begrijp ik het nu goed? t is anders om vrouwen die bewust kiezen voor kv te veroordelen? dat is niet raar?
hier ook FV maar helemaal niet vrijwillig. BV is gewoon mislukt. ik ben nog steeds verdrietig hierover. ik heb zoveel gehuild toen ik het op moest geven zelfs van de BV maffia die ons begeleidde. op FV doos staat ook dat BV het beste voeding is voor babies, elke keer als ik dat lees moest ik huilen omdat mijn baby niet aan de borst kon drinken. ik heb dus daarom moeite om te begrijpen waarom iemand dan vrijwillig voor FV kiest. maar ik maak nooit zulke opmerkingen over andermans keuzes. wel vind ik de moeders heel vreemd die ook nog eens een banner hebben waarop staat dat ze trots zijn omdat ze FV geven. ik snap dat echt niet. sorrie hoor...het lukt me gewoon niet dat 'trots' te begrijpen.
Maar juist dit soort opmerkingen kunnen af en toe flink pijn doen. Niets ten nadele van de schrijfster hoor, want zij schrijft ook dat KV een goed alternatief is (naja, het enige alternatief natuurlijk). En kan begrijpen dat vrouwen soms geen bv kunnen geven. Voelt toch wel als een soort van falen dat je je kindje niet hebt kunnen geven wat, in mijn ogen (en die van anderen), het beste is voor je kindje. Ik heb 5 dagen bv geprobeerd. Het was heel erg moeilijk en vond het verschrikkelijk om het op te moeten geven. Maar mijn kindje was erg ziek van ondervoeding en na echt alles geprobeerd te hebben, hebben we besloten een pauze van 3 dagen in te lassen. Ik zou dan gaan kolven en Noor zou flesjes kv en bv gaan drinken. Helaas kolfde ik weinig tot niets en op de flesjes knapt ze zo op, dat we besloten hebben door te gaan met kv. En hoe moeilijk het ook was, ik wil graag bij een evt. 2e weer proberen bv te geven. Want ondanks alle ellende heb ik toch genoten van het feit dat ze toch iets, al was het dan maar super weinig, uit mijn borst heeft gedronken.
dat hoeft ook niet belize. Er zijn veel dingen in t leven die niet te begrijpen zijn... die moet je gewoon voor kennisgeving aannemen.
Tja je kunt er niet omheen dat borstvoeding beter is dan kunstvoeding. Dat is gewoon zo. Daar hoef je je niet rot of verdrietig over te voelen. Het is je keus geweest om te stoppen met borstvoeding of het niet te proberen. Mijn dochter dronk ook niet aan de borst en ging fladderen door een veelste lage bloedsuikerspiegel. Moest dus als een gek KV gehaald worden en een dubbele kolf. Ik ben gaan kolven en zij kreeg KV bij. Ja jammer maar het is niet anders. Ik ben blijven kolven en blijven proberen haar aan te leggen en het ging niet. We waren beide gefrustreerd. Beiden huilen en krijsen. Ben ermee gestopt en fulltime gaan kolven en na 3 weken fulltime gekolft (en dus wel volledig BV) weer aangelegd, mét tepelhoedje, doorgezet (bloed, zweet en tranen) en ja hoor ze had hem en ze dronk!!! En pas met 2 maanden ging het zonder tepelhoedje. Ja ook mijn productie liep terug. Ik kolfde 16 x per dag. Maar hee ze krijgt wel BV.... Dus nee in sommige gevallen is het niet zo onmogelijk als sommige mensen denken. Soms moet je gewoon doorzetten. En doe je dat niet, is dat je eigen keuze.
Wbt trots op de fles, die snap ik ook niet. Die poedermelk komt rechtstreeks uit de fabriek dus waar ben je zo trots op? Maargoed die discussie is al vaak gevoerd geloof ik. Ik wil trouwens niemand aanvallen en ook niet veroordelen. Sommige kiezen ervoor KV te geven en anderen kunnen niet anders (zoals TS)
Ik hoop niet dat jullie doelen op mijn banner. En voor zover ik weet is er nog maar 1 andere moeder op zp met zo'n banner.
Wat een gezeik om niks zeg. Iedereen bepaald zelf wat hij of zij doet. Ik ben trots er op dat ik de fles geeft. Terwijl ik genoeg borstvoeding had. Me zoon drie weken gegeven. drama. Hij kreeg genoeg maar ik werd er diep ongelukkig van. Dochterlief bijna twee weken afgekolfde melk gegeven. Toch gestopt omdat het te zwaar werd. En nu dus gewoon flesvoeding. Moeders in arme lande die geen keus hebben dan alleen bv en als het dan niet lukt is pas zielig hier is het een luxe probleem. En mensen veroordeel elkaar hier toch niet op. Wat is nu een slechte moeder. Alsje fles voeding geeft geef je ook genoeg om je kind zeker weten. Trouwens van TS Ook ik had zwangeschapsdiabetiche. Spoot op het laatst zo wat 100 cc aan insuline en dat is best hoog. En ik mocht gewoon bv nooit wat van gehoord dat dat niet mocht. Ook mijn dochtertje moest na de bevalling ks gelijk naar de conveuse afdeling van wegen haar suikerspiegel wat gelukkig gelijk goed was. binnen 12 terug en ook ik heb er drie dagen over gedaan om te bevallen. Dat je je kind niet gezien hebt tijdens de bevalling ook daar kan ik over mee praten met m,n eerste en denkt dat daar de meeste pijn zit wat dat doet. pijn. Verder laat mensen toch kletsen.
duches: soms is het n kwestie van doorzetten, ja. maar soms is het gewoon zo. ik wil gewoon niet vertellen waarom het nou mislukt is. wat ik allemaal geprobeerd heb. lang verhaal, nog steeds pijnlijk etc. maar goed het gaat erg goed met mijn zoontje. hij is gezond en groeit goed.
Iedereen moet gewoon doen waar die zich goed bij voelt! Ik wilde in het begin van de zwangerschap graag borstvoeding gaan geven. Alleen ik kreeg ontzettende rugklachten. Mijn fysio heeft toen tegen mij gezegt dat als ik borstvoeding wilde geven, ik erop moest rekenen dat ik langer rugklachten zou houden ivm zwangerschapshormonen die langer in je lichaam zitten. Toen dacht ik: dan maar geen borstvoeding, ik wil weer mobiel zijn en normaal achter de kinderwagen kunnen lopen. Ik kon tijdens de zwangerschap soms maar 200 meter lopen, en ik verging van de pijn. Dus voor mij was de keuze van flesvoeding toen snel gemaakt, en heb er eigenlijk nooit spijt van gehad en ben nu ook erg blij met mijn keuze. Ik ben denk ik ook gewoon geen borstvoeding mama, de fles beviel mij prima! Maar voor de mensen die wel voor borstvoeding kiezen, ook goed!
Wat vervelend is dat he??? In jouw geval komt het dubbel zo hard aan omdat je het gewoon niet "mocht" geven ivm de situatie van je kindje... Gewoon schijt aan hebben, jij weet zelf het beste wat goed is!! Mensen hebben gelijk hun oordeel klaar en weten allemaal PRECIES HEEEEEL GOED wat het beste is!! (grrrrr sorry maar ik kan me er ook zo aan ergeren. En niet alleen wat betreft bv maar ook werk, opvoeding, goedbedoelde-irritante-adviezen, whaaaaaaaaa ha ha stukje frustratie!) Ik ben na een week gestopt met de borstvoeding. Het wou gewoon niet. Geprobeerd met verschillende methodes etc... maar mijn zoontje wou niet goed happen. Jammer dat het niet gelukt is, maar ook weer niet. Het is toch goed zo? Het verdedigen naar mensen toe doe ik ook wel. Als ze vragen hoe het gaat met de borstvoeding dan heb ik mijn verhaaltje al klaar en dan denk ik "zo daar doe jij het maar mee"!!! Ik ben blij met de flesvoeding, mijn zoontje doet het super op de flesvoeding en hij drinkt er heerlijk van!
@Dutchess, TO wil vooral horen dat BV de beste voeding voor je kindje is. Je leest toch wel dat ze er verdrietig over is en dan kom jij weer met deze boutopmerking. TO weet dat waarschijnlijk zelf ook wel maar het ging nu eenmaal niet ook vanwege medische redenen. Dan hoef je toch nog niet een sneer te geven dat 'bv nu eenmaal het beste is'.
Wat ik mij soms wel afvraag is hoe het vroeger eigenlijk ging, dus voordat er kunstvoeding bestond. Ik lees zoveel verhalen van vrouwen die zeggen dat het écht niet lukte, waren die kindjes dan allemaal overleden als ze jááren eerder waren geboren? Of dronken zij dan borstvoeding bij andere moeders die al andere kinderen aan de borst hadden? Want ik weet wel dat mijn oma vroeger melkmoeder was in het ziekenhuis, zieke kindjes die daar lagen en om de een of andere reden geen bv van hun eigen moeder konden krijgen die gaf zij dan borstvoeding. (Dit ging om 1 of 2 kindjes geloof ik) Ik vind het ook altijd moeilijk om te begrijpen dat mensen echt kíezen voor kv zonder bv geprobeerd te hebben. Maar ik zou iemand er nooit om veroordelen, ik vind dat iedereen helemaal zelf mag weten wat je kiest. Net zoals je mag kiezen of je je kindje met 4 maanden wel of geen groentehap geeft en of je hem Rik of Divanyo noemt.
Maar waarom mag ze dat dan niet zeggen? Moet je iedereen die flesvoeding geeft dan maar ontzien van het feit dat BV "beter" is? Je hoeft ze er écht niet mee dood te gooien, maar ik vind wel dat het in een onderwerp als dit genoemd mag worden want er zijn serieus genoeg vrouwen die niet op de hoogte zijn van de voordelen van bv. Ik denk ook niet dat deze opmerking van Dutchess echt gericht is op de TS maar meer op de andere berichtjes die al gepost zijn in dit onderwerp.
Bij mij had de fysio en de gynecoloog al gewaarschuwd dat mijn bekkeninstabiliteit met bv niet sneller weg zou zijn. maar toch je wil het " beste" voor je baby, Ik heb voordat ze gingen beginnen met inleiden ruim 4 weken lang minimaal 4 keer per week naar het ziekenhuis moeten gaan omdat mijn zoontje heel heftig reageerde op zijn diabetes spoot 6-8 keer per dag en was niet onder controle te krijgen. de hartslag van de kleine man was te regelmatig en te laag en wat we ook deden hoger ging die niet. toen ik voorweeen kreeg ging bij mij de suiker nog harder schommelen en kreeg ik de ene na de andere hypo. waarop ze hebben besloten de kleine te gaan helpen en mij ook de kleine had op dat moment een hartslag van gem. 134 en fluctureerde bijna niet meer inleiden kwam weinig reactie op toen de vliezen eindelijk gebroken waren had ik al 2,5 cm ontsluiting was pas bijna 60 uur bezig. ben toen in een weeenstorm beland infuus ging weer uit en de baby werd nauwlettend in de gaten gehouden ze hebben toen nog een ruggenprik geprobeerd te zetten deze mislukte en heb een pethidine injectie gehad heb de hele bevalling glucose via het infuus gekregen maar het ging helemaal mis vanaf dat moment mijn suiker werd zo enorm laag en de hartslag van de kleine man ging helemaal dalen. ik moest pure aanmaak gaan drinken alles werd opgetrommeld maar het ging gewoon niet meer toen ook nog bleek dat ik in 9 uur tijd maar 1,5 cm meer ontsluiting had gekregen werd er gezegd dit gaat mis met moeder en kind we gaan nu ingrijpen. ik weet hier zelf ook helemaal niets meer van. alleen dat er toen gezegd is geen borstvoeding verklaren we later waarom. na de keizersnee mocht ik de kleine man zienop de gang in de couveuse en als je hem dan ziet liggen helemaal opgeblazen enorme tuut op zijn hoofd hij was echt enorm opgezet van al het vocht en toen hadden ze me nog niets verteld, later hoorde ik van mijn man dat het heel slecht met hem ging en dat de kinderarts ook had gezegd we hadden geen half uur langer moeten wachten. hij deed eigenlijk niets toen die gehaald was. toen ik hem zag lag hij aan alle toeters en bellen en kwam de gyn en de kinderarts en verpleegkundige erbij en toen werd verteld dat hij het zo zwaar heeft gehad doordat mijn suiker niet stabiel te kriijgen was, daardoor is het bij hem ook enorm gaan schommelen en had hij een enorm slechte start. het was dan ook vn belang dat zijn suikerspiegel zo snel mogelijk op peil kwam en zo stabiel mogelijk werd. dit was op dat moment niet mogelijk met borstvoeding dat zou te lang duren, en dat werd te gevaarlijk voor hem. dus hebbenze gezegd we gaan kv doen en een glucose infuus en dit is best wel goed gegaan godzijdank was de suiker na 36 uur stabiel en werd hij de 24 uur daarna nog stabieler 36 uur na zijn geboorte mocht hij uit de couveuse hij had koorts en een hersenschudding en zweette zich helemaal kapot in de couveuse. hij moest nog wel 18 uur op die afdeling blijven en toen s'avonds laat mocht hij naar medium care wat een opluchting na 4 dagen ging het infuus eruit. en was het redelijk stabiel. bij mij was de suiker na 48 uur weer onder controle het blijft een zwakke plek, vandaar dus dat er geen drup bv in mocht. en ik heb daar misschien wel niet de meeste moeite mee, maar de veroordeling van mensen die er niets vanaf weten wildvreemde mensen op straat, een kassiere in een winkel, maar ook kraambezoek of een verjaardag het eerste wat men vraagt is geef je gen bv. maar het is nooit goed. de flesjes hebben mijn man en ik op in het ziekenhuis na altijd zelf gegeven en nu verder alleen de beide oma's zij passen oook weleens op en ook dat is niet goed tot ik ze huilend heb verteld dat niemand ook maar een moment heeft nagedacht en heeft gevraagd hoe dat het is als je een kind hebt maar er niet bij kan als je wil. dat je afhankelijk bent van een ander, laat ons dan dat moment hebben met de kleine man. hij gruwelt ook van de speen maar dat terzijde het was ons moment wat wij zo gemist hebben in het begin. en hij heeft het altijd enorm goed gedaan op de flesvoeding groeit lekker ja zijn lengte is wat minder maar hij was ook ruim 3 weken te vroeg en maar 48 cm toen dus zal misschien wat langer duren. tevens zijn mijn bekken en rugklachten enorm verergerd loop ik daarvoor volop in het ziekenhuis, dus wat dat betreft is het ook weer beter geweest maar, de veroordeling het makkelijke oordelen dat doet zo'n pijn want ja als het allemaal goed was gegaan had ik ook liever bv gegeven. Maar ik heb in mijn geval de keuze niet gehad we zijn met zijn allen gegaan voor de gezondheid van onze zoon, en dan was kunstvoeding de beste oplossing. wel bedankt trouwens voor alle reacties doet me goed. liefs
Ik kan me haast niet voorstellen dat er vrouwen zijn die niet op de hoogte zijn van de voordelen van bv. Wordt er niet immers in je zwangerschap al gevraagd of je bv wilt geven? Dan krijg je er toch ook standaard het praatje bij over de voor en nadelen van bv en kv? Maar misschien zit ik hier mis hoor. (ik was dan ook erg informatiegeil tijdens mijn zwangerschap ) Natuurlijk mag ze dat zeggen. Bv is gewoon heel gezond. Dat is een feit! Kv daarentegen is een heel goed en noodzakelijk alternatief als het je niet lukt, of je hebt gekozen om geen bv te geven. Maar daarom kan het een kv mama best wel raken als je maar steeds leest dat bv de beste voeding is. Ik vind het nog steeds confronterend, ook al weet ik dat er geen andere oplossing was. Net als dat bv mama's het confronterend vinden om info over kv te horen/lezen.
@MvLiam, in dit geval vind ik het voor TO erg confronterend. Ik dacht dat ze het alleen op TO betrok. Als je zulke opmerkingen naar je hoofd geslingerd krijgt, die TO kreeg, dan is dat echt niet leuk voor haar lijkt me en dan lees je hier nog eens dat er iemand zegt 'maar bv is het beste' etc. Ik geloof niet dat ze dat leuk vindt. Het mag heus wel gezegd worden, maar ik denk dat TO het zo al moeilijk genoeg vindt.
Ik geef ook kv, maar natuurlijk weet ik dat borstvoeding het beste voeding (en de enige natuurlijke voeding) is voor een baby. En ik ben ook met heel veel zweet en tranen overgestapt na 2,5 maanden, maar dan nog ga ik mezelf niet voor de gek houden door deze wetenschap te gaan ontkennen maar. KV is een goed alternatief, maar het kan nooit net zo goed zijn als borstvoeding. Dat WETEN we toch gewoon allemaal, waarom je ogen voor sluiten? En dat maakt jou toch niet een slechte moeder, ik snap dat niet Als ik wit brood eet, dan weet ik in mijn achterhoofd toch wel dat volkoren brood veel gezonder is, maar ik ga niet dood aan witbrood en ik word en ook lekker vol en sterk van. En ik ga me er ook niet slechter door voelen. Zo zie ik dat.. MvLiam, het ging meestal dus zo net zoals bij je moeder. En er werd soms wel eerder gestart met dierenmelk, terwijl dit echt niet gezond was. En vanuit de natuur kunnen de meeste vrouwen wel borstvoeding geven. Bij zware medische gevallen of bij kraambedsterfte werd een vervangende zoogmoeder gevonden. En als het de eerste paar dagen de BV niet lukte, ging de moeder gewoon verder proberen, want tja, je hebt geen alternatief dus je MOET wel. Daarom zijn we nu blij dat we wel een alternatief hebben.