Eerst volgde mijn dochter zwemles bij het zwembed voor 75 euro per 10 lessen. Per 12 wkn mocht je 2 zwemlessen missen, waren het er meer dan ging het ook van die 10 lessen af. Omdat we niet tevreden waren over de zwemlessen zwemt nu bij een zwemvereniging (in het zelfde zwembad) mijn zoon volgt inmiddels ook zwemlessen. Via de zwemvereniging betalen we 42 euro per kind per kwartaal. Een behoorlijk verschil dus.
Hier betaalden we 7,50 euro per les (1 keer per week 1/2 uur). De badjuf zit er dan altijd bij in het water, de groepjes zijn niet groter dan 5 kinderen en de niveaus zitten door elkaar (wel zwemmend voor hetzelfde diploma, maar beginners en gevorderden door elkaar). Via internet kun je een les afmelden. Daar krijg je dan een inhaalles voor terug, die je ook weer via internet kan reserveren. Bij onze kinderen op school, bestaat het schoolzwemmen nog wel. In groep 3 en 4 zwemmen ze 1 keer per week 45 minuten. Dit kost 67 euro per schooljaar. Ik laat ze A en B particulier halen, dan kunnen ze tijdens het schoolzwemmen nog C en evt. certificaten halen.
Het zwembad waar mijn kinderen zwemles volg(d)en is zo diep dat de kinderen er niet in kunnen staan. Ze leren daar dus eerst de techniek mét armbandjes aan. Zodra de techniek goed is, krijgen ze een rugkurk. Dit is per zwembad verschillend. Onze oudste heeft in een ander zwembad gezwommen en daar gebruikten ze juist weer geen bandjes. In het zwembad waar ze schoolzwemmen krijgen (waar ik overigens helemaal niet over te spreken ben) doen ze het wéér anders. Mijn ervaring is inmiddels wel dat het uiteindelijk op hetzelfde neerkomt. Grotere groep en langere lestijd, of kleinere groep en kortere lestijd, ze doen er omgerekend eigenlijk net zo lang over om goed te leren zwemmen en qua kosten maakt het dan dus ook weinig uit.
Wij betalen 45,90 per maand voor 1 les per week van 45 minuten. Hier beginnen ze ook meteen in het diepe zodat ze niet de halve les lopen in het water maar echt zwemmen.