hier wordt ik dus ook zo moe van he??? Je hoeft het ook niet te snappen en ik vind het helemaal niet interessant wat jij ervan vindt. En wat sarah zegt, waarom zou je die vraag moeten stellen??? En waarom zou je moeten zeggen ik geef flesvoeding omdat..... nee, ik geef flesvoeding punt. Want in je voorbeeld over het slikken van medicijnen, is zoiets dan de enige reden om flesvoeding te geven??? Daarmee impliceer je dus echt dat flesvoeding de enige optie is als bv om de een of andere reden niet kan. En dat het daarmee wel slecht is om bewust voor flesvoeding te kiezen. Ik begrijp niet waarom sommige bv moeders dat steeds moeten uitdragen Geeft dat jou een extra goed gevoel ofzo???
Nee, dat is niet absurd, als de andere kant OOK gezegd mag worden. Dingen moeten gewoon allemaal (zij het met respect naar de ander toe) gezegd kunnen worden. Waar het om draait is dat we als vrouwen echt moeten ophouden om elke keer dat een ander iets zegt dat maar zou kunnen lijken op afkeuring van onze keuze, ons aangevallen te voelen. Ik ben christen en krijg echt om de haverklap van anderen te horen dat ik in sprookjes geloof. Ja, nou, dan vind je dat toch lekker, denk ik dan? Komen we nog wel eens achter of het echt een sprookje is, of toch niet... Mijn punt: als we zover zouden zijn dat we netjes politiek correct geen dingen meer zeggen over BV of KV, dan is er wel weer een ander onderwerp waarover geruzied kan worden. Het is echt een illusie om te denken dat we het ooit over alles maar eens zullen gaan worden. Trek het je gewoon niet zo aan wat een ander over jouw keuzes te zeggen heeft en doe je ding...
Wat ben jij fel zeg! Hoor je mij zeggen dat ik jou keuze niet snap! En vind het jammer voor je dat anderen dat wel doen. Net zo goed als BV mama's zeggen dat ze KV mama's niet snappen. Ik ben deze discussie mee gaan lezen en voelde me als KV mama toch wel enigzins de behoefte om te reageren, dwz lichtelijk aangevallen door sommige opmerken. Wat ik dus niet snap.... en dat heeft niks te maken met of moeders nou wel of geen borstvoeding geven, maar dat hier altijd zo'n ontzettende discussie over gevoerd wordt. Er zijn veel ergere dingen in de wereld waar je je druk om zou moeten maken. Dit is niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor. Maar naar alle moeders die zo nodig moeten zeggen dat ze de keuze voor anders voeden dan zij doen, niet snappen. Ik denk dat iedere moeder met liefde haar kind voedt, of dit nou aan de borst of met een fles is..... En liefde... daar gaat het toch uiteindelijk allemaal om????
Ik heb 6 weken borstvoeding gegeven, wat niet is gelukt. Maar ik zou me dus never nooit niet aangevallen voelen als iemand tegen mij zegt waarom ik niet langer ben door gegaan. Heel simpel, het is MIJN keus en MIJN beslissing geweest om er mee te stoppen. Ik hoef helemaal niemand verantwoording af te leggen over mijn keuzes... Ik irriteer me dood aan mensen die hun mening zo vreselijk willen opdringen over dit soort zaken. Laat mensen gewoon in hun waarde. Ik kan me beide kanten voorstellen, het is fijn als de borstvoeding lukt. Maar ik kan me ook goed voorstellen waarom mensen het niet willen doen of er al snel mee stoppen. Ik moest altijd kolven omdat mijn jongens prematuur geboren zijn. Ik 1 van mijn jongens 1x keer aan de borst gehad om te oefenen. En ik kan er niks aan doen maar vond het helemaal niks. Voelde me er totaal niet lekker bij. En er zijn veel moeders die zich bij het idee van borstvoeding geven niet lekker voelen. Dat heeft totaal niks te maken met dat je je kind wel of niet het beste wilt geven. Borstvoeding of kunstvoeding, iedere moeder wil het beste voor zijn of haar kind. En op beide worden ze wel groot....
Och, geloof me... als BV mama moet ik me ook voortdurend verantwoorden hoor. Zoals ik al zei: wij mensen (vrouwen) maken er een gewoonte van om elkaar verantwoording te vragen, of te DENKEN dat een ander verantwoording van je keuze maakt. Vanuit mijn werk train ik mensen oa op assertiviteit. Een van de punten die ik mensen dan aanleer, is om als iemand ergens naar vraagt, vooral enkel ja of nee te zeggen en niet allerlei redenen aan te gaan dragen. Zoals: Ga je mee zwemmen? Dan dus niet: Nee, want ik vind het te warm. (Want dan krijg je een discussie, omdat de ander dan gaat roepen: Ja, maar dan zoeken we een plekje in de schaduw, enz enz). Maar enkel: Nee, ik heb geen zin. En als een ander wel daadwerkelijk verantwoording vraagt: je HOEFT er niet op in te gaan he?
We zijn het hardstikke met elkaar eens hoor Maar daarom ben ik ook zo fel. Ik word zooooo moe van al die meiden die zich maar steeds en steeds weer aangevallen voelen. Heel vaak om niets, soms terecht, (dat ook), maar zelfs als iemand idd een rotopmerking maakt, zegt het zoveel over wie je bent als je je dat zo aan gaat trekken, (ik zeg dus niet dat jij dat doet). En dan denk ik echt: Jemig, zullen we elkaar gewoon eens laten kiezen wat we willen kiezen? En zullen we ook gewoon eens een ander laten kletsen als die stomme dingen roept, je schouders ophalen en verder gaan? Dit topic duurt niet zo lang omdat er discussie is over KV versus BV. Dit topic duurt zo lang omdat mensen zich veel te veel aantrekken van wat anderen vinden. Word je leven aardig ingewikkeld van. Moet je niet doen
dat werkt idd zo in de voorbeelden die jij geeft, maar aan mij is al vaak gevraagd: hoe gaat de borstvoeding??? uhh, die geef ik niet??? O, waarom lukte het niet??? Dan moet ik toch echt uitleggen dat het mijn keuze is, ze hebben al 2 aannames gedaan.
klinkt leuk, maar als ik zo vaak hoor dat ik mijn kind niet het beste geef (wat ik wel doe) dan moet je daar wel eens wat van zeggen.
Ik vraag me af waarom zoveel dames hier zich aantrekken van het feit wat anderen van hun keuzes vinden? Ik verbaas mij daar echt over. Kom op, wij maken onze keuzes omdat wij daar achter staan, neem ik aan. Wat maakt het uit wat een ander ervan vindt? Er worden hier verontwaardigde topics geopend over zogenaamd kwetsende opmerkingen van anderen. Kleine baby's, grote baby's, dikke baby's, dunne baby's, bv vs kv, wel snoep, geen snoep en ga zo door. Wij raken door alles tegenwoordig geraakt. Ik heb mij een aantal keer afgevraagd of ik niet een keer zo'n "onder de gordel" opmerking gehad heb? Het moet haast wel na wat ik hier lees. Maar nee en waarschijnlijk komt dat omdat ik dat niet interpreteer als steek onder water en dat komt omdat ik mij geen ene grasspriet interesseert wat anderen van mijn keuzes vinden. Ik maak een bewuste keuze omdat ik daar achter sta. Waarom is het zo belangrijk wat anderen ervan vinden? Wat een onzin. Zonde van energie die wij in deze hitte hard nodig hebben. Maar wel een heerlijk topic om door te lezen
Deze discussie zal blijven duren! Iedereen heeft eigen argumenten voor borstvoeding of flesvoeding. Ik heb 2 maanden met letterlijk bloed zweet en veel tranen geprobeerd om borstvoeding te geven. Met ontstekingen, spruw, om de 1,5 uur of kolven of voeden. Zelf dus niet kunnen slapen en dus niet goed kunnen genezen van een keizersnede. Na 2 maanden viel Milou zelfs af bij de borstvoeding en dat is dan ook de druppel geweest. Ik ben overgestapt op flesvoeding en kon eindelijk genieten van mijn meiske en herstellen van de keizersnede. En daarnaast het allerbelangrijkste (volgens mij dan) 2 maanden bezig geweest met het laten slagen van borstvoeding en daardoor te weinig kunnen genieten van mijn meiske. Mijn standpunt is dan ook: de beste voeding voor je kindje is de voeding waarbij kind en moeder zich het fijnste en gelukkigste bij voelen. Ik was een oververmoeide moeder die alles uit de kast wilde halen om de borstvoeding te laten slagen. Dit ging ten koste van Milou en mezelf. Dit doe ik bij een tweede dus echt niet meer. Ik wil wel weer proberen, maar stop veel sneller als het niet lukt.
Maar het gaat er toch om dat jij vindt dat jij je kind het beste geeft? F*ck the rest, zou mijn gedachte zijn.
Maar verander je daarmee de mening van die ander? Dat is een inschatting die ik zelf altijd probeer te maken: verandert iemands mening als ik uitleg geef? Zo niet, dan ga ik daar ook geen energie aan verspillen en denkt een ander maar lekker wat ie wil denken. Kan mij het schelen dat een ander mijn keuze afkeurt? Even ter voorbeeld weer: Mensen hebben nogal wat te zeggen over het feit dat ik al heel lang BV geef. Dat dat ook al veel langer is dan ik zelf in de planning had, ga ik echt niet lopen vertellen tegen mensen die toch wel ervan denken wat ze ervan denken. Moet zeggen dat ik dan vaak nog wat extra voer geef voor allerlei negatieve gedachten, door bijv te zeggen dat de kinderarts adviseert om nog minstens tot haar 2e verjaardag doorb te gaan, (wat overigens een serieus advies was in ons geval). Als mensen WEL open staan voor een verandering van mening, dan vertel ik dat Thirza veel ziek is geweest en veel last heeft gehad van van alles en nog wat, en dat het bij al die stress niet haalbaar was om de BV af te bouwen. Maar iemand die toch blijft vinden dat het belachelijk is dat ik zolang voedt? Laat maar lekker denken...
Nee dat denk ik idd niet, de ander zal er wel niet gevoelig voor zijn. Maar bij de vk werkte het wel, die wilde ook al een heel betoog gaan afsteken, tot ik mijn mening vertelde en toen zei ze, je hebt er wel echt goed overnagedacht. En toen was het klaar. dat probeer ik ook wel hoor, maar in mijn omgeving is men helaas echt pro-bv en die willen niks anders horen. Misschien is het anders als je het niet zo vaak hoort.
Als ik deze discussie lees, dan denk ik heel eerlijk gezegd dat degene die de keuze bv/fv bewust gemaakt hebben en daar 100% achter staan, zich helemaal niet aangevallen voelen. Tenminste, zo werkt dat bij mij... f*ck wat een ander dan vindt. Ik ben dus bang dat degene die zich wel aangevallen voelen, dus niet 100% achter hun keuze staan of zich toch onzeker over hun keuze voelen. Tja, en wel of niet snappen wat een ander zijn kindje voor voeding geeft Ik snap zoveel niet wat anderen doen... maar dat ga je toch niet allemaal uitspreken?! En zoals in het geval van de TS iemand het gevoel geven dat ze het niet goed gedaan heeft, dat kan natuurlijk echt niet. Daar zijn we het allemaal wel over eens lijkt me.
Rozemarijke, weet je wat grappig is? Jij verbaast je erover dat mensen zich aangevallen kunnen voelen door dit topic... Maar ehm excuse me, je reageert zelf als 1 van de meest felle hier!
Nou....Ik voel me me zeker niet onzeker hoor, ik sta ook voor 100% procent achter mijn keuze. Wat ik alleen duidelijk wil maken, zelf maak ik geen opmerkingen over bv geven. Ik snap dat moeders hier voor kiezen en weet ook dat als je kv en bv vergelijkt dat bv betere voeding is. Maar jammer vindt ik het gewoon om dan toch weer te laten vallen als je kv geeft:'maar je wilt toch het beste voor je kind? Dat raakt mij, want hoe geef ik daar nou een zinnig antwoord op? Natuurlijk wil ik het beste voor mijn kind maar dat zou dan dus niet kunnen omdat ik kv geef.
Nou nee, want ik geloof ook niet in leven na de dood Weet je wat zo lastig is in deze discussie? De meeste KV mama's weten dat BV beter is dan KV (puur gekeken naar de toegevoegde waarde van de voeding etc.). BV mama's hebben in deze discussie daarom altijd een streep voor; ze weten dat KV mama's dan wel iets kunnen vinden, maar ze doen het sowieso niet verkeerd. Daarom voelen KV mama's zich vaak ook toch ergens schuldig als ze stoppen met BV (of het niet geven), dat had ik althans wel en dat heb ik vaker vernomen. Je staat op dat moment achter je keuze omdat het echt niet meer gaat of omdat je het echt niet meer trekt, maar vaak borrelt er toch iets.