Waarom zeggen mensen dat?? Gekwetst!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lani, 14 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    he, maar je hebt toch ook een mega buik. Straks helemaal. Daar komt een compleet mensje uit. ;)

En jij weet best dat je die buik niet hebt als gevolg van uitbundig snoepen of zo. Lekker laten praten.

Ik heb wel eens "nee, ik ben gewoon moddervet joh!" teruggeroepen. Dan kijken ze in eens heel raar op hun neus.

2. snoepje84

snoepje84 Niet meer actief

Ik vind dat je je aanstelt. Ik zou uit me panty gaan als ze dat zouden zeggen en ik helemaal niet zwanger zou zijn. -,-'

3. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Ik snap je helemaal!

Ben nu 27 weken maar met een week of 14 al een vrij aanwezige buik.
    De vraag of ik al bijna moet bevallen krijg ik ook dagelijks, waarop ik dan weer moet zeggen:" nou ik moet nog tot september"
    Dan krijg je vaak een opmerking als:" zooo, dan heb je ook al een aardige buik zeg!"

En wat ik de afgelopen dagen ook een paar keer voorbij heb horen komen:
    " zo, heb je de wk-voetbal ingeslikt??"

Tja, wat moet je met zo'n opmerking hè!
    Ik moet zeggen dat ik er ook niet echt door gekwetst kan worden, maar leuk is anders.
    Ik ben enorm trots op m'n buik, maar als mensen je "dik" of " bolletje" gaan noemen dan is dat toch niet leuk voor je zelfvertrouwen.

Oja, de opmerking: " weet je zeker dat het er 1 is" is ook zo'n standaard zin die ik vaak hoor

4. angel1990

angel1990 Actief lid

29 dec 2013
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve lieve TS,

Ik begrijp je heel goed! Maar probeer het lekker naast je neer te leggen!
    Ik ben nu 21 weken en amper buik!!! Terwijl het mijn tweede is..
    Dat ik weinig buik heeft komt denk ik door het ziek zijn..
    Ook vertelde de echoscopist afgelopen donderdag dat wij niet bang hoeven zijn dat er een groot kindje komt.
    Het is een lief klein krummeltje maar kwa richtlijnen doet ze het goed.

hierbij een foto gemaakt op 21 weken

Dikke knuff van mij!

Bijgevoegde bestanden:

5. Jon

Jon Actief lid

15 aug 2007
    192
    0
    0
    Heel herkenbaar (ook de eetstoornis). 'Wat ben je al dik', riep iemand.. Voor zo'n woordkeuze ben ik nog zo gevoelig.. En iemand die gelijk met mij opgaat is erg mager en heeft dus een kleine bolling. Iemand vond die van haar 'een voetbal', van mij een 'flinke basketbal'. Het zijn maar woorden, maar het is idd niet leuk! En dat terwijl ik nu echt heel netjes op gewicht ben en de buik van voren draag. Je wilt er gewoon mooi en ok zwanger uitzien en niet steeds met 'groot' in verband gebracht worden. Mensen zouden nu kunnen denken dat ik hoogzwanger ben, maar ik mag nog even. Ik laat het nu van me afglijden: dit ben ik, dit is mijn buik en zwanger zijn ben je niet vaak, dus geniet maar gewoon van jouw leven! Het zegt meer over anderen: men denkt dat een mening altijd maar gegeven moet worden. Volgende keer zeg je gewoon bij de vraag of het er twee zijn: 'Nee joh, drie!' (je mag best laten merken dat niet alles even leuk is om te horen.. Bij de opmerking over 'dik' reageerde ik met 'pardon? zwanger heet dat!' Vond ik best goed van mezelf, aangezien ik niet zo goed adrem kan reageren..)

Let go!!

6. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Hier precies die opmerking, zijn het er geen twee? Ik denk niet dat je de 40 weken haalt hoor bla bla..

Proberen om te zetten in een compliment, trots zijn op je mooie groeiende buik!

7. Djoess

Djoess Bekend lid

14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Het ligt er denk ik ook wel aan wie het zegt en hoe. Van mijn moeder kan ik het hebben als ze na een groeispurtje verbaasd "Wat ben jij dìk zeg!" uitroept, maar als de buurman het zegt kan ik 'm wel schieten. Mijn familie zegt daarom ook heel tactisch "ze groeit goed he?:D" ipv "je groeit goed he?" Want in principe gaat het daar toch ook om, dat de baby goed groeit en niet jij? Hou op ofzo, ik vind het niet-zwanger ook niet leuk om te horen dat ik dik ben, net zo min als het leuk is om te horen dat je niet-zwanger wel eens wat meer mag eten.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.136
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is inderdaad zo. Niemand vind je gewoon normaal zwanger. Het is altijd dik, bescheiden, erg naar voren, best rond, 100% zeker een jongen, vast een meid... En dat allemaal op één dag door verschillende mensen.

Dat je het zo aantrek zou, denk ik, best wel eens aan je eetstoornis kunnen liggen. Hoe lastig ook: dikker worden hoort bij zwanger zijn, (En als je met een goed gewicht / strak lijf begon voor de zwangerschap en een beetje je best doet na de zwangerschap, raak je dat gewoon weer kwijt.) Probeer dat te accepteren. En realiseer je daarnaast dat mensen vaak ook wat zeggen om maar een gesprekje aan te knopen. Zwanger zijn is een wonder en zwangere mensen zijn blijkbaar erg interessant voor veel anderen.

9. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Hier ook heel veel moeite gehad met het feit dat je aankomt tijdens het zwangerschap en bang dat ik enorm zou worden... dus in het begin zeiden mensen: '' Je ziet het nog niet he?'' toen vond ik het nog niet zo erg maar nu....

Ik hoor bijna elke dag:''tjonge, waar laat je die kleine toch?! Je ziet nog bijna niks!'' ik kan je zeggen dat dat OOK heel onzeker maakt. Ik ga me dan afvragen of alles wel goed groeit etc.

Ik was vandaag in het ziekenhuis met een open dag en ik kreeg bij binnenkomst al te horen dat ik een bescheiden buikje had. Daarna kwam er iemand met een aanbieding voor babymassage voor december. Toen zei ze: '' dat zal wel te vroeg zijn maar een aanbieding voor januari of februari heb ik nog niet''
    Mijn man vertelde toen dat ik in oktober ben uitgerekend...ook die vrouw zei dat ik een klein buikje had.

Dus wat dat betreft... qua buik is het allemaal niet goed geloof ik :p

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.938
    3.952
    113
    Beter dat ze zo'n opmerking maken als je zwanger bent dan wanneer dat niet zo is..
    Bij de eerste vond ik het heerlijk, eindelijk een goede reden om een dikke buik te hebben..;) niet druk maken om shirtjes die net te strak zitten want iedereen ziet zo wel dat je zwanger bent.
    Moet zeggen dat ik nu bij de tweede iets meer moeite heb met het groeien van mijn buik, maar komt ook door de tussenfase, buikje nog net klein genoeg om ook te kunnen denken dat ik gewoon teveel eet:p nog even wachten dus tot ik weer trots kan zijn op die bult
    :)

11. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Haha ja dat ken ik...dat heb ik ook... Ik zie ook regelmatig mensen mn buik bekijken.. Van binnen lach ik dan wel want ja, vragen of iemand zwanger is ga je ook niet gokken he? ;)

12. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Wat ze ook zeggen, ik lul altijd maar mee. :) Ik heb er weinig invloed op...

13. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Ben trouwens echt héél "dik" :D

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      30 KB
      Weergaven:
      1
  14. firstone

firstone Bekend lid

27 apr 2009
    664
    0
    0
    Drenthe
    Ik ben nog maar 5 kilo gegroeid en heb al 2 keer de opmerking gehad "succes he met de laatste loodjes" en ik ben echt niet dik!!! Zodra je zwanger bent denkt iedereen dat ze iets over je figuur, gesteldheid of gedrag mag zeggen. Lekkker laten! Geniet van je buik en je zwangerschap en laat ze....

15. Marliesje83

Marliesje83 Fanatiek lid

20 jul 2011
    1.712
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind het soms best vervelend. Mijn buik is in verhouding altijd al wat dik/opgeblazen. Hou snel vocht vast een mijn darmen zijn ook snel verstopt en opgezwollen. Mijn hele volwassen leven krijg ik al opmerkingen als 'die wandelroute is vrij zwaar, misschien kun je dat tijdens de zwangerschap beter niet doen...' en natuurlik de meer standaard opmerkingen. Zeker in onze mmm periode was dat echt zoooo kl*te...
    Nu ik zwanger ben is het nog erger, soms heb ik ook echt het gevoel alsof mijn buik gaat knappen. Van de week in het vliegtuig vroeg een moeder van 2 kleine kindjes 'Jeetje meid, mag jij nog wel vliegen nu?' Eh, ben pas 18 weken hoor... en dan gelijk erachter aan zegt ze 'is het zeker een tweeling'. Nee, dát heb ik nog niet duizend keer eerder gehoord...
    Dan denk ik echt, mensen, ik héb nou eenmaal een dikke buik, als ik er iets aan kon doen deed ik het wel!!

Zag laatst deze voorbij komen:http://media.tumblr.com/tumblr_m9xueqc5BV1qctkcl.jpg
    Dat vind ik nou ook!

16. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    Ik ben zelf een heel tenger persoon en nu zwanger van de tweede... Bij mijn eerste zag je pas na 5 maanden een beetje buik (ook omdat mijn kindje niet goed groeide), en dat vond ik helemaal niet leuk, soms werd gewoon bijna niet geloofd dat ik zwanger was...en dat kwetste mij ook wel. Dus ook al is het omgekeerd bij mij, ik begrijp je gevoel wel.

Nu ben ik pas 8wk en heb ik al een buikje die ik vorige keer dus pas bij 5mnd had en ik ben er enorm trots op hoop dat ie lekker verder zal groeien.

Bedenk iig dat anderen gewoon reageren op wat ze zien, dat kun je ze niet kwalijk nemen.. ze weten niet dat jij kampt met ónzekerheidsgevoelns zeg maar en gaan er eerder vanuit dat je er trots op bent. En je moet maar zo denken: Je bent zwanger he! er zijn vrouwen die die opmerkingen krijgen terwijl ze niet zwanger zijn;) dus ook al begrijp ik je gevoel, trek er niet zo zwaar aan!

17. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Ik ben nu ook 15 weken, en heb best al een buik. Toen ik rond 12 à 13 weken was voelde ik me dik. Nu zie je wel dat ik zwanger ben, maar ik vind het ook nog niet echt mooi. Lijk in sommige kleding wel een melkkoe. Maar nog een paar weekjes en dan hebben we een mooie, echte zwangere buik. Houd die gedachte vast en ben er trots op. Mensen zeiden bij mij al bij 8 weken dat ik al een buikje had, maar dat vond ik niet erg. 1 iemand heeft gevraagd bij 10 weken of het er geen twee waren, maar daar lach ik alleen maar om. O ja, mijn schoonmoeder zei een keer: goh, je hebt wel al een buik he. Ik had die buik toen was ik bijna 7 maanden.. "Ik vond het op dat moment niet leuk en ik heb er ook wel even mee gezeten, maar ik heb dit van me afgezet. Ik kan mijn eigen kleren nog gewoon aan en ik ben trots op mijn buik!

18. Lani

Lani Actief lid

26 mrt 2014
    133
    0
    0
    Dank je wel.voor jullie lieve lieve reacties meiden. Klinkt misschien stom maar toch scheelt het als je weet dat meer vrouwen dit gevoel hebben.

Ik denk dat bij mij de opmerkingen meer overkomen alsof mensen tegen je zeggen, jij bent dik ( en dan los van de zwangerschap) Op de een of andere manier is dat het enige wat je hoort. Terwijl echt niet iedereen het slecht zal bedoelen en zoals sommige van jullie zeggen.....zwangere vrouwen zijn gewoon interessant om over te praten.

Ik weet ook dat aan komen erbij hoort, en dat heb ik er met liefde voor over. de kleine is het allerbelangrijkste. Maar waar zit die knop om.het uit te zetten in je hoofd he haha.

Misschien moet ik me ook niet.zo vergelijken met anderen?? Of althans me bezig houden met wat anderen misschien wel is kunnen denken??

Nogmaals dank jullie wel meiden!!

19. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik heb geen eetstoornis gehad maar had/heb ook moeite met aankomen. Ik denk dat het ook een beetje vrouw-eigen is ;) En als mensen je dik noemen heb je gelijk het idee dat je ook een kont heb van hier tot Tokio bij wijze van terwijl mensen alleen je buik bedoelen...al vind ik het woord dik voor een zwangere buik ook een beetje raar. Mijn schoonmoeder noemde de vanavond toevallig ook nog dik ;) .. Maar ja, met plus 13 a 14 kilo op de teller denk ik dat dat toch best mee valt :p

20. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Ik heb me er ook een lange tijd erg druk om gemaakt, maar ik ben er sinds een paar weken gewoon helemaal klaar mee. Hier ook aan de vk gevraagd of mijn buik nou echt zo dik was, maar zij vond m bescheiden.

Mensen die nu een opmerking durven maken over mijn buik kunnen gewoon direct een hormonaal botte opmerking terugverwachten. Jij bent onbeschoft tegen mij, dan ga ik onbeschoft terug doen.
    "Ik ben zwanger, wat is jouw excuus?"
    "Bij mij is het gelukkig tijdelijk.."
    Of ik vraag gewoon of ze in de gaten hebben hoe ongelofelijk onbeschoft zo'n vraag is, dan schrikken ze vaak ook al genoeg..

Ik ben trots op mijn buik, dus iedereen die er negatief over gaat zitten doen, kan echt een eind opzouten.

Btw, ik ben normaal gesproken overigens een heel net, lief meisje... Mijn beschermingsmechanisme draait gewoon al volle toeren, denk ik.

Deel Deze Pagina