Waarom zijn sommige baby's dysmatuur?

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Mamanama, 19 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Mijn 2e was dysmatuur omdat de placenta gestopt was met groeien omdat ik pfeiffer had. De placenta was 150 gram en 750gr is normaal.
    De vk schrok zich een hoedje... ze is met 41 weken geboren met een lengte van 46cm en een gewicht van 2900 gr en viel af tot 2600gr.
    Nu kijken ze bij dysmaturiteit ook naar je andere kinderen (die waren 53cm en 3750gr, 54cm en 3810gr en 54cm en 3890gr) bijna een kilo zwaarder en 7 a 8 cm langer...
     
  2. Chiggy

    Chiggy VIP lid

    29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik had pre-eclampsie, en zelf denk ik dat veel stress tijdens de zwangerschap ook bijgedragen heeft...
     
  3. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Hier denken ze aan erfelijkheid.
    Placenta was wel iets kleiner, maar duidelijk niet de oorzaak.
    Ben wel ge-eindigd met HELLP, maar dit was pas toen ik 37 weken was en dus ook niet de oorzaak.
    Ze liep al vanaf het begin van de zwangerschap achter.
    We zijn al gewaarschuwd dat een 2e zwangerschap net zo zal verlopen waarschijnlijk...
     
  4. tulip

    tulip Niet meer actief

    hier een dysmatuurtje door een slecht werkende placenta. Ze heeft de laatste weken zwangerschap gewoon niks meer binnen gekregen. Ze is gelukkig met 38+2 geboren met een gewicht van 2570 en 46 cm. Het is gewoon puur geluk dat ze zelf besloot om te komen, anders was ze ws gewoon in de buik gestorven.
     
  5. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Nou wat kwetsend zeg. Dat mogen ze toch wel in je dossier bijhouden om dat soort vragen te voorkomen :( Ik kan me bijna voorstellen dat als je dat steeds hoort bij elke echo etc, je daarvan nog (meer) zwangerschapsstress zou krijgen!
     
  6. Bizzy

    Bizzy Fanatiek lid

    30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    2 keer knoop in navelstreng was de rede dat mijn boef een dysmatuurtje was.
    Hij heeft ergens in de weken een kans gezien te gaan koppeltje duikelen en waarschijnlijk bij het indalen de knopen dicht getrokken.
    Ik beviel ook als een wonder op 39.3 en hij woog 2375.
    Was dit later gebeurd was hij ook in me buik overleden.
     
  7. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Merk toch wel dat er behoorlijk heftige redenen bij zijn! Apart dat artsen dan toch nog regelmatig tegen mensen zeggen dat ze vast ongezond geleefd hebben....schandalig!

    Maar ook herkenbaar.....ik had dus zware baby's en dus zou ik wel zwangerschapssuiker hebben door ongezond eten.....niet dus!
     
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Mijn moeder was 20, vaste relatie, sportvrouw, verder 100% gezond ( ook placenta)

    Ik was geboren met 42+ weken en ik was maar 49 cm en 2500 gram.

    Eigenlijk dysmatuur. Maar omdat ik dus kleine ouders heb en Italiaanse ben was het dan niet zo...

    Mijn zus en broer waren gewoon rond de 3500 gram en 50 cm.
     
  9. shenoby

    shenoby Niet meer actief

    mijn 2 dochters waren ook niet echt zwaar.
    mijn oudste met 38+1 2895
    mijn jongste met 38 2570.

    beiden kleintjes dus.
    bij de eerste veel in het ziekenhuis gelegen ivm nierstuwingen.
    bij mijn jongste rond de 20e week nog een operatie onder algehele narcose gehad (galblaas verwijderd)
    de jongste haar navelstreng was ook heel erg dun,
    tijdens de zwangerschap van de jongste heb ik enorm veel stress gehad.
    maar of dat de oorzaak was????

    mijn vriend en ik waren beiden ook maar kleintjes met een voldragen zwangerschap.
    in ieder geval halen ze het als ze geboren zijn wel weer in.
    mijn jongste was met 4 maanden 8145gr!

    ze hebben trouwens nooit gezegt dat mijn kinderen dysmatuur waren ofzo.
    dus weet ook niet of dat zo was.
     
  10. jennefer26

    jennefer26 Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.296
    0
    0
    lelystad
    mijn kinderen waren ook klein

    1e 47cm en 2710 met 37+1 geboren
    2e 48 cm 2910 met40+2 geboren
    en de 3 geschat 45 cm en 2510 36 weken geboren/ hij lag ook in stuit.

    de reden? geen idee.

    jennefer
     
  11. Purk

    Purk Niet meer actief

    Ja idioot hè? Terwijl ik nota bene daar in de mmm zat en bij de gyn liep: ze wisten alles van me :(
     
  12. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Redenen dysmatuur zoals al eerder genoemd, inderdaad dan het natuurlijk ook een genetische factor zijn (van jezelf of de papa), ook infectieziekten kunnen hier van invloed op zijn, PE/HELLP, maar nr 1 is toch nog steeds roken/alcohol/drugs/slechte voedingstoestand moeder. Al deze factoren hebben invloed op de placenta, waardoor deze minder goed kan gaan functioneren met als gevolg een groeiachterstand.
    Er zijn natuurlijk nog tal van andere oorzaken aan te wijzen (ziekte/chromosomale afwijking bij het kind, al langdurig bestaande diabetes of hoge bloeddruk -> hierdoor slechte vaten bij moeder en dus minder goede aanleg van placenta etc).
    Soms kom je er inderdaad ook gewoon niet achter.....

    Er wordt inderdaad ook gekeken naar gewichten van eerdere kinderen, als je derde kind plotseling dysmatuur is verloopt er iets in de zws anders dan bij de vorige kindjes. Hetzelfde geldt voor macrosomen (te grote kindjes).
    De oorzaak hiervan kan ook genetisch zijn, maar ook een niet goed ingestelde (zwangerschaps)diabeet. Dit kán te maken hebben met het eetpatroon van moeder, maar hoeft zeer zeker niet!
    Hormonen in de zwangerschap spelen hier ook een grote rol in...

    Het blijft moeilijk om de precieze oorzaak te vinden bij een dysmatuur of macrosoom. Het kan ook een combinatie van factoren zijn...
     

Deel Deze Pagina