamsbouw ook wel afgedekt.

Groet van Kiki

10. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
  11. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Alleen calorien werkt niet. Je moet ook kijken welke calorien je binnen krijgt (koolhydraten, suikers, vetten, plantaardig/dierlijk). Bij mij klopt die link met de berekening in ieder geval niet.

Als ik dat gewicht wil bereiken moet ik een honger dieet volgen en elke dag 1,5 zwaar trainen. En dat heb ik er niet meer voor over. Die standaard berekeningen en tabellen zijn in ieder geval niet op mijn lichaamstype gemaakt: Ik ben een mesomorf met een vleugje endomorf

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

@Kiki, ik ben geen tegenstander van de bmi berekening maar ben het niet helemaal met je eens dat dat je gezonde gewicht aangeeft. ik zie het meer als een richtlijn en ga zelf boven dat bmi zitten. maar het ligt er ook aan waar je je goed bij voelt denk ik, zelf streef ik naar de combi maat 40-42 en een goede conditie. maar wie weet als ik zover ben ga ik ook wel door omdat ik nog niet tevreden ben.

14. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik geloof ook niet dat ik zei dat het werkt als je alleen calorieen telt, of wel...? ;)
    Ik bedoelde de link puur als hulpmiddeltje, voor degene die er behoefte aan heeft.
    Persoonlijk vond ik het geruststellend te ontdekken dat ik me juist niet hoef uit te hongeren om over een periode van 26 weken bijvoorbeeld een x aantal kilo's af te vallen.
    Iedereen doet het toch op zijn/haar eigen manier; hulpmiddeltjes kunnen dan handig zijn :D

15. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Mijn antwoord op de vraag van de TS:

ik zou af willen vallen, omdat ik slank mooier vind. Eerlijk is eerlijk. Daarnaast: ik ben slanker geweest en merk het verschil in hoe je behandeld wordt. Slank zijn heeft daarin veel meer voordelen. Er gingen veel meer deuren voor me open. Het lijkt net alsof ik nu minder meetel. En dat speelt weer door naar mijn eigenwaarde.

16. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Dan mag ik 2200 kcal per dag eten :) nou dan val ik echt nie af hoor :)

Deel Deze Pagina