Ik zit sinds vandaag officieel in de WW. Maar heb nu een vraag omtrent het solliciteren. Ik moet 4 sollicitaties per 4 weken doen wat ik op zich heel goed vind! Nu ben ik 20 weken zwanger en ga begin juli met verlof. Maar de meeste baantjes hier in de regio zijn allemaal tijdelijke zomer banen van juni tot eind september. Ben ik nou verplicht om daar ook op te solliciteren ondanks dat je weet dat je dan niet kan werken? Het uwv geeft me er namelijk geen duidelijk antwoord op en kom daar dus geen steek mee verder..
Volgens mij mag je dt helemaal zelf weten.. Volgens mij maakt het ze niks uit zolang je maar solliciteerd...
Ik vraag me af wat het UWV doet wanneer je nu aangenomen word voor een baan die pas in Juni start. Heb je tot die tijd dan alsnog sollicitatieplicht?
Ja.... Dan heb je solliciatieplicht...wist in nov dat ik per feb weer werk had en moest die twee maanden blijven solliciteren.. Nog krommer vond ik dat ik toen ik in dienst trad ik 12 uur kreeg wat later max 3 maanden werd uitgebreid. Ik werd 8 uur door het uwv aangevuld.. Zelfs voor die 8 uur moest ik blijven solliciteren.. Succes met het zoeken van een baan trouwens!
Ja als je nu aangenomen word voor een baan in juni heb je idd nog sollicitatie plicht voor die overige maand(en) Ook idd als je aangevuld word voor een paar uur.
Dat snap ik. Maar als ik op gesprek mag komen en aangenomen zou worden dan kan ik dus niet werken en moet ik de baan weigeren en volgens mij gaat het uwv daar dus weer niet mee akkoord maar dat willen ze mij dus niet zeggen hoe dat dan zit Als hun er geen probleem van maken dat ik de baan weiger dan solliciteer ik natuurlijk op al die zomer baantjes sollicitatie is een sollicitatie.
Dan maakt het niet uit op welke vacature je solliciteert. Of je nu gemotiveerd bent of niet, geschikt bent of niet, of het een tijdelijke of vaste functie is... Iedere vacature waarbij je ook maar een klein beetje kans hebt op welke baan dan ook, is een geschikte vacature. Heel veel succes!
Oke dus ook op een baan waar je niet kan werken moet je dus solliciteren? Weet je dan toevallig ook hoe het zit als je dus idd op gesprek mag komen en de baan moet weigeren?
Je mag inderdaad geen baan weigeren. Waarom zou je dat doen? Als je een baan aangeboden krijgt voor Juni dan ga je toch gewoon nog even een maandje werken voordat je met verlof gaat?
Ohh maar dat zou ik ook doen hoor! Laat dat duidelijk zijn. Maar het zijn veel al banen van eind juni. Toevallig vanmorgen op 1 gesolliciteerd die begin juni was. Maar als het een baan is die ( zoals ik veel vacatures op 24 juni begint ) Dan zou ik 5 dagen kunnen werken want 1 juli ga ik met verlof.
Ik zou het niet eens weigeren. of je mag een maandje nog handjes uit de mouwen steken, of ze houden dan zelf al de boot af, maar NOOIT zelf de boot af houden, want dan heb je problemen met uwv! en tja.. uwv is hoe dan ook krom, heb nadat ik netjes doorgegeven heb dat ik werk heb, nog 1 volle maand langs hun kantoor geweest en gebeld, om na 1,5 maand alsnog een brief te krijgen... WAAROM IK IN HEMELSNAAM GEEN SOLLICITATIEACTIVITEITEN HEB GEDAAN! srsly? ik heb er niet eens op geantwoord meer ^^ wat willen ze doen, mijn WW stopzetten?
Je hebt binnenkort een kennismakingsgesprek.. Daar zou ik dat zeker voorleggen. Maar ik werd werkloos op de dag dat m'n verlof in ging.. Dat wist ik 2 maanden daarvoor al... En die 2 maanden iets ik dus gewoon solliciteren. Ondanks dat ik nog 2 maanden werk had en daarna zwangerschapsverlof zou hebben. Dus 1 tip.. Zorg dat je meteen genoeg solliciteert... Ook al is het compleet kansloos.. Want of het kansloos is, daar kijkt dan weer niemand naar. Als je het maar wel doet anders kunnen ze je uitkering korten
Ohh ik krijg geen kennismaking. Doen ze hier niet meer ivm bezuinigingen. Alles gaat telefonisch of via de werkmap. En ik solliciteer ook wel hoor ook op banen waarvan ik zeker weet dat ik geen kans maak haha. Maar vroeg me af hoe het zat als je dus idd aangenomen word vlak voor je verlof of bijv. aangenomen word en kan beginnen als je met verlof bent/gaat. Uwv wilde er geen duidelijk antwoord op geven behalve je mag geen baan weigeren ( dat snap ik ook wel en doe ik ook niet want wil dolgraag werken! )
Je kunt Een voorlopige vrijstelling krijgen van soliciteren. Ik ga vanuit ziektewet 1 maand de ww in en daarna de wia. ( overbruggen) echter heb ik vrijstelling van soliciteren die maand ivm een operatie die ik krijg en dan daarna 3 maanden niet kan werken. ( vandaar doorstroming naar de wia)
Denk niet dat als jij aangeeft per juli met verlof te gaan, zon bedrijf je dan aanneemt.... dus ik acht de kans klein dat jij zelf moet weigeren...
waar maak je je druk om, niemand die je nu aanneemt, dus lekker solliciteren (je verplichting nakomen) en je verder niet druk maken, geniet van de zomer tot aan je verlof, en na die tijd flink aan de bak om een baan te vinden.
Ik kwam vorig jaar ook in de WW toen ik 7 maanden zwanger was. Ik moest solliciteren, maar heb wel in m'n sollicitatiebrieven aangegeven dat ik 7 maanden zwanger was. Geen enkele werkgever die daarop zat te wachten natuurlijk. Na de bevalling ben ik weer actief gaan solliciteren en na 4 maanden weer gaan werken.
Als je in je sollicitaties al aangeeft zwanger te zijn en per 01 juli met verlof te gaan, krijg je geen eens reacties . Ik had vorig jaar precies dezelfde situatie. Helaas moest ik toen met 32 weken nog wel verplicht naar een speeddate-achtig iets met uitzendburo's. Toen ik binnen kwam waggelen, zag je ze al kijken van "wat komt die hier in godsnaam doen". Tja, als ze het zo willen..... Het solliciteren moet je ook niet al te nauw nemen hoor. Een sollicitatie activiteit is ook voldoende. Dat kan dus zijn dat je een potentiële werkgever belt om naar werk te vragen of bijv. langsgaat in een winkel en vraagt naar werk. Ook dat is al voldoende. Als je dit maar weer via werk.nl doorgeeft. Ik had overigens wel al die tijd zoiets van; Als een werkgever me toch aan wil nemen en na de zwangerschap weer verder gaan, dan doe ik dat wel. Al is het maar de eerste kennismaking met het bedrijf. Maar helaas leert de praktijk dat daar anders over gedacht word.