waarom wordt er zo boos gereageerd als je geen borstvoeding geeft

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door marilouise, 8 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    Jeetje waar bemoeien sommige mensen zich mee zeg. IEder zijn eigen keuze hoor.
    Gelukkig heb ik geen boze reacties gekregen toen ik bij de eerste na 5 weken moest stoppen en bij de tweede na 2 weken al. Op het cb zeiden ze van de week zelfs: lang leve de flesvoeding!
    Natuurlijk zal bv beter zijn en ik ben zelf wel blij dat ze beiden iig de eerste 2 weken gehad hebben maar toch verbaas ik me over het feit dat ik zoveel BV kindjes ken met gezondheidsklachten ( astma, eczeem etc..)

2. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik vond het niet confronterend om info over FV te krijgen, ik vond het eerder belachelijk dat ik als kersverse moeder waarbij de BV super goed ging ineens allemaal info boekjes kreeg over kunstvoeding en afbouwen. En dat de CB arts zei dat ze liever had gehad dat ik KV gaf want dan konden ze tenminste het grafiekje op hem toepassen. Dat vond ik echt absurd gewoon.
    En dat ze mij geen boekjes wilde geven over BV, omdat ze daar niet achterstond. Ja ze moest het eigenlijk wel hoor van het bureau, maar ze gaf ze liever niet omdat de meeste vrouwen toch wel voor KV kozen.
    (Uiteraard heb ik een klacht ingediend ;) )

Maar er zijn écht een hoop meiden die niet weten wat de voordelen van BV zijn. Kijk vrouwen die hier op dit forum zitten lezen er natuurlijk veel over, maar er zijn genoeg meiden die zwanger zijn en verder weinig contact hebben met andere zwangere vrouwen etcetera en dus ook niet zoveel informatie krijgen.
    En dat vind ik soms wel jammer, ik vind dat je een weloverwogen keus moet kunnen maken en dus ook op de hoogte zijn van de voor en nadelen (van beide kanten).

3. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik kan me trouwens herinneren dat ik ergens gelezen heb dat er vroeger (vanaf 16e eeuw) ook inderdaad melkmoeders waren. Als de moeder bijv. in het kraambed stierf, kwam er een melkmoeder. En mocht die er echt niet zijn, dan kreeg het kindje koemelk (toen nog niet gepasteuriseerd neem ik aan).

4. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @MvLiam, dat is ook niet netjes van het CB. Is er nog wat met je klacht gedaan?
    Neemt niet weg, dat ik aanneem dat TO weet dat BV het beste was en de opmerking van Dutchess gewoon meer om dat nog maar eens te bevestigen. Kwam op mij gewoon niet zo leuk over voor TO.

5. adi

adi Niet meer actief

Jezus, dit meen je toch niet :$:$:$ Ik zou dat mens echt **&*()(*&^^, wat een domme koe!!

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Belize en daar gaat het om toch?
    Ik bedoel het ook niet veroordelent, iedereen moet zelf weten wat je je kindje geeft. En nee je bent geen slechte moeder als je kunstvoeding geeft.
    Alleen kan ik me er aan ergeren als mensen zeggen er alles aan gedaan te hebben als dat niet zo is.
    (en zeg daarmee absoluut niet dat dat bij jou of iemand anders hier het geval is, ook daar mag ik niet over oordelen)

Flamingo, waarom moet je jezelf verdedigen?
    Dat vind ik dus juist stom! Als ik aan een fles-mama vraag hoe het gaat en watvoor voeding ze geeft hoop ik dat ze antwoord, de fles! En verder niets!
    Waarom jezelf meteen verdedigen en een verhaaltje klaar hebben? Dan krijg ik namelijk het gevoel dat je wel weet dat je niet het beste aan je kindje geeft en je ervoor schaamt maar het toch maar zo doet. (en nee ook dit bedoel ik niet veroordelend!)

Chebu ik vind jou reactie een beetje raar het spijt me zeer.
    TS weet echt wel dat het nou eenmaal het beste is anders was ze niet verdrietig erover he?
    Ik zeg toch ook 10 x dat kunstvoeding een goed alternatief is waar kindjes ook goed op groeien?
    Jammer dat jij meteen alles weer zo negatief ziet dan.
    Lees nu je 2e reactie en zo heb ik het niet bedoelt. Inderdaad in het algemeen omdat het gewoon zo is.
    En niet als 'lekker puh' reactie.
    Ik zei ook; BV is de beste voeding MAAR KV is een heel erg goed alternatief! En dat zijn gewoon feiten.

7. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Wat een koe he?
    Ik heb nooit meer iets gehoord over mijn klacht, maar ik heb die vrouw ook nooit weer gezien op het bureau dus hopelijk heeft dat te maken met mijn klacht. ;)

Overigens heeft ze nog VEEL meer rotte opmerkingen gemaakt hoor. Zo ging ze er vanuit dat ik alleenstaand was (vanwege mijn leeftijd denk ik, 21)
    Ik kreeg de vraag: "En hoe is het contact met de vader?" O goed hoor zei ik, die komt om 17 uur thuis uit zijn werk :x En bij werk/opleiding zette ze zomaar een kruisje! Ik zei "Hey! Ik studeer gewoon hoor, rechten in Tilburg en ik begin over een paar weken weer"
    Toen keek ze me echt vol ongeloof aan :$
    Haha, domme doos.

8. Anno niem

Anno niem VIP lid

28 okt 2007
    34.502
    3
    0
    Ts, ik vind het schandalig.. Waar bemoeien die mensen zich mee..

En de discussie bv fv..
    Ik heb bij beiden de keuze gemaakt fles voeding, zonder bv te proberen.

En wat betreft het "verdedigen" daar ben ik het wel mee eens, t is ook onzin om te verdedigen waarom je kv geeft.. Maar ik denk dat dat komt omdat "men" sneller doorvraagt bij kv, "o waarom de fles??" enz.. En je dus al bijna automatisch gaat vertellen waarom de fles.
    Al heb ik geen ervaringen met bv, dus ik weet niet of daar ook op die manier vragen over worden gesteld?.

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Dat is helemaal niet netjes. Tsssk
    Raar CB (maar dat wist je al van ons)

10. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    ook ik heb bewust gekozen voor kv. Gelukkig heb ik nooit rare reactie's gehad, geen idee wat ik dan gezegd had nl :)

Wat Anno niem aangeeft klopt denk ik wel.. men vraagt sneller door (eigenlijk zeer onbeleefd maar goed) en dus ga je automatisch antwoord geven en voor je t weet sta je jezelf half te verdedigen. Ik denk echter dat t niet alleen met bv en kv te maken heeft maar zowieso met beslissingen die je neemt voor je kind. Ik krijg ook de neiging mezelf te verdedigen als ik aangeef dat ik *nog steeds:(* geen lange vinger geef aan mn dochter.

Ik geloof dat Adi in een van de eerdere reactie's ook al aangaf dat hé zolang je een andere moeder kan betitelen als een zgn *slechte* moeder voel je jezelf een betere moeder..vermoed dat hier ook een flinke kern van waarheid in zit.. veel vrouwen kijken toch naar andere vrouwen... uit onzekerheid?

@ MvLiam
    helaas komt t nog veel voor dat er alleen bv informatie gegeven wordt en je zelf alle andere info moet opzoeken want dat mag niet gepromoot worden door de vk.

11. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Dat vind ik echt heel erg raar, want wij hebben waarschijnlijk dezelfde cb alleen dan op een andere plek, en bij mij zijn ze juist pro bv. En ik heb toch verschillende mensen gehad daar, vooral in het begin.

12. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    ik ben na 8 weken gestopt met volledige bv omdat ik er van alles aan moest doen (heel veel drinken, meer dan ik eigenlijk wou bijv) en hij deed afvallen dus toen de beslissing gemaakt over te gaan op fv! ik ben daar nu heel blij mee...
    vind het eerlijk gezegd een heel gedoe bv geven, ik vind het niet zo bijzonder zoals heel veel mensen vinden, ik voelde me juist beperkt erdoor (omdat ik me niet op gemak voel om het bij iedereen te doen, en op een kamertje alleen te zitten, word ik ook niet gelukkig van), ik het heel intensief vond en dat ik door kolven (om zo meer vrijheid te creeeren) net een koe voelde. ik deed het ook echt voor mijn zoontje omdat het idd goed is voor je kleine. maar zoals ik al zei viel hij af, en toen vond ik het wel genoeg... nu aan het afbouwen en hij drinkt super goed van de kv!

echter heb ik wel veel commentaar gehad op deze beslissing, vooral op het cb... of ik het toch maar niet echt wilde vol houden etc... ik vind dat iedereen voor zichzelf moet weten wat ze willen doen, en vind het jammer dat er zo taboe op fv zit... heb daar ook last van. maar ga er vanuit dat iedereen het beste voor hun kindje over heeft!

13. wendysunny

wendysunny VIP lid

24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    goed hoor dit topic.. er zijn veel moeders die wel bv willen geven maar waarbij het niet lukt....

14. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0

sluit ik me bij aan! Hier nog 1tje van de "maffia";)
    De trots is dat je er "bloed, zweet en tranen" in hebt gestopt! Hier is het beide keren ook niet makkelijk geweest. Veel kloven, en ondervoed, kolven etc etc. Maar het is gelukt! De een heeft nou eenmaal meer doorzettingsvermogen dan een ander, en als je de keus hebt gemaakt om over te stappen op de fles moet je daar ook achter staan en niet meer terug kijken dat het zo jammer is. Ja het is jammer, maar gelukkig is er dan nog kv!

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Iemand vroeg hier hoe dat vroeger ging...

Vroeger ging dat zo...

1) als je heel rijk en vooraanstaand was dan had je een min. Oftewel je liet iemand anders met een zogend kind, jouw kind zogen. Waarom? Omdat het makkelijk was (je was snel weer onder de mensen en dat was nodig want je had een functie te vervullen) EN je was snel weer vruchtbaar zodat je nog meer nakomelingen kon produceren.

2) als je arm was en je kon je kind niet zelf voeden dan werd het kind gevoed op koemelk, geitenmelk of wat dan ook voorradig was. De overlevingskansen van het kind waren al klein (bijvoorbeeld in de Middeleeuwen maar ook ver daarna) maar slonken hierdoor nog verder. Als je geluk had, was er iemand in de buurt (een zus of tante) die ook een zogend kind had en die jouw kind er wel bij wilde nemen.
    Indien nodig werd de melk aangevuld met granen.

3) in principe voedde je zelf je kind (BV dus) en dat deed je zolang als dat nodig was maar ook in de historie werden kinderen meestal gespeend tussen 6 maanden en 1,5 jaar.

De overlevingskansen van een zuigeling waren voor de komst van penicilline en algemene hygiënekennis erg klein. 20% overleefde het eerste jaar niet en meer dan de helft de eerste vijf jaar niet. De risico's voor de kraamvrouw waren enorm. Eén op de vier tot 1 op de 2 kraamvrouwen stierf in de middeleeuwen tijdens of vlak na de bevalling!! (en dat gold weer voor elke individuele bevalling.. en vrouwen waren vaak ELK jaar - 1,5 jaar zwanger) Gelukkig hebben we hier grote sprongen in gemaakt en is het krijgen van kinderen nu vaak een heugelijke gebeurtenis (en niet iets om heeeeel bang voor te zijn!)

BV of KV? Doe lekker waar je je goed bij voelt en bespreek voor het perspectief eens met iemand die in de jaren '50 en jaren '70 een zuigeling had.. Krijg je geweldige verhalen die alles relativeren!!!

PS: Ik ben na 6 weken gestopt met de borstvoeding omdat ik er geen zin meer in had... So sue me!! :D

16. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Heel herkenbaar (helaas)..
    Het is idd net alsof er een taboe rust op FV. Tuurlijk is BV 'beter' dan FV..

Ik heb het geprobeerd en het is niet gelukt. (nee echt niet;)).. L. is ziek geboren en omdat hij in de couveuse lag en in slaap werd gehouden kon hij niet aan de borst drinken. Ben dus gaan kolven elke 3 uur. Dit kreeg hij dan via een sonde binnen.

Na 3 dagen mocht hij uit de couveuse en werd hij voor elke voeding netjes wakker. Alleen omdat hij een longontsteking had was het drinken aan de borst veel te inspannend. Dus doorkolven en via een flesje geven.. Ging hartstikke goed, al vond ik het kolven loodzwaar maarja, wel het beste voor L., zeker omdat hij zo ziek was. Toen hij na een week mee naar huis kon was hij nog steeds te zwak om live te voeden. Dus ook thuis kolven, wel steeds proberen aan te leggen. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken, tepelhoedje geprobeerd, ging stuk beter maar nog elk half uur wakker van de honger, 5 minuutjes drinken en in slaap vallen. en weer na een half uur wakker.. en zo ging het riedeltje weer vrolijk opnieuw..

Na 5 weken was ik het zat en op advies van de kinderarts zijn we gestopt met aanklooien en besloten alleen nog maar te kolven.. Wel zwaar (vond ik), maar goed, ik was vastbesloten om bv te geven.. Na een week ging de productie in één klap omlaag en kwam er hooguit 50cc uit en uit de andere borst paar druppels. Tja, dan moet je wel.. Maar wat ik er de balen in gehad zeg.. Nog steeds trouwens..

Soms kan je niet anders dan FV geven en ja ik kan van mezelf zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om het te laten werken, maar het mocht niet zo zijn helaas.

En ja, ik verdedig me ook als mensen doorgaan op het feit dat ik KV geef. En dat zou niet moeten zijn. Mensen gaan er te makkelijk vanuit dat bv bij iedereen wel lukt en als dat niet zo is, dat moeders er niet genoeg aan gedaan heeft om het WEL te laten slagen.. Zo werkt het helaas niet in de praktijk..

Anyhow, lekker langs je heen laten gaan meid.. JIJ hebt de keuze gemaakt (nouja min of meer kon je niet anders natuurlijk).. Iedereen maakt zijn of haar eigen keus.. Wel bv of geen bv. En het maakt geen r**t uit of je er gewoon geen zin in had, niet lukte of niet anders kon..

17. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik woonde destijds in 's-Hertogenbosch en niet in Assen.. Dus ik denk dat jij een ander CB hebt hoor! ;)

18. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Toch grappig dat ik hier veel hoor dat "mensen er maar vanuit gaan dat je BV geeft", in mijn omgeving was dat juist absoluut niet zo. Binnen mijn familie is BV heel vanzelfsprekend maar vrienden, kennissen en bekenden stonden juist perplex dat ik BV gaf. Hoevaak ik wel niet gehoord heb "Wow? Geef je borstvoeding? En lukt dat ook nog? Wow! Zonder problemen? Jeetje wat knap zeg!"
    Ze reageerden vaak alsof ik de mount everest beklommen had ;)

19. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    wij hebben 2 gezonde kinderen en bij beide heb ik geen bv gegeven (ja bij sophie 2dagen). met thijs niet geprobeerd. er wordt mij ook regelmatig wel gevraagd of ik bv geef, maar dan wordt er niet negatief op gereageerd.

oja en trouwens, sophie wordt in sept 3 en is in die 3 jaar 1x ziek geweest (waterpokken). thijs nog niet, maar die is pas 3 maand. en ze gaan allebei naar de kdv, 2,5 dag.

20. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Owwwww, ja dan heb ik een ander cb 8)

Deel Deze Pagina