waarom zijn feestdagen zo belangrijk?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij hebben gewoon besloten dat eerste kerstdag onze eigen dag is. Dan spreken we niet af. Daarvoor of daarna gaan we naar familie. Sinterklaas vieren we ook met ons 3-en. Heb er niet zo'n moeite mee om het zo in te richten hoe wij het willen :)

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik hield er ook niet van, altijd was er wel wat met kerst. Mijn ouders gescheiden, geen contact met schoonouders een broer die niet meer thuis kwam... Vorig jaar heb ik gezegd wij koken, wie zin heeft kan aanschuiven. Dit jaar gaan we een midweek weg.... Met z'n allen! Super gezellig en heb sinds jaren weer zin in kerst!

3. glimworm

glimworm Niet meer actief

ook al wordt ons niks opgedrongen, ik herken wel het verplichte (schuld)gevoel.:) juist voor mijn vader omdat mijn moeder er niet meer is en hij alleen zit met de kerst.:(

ik probeer het de laatste jaren zo in te plannen dat we beide (schoon)ouders in 1 keer gezien hebben. Gelukkig kunnen ze goed met elkaar overweg. dan houden we 1 dag over, een uurtje naar oma en de rest lekker voor onszelf!

4. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Het gedoe onstaat vaak doordat er zoveel mensen gescheiden zijn. Bij mijn moeder vieren we het meestal niet op 1e of 2e kerstdag, omdat je met iedereens schoonfamilie rekening moet houden. Mijn schoonzus heeft een hele moeilijke moeder, die wil het liefst ieder jaar eerste kerstdag en oh wee als het bij ons slecht uitkomt en ze twee keer achter elkaar de tweede kerstdag "krijgt". Mijn schoonzus aan de andere kant van de familie heeft nog kinderen uit een vorig huwelijk en die zijn altijd heel laat met doorgeven wanneer zij kerst willen vieren, maar dan ligt het wel gelijk vast en is er niets meer te overleggen.

Oud en nieuw blijven we altijd thuis, in verband met de hond. Maar geen probleem als mensen langs willen komen.

De feestdagen zelf vind ik altijd heel gezellig, lekker eten, kadootjes enzo.

5. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Die eerste kerstdag voor je zelf klinkt me als muziek in de oren, daar ga ik het maar eens met man over hebben vanavond. Het vervelende is dat mijn ouders wat verder weg wonen dus als we gaan, gaan we vaak een hele dag. Zitten we weer met schoonouders daarna ;) Misschien moeten we die hele dag dan maar gewoon skippen. 's Ochtends naar schoonouders, 's middags naar ouders. Bleh, dat rennen en vliegen altijd...

Wij wilden dit jaar ook weg, en dan het liefst van 24 december tot en met 2 januari. We kunnen alleen nog geen sponsor vinden ;)

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Pfff, nou ik had het er van de week nog met mijn man over..dat ik echt ZO geen zin heb in de "feest"-dagen. Mijn ouders zijn gescheiden, dus we moeten altijd naar mijn moeder + vriend, vader + gezin en mijn s.o. En laat kerst nou maar uit 2 dagen bestaan. BLEGH! Ik word al moe als ik alleen maar aan al dat geren denk. Maar ja, niet gaan vind ik ook niet echt een optie. Bij mijn vader en stiefmoeder is het altijd erg gezellig met ook mijn zusje + aanhang en broertje + aanhang. En ik ben het enigste kind van mijn moeder, dus ik vind het ook niet leuk om niets met haar te doen. En voor mijn s.o. is het geen optie om een jaartje over te slaan.

Vorig jaar kwamen op 1e kerstdag mijn moeder en haar vriend 's avonds eten en 2e kerstdag gingen we naar mijn vader en stiefmoeder. Dus toen mijn s.m. belde bleef alleen kerstavond over. Ik stelde dus voor om dan gezellig bij hun te komen eten. Krijg ik als antwoord "Wij doen nooit iets met kerstavond". Uhm...ok... Dus toen zijn we 1e kerstdag in de ochtend naar mijn s.o. geweest en kwamen mijn moeder + vriend 's middags dus het was een geren tot en met. Overigens, mijn s.m. is hartstikke lief hoor, maar niet zo flexibel...ja...als beton :cool:.

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Bij ons is er nooit gedoe geweest rondom de feestdagen. Maar toch zijn wij bewust met kerst weg dit omdat ik de sfeer in mijn familie gewoon "nep" vind.

Sinterklaas vieren we met ons gezin op 5dec. hebben opa en oma kado's prima maar dan gebeurd dit wel op een andere dag.

8. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ik nodig het hele zooitje meestal bij mij uit op 1e kerstdag. kerstavond en 2e kerstdag zijn daardoor voor ons vrij invulbaar. We hebben nog geen kids dus dat scheelt, maar als die er zijn, houd ik dit er zeker in. En kan iemand niet, geen punt, maar dan is het jammer voor de andere dagen. Ik moet zoiets wel stellen, want mijn schoonouders zijn gescheiden en anders hebben we 3 adressen.

Wat ik wel irritant vind, is dat ze dan altijd gaan proberen, als je neit kunt, om een week eerder of later alsnog te vieren. De werkoptie zou voor ons dus geen optie zijn. Krijgen we het "gelazer" op een ander moment.

9. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Toch gezelllig? Ik zie mijn ouders niet vaak. Ze wonen in een andere stad en provincie. Daarbij komt dat mijn pa het aan zn hart heeft. Alles gaat goed hoor nu maar met kerst wil ik altijd wel naar mn ouders. Gewoon uit nostalgie en elke kerst kan de laatste zijn. Ik geniet wel van het samen zijn. Werken enzo kan je leven nog. En beiden opa's en oma's genieten enorm van de kleinkinderen. Tja dus waarom niet?

10. Within

Within Niet meer actief

Wij proberen het ook af te wisselen, mijn moeder woont ver weg en mijn vader komen we nooit (die woont nog verder weg). Schoonouders wonen om de hoek. Als we tegen hun zeggen dat we niet willen, dan vinden ze dat ook prima maar vaak eten we daar alleen gezellig met zijn allen op 2e kerstdag en that's it.

Wij vieren wel "Sinterkerst", wat is ontstaan doordat we allemaal in een winkel werkten en dus rond 5 december onmogelijk allemaal vrij kregen. We prikken dus een datum tussen sinterklaas en kerst in. Helaas dit jaar veel gezeik. Juist nu wil ik het graag met gezin vieren omdat volgend jaar de kleine er is.. gaat mijn zus dwars liggen dus heb er eigenlijk geen zin meer in. We zien het wel.

11. Froggie

Froggie Actief lid

22 jul 2009
    284
    0
    16
    Stad van de Zon
    Helemaal gezellig en bijna nooit problemen.
    Mijn moeder is eerste kerstdag jarig dus die is standaard bij mijn familie.
    Tweede kerstdag is met ons gezin samen.

Meestal doen we kerstavond of een dag eerder met mijn schoonouders. Of bij hun eten of we nodigen ze bij ons uit gezamenlijk met mijn ouders en kook ik uitgebreid.

Tevens is mijn oudste dochter 20-12 jarig dus zien we alle familie ook al.
    Mijn eigen familie is tweede kerstdag altijd uit eten met zijn allen, thema eten ofzo. Wij zijn de enige die (nog) niet meegaan en hebben deze dag voor ons zelf

12. Lotje02

Lotje02 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.646
    3
    0
    Ik vind de feestdagen ook heerlijk, bij ons thuis is het altijd gezellig dan! Mijn ouders wonen een eindje van ons af, dus vaak blijven we daar dan slapen.
    Mijn vriend heeft een eigen zaak en moet 2e kerst (paas) dag altijd gewoon werken en dan is het makkelijker om dan bij zijn ouders langs te gaan, want die wonen dichtbij de zaak.

13. Koon

Koon Niet meer actief

Mijn zusje is jarig op 2e kerstdag en viert dit het ene jaar bij mij vader en andere jaar bij mijn moeder (zijn dus gescheiden).
    Dit jaar dus 2e kerstdag naar mijn moeder.
    Verder nog geen idee wat we gaan doen. Wij gaan nu echt nog niks afspreken en gelukkig verwacht ook niemand dat.
    Een keer in de twee jaar moet ik werken met kerst, want ik werk in de zorg.

Het lijkt mij echt vreselijk dat er vanuit alle kanten aan je getrokken wordt en mensen vanalles verwachten.

14. claudje1981

claudje1981 Bekend lid

31 mei 2012
    612
    0
    16
    Brabant
    wij hebben dat ook niet met kerst hebben we kerstavond voor ons zelf en 1e en 2e wisselen we gewoon af tussen mijn ouders en zijn ouders vind het heerlijk samen komen elk jaar

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij spreken dit jaar niks met kerst af vanwege drama vorig jaar, dit is echt heeeerlijk :)
    Verder heb ik er ook een hekel aan, wij proberen meestal weg te zijn met feestdagen om maar niet bij fam te hoeven zitten.

16. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.745
    1.073
    113
    T is een hoop geregel altijd inderdaad..

Toppunt hier;

Schoonma vraagt wk geleden; hoe doen we t met kerst?
    Ik zeg dat ik m'n rooster nog niet heb maar dat ik zoiezo 1e kerstdag werk en manlief 2de. En dat we nu een avond voor ons gezin willen, het is zoonlief z'n 1e kerst..
    Zegt ze doodleuk; nou dan stel ik voor dat jullie 2de kerstdag voor jullie houden s'avonds en 1e bij mij..

Uhh dat bepalen we zelf wel, en bij iemand gaan eten met kerst en je kind daar om 20u op een campingbedje leggen om het er na 2uur weer uit halen om naar huis te gaan vind ik de moeite niet.. Schoonma gaat vroeg naar bed nml..

Nu zijn we lekker 1e kerstdag met ons 3tjes, weet schoonmoeder alleen nog niet haha.. Die wordt door manlief s'middags uitgenodigd voor de lunch en dan ben ik werken.. ;)

17. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Hier was het ook altijd gezeik. Mijn ouders zijn beide overleden maar toen mijn moeder er nog was, was het idd 1 dag mijn moeder en 1 dag schoonouders en toen waren de vrije dagen samen alweer voorbij....

Sinds onze jongste is geboren zeggen we elk jaar wij blijven thuis en wie wil komen kan 1e kerstdag komen, verwacht geen uitgebreid diner en blijf ook aub niet de hele dag hangen. We werden wel vreemd aangekeken maar iedereen deed braaf wat we gevraagt hadden haha en 2e kerstdag is er meestal wel wat te doen zoals dierentuin ofzo en kunnen we lekker met z'n 4en op pad met een lekker kerstdiner bij de mac ofzo.

Dit jaar hebben we het weer anders aangepakt, we zitten nl kerst en oud en nieuw met onze kont in de zon! (hebben we helaas nog steeds de nieuwjaarsrecepties van beide kanten van de schoonouders..)

18. Onder water

Onder water Niet meer actief

Feestdagen hebben wel iets bijzonders, maar aan de andere kant ook niet. Ik kan mij geen sinterklaas of kerst heugen zonder dat er ruzie was tussen mijn vader en moeder. Ik merk ook dat ik geïrriteerd raak als de feestdagen er echt aan zitten te komen. Misschien toch meegekregen van huis uit, ik bouw dan echt de spanning op en dat komt er met sinterklaas of kerst uit. Aan de andere kant vind ik het ook wel heerlijk om gezellig met zijn allen te zijn ( Familie van mijn man dan, mijn vader viert het niet meer sinds de dood van mijn moeder). Wat een weer een keerszijde heeft omdat ik mij schuldig voel omdat mijn vader alleen thuis zit.

19. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Gelukkig hangt mijn familie niet zo aan feestdagen en mijn schoonfamilie ook niet.

Zeker dagen als Pasen etc. zijn voor ons gewoon een lekker lang weekend maar verder niets bijzonders.
    Met kerst hebben we al jaren een soort schema: kerstavond bij de ene familie en omdat allebei onze families aan de andere kant van het land wonen blijven we daar ook slapen. Eerste kerstdag gaan we dan 's ochtends naar de andere familie en gaan we daar lekker lunchen. 's Middags rijden we weer naar huis en de rest van de eerste kerstdag zijn we lekker samen thuis. Tweede kerstdag vieren we altijd met een groep vrienden en hun kindjes (in totaal nu 8 volwassenen en 4 kindjes) vanaf borreltijd, dus dan hebben we 's ochtends gewoon thuis, geen verplichtingen.

Mijn ouders en schoonouders vinden het leuk om ons even te zien met kerst, maar niemand zit te wachten op hele dagen verplicht op elkaars lip onder de kerstboom ;)

20. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier precies zo.. schoonouders gaan we eigenlijk altijd tweede kerstdag eten .. maar als we daar geen zin in hebben 1 belletje en prima.. we eten of gourmet of hapjes dus geen punt.. en mijn ouders zien wel of en wanneer er iemand binnen komt vallen.. en vieren sinterkerst ( dit jaar niet n overleg maar dat is ook prima)

nu scheelt het denk ik wel dat mijn ouders in dezelfde straat wonen als wij en mijn zusje aan de andere kant van het dorp. :p dus we zien elkaar sowieso al vaak.. mijn schoonouders zien we bijna elke week maar zeker elke 2 weken. en ik ga ook vaak alleen heen met kids dus band is goed.

Ik zou heel eerlijk als er zoveel verwachting was gewoon nu al een mail/belletje eruit gooien met dit jaar vieren wij kerst met ons eigen gezin. we doen op kerst avond een bakkie en wat lekkers voor wie dan leuk vind en verder niet. OF eerste kerstdag doen we met ons eigen gezin , blijft kerstavond en 2 e kerstdag of evt 3e kerstdag over.. wanneer komt het uit dat we komen ?

Als je gaat bellen met wat doen we dit jaar met kerst .. tja dan bepalen hun wat je doet.

Deel Deze Pagina