hallo dames ik heb een aantal vragen.... vanaf wanneer(hoe oud) mochten jullie kids op straat/stoep spelen voor het huis zonder toezicht van ouder met andere vriendjes vriendinnetjes? wordt er bij jullie na het eten nog gespeeld kindje van 3 a 4 jaar? en tot hoelaat vinden jullie dat een kindje van 3 a 4 jr. in de vakantie op straat mag spelen? als ze al op straat mogen spelen? (hiermee bedoel ik ook `s avonds) Ben gewoon eens nieuwschierig over jullie meningen. g
Het hangt ontzettend af van de wijk denk ik. Maar hier gebeurd het zeker niet voor een jaar of 6/7 . Onder andere omdat hier veel water ligt. Op straat spelen terwijl ik (of andere ouder) zéér regelmatig kijk: Nouja eigenlijk ook niet voor ze een jaar of 6/7 is denk ik. Hoe rustig en voorzichtig ze ook is, ik vertrouw m'n kind wel, maar andere mensen niet. Tot hoe laat: Een uurtje of 8 vind ik lang genoeg bij 7/8 jaar. Tenzij het héél lekker weer is en iedereen meer buiten dan binnen leeft, dan mag het best eens 9 uur zijn.
Simpel met deze leeftijd speelde mijn zoon nog niet alleen buiten. Pas van af een jaar of 6/7 mocht hij op de stoep spelen en rondjes rijden rond om het huis. Moet wel zeggen woonde aan een drukke weg. En kinderen van een jaar of 3/4 vind ik persoonlijk dat ze rond een uur of 20. toch zeker de nacht in gaan. (slapen dus, ondanks vakantie) Uit zonder ringen daar gelaten natuurlijk. ( Feestje bijvoorbeeld) Nu met dochter die zie ik nu ook niet met 3/4 jaar alleen buiten spelen. Heb nu wel een lange galerij. Maar mama/papa zullen er altijd bij blijven.
Nu zeker nog niet alleen buiten spelen. De buurjongens (4/5) mogen het wel en daar wil dochter graag spelen. Maar de ouders laten ze dus gewoon de tuin uitlopen dan.. Dan hou ik r dus eigenlijk steeds wel in de gaten. Ze spelen dan vnl achter bij de garages, maar kunnen ook makkelijk naar voor lopen, waar best een drukke weg is. Daar vertrouw ik haar echt nog niet bij, zeker niet als ze druk aan het spelen is. Geen idee wanneer ze wel 'alleen' buiten mag spelen. Voorlopig nog niet! Verder sowieso iedere dag half 8 naar boven, ook in de vakantie in principe. Als we een dagje weg zijn geweest, kan het natuurlijk nog wel eens uitlopen. Maar verder speelt ze sowieso ook niet meer buiten (de tuin) na een uur of 18/etenstijd.
Wij wonen in een doodlopende privaatstraat. Dus eigenlijk geen verkeer bij ons, enkel de plaatselijke bewoners die bijna allemaal kinderen hebben. De kinderen van hen (vanaf 4 jaar) spelen vrij op straat, maar meestal verzamelen ze zich allemaal ergens in een tuin. We wonen er nog maar 4 weken, maar toen de buurvrouwen op mij afkwamen of onze princes mee mocht spelen, heb ik toch even raar opgekeken en gezegd dat ze nog net geen 2 jaar is. Toch heb ik haar laten meegaan, want er is altijd een buurvrouw die toch oppast. En het bevalt goed. De ene keer spelen de kinderen bij ons in de tuin, de andere keer ergens anders. En ik moet mij echt geen zorgen maken. En soms trekken ze van tuin naar tuin. Mijn dochter speelt dus samen met de andere kinderen alleen op straat... Ach ja, ze mag maar in de vakantie buiten spelen tot 19 uur.
Ik neem maar even het huis van mijn schoonouders als uitgangspunt. Die wonen aan een hofje, en niet zoals wij aan een doorgaande weg. Bij ons thuis is dus helemaal nooit sprake van op straat spelen, hooguit op de stoep. En zonder toezicht de komende jaren ook dat niet. Bij m'n schoonouders spelen de kinderen wel 'op straat' in het hofje, maar niet zonder toezicht. Misschien met een jaar of 6, dat vind ik vroeg genoeg. Na het eten spelen ze soms nog wel even buiten. Maar rond 19.30 gaan ze toch naar bed, dat hebben ze gewoon nodig.
De kinderen spelen hier wel buiten maar in de (afgesloten) tuin. Ik denk dat ik het goed ga vinden als zoon er om gaat vragen (hij wordt bijna 4) en dan eerst met toezicht. Wij wonen aan een rustige straat met een pleintje. Alle kindjes spelen daar. Vooralsnog heeft hij geen interesse getoond maar ik denk dat dat snel zal komen als hij naar school gaat.
Onze kinderen vind ik nog te jong om zonder toezicht te spelen buiten (behalve in onze achtertuin). Hier spelen kinderen vanaf ong 5 jaar zonder toezicht in de speeltuin dat tussen de huizen staat bij ons in de straat. Het lastige is dat ze de straat eerst moeten oversteken. Gelukkig rijden de automobilisten rustig omdat hier heel vaak kinderen over straat heen en weer rennen of fietsen (sceeleren, skaten enz)
WIj hebben het geluk aan en veldje te wonen waar we vanuit de achteruin, woonkamer op kunnen kijken. Dochter van 3,5 kan daar dus al aardi "zelfstandig" spelen maar ik loop regelmatig even naar buiten om te kijken hoe het gaat. Ze kunnen overigens het veldje NIET af. De andere twee mochten met 6 jaar een blokje om dus niet van de stoep af. Inmiddels is de middelste 7 en heeft ze van de week buiten gespeeld buiten onze straat. Ik moet wel zeggen dat ik geen kinderen heb die gekke dingen doen en we in een heel rustige wijk wonen. We wonen tegenover een speeltuintje, hier mag de jongste niet alleen naar toe. Ik ga altijd even mee of de moeder van haar vriendinnetje neemt haar me. Bij ons is het na het eten op het veldje blijven met de buurkindjes, hooguit naar het speeltuintje maar verder niet. Met super mooi weer en in de vakantie mag de middelste tot hooguit 8 uur naar buiten, de oudste tot half 9. Onze dochter van 3,5 gaat uiterlijk half 8 naar bed.
mja wij zaten een beetje met het dilemma.. dat veel kinderen van 4 wel buiten mogen spelen... en als ze naar school zou gaan.. zou ze vast bij kindjes gaan spelen en met mooi weer dus ook buiten! dus ik wilde wel dat ze een keertje buiten had gespeeld gewoon om te kijken hoe het zou gaan. en eigenlijk gaat het prima. En nu.. eigenlijk de laatste 2 maanden wil ze eigenlijk liefst elke dag buiten spelen. Ze mag overigens alleen voor op de stoep fietsen.. en soms met het buurmeisje een blokje om maar dan wil ik wel dat ze dan meteen weer terugkomen en niet aan de andere kant blijven plakken. En tegen etenstijd komt het stoepkrijt te voorschijn.. dan mag ze enkel "in zicht" spelen. Dan ga ik koken en wij hebben een glazen gevel aan de voorkant waar ik sta te koken dus dan zit ze gewoon voor het huis te krijten.
Wij zijn er nu mee begonnen....dood eng vind ik het! Ze mag nu als de buurtkinderen buiten zijn ook buiten spelen in de straat. Op haar fietsje...ze mag dan in de straat heen en weer en ze moet het vragen als ze ergens in de tuin gaat spelen. Tot nu toe gaat het goed! Sta zelf wel elke 5 minuten om het hoekje te kijken, maar zorg er wel voor dat ze mij niet ziet. Ze moet in mijn ogen wel het gevoel hebben dat wij haar vertrouwen. Mahr eng en spannend is het wel hoor
Milan wordt deze maand 4, maar die mag van mij nog niet alleen buiten spelen op de stoep. Hij heeft er gelukkig ook nog interesse in, dus als dat komt, zullen we er wel weer verder over na denken. We wonen op zich wel in een rustige straat, maar ook hier rijden gewoon auto's en hij kan zomaar in zijn enthousiasme de straat op rennen natuurlijk. Hij mag wel gewoon bij ons in de tuin spelen (ook wel eens in de voortuin, dan zit ik in de woonkamer en kan ik 'm zo in de gaten houden).
Nou voorlopig mag hij nog niet op straat spelen. Hij wordt in september 4 maar vind dat nog echt te jong om alleen zijn gang te laten gaan. En wij hebben hier wel wat sloten in de buurt nou zolang hij geen zwemdiploma heeft ga ik altijd mee. Onze buurmeisjes van 4 en 6 mogen al de hele wijk door en dus ook naar het speelveld verder in de wijk. Ik vind dat gewoon nog te jong. Hij mag wel bij die meiden in de tuin spelen en zij bij ons en dan loopt hij wel van onze tuin (hoekhuis) langs de parkeerplaatsen naar hun tuin. Maar vanaf een jaar of 6 en een zwemdiploma verder zal ik er waarschijnlijk wat makkelijker in worden maar voorlopig niet. Ik ken mijn zoontje ook goed genoeg dat hij dan te enthousiast wordt en ineens oversteekt ofzo.
onze dochter wordt in oktober 4 maar mag nog niet alleen op straat spelen. Voor sowieso niet, is een straat waar hard in gereden wordt. Achter hebben we een speeltuin, echt direct als je de poort uitkomt. s ochtends is ze daar alleen, want alle andere kinderen zitten al op school. Dan speelt zij daar en ik zet mijn stoel zo dat ik haar kan zien. Voor haar gevoel speelt ze dus alleen Maar ze is nooit zonder toezicht.
Precies zo hier... Als ik dr niet regelmatig langs hoor komen ga ik ook wel even kijken. En ik heb de keukendeur altijd open staan... (die kan zo'n 5cm open.. Genoeg om te horen waar ze is )