waarom wordt er zo boos gereageerd als je geen borstvoeding geeft

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door marilouise, 8 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Met (veel) doorzettingsvermogen kom je er ook niet altijd.. En ik heb de keus gemaakt om dus over te gaan op KV, maar dat wil niet zeggen dat ik dat niet jammer vind.

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Meid ik kon ook geen borstvoeding geven ivm medicijn gebruik (mocht niet van arts). Ik heb er eigenlijk nooit opmerkingen over gekregen maar als ik er wel opmerkingen over had gekregen had ik het volkomen genegeerd! Sommige mensen moeten eens gaan nadenken voordat ze wat zeggen, als mensen geen borstvoeding geven heeft dit vaak een reden. en wat is dan beter voor je kind? juist ja de fles!!! ipv medicatie van de moeder dmv. borstvoeding binnen te krijgen. als je geen borstvoeding kan geven om een medische reden dan moeten mensen zich stil houden, wij kiezen er juist voor om het kind goede voeding te geven. en mijn zoon is kern gezond hoor!!! is weinig ziek en altijd vrolijk en blij. en als er moeders zijn die gewoon flesvoeding geven om wat voor reden dan ook (gewoon geen borst willen geven) moet je dat ook respecteren vind ik, ieder zijn eigen keuze! Hier op het forum worden soms ook mensen afgebrand omdat ze geen borst geven, ik vind dit echt belachelijk. respecteer elkaars keuze, de ene kiest dit voor haar kind en de andere dat. maar wij 'fles"moeders zijn echt niet minder hoor! ;)

3. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Hier nog een moeder waarbij borstvoeding geven een onverantwoord risico voor haar kind zou bezorgen. No way, dat ik het risico ga laten dat mijn kind zijn lever of nieren aangetast zou krijgen omdat ik in alle BV sprookjes zou geloven. Stoppen met mijn medicijnen was geen optie. Gelukkig niet te vaak kritiek gehad, maar wel een paar keer goed boos moeten reageren. Het verdriet wordt niet beter door de reacties van BV fanatici... Ik wil je dan ook een hart onder de riem steken.

Ik ben overigens een voorstander van ongeveer een jaar borstvoeding geven en het doet pijn als je zelf die optie niet echt hebt. Het is helaas wel zo dat BV slechts in het merendeel van de gevallen beter is dan FV, uitzonderingen zijn veel vaker voorkomend dan veel BV fanatici denken en de formele voorlichting aangeeft. Het is beter de algemene stelling dat BV het beste is te beperken tot de moeders die gezond zijn, gezond eten, niet roken, niet drinken, geen drugs gebruiken, geen risico vol werk doen (chemicalien e.d.), geen medicijnen gebruiken, geen risicovolle infectie hebben etc etc. Het sprookje dat borstvoeding altijd gezond is geloof ik allang niet meer (met dank aan mijn opleiding en werk).

4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik persoonlijk vind dat als je als vrouw zijnde de mogelijkheid hebt om borstvoeding te geven ( afgezien van de medischen problemen enz) je het op z'n minst moet proberen.
    Ik denk maar zo, we produceren niet voor niks moedermelk...dus waarom het niet aan onze kleine geven?

Ik heb beide kids gevoed, de eerste een jaar de jongste helaas maar kort. Maar als er ooit een derde komt probeer ik het gewoon nog een keer.

Maar kan begrijpen dat het vervelend is voor mensen om te horen dat je een slechte moeder bent oid omdat je geen borstvoeding geeft.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Van wie krijg jij in vredesnaam te horen bij het kopen van ene pak kunstvoeding dat je een luie moeder bent?????

Verder een tip: ik geef inmiddels 19 maanden BV en daar word ook raar op gereageerd: wat je ook doet, het is toch niet goed, dus sluit alsjeblieft je oren voor dit soort stompzinnige teksten van mensen... je voorkomt niet dat mensen er (anders) over denken en praten, en het scheelt je echt een hoop frustratie als je het van je af laat glijden.

6. raspberry

Ik heb nog nooit iemand gehoord die beweert dat BV altijd de beste optie is...

7. raspberry

Niet om te zeggen dat je het verkeerd hebt gedaan hoor, maar je bent dan ook met BV gestopt op het moment dat je net zo'n beetje dat omslagpunt krijgt van het-kost-veel-energie naar wat-gaat-dat-toch-lekker-gemakkelijk-zonder allerlei-gesleep... ;)
    Dus kan me je gevoel wel voorstellen dan, maar als je dus iets langer voedt, is het toch wel errug gemakkelijk hoor :)

En ik hoor echt zoveel over en weer roepen: lang BV geven zou altijd en overal alleen maar kritiek opleveren, op KV rust een taboe, als je overstapt van BV naar KV krijg je altijd kritiek.
    Dat is gewoon niet waar! Dan filter je echt heel eenzijdig die reacties eruit, want er zijn echt altijd reacties van verschillende kanten...
    Dat je altijd wel van iemand kritiek krijgt, is waar. Maar dat gebeurt als je BV geeft, dat gebeurt als je KV geeft, dat gebeurt als je overstapt, dat gebeurt als de BV veel energie kost, dat gebeurt als je als BV-moeder nog lang aan de nachtvoedingen zit.
    Maar kom op: het is gewoon echt niet zo dat je altijd alleen maar kritiek krijgt op de keuze die je maakt.
    Het zou er een stuk beter op worden als wij als vrouwen wat meer gaan leren te staan voor onze keuzes en niet zo belangrijk te vinden wat anderen ervan vinden/eeuwig bevestiging van de hele wereld willen dat onze keuze goed is...

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik denk wel dat onze dochter zou zijn overleden als er geen kunstvoeding bestond. Maar ja, als we het dan over 'heel vroeger' hebben dan zou onze dochter na d'r geboorte ook geen moeder meer hebben gehad.
    Hier dus wel borstvoeding geprobeerd. Maar ik ben dus 1 van diegenen die 'niet lang genoeg doorgegaan is'.. Borstvoeding lukt niet, klaar.. Ook niet met hulp van het ziekenhuis, de vk en een lactatiedeskundige. Misschien als ik nog een paar weken was doorgegaan wel. Maar hoogstwaarschijnlijk was ik er dan zelf aan onderdoor gegaan.
    Ik vind het erg knap wanneer iemand blijft proberen, maar soms trek je dat als moeder gewoonweg niet. En ik vind borstvoeding geven niet zo belangrijk om daar als moeder aan onderdoor te gaan..
    Hier trouwens uit mijn omgeving nooit iets negatiefs over gehoord. Maar het is misschien net hoe je er tegenover staat. Ik stond zelf 100% achter het feit dat ik ben gestopt met proberen. Dus dan trek je je het misschien niet zo heel erg aan..

9. Jeal

Jeal Actief lid

2 mrt 2009
    305
    0
    0
    Als iedereen elkaars beslissing gaat accepteren zonder zijn eigen mening er op los te laten... is er geen enkel probleem.

Ik snap precies wat TS bedoeld. Hier heb ik ook wel eens last van. Maar kan nu gelukkig denken: het is mijn eigen keuze en de redenen daarvoor... daar heeft niemand wat mee te maken. Ik ben super happy met de manier waarop het gaat en mijn dochter ook! En dat is voor mij het enige wat telt!!!

10. raspberry

@Bubbel: Juist! Zo werkt dat dus! :)

@MvLiam: dan werd je kindje gevoed door een andere vrouw, of een kindje kreeg verdunde koemelk, dat soort dingen...

11. marilouise

marilouise Niet meer actief

Ik ben blij dat het redelijk herkenbaar is en in sommige verhalen/ reacties lees je ook terug wat ik bedoel. Voor mij een geruststelling.
    Waar het mij om gaat is dat er soms makkelijk geoordeeld wordt!

Draait alles om de bv is dat het belangrijkste???

voor mij niet het belangrijkste is dat mijn kindje gezond is en goed groeit. wil niet zeggen dat sommige opmerkingen altijd even leuk zijn of dat het nou dichtbij is of verder weg het doet zeer. iemand die niet weet wat er speelt kan nooit beoordelen of iemand vrijwillig of niet kv geeft. (gaat ze ook niet altijd wat aan) toen in de winkel was ik woest. mijn moeder was erbij die heeft mij en mijn broertje vrijwillig op flesvoeding grootgebracht en we zijn nooi veel ziek geweest of wat dan ook.
    mijn man heeft bv gehad en ook nooit veel ziek geweest mijn schoonzuje bv gehad zef en 1 van haar kindjes ook zij is altijd ziek en kindje ook dus ja in mijn beleving zou ik zeggen wie niet waggt die niet wint maar kv is een goed alternatief.

en nu ga ik mijn grote vent uit zijn bed halen een FLES :D geven en kijken op het bureau hoe hard hij gegroeid is op KV:D

Ik laat het jullie starks weten ben wel heel benieuwd bij een half jaar.

12. Mnq

Mnq Bekend lid

7 jan 2008
    822
    0
    0
    Ik snap beide maffiosi wel.
    Denk dat er meer met mij eens zijn, als ik dat schrijf.

Ik heb het abslouut geprobeerd maar het ging gewoon niet. Drie weken lang dramatisch, ze bleef maar huilen. Toen kolven en tja...dat was niet echt veel. Dus FV ernaast, en na een tijdje hebben we toen maar besloten om volledig over te gaan op FV.
    Wat een feest was dat!

Baby vrolijk, mama vrolijk en ook papa meer in zijn element.
    Vermoedelijk heeft het (deels) te maken met mijn borstvergroting (nee dames, ik heb nu gewoon een natuurlijke B-cup, zo is dat ook gezegd)

Ik had het graag willen doen, BV, goedkoper en blijkbaar erg gezond. Maar wat heeft het mijn gezondheid en van mijn kleine ten goede gedaan dat er FV bestaat!

Ik snap dus beiden, maar laat elkaar in waarde. De een kiest er bewust voor, wat dan ook BV of KV. Ieder zal daar zijn reden voor hebben.

Ik heb tweemaal bewust gekozen in feite.
    Eerst voor BV en toen dat niet optimaal bleek te verlopen, voor zowel mijn meiske als mijzelf, heb ik bewust gekozen voor FV.

Ben ik dan ook een slechte mama?
    Echte slechte mama's zijn er vast, maar ik geloof niet dat die op dit soort forums te vinden zijn. Die hebben daar dan geen interesse in, lijkt me.

13. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik persoonlijk vind het ook altijd jammer om te lezen dat er zoveel discussie's over zijn die er nogal heftig aan toe kunnen gaan.

Laat iedereen in zijn waarde. Begrijp nooit zo goed waarom iemand heel erg zijn mening moet opdringen als diegene hoort dat je geen borstvoeding kan/wilt geven.

Mijn mannen zijn 3 mnd te vroeg geboren, heb het bijna 6 weken geprobeerd. Helaas is dit niet gelukt, ik moest iedere dag kolven. En omdat de jongens 8 weken in het ziekenhuis lagen moest dit vaak daar gebeuren. Dan zit je in een kou en kil kamertje.

Ik was op een gegeven moment zo gestresst van alles. Het gevlieg van het ziekenhuis naar huis, de gezondheid van mijn jongens en dan dat gekolf er nog bij. In overleg met mijn man en lactatiedeskundige toch besloten om te stoppen. Ik trok het gewoon niet meer, zag er vreselijk tegen op om weer te kolven. Kreeg er bijna niks uit, en het deed pijn.

Mijn kereltjes hebben het verder prima gedaan op flesvoeding. Je ziet niks meer van het vroeggeboorte dus dat zegt genoeg.

14. Terra

Terra Bekend lid

22 dec 2008
    668
    0
    0
    Medewerker gehandicaptenzorg
    gelderland
    ik heb mezelf gedwongen bv te geven bij de eerste, dat is volledige 4 maanden gelukt, daarna was ik het zo zat!! een rot gedoe dat bv vind ik, elke keer mijn shirt omhoog of naar beneden doen, voeden in het openbaar durfte ik niet, kolven op het werk. nee dankje.

nu voor de 2e (als die mag komen) start ik gelijk met kv. gewoon lekker omdat ik geen zin in bv heb :D ik stop mijn energie liever in mijn gezin.

dus voel je zeker niet lullig hoor! lekker langs je heen laten gaan.

15. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Ik kan vanwege medische redenen geen borstvoeding geven. Maar ook als ik dat wel had gekunnen weet ik niet of ik dat wel zou doen. De arts vroeg ook aan mij of ik er een "gevoel" bij had en dat had ik toen ook totaal niet. Gewoon flesvoeding geven was zijn advies.
    Er zijn trouwens ook genoeg voorbeelden dat borstvoeding niet lukt, mag je toch blij zijn dat er kunstvoeding is, of niet soms?

16. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik moest ook stoppen vanwege mijn eigen gezondheid, hoe graag ik ook wilde, als ik gekolfd had moest ik 3 uur slapen, mijn dochter is gezond groot geworden op fles voeding, dus niks mis mee

maar goed er zijn wat rare types online die vinden als je een keizersnee hebt gehad je geen echte moeder bent omdat je het kind niet zelf hebt gebaard (had ik geen keuze in) en dat je geen borstvoeding is is ook niet goed voor je kind en voor je binding
    nou binding genoeg, ik ben op en top moeder, hoe mega veel van mijn dochter.

(heb niet alle reacies gelzen sorry as er iets dubbel staat)

17. raspberry

Dat vind ik echt raar van zo'n arts. Ik bedoel: vrije keuze wat je doet hoor, maar ik had er vooraf ook geen gevoel bij, en geef toch met plezier BV... dat gevoel komt gewoon pas als je het doet.
    Dus checken of iemand er een gevoel bij heeft en zoniet, dan adviseren KV vind ik echt heeeeeeel raar...

18. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    #78 angiebaby, 8 jul 2010
    Laatst bewerkt: 8 jul 2010
    laat je niet gekmaken hoor mensen moeten eens kappen om gelijk zn mening klaar te hebben

19. raspberry

Tekst is op verzoek verwijderd.

20. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    #80 angiebaby, 8 jul 2010
    Laatst bewerkt: 8 jul 2010
    veranderd dus klaar