waarom zijn feestdagen zo belangrijk?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Ik geniet altijd van de gezelligheid met de feestdagen.
    Mijn broertjes (3) hebben wel aanhang, maar nog geen kids, die komen gemiddeld 1x per 2 maanden met z'n allen bij ons eten. Mijn ouders zitten in het buitenland, dus hebben de hele gang eigenlijk nooit samen. Rondom de feestdag zijn ze in NL, dus vinden we het fijn om dan een avond samen te tafelen. Meestal bij ons thuis, grootste huis, grootste tafel en kids kunnen hun eigen bed in.
    Mij schoonfamilie is best groot, mijn schoonouders hebben 5 kinderen en 15 kleinkinderen. Het lukt al jaren niet om die hele meute bij elkaar te krijgen, maar een deel kan wel de ene en een deel de andere kerstdag, dus beide dagen staat het huis van mij schoonouders open voor bezoek. Lekker flexiebel, wil je niet, lukt het niet, no problem.
    Maar ja, met 2 leuke families hebben wij het dan ook prima getroffen.

Oud en nieuw vieren we al jaren met vrienden. Voor dit jaar nog niets vastgelegd, maar we zien wel. Als gezin ook leuk.

2. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Mijn sm hecht heel erg aan de dagen en wilt alles en iedereen over de vloer tegelijk hebben. Alles compleet.
    Mijn mams boeit het niet, die heeft zoiets als ik zie je toch wel, hoeft niet perce op deze dagen te zijn, als ze on maar ziet.

3. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    1 dag is voor ons, de andere dag werd/wordt altijd verdeelt in 2 delen; ontbijt bij de ene en diner bij de andere of uitgebreid koffie bij de ene, diner bij de andere. sint is samen met mijn familie en sint brengt een kadootje bij souders, dat papa dan samen met dochter gaat halen, zondag erna.

nieuwjaar was eerst ene jaar bij de ene, andere jaar bij de andere. tegenwoordig zijn we graag thuis, ik heb vaak hele dag van s morgens tot s middags gewerkt, dus op tijd naar bed.
    wel nog altijd oliebollen bakken met alleman.

mensen moeten elkaar wat vrijer laten. t is allemaal niet heilig die dagen, en wat liever en familiairer doen buiten die dagen om.

4. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Wij vieren onze feestdagen in eerste instantie met het eigen gezin, daarna met andere familieleden in hoeverre dat uitkomt. Dat uit zich in korte bezoekjes aan ouders, zussen/broers of tantes, afhankelijk van wie er in de buurt woont en of er ergens gezamenlijk afgesproken wordt. Niets moet, voor niemand niet, dus het is altijd heel vrijblijvend. Wat ik wel altijd standaard doe ik mijn ouders bellen met de beste wensen. Ik kom uit een groot gezin en kan niet iedereen afbellen, langsgaan al helemaal niet want ik woon in het buitenland :) Maar ik vind het op feestdagen wel leuk om anderen een bezoekje te brengen of een bezoekje te ontvangen, gewoon vrijblijvend. In onze gewoonte is het ook heel normaal om onaangekondigd langs te gaan op feestdagen, gewoon even een bakkie thee doen en weer weg.

Wij vieren overigens geen kerst, sinterklaas, pasen, etc. Wij vieren het zogenaamde 'suikerfeest' wat Ied al Fitr heet en het zogenaamde 'offerfeest' wat Ied al Adha heet.

5. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Nou echt! Tis hier ook ieder jaar hetzelfde, met name met kerst. Ik werk altijd 1 van de 2 kerstdagen, en smoeder dwingt altijd de dag af dat ik vrij ben ;) Als het even kan dan ook nog het liefst de 1e kerstdag, want die dag is belangrijker dan 2e kerstdag :(

Gelukkig zijn mijn ouders lekker relaxed in dat soort dingen, dus vieren we met mijn familie altijd een 3e kerstdag :D.

6. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Vreselijk vind ik het, alles wat met verplichte familiebezoeken te maken heeft dus ook verjaardagen, kerst, pasen etc. Echtgenoot en ik beide trouwens. En ook die verwachtingen wat mensen dan hebben. Zo zou m'n schoonvader die 175 km. verderop woont NOOIT hierheen komen maar wel verwachten dat wij telkens op komen draven om een bezoekje te brengen... Verder hoor je 'm en zie je 'm nooit en ook neemt hij als we komen nooit de moeite om wat lekkers in huis te halen. Ben ook super benieuwd of hij straks wel de moeite neemt om op kraamvisite te komen bij ons. Vorige keer zijn we namelijk met onze nog geen 2 weken oude baby helemaal daarheen gereden om hem te laten zien... Daar pas ik nu voor, gewoon principe :D

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ik heb een mega schurft hekel aan feestdagen. vooral kerst. iedereen wil dat we langs komen en allemaal op de meest onhandige momenten wanneer we t net niet kunnen combineren met andere familie en bezoekjes en dan kan die dan weer niet en dan wil die op die dag maar dan niet zo laat want dan moet die ook weer weg enz enz enz. nee ik draai al door als ik alleen al t woord 'kerst' hoor. hier begint het plannen voor kerst bezoekjes als in oktober. mijn ouders zijn beide gescheiden en opnieuw getrouwd, idem met mijn schoonouders. dus de kids hebben 8 opa's en oma's. de ene woont in flevoland, andere overijsel en andere zuid-holland. kortom we zien in 4dagen tijd heel nederland zo'n beetje. 4 dagen? ja wij hebben de 'luxe' dat we 4dagen kerst hebben want anders passen de bezoekjes niet in de reguliere standaard 2 kerstdagen... tijd voor eigen gezin? nee die is er niet. schijnbaar ook niet belangrijk voor anderen want vorig jaar zei ik dat we 2e kerstdag niks wilden doen en alleen met gezin, kregen we scheve gezichten zovan 'o je gaat vast naar die en die toe zeker' kortom veel jaloezie, veel egoistisch gedrag, veel gezeik, veel stress, veel kilometers en bovenal veel gourmet! want iedereen vind dat 'o zo gezellig' en vreten we dus een week lang elke dag gourmet zo'n beetje... na kerst hebben we genoeg vlees gegeten tot februari.

dit jaar planning voor kerst: GEEN! (hoop ik...) maar ben bang dat opa's en oma's toch eigenwijs zijn en ons gaan uitnodigen en dan zeggen 'ja maar is zo zielig voor D en C en opa en oma willen ze nog even zien bla bla bla bla bla BLA BLA!!!' zucht.

gok dat ik even mn frustratie kwijt moest als ik t zo terug lees whaha

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Hahaha nou snap de frustratie wel! Waarom nodig je iedereen niet bij jullie uit?

9. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ja dat hebben we 3jaar geleden dus gedaan omdat we geen zin hadden om met een new born te gaan zeulen. maar heb een week lang staan afwassen ervan :p 8 opa's oma's, 2broers + 1 aanhang, schoonzusje, schoonbroertje, waren totaal met 15 ofzo. mij veel te druk maar scheelde wel heel wat kilometers rijden ahhaha

dit jaar probeer ik kerst te 'vergeten' :p

10. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik vind de feestdagen heel leuk, maar vind het jammer dat we daarvoor het halve land moeten doorcrossen. Ik heb VL voorgesteld om dit jaar Kerstmis bij ons te vieren. Hoef ik met mijn zwangere buik iig nergens naar toe... Hij ziet dat alleen nog niet zo zitten, dus daar moet ik nog wat werk verrichten...

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Mijn moeder zegt al jaren dat wij ons vooral niet verplicht moeten voelen om langs te komen met de kerst, omdat zij vroeger het echt heeft ervaren als een verplichting om ene kerstdag langs haar ouders en andere kerstdag langs de schoonouders te gaan. Had ze een kerstboom in huis staan om met kerst niet thuis te zijn.
    We gaan wel ieder jaar langs, maar da's vooral omdat het gezellig is. Mijn zus en zwager komen dan ook, en die zien we niet zo heel vaak. Dit jaar mogen we 1 dag langs komen, de andere dag wil ze geen visite en nergens naartoe :p.

Met mijn schoonouders hebben we ook geen verplichting, schoonvader en vrouw wonen op 3 uur rijden, schoonmoeder op 15 minuten. Misschien dat we nog wel even bij haar op de koffie gaan, maar aangezien het contact met haar op het moment ff wat minder is, weet ik dat nog niet zeker.

Vorig jaar zijn de schoonouders, 3 zwagers, schoonzusje en ons nichtje en mijn ouders hier kerstavond geweest, maar dat was ook eenmalig. Gourmetten met 2 kinderen (5 maand en 15 maand) en 11 volwassenen waarvan er maar 4 mee hielpen (stiefschoonmoeder, mijn ouders en mijn man) en de rest zich lekker liet bedienen en geen poot uitstak.

Als het aan mij ligt dit jaar: 1 dag naar m'n ouders, andere dag lekker voor ons eigen gezin.

12. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Hebben wij geen last van want mijn schoonouders wonen in het buitenland en vieren geen kerst.
    Dus met eerste kerstdag zijn we meestal bij mijn ouders en 2e thuis.
    En de afgelopen 2 jaar waren wij of in iedergeval mijn man bij zijn ouders om het suikerfeest te vieren.

13. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik heb jarenlang gewerkt met de kerst. In een familiebedrijf, dus mijn familie ook. Daarom zijn we niet zo kersterig.
    Wij gaan meestal 1 van de dagen naar de ouders van mijn man, zijn broers+aanhang komen dan ook. Meestal ongedwongen, en als we een keer niet willen is het ook goed. De andere dag blijven we thuis en nodigen we iemand uit of zijn we lekker met ons 4tjes =o)
    Sinterklaas vieren we alleen met mijn moeder & man. Mijn zwager zou graag zien dat we dat met mijn mans familie vieren(met alle kinderen) maar ik vind het te druk, buiten dat ligt 1 van mijn zwagers mij niet echt altijd even goed.

Als het een verplichting zou zijn zou ik er absoluut moeite mee hebben trouwens. (heb nogal moeite met het woordje moeten ;) daar word ik recalcitrant van.:D

14. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Ik heb dat gezeur gelukkig niet:d. Mijn vader woont miet hier dus we hebben 1 dag bij schoonouders n 1 dag mijn familie. Dit jaar alleen schoonouders want mijn zussen en ik hebben besloten de andere dag gewoon thuis alleen met gezin te vieren.

Naja dit jaar weet ik niet hoe het loopt ( lees mag dit)

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    hahaha oef kan ik me ook wel voorstellen! En dan niet te bedenken over de voorbereiding die je moet doen met zoveel mensen!:p

16. wondertjeinmaak

wondertjeinmaak Fanatiek lid

2 sep 2012
    4.652
    7
    38
    Vrouw
    hier vind ik het altijd wel gezellig de feestdagen alleen ontzettend veel geregel. Bah daar heb ik meestal geen zin in. Ik werk in de zorg dus zorg er voor dat ik met kerst werk. Zo kunnen de ouders/schoonouders als ze langs willen komen naar ons toe komen. Voor dit jaar afgesproken dat ouders 1e kerstdag komen en als schoonouders willen (wonen 300 km verder op) 2e kerstdag mogen komen maar weet nog niet of ze dit doen. Wij hebben alle bij de dagen tijd voor ons zelf! Dit vind ik heerlijk. Straks als we kindjes mogen krijgen dan zal het wel anders gaan omdat ik dan niet meer werk maar dat is de toekomst.

Sinterklaas vieren we alleen met schoonouders bij hun en in een weekend wat ons uitkomt!

17. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Wij gaan dit jaar voor het eerst op vakantie met kerst, en hopelijk dat het zo goed bevalt dat we de komende jaren dit blijven doen :D
    En met oud en nieuw moet ik werken, he wat vervelend nou....;)

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ja dat was ook een leuke uitdaging :p heb ik genoeg vlees enzo. uiteindelijk veel te veel vlees, te weinig stokbrood en sausjes hadden we nog voor de opvolgende 2jaar in huis haha. iedereen at alleen knoflooksaus en verder niks. achja weten we na 1x ook weer hoe dat is, en dan ook nóóit meer hahaha

19. BabyR

BabyR Fanatiek lid

18 dec 2011
    2.009
    5
    38
    Hier gelukkig geen last van gezeur.

Heb (schoon)ouders die het begrijpen als we de ene dag bij de 1 komen en de andere dag bij de ander.
    Ook vinden wij t niet erg om 2 dagen van huis te zijn, ik heb een gezellige familie en ik hou van gezelligheid :D

20. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    hey amf.. als jouw man toch moet werken met kerst, kun jij dan niet ff langs mijn schoonouders gaan ;) :D

Deel Deze Pagina