waarom wordt er zo boos gereageerd als je geen borstvoeding geeft

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door marilouise, 8 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skye

Skye Niet meer actief

Of je nou geen BV kan geven of dat je dat wel kan maar gewoon niet wil (zoals ik), dan nog heeft geen enkel mens het recht om te beweren dat iemand daarom een slechte moeder is!!!!

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn oom en tante (nu beide 60 jaar) zijn een tweeling en zijn 2 maanden te vroeg geboren. Mijn oma had te weinig BV voor 2 baby's dus ze verteld mij nu regelmatig dat mijn oom en tante Gekookte (afgekoelde) karnemelk kregen! en ze zijn beiden nu kerngezond :) vroeger was het idd vaak koemelk, geitenmelk of karnemelk.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Gelukkig (nog) geen last van gehad! En dat is maar goed ook, want als iemand dat zegt dan hoek ik 'm meteen.
    Ze moesten eens weten hoeveel moeite en energie ik er in gestoken heb.

4. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ja, ik! In 'n ander topic werd gezegd dat het niet voor niets zo was dat er geen banners waren mbt flesvoeding en toen ik de jouwe voorbij zag zeilen móest ik 'm gewoon ook hebben. :D

En trots zijn op kv is net zo idioot als trots zijn op bv, in mijn ogen. Het ene komt uit de fabriek en maak je dus niet zelf, het andere is net zo natuurlijk als poepen en daar juichen we ook niet over..

Waar ik dan wél trots op ben?
    Voor mij was kv gaan geven 'n overwinning, een keuze die ik moeilijk vond en dáár ben ik trots op: dat ik mijn eigen gevoel aan de kant heb gezet omwille van mijn hele gezin (incluis mijzelf).

Borstvoeding is qua samenstelling de beste voeding voor je kind, maar het hoeft niet automatisch daarmee de beste kéuze te zijn.

5. tulip

tulip Niet meer actief

zoals al eerder ben ik het volkomen met je eens en heb je het netjes verwoord. Ik vind dat iemand de keuze moet maken wat het beste bij het gezin en diegene zelf past, daar heb ik respect voor en niet als mensen gewoon maar zeggen, omdat het het beste is. Die keuze moet je voor jezelf maken en niet door iemand voor laten schrijven.
    Eerder in dit topic las ik van iemand, weet niet meer wie sorry, over problemen met de voeding in dit geval bv en ondervoeding, daar gaan mijn nekharen wel van overeind staan. Als je kind ondervoedt raakt of te weinig krijgt dan kan dat mi nooit de beste keuze zijn. In de wereld (westerse) waarin wij leven hoeft een kindje echt geen echte honger te lijden.

offtopic, mijn dochter drinkt nu halfvolle melk al een tijd, maar bij een eventuele volgende komt die banner hem ook, ik vind hem geweldig.:D

6. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Helemaal met je eens! een kind kan toch niet ondervoedt raken omdat mama kosten wat kost BV wil geven? er zijn mensen bij wie de BV loopt als een trein maar gewoon geen voeding hebben en dat het kindje dan ondervoedt raakt dan zou ik ook meteen kiezen voor KV. en wat betreft de banner ik doe een evt. volgende keer ook mee :D

7. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    helemaal mee eens..

ik heb bij mijn dochter 2 weken bv gegeven,ik zat avonden huilend,gillend op de bank met bloedende open tepels. (waarschijnlijk omdat ik 2 operaties aan me tepels heb gehad)en me dochter maar huilen omdat ze honger bleef houden
    toen ik er een dubbele borstontsteking bovenop kreeg heb ik gezegd het is klaar!!

ik ben de volgende dag een ab kuur gaan halen en flesvoeding!!
    en oh wat was het heerlijk!! mijn dochter was tevreden,en mama zag niet meer op tegen eten geven enz..

bij mijn zoon heb ik het niet eens geprobeerd! ik heb in het ziekenhuis na de geboorte pilletjes gekregen om de voedingaanmaak te stoppen.

en idd ik ben er trots op dat ik de keuze heb gemaakt,wie voor mijn dochter (en mij natuurlijk) het beste waren!

en ik verdedig mezelf echt niet hoor! ik heb die bv maffia nooit zo gesnapt en wil het niet snappen ook!

en ts je hoeft je echt niet schuldig te voelen of te verdedigen,,jullie hebben toch het beste voor jullie kindje gekozen!!

8. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Uberhaupt is het niet aan een ander om te (ver)oordelen. De ouders bepalen hoe zij hun kind voeden.

In jouw situatie is des te pijnlijker als zulke opmerkingen om je oren vliegen. Maar denk 'ach, je weet niet beter'. Gelijk hebben en gelijk krijgen is iets heel anders. Deze mensen kun je niet overtuigen, begin er dan ook maar niet aan.

9. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    En ik vind het SUPER knap dat we nu al 4 pagina's lang een gesprek hebben over borstvoeding en kunstvoeding zonder ruzie of gemene opmerkingen! We blijven aardig en lief tegen elkaar en zo hoort het ook!

8)8)8) Een dikke pluim voor ons allemaal!

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik kreeg eigenlijk voornamelijk opmerkingen van mijn oma's toen ik overging op flesvoeding. Het stoort me vooral dat deze mensen de positieve werking van borstvoeding zo verheerlijken en overdrijven. Maar begrijp me niet verkeerd, mijn voorkeur gaat wel uit naar borstvoeding. Alleen niet koste wat kost. Bij zoonlief ben ik er na 2 maanden mee opgehouden en ik hoop het bij nummer 2 langer te kunnen volhouden.

Ik was trouwens ook bang dat de verkoopster me zou veroordelen toen ik met dat pak nummer 1 bij de kassa stond. Gelukkig nog nooit een opmerking vanuit die hoek gekregen, want dat was ronduit onbeschoft geweest. Die opmerkingen van mijn oma's kan ik wel hebben, die bedoelen het goed en het zijn toch mijn oma's ;)

11. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Mijn dochter is 3 maanden te vroeg geboren. Heeft 5 weken op de IC gelegen en moest kolven. Ik heb echt mijn borsten uit gewrongen. Tot de hoogste stand van het kolf apparaat. mijn tepels die enorm zeer deden met het resultaat van 100 cc per keer uit beide borsten. Ik ben ermee gekapt op een gegeven moment had ze meer nodig dan ik had. Ik ben er trots op dat ik het eerste goedje heb kunnen geven want dat is het belangrijkste. Maar met alle angst en stress ben ik na 3 a 4 weken gestopt. Ik had niet eens stuwing/pijnlijke-ik-sta-op-springen-borsten toen ik stopte. Zo weinig was het.
    Als we nog een kindje mogen krijgen ga ik wel weer de bv proberen.
    Erg vervelend dat mensen het idd doen overkomen alsof je een slechte moeder zou zijn. Ik wilde geen bv geven maar er werd verschrikkelijk op aangedrongen ook toen ik na 3 weken aangaf dat het echt niet lukte. Dat gef mij ook wel een gevoel alsof ik een slechte moeder was. Omdat mijn "prematuurtje" het nog harder nodig had. Maar toen ze kv kreeg met extra calorieen (kreeg ze ook in mijn bv) groeide ze veel beter.
    Groetjes

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb 15 maanden BV gegeven. Ik ben dan ook erg pro-BV, maar niet ten koste van alles...
    Een evt volgende keer zou ik het waarschijnlijk niet meer zo lang doen!

De eerste maand was zwaar, zeker in het begin zat ik met mijn tanden op elkaar, tenen gekruld en mijn ogen dichtgeknepen te voeden. Daarna ging het prima, mijn dochter groeide er ook geweldig op.
    Ik had een flink zware zwangerschap achter de rug, maar na de bevalling voelde ik me weer top, dus ik kon de hele wereld aan.

Mijn dochter was 'verslaafd' aan BV ;), wilde vaak drinken, 'zeurde' er veel om, BV was meestal de makkelijkste weg om haar weer te laten slapen...
    De eerste 3 maanden wilde ze de avonden clusteren, tot 6 maanden nachtvoedingen, tot 11 maanden late avondvoedingen en nog vaak nacht. Inslapen was altijd problematisch (veel huilen en voeden).
    Ze had altijd meer voedingen dan 'gemiddeld', om nog maar te zwijgen over de 'sprongetjes'..
    Alles kwam op mij neer, want BV was meestal de beste/makkelijkste/snelste oplossing. Ik stond er helemaal achter en ben ook nog steeds super trots ze al die tijd BV heeft gehad en dat ik het zo lang heb volgehouden... We hebben samen geweldige, onvergetelijke momenten gehad!

Maar afgelopen winter was ik vaak ziek, steeds maar aan het kwakkelen. Ik dacht dat het lag aan het feit dat ik wat meer oppikte, omdat we nu een kleintje hebben.
    Maar van het voorjaar hield ik na de zoveelste (buik)griep aanhoudend klachten. Nu, 4 maanden later, heb ik nog steeds dagelijks maag en darmklachten. Ik ben halsoverkop moeten stoppen met BV, omdat ik plotseling zo'n maagpijn kreeg dat ik direct aan de medicijnen moest. Eerst nog tijdelijk proberen te kolven om t weer op te kunnen pikken, maar ik neem de medicijnen nog steeds, dus ik heb toen besloten echt te stoppen.

Waarschijnlijk ben ik 'uitgeput' geraakt door het vele voeden en de zware avonden en nachten die ik allemaal grotendeels alleen heb gedragen. Mijn weerstand was/is ws sterk verlaagd.

Mijn dochter was gek genoeg heel snel 'afgekickt' van de BV. Ze vroeg er al snel niet meer om. Dat was eigenlijk best een opluchting! Zeker omdat ik me vaak ziek voel.
    Nu slaapt ze zo goed, als ze nog nooit eerder heeft gedaan. Waarschijnlijk ook door onze strenge en consequente aanpak en ook omdat ze ouder is hoor.

Hiermee wil ik zeggen dat doorzetten tot het naadje niet altijd het beste hoeft te zijn. Voor iedereen ligt die grens anders. Je bent echt geen slechte moeder als voor jou de maat vol is en je niet alles uit de kast hebt getrokken om maar vol te houden. Soms is het beter voor de moeder en dús ook voor het kind om te stoppen!!

13. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik ben blij de relativerende berichten te lezen van Cygnet2 en Mijkeltje, ik zeg "Chapeau" en veel dank! ;)

Ik ben zelf naar een week gestopt, omdat ik doodziek was van een flinke borst-en blaasontsteking. Ik had tepels die bloedde en open lagen. Aanleggen ging goed, melk in overvloed, maar m'n meisje was onrustig/ongeduldig en hapte slordig aan, kortom het was een drama.
    Ik heb m'n ogen uit m'n kop gehuild, wilde niet stoppen, maar ik kon niet meer.. ik kon het gewoon niet meer opbrengen, als ik moest voeden, raakte ik volledig in de stress.
    Als ik er nu aan denk, word ik al niet goed, m'n maag draait om.. dus zoals ik er nu over denk.. begin ik er nooit meer aan!

Jammer dan als mensen blijkbaar vinden dat ik geen doorzettingsvermogen hebt. Laat mensen in hun waarde denk ik dan. ;) Iedereen moet lekker doen waar zij zich goed bij voelt.

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ maka: pfoe, ik vind het erg knap dat je het zo lang hebt volgehouden! Ik had er al lang de brui aan gegeven... Ik kan me de opluchting nog zo goed voor de geest halen toen zoonlief niet meer volledig afhankelijk was van mij wat betreft de voedingen. Ik vond dat echt slopend. Ik zat na 6 weken bij een ALV met ontzettende grote en harde borsten. Leuk dat manlief hem afgekolfde melk kon voeden, maar ideaal was het niet.
    Dat was trouwens niet de reden waarom ik stopte, maar ik vond het wel een groot nadeel van borstvoeding.

15. sharmila

sharmila Bekend lid

27 jan 2009
    589
    0
    0
    Orthodontist-assistente
    Nou ik heb 1 week bv gegeven en toen was ik er klaar mee. Me tepels vielen er zowat af:D Heb nog wel van die charmante tepelhoesje geprobeert maar zelf daardoor zoog die de kloven erin. Mijn hemel wat een pijn had ik. En Kleine man zoog 40 min per borst en nog geen voldoening. Was er zo klaar mee. ben niet eens gaan afbouwen hup gelijk over op fles. Oh wat was ie ineens voldaan. Sliep beter en langer. Wat is het toch fijn die kv. Maar bij de volgende probeer ik toch eerst bv. Had wel een speciaal gevoel erbij. Toch een soort band ofzo. Heb ook echt de eerste 4 weken zelf de fles gegeven want met bv zou ik het ook zelf gedaan hebben. Na 4 weken dacht ik ach wel makkelijk als iemand anders het even doet. Er heeft nooit iemand tegen mij gezegd dat het slecht is dat ik gestopt ben. Zelfs cb steunde mij hierin. Vonden het een goede keuze. Mijn schoonzus zei wel oh meid nu ga je nare reacties krijgen(heeft zij veel gehad namelijk) Maar nee helemaal niks. Nou weten de meeste ook wel dat ze dat soort dingen niet tegen mij moeten zeggen:D. En als een vreemde wat zou zeggen, nou die kan lachen, kan zelf erg gemeen zijn met opmerkingen namelijk.;)

16. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    die snap ik niet.. bv loopt als een trein maar er is geen voeding?

Fabeltje.. geen voeding in je melk.. dan was er misschien te weinig melk..

17. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    iedereen geeft lekker wat zij wil.. als iemand je een slechte moeder noemt omdat je de fles geeft zit er bij die persoon een steekje los..

18. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.174
    4.322
    113
    Natasja, heb dat bericht ook 2 keer gelezen omdat ik het niet snapte. Hoe dan?

Ik denk dat deze topic erg afschrikwekkend werkt juist voor degenen die BV nog moeten gaan geven voor de eerste keer. Ik heb het juist als geweldig ervaren en nog steeds. Ik vind het juist heel makkelijk en erg fijn dat ik alleen degene ben die mijn zoontje in deze behoefte kan voorzien en niemand anders. Dit even als hoe het ook kan.

Wat TS betreft, als ik in een winkel kritiek krijg op mijn keuze zou ik daar serieus nooit meer binnen lopen. Je hebt (noodgedwongen) moeten kiezen voor FV en als dat voor jullie werkt is het toch goed zo. Jammer dat je 6 maanden later dit nog niet hebt kunnen accepteren. Ik denk als je dat doet, zonder je naar anderen te verantwoorden, dat je misschien beter nare opmerkingen naast je kunt leggen want alleen jij weet immers wat er aan vooraf is gegaan.

19. sharmila

sharmila Bekend lid

27 jan 2009
    589
    0
    0
    Orthodontist-assistente

Amen

20. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik heb heel lang nagedacht over bv of kv en uiteindelijk besloten om kv te geven.
    Ik heb nog nooit een negatief oordeel van iemand gehad. Dus ik herken het totaal niet.
    Behalve dan van verhalen die ik op het forum lees.

Ik ben hartstikke blij met de KV. Mijn zoon zat al heel snel in een goed ritme, groeide goed en is een hartstikke tevreden baby. Niks geen gedoe met borstontstekingen, pijnlijke tepels en mijn zoon groeit als kool.
    Ik heb mijn zus zien aanklooien met BV en vriendinnen van mij, nou ik heb genoeg gezien bij hun.

Lang leve de fles!!
    Oww en mijn zoon krijgt ook al lekker vaste voeding. Met 3 mnd begon ik met rijstebloem en vanaf 3,5 mnd kreeg hij al fruit en groente. Wel alles vers, want ben wel een beetje antipotjesvoeding. Vind het zelf niet te eten dat spul, dus dan hoeft mijn zoon dat ook niet te eten.

Ook over bovenstaande heb ik nog nooit een negatieve opmerking gekregen. Misschien denken mensen het wel hoor, geen idee hahaha.

Deel Deze Pagina