waarom wordt er zo boos gereageerd als je geen borstvoeding geeft

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door marilouise, 8 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je hebt zeker wel gelijk dat ik anders ben gaan denken, wat genuanceerder, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat bv het beste middel is ;), maar ik ben er ook van overtuigd dat een kindje dat geen bv krijgt, evengoed genoeg liefde krijgt en zich goed zal hechten. Daar heb je echt geen borst voor nodig. Voor mij is borst eerste keus, dan fles en dan sonde ;). En ik vind borstvoeding ook erg belangrijk door de goede stoffen die erin zitten, ik ben blij dat ik dat nog wel kan geven. Ik merk wel dat ik door de sondevoeding echt mijn momenten met Lisa moet pakken, zeker omdat ze de tweede is en je die vaak toch 'erbij' doet, maar dan heb je toch je voedingen met je kindje, dat heb ik nu niet. En ze is verder heel makkelijk, dus je zou haar zo 'vergeten' ;)
    Ze heeft trouwens geen sonde door de reflux, maar heeft een virus gehad, wilde toen niet meer drinken en daarna kon ze het niet meer. Maar de sonde is wel dé oplossing hier voor de reflux. Dus ik ben er ook wel erg blij mee hoor :). Tuurlijk hadden we het liever anders gezien, maar we hebben nu een blije baby en daar gaat het om :)

Weet je wat het is, iedereen heeft zo z'n eigen ideeën wat het beste is voor haar kindje, en voor kinderen in het algemeen. Dat is prima en discussiëren erover is ook prima, zolang je het maar bij jezelf houdt en de mening van anderen respecteert. Niemand hoeft mij te zeggen dat ik moet stoppen met kolven omdat het teveel stress zou geven, want dat is namelijk niet zo. Volgens mijn schoonmoeder wel ;), maar goed, die is dus voor een korte periode borstvoeding geven en dan over op kunstvoeding, want zo lang borstvoeding is niet nodig. Prima dat zij dat vindt, maar laat het dan daarbij. En dat geldt voor iedereen, discussiëren is prima, doordrammen en je mening opdringen is nergens voor nodig en dat zorgt er alleen maar voor dat je mensen kwetst.
    Ik vind de opmerkingen die TS heeft gekregen (die ze noemt in haar openingspost) dus echt niet kunnen. Maar ik herken het wel en zo zijn er vast ook moeders die kunstvoeding geven die vervelende opmerkingen krijgen, het ligt maar net aan de mensen met wie je omgaat en hoe die zijn. Zo zijn mijn nichtje en ik erg voor borstvoeding, maar zullen anderen nooit veroordelen of er iets over zeggen als zij voor iets anders kiezen (ook al snappen we die keuze niet altijd, maar dat is iets heel anders). Maar de familie van mijn vriend is dus helemaal niet zo voor borstvoeding en snapt (vooral 'lang') borstvoeding geven niet, maar maakt er dus wel opmerkingen over (al hoop ik dat ze nu inmiddels wel weten wat ons standpunt is en dat ze kunnen zeggen wat ze willen, wij trekken ons er toch niets van aan :D)

2. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik bedoel ook niet te zeggen dat fv beter is dan bv hoor , helemaal niet. Ik wilde alleen maar zeggen dat ik volgens mij in het verleden,(lang geleden) wel met jou eens gediscusseerd heb over de hechting tussen moeder en kind en hoe dat met bv beter zou gaan. Jij hebt nu, helaas, aan den lijve ondervonden dat je ook prima hecht met je kindje door anders te voeden dan met live bv te geven.
    Voor wat betreft het tijd vrijmaken bij een tweede. Dat is iets waar ik soms ook bewust aan moest denken. Mijn peuter gaat lekker de hele dag door maar mijn baby lag dan lekker braaf in te box te slapen, dus daar moest ik soms echt bewust tijd voor maken.

Iig heel veel succes met je kindje, hopelijk voor jou ooit nog live aan de borst. Voorop staat natuurlijk het welzijn van je dochtertje maar ik kan me voorstellen dat als je zo graag bv wilt geven dat het een beetje een nare bijsmaak heeft als het zo plots over is.

3. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Zo herkenbaar! Ook wel genoemd: de borstvoedingsMAFFIA :D.

Ik heb het zes dagen geprobeerd maar moest daarna over op flesvoeding... Jammer, maar goed: het was niet anders.
    En dan altijd die vraag: 'Geef je borstvoeding?' 'Nee, want...' en dan moest ik het hele verhaal weer vertellen... Op den duur dacht ik ook: waarom vertel ik dit allemaal? Het lukte gewoon niet, PUNT :D.

En dan die vraag: 'Voed je ZELF?'. Die vond ik helemaal vreselijk... Ja, ik geef ZELF de fles!

Joh, de flesvoeding van tegenwoordig is inderdaad hartstikke goed! Mijn dochter is super gezond, heel de winter door alleen twee keer een beetje verkouden geweest. Zoontje van m'n vriending (die borstvoeding gaf!) kwam in het ziekenhuis met het RS-virus. Dus ik geloof daar echt niet dat borstvoeding HET verschil maakt. Als je een kindje hebt dat sterk is/niet snel ziek wordt, dan heeft dat voor het grootste deel met aanleg te maken, denk ik. Borstvoeding/flesvoeding maakt dan niet (veel) uit. Er is ook geen bewijs te leveren want eigenlijk zou je dan een bepaald kindje 6 maanden borstvoeding moeten geven en datzelfde kindje 6 maanden flesvoeding. O ja, verder weet je dat in flesvoeding alle benodigde vitaminen etc. zijn toegevoegd. Van de borstvoeding weet je dat nooit voor 100%. Misschien krijg je zelf wel te weinig binnen? Je eetpatroon wisselt toch ook.

Ik zou bij een volgende altijd weer proberen borstvoeding te geven maar als ik weer over zou moeten stappen, dan sta ik voor 100% achter flesvoeding.

Wat hechting betreft: ook hierbij is borstvoeding niet doorslaggevend, wat mij betreft. Het zit niet in de borstvoeding maar in het contact tussen moeder en kind zelf! Dat kan ook prima d.m.v. te knuffelen etc. Als daar liefde/hechting in zou zitten, zou mijn huwelijk ook nooit een succes worden, ha ha :D. Ik denk dat, ook wat dat betreft, de 'voordelen' van borstvoeding veel te veel uitvergroot worden.

Daarbij komt, iedere moeder is weer op een andere manier moeder. Toen bij mij de borstvoeding niet liep, werd ik daar gestresst van, en mijn dochter ook. Het 'past' ook gewoon niet echt bij me, heb ik het gevoel, of is dat vreemd? Ik zat gewoon helemaal niet lekker in m'n vel en kon daarom ook minder een goede moeder zijn voor mijn dochter. Toen we overstapten naar fv werd ik weer helemaal ontspannen en mijn dochter ook. Ik kon weer genieten!

Wat een verhaal zeg ;). Ik denk dat je verschillende meningen hierover kunt hebben omdat karakters verschillen en iedereen weer op z'n eigen manier MOEDER is. Er is geen goed/fout.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kan best zo zijn inderdaad dat ik heb gezegd dat met borstvoeding de hechting beter gaat, ik weet zelf niet zo goed wat ik daar nu van moet denken ;). Ik denk dat als de borstvoeding goed loopt en moeder en kind het allebei prettig vinden (vooral als de baby wat groter is), het echt wel heel goed is voor de hechting, het voelt gewoon erg bijzonder. Maar met de fles lukt dit natuurlijk ook en dat zal ook bijzonder voelen (heb er erg weinig ervaring mee), maar voor mijzelf, omdat ik borstvoeding gewend ben, voelt flesvoeding een beetje raar en ik denk dat ik me daardoor minder verbonden zou voelen met mijn baby. En na wat we nu hebben meegemaakt met Lisa, zou ik gewoon sowieso maar blij zijn dat mijn baby drinkt ;). Aan de borst zal niet meer lukken vrees ik, fles ook niet denk ik, maar nu ze nog zo'n last heeft van de reflux (niet echt last meer, maar je merkt gewoon dat het er nog echt wel is), vind ik het eigenlijk wel prima. Door te drinken had ze erg veel last van de reflux, waardoor de voedmomenten sowieso niet erg ontspannen waren. Eigenlijk is er nu een stressmoment weggenomen. Het is heel jammer dat het allemaal zo gelopen is, ik heb er ook best veel verdriet om gehad die 2 weken in het ziekenhuis, maar nu vind ik het prima zo. Het stadium dat ik het verschrikkelijk vind dat ze niet meer drinkt, ben ik gelukkig voorbij, je kan er ook niet in blijven hangen, je moet vooruit denken (gelukkig lukt dat ook goed). Lisa is Lisa en met haar loopt het gewoon allemaal een beetje anders dan normaal. Maar ze doet het verder helemaal prima en dat is het allerbelangrijkste en wat ons gelukkig maakt!

5. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik geef ook de fles omdat mijn mannetje niet kon drinken, en ik geen melk had, 2 weken geprobeerd tot zelfs de lactatiekundige me adviseerde de fles te gaan geven. Ik ben zelf best pro borstvoeding en vind het nog steeds wel jammer dat het niet gelukt is. Maar ik zal een ander nooit veroordelen om het geven van de fles. Gelukkig heb ik ook nog nooit een opmerking gehad over het geven van de fles. (gelukkig voor de persoon die dat zou doen, want door mijn hormonen had ik ze waarschijnlijk voor hun kop gemept hahah)

En het is toch nooit goed, met 4.5 maand vroegen we op het Cb of we eventueel mochten bijvoeden omdat onze kleine zo hongerig was. (kreeg toen al soms flessen van 210 ) maar nee dat konden we beter niet doen want slecht enz. enz. Nu waren we met 6 maand op het CB, netjes gewacht met bijvoeden (alleen af en toe wat diksap) kregen we een veeg uit de pan omdat we zo laat pas begonnen! Stelletje gekken daar haha:D

6. Chloe

Chloe Fanatiek lid

Hahaha geweldig!!

7. Chloe

Chloe Fanatiek lid

Ik heb ditzelfde trouwens met pijnbestrijding bij de bevalling...
    Sowieso vind ik het een beetje een rare vraag, ben je bevallen met pijnbestrijding? Maar als je dan ja zegt kijken ze je aan alsof je een of ander watje bent..

In Afrika bevallen vrouwen toch ook gewoon fftjes onder een boom, knopen hun kind op hun rug en lopen weer door?!?!

Rot op zeg... Ik heb niet zomaar gekozen voor pijnbestrijding.. Ik wou thuis bevallen, maar de verloskundige raden me toch echt aan om naar het ziekenhuis te gaan, en me morfine te geven nadat ik al 21 uur weeen had, en net 1 cm ontsluiting... En al kies je wel bewust voor pijnbestijding.. Big Deal!

En zo zijn er nog wel meer dingen, mensen trekken gelijk conclusie's zonder uberhaupt verder te vragen of te denken... Het is niet alleen maar zwart wit...

Hebben jullie niet het gevoel, dat je je als moeder zijnde zo vaak moet verdedigen? Of uit moet leggen waarom je iets doet?
    Soms wordt ik gewoon boos op mezelf dat ik denk, verdomme zeg nou gewoon, ik kies hiervoor punt uit. Maakt me niet uit wat de rest van de wereld ervan vindt... Maar dat kan ik dan ook weer niet haha

8. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    @ Snoopy, ik wilde ook geen verwijt maken oid. Het viel me gewoon op.
    Heel veel succes verder met je meiden.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zo heb ik het ook niet opgevat hoor, wilde er alleen op in gaan. En dank je wel!

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Tis echt nooit goed. De eerste 3 maanden vond iedereen het prachtig en fantastisch dat ik bv gaf, maar daarna vonden ze het tijd dat ik ermee stopte. Toen ze 6 maanden was werd ik af en toe zelfs echt raar aangekeken...

11. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Tsja hoevaak ik me al niet hebben moeten 'verantwoorden' dat ik nog BV geef... 't is inderdaad ook echt nooit goed... en dat zal ook nooit meer over gaan vrees ik, want iedereen heeft toch overal wel een oordeel over hoe je het doet met je kinderen...

12. Koffieleutje

Koffieleutje Fanatiek lid

25 aug 2008
    3.167
    0
    0
    verpleegkundige
    Noord Holland
    idd big deal........ Ik doe er in ieder geval alles aan mijn kereltje zo lang mogelijk BV te geven en als zedaar moeite mee hebben, hebben ze lekker pech gehad.

De navelstreng hebben ze ruim 8 maanden al doorgeknipt hoor enne ik ben helemaal niet egoistisch de groentehap ofhet bammetje mag van mij ook iemand anders geven.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.506
    36.467
    113
    Ik krijg ook regelmatig al opmerkingen of niet een keer moet stoppen en dat ze toe is aan echt eten etc. (ze krijg allang bijvoeding, ze wil er alleen niks van weten).

14. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    denk dat er altijd commentaar komt ongeacht welke voeding je geeft

ik wilde zelf dolgraag BV geven ben er ook helemaal voor

borstvoedingsavond in ziekenhuis geweest, kreeg te horen 99% slaagt... ik zeg nog voor de grap ik ga ditmaal echt niet het lootje trekken van die 1 %

nou.... drama.... alles wat mis kon gaan ging mis, ingeleide bevalling, verplichte ruggen prik had ik geen keus in ivm epileptie
    ruggeprik ging mis, na 3 maal, ik was niet verdoofd de kleine was knetterstoned
    aanleggen kreeg ik geen hulp bij in t ziekenhuis terwijl ik al voor de persweeen erover aan t roepen was
    moest een nacht blijven, met bidden en smeken heb ik 3 x een beetje hulp gehad
    uiteindelijk aantal weken intensief kolven aanleggen lactatiekundige, kraamzorg heeft ook heel veel gedaan om me te helpen... uiteindelijk na veel tranen de fles.... toen begon ze wel aan te happen en ik maar kolven maar mijn productie was te weinig door meerdere oorzaken

ik was voor de bevalling al voor gek verklaard dat ik bv wilde gaan geven door mn zusje mn moeder en op mn 2de kraamdag zei mn vader nog even doodleuk ik snap niet waarom je aan zoveel ellende begint (mijn moeder is na 2weken gestopt omdat ik bloed begon te spugen)

uiteindelijk het beetje wat ik had kreeg ze wel aangevult door de fles
    dus was dubbel op eerst borst en dan nog fles erachter aan
    hoeveel commetaar en rare gezichten ik daar op gehad heb ;)
    mn huisarts die juichde me helemaal toe om t zo te blijven doen tot ze zelf met 5 mnd de borst afwees omdat er zo goed als niets meer was

Soms heb je geen keus en bv is gewoon NIET vanzelfsprekend

en op de fles groeien ze ook als kool! maar bv heeft toch iets 'magish' ik vond het heerlijk ons momentje,het is en lijft puur natuur
    en bij een 2de ga ik het zeker weer proberen of eventueel 50/50 zoals het nu gegaan is

denk dat iedereen gewoon vrijgelaten moet worden en zolang je uk goed groeit en niet ondervoed is, is er geen rede voor commentaar rare blikken ect

15. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Jij kunt er toch ook niks aan doen dat je geen BV kunt geven. Je hoeft je daarom echt niet schuldig of rot te voelen!

Ik geef nu bijna 12 maanden BV en ik vind het superfijn.
    Maar merk wel dat je vreemde blikken krijgt van mensen als je zegt dat je nog steeds BV geeft!
    In het openbaar BV geven vind ik nu weleens moeilijk worden omdat je vreemde blikken krijgt toegeworpen.
    Dusse...het is nooit goed hahaha.

(even een vraag: ik lees dat sommige mama's hier BV teveel gedoe vonden en daarom snel gestopt zijn? Mag ik vragen waarom?? Ben gewoon nieuwsgierig.. Want ik vind BV het meest makkelijke dat er bestaat, niet alleen qua voeden, maar ook troosten, etc.)

16. Alita

Alita Niet meer actief

Heerlijk vondt ik het bv geven en ik heb het gedaan tot 1 jaar...kan nu niet wachten om het weer te doen!!

Vindt het wel altijd jammer als vrouwen beginnen en het snel opgeven voor iets kleins...maar dat komt omdat ik het zelf zo geweldig vindt hahahahaha...

Idd Assi ik vondt het t makkelijkst wat er bestond bv geven, ja in het begin is het even pittig maa daarna een eitje!!

Maar als je het niet kunt of zelfs niet wilt nou dan is toch ook goed....gelukkig mogen we toch nog altijd zelf beslissen wat wij het beste vinden voor onze kinderen?

Deel Deze Pagina